پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 38750
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1396 13:30
سيد حسين موسويان گفت: عربستان بدون حمایت نظامی و اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود.
راه امروز:‌ سيد حسين موسويان در میزگرد تلویزیون چین در مورد بحران یمن كه با حضور تحلیلگران ایران و عربستان و یمن برگزار شد، گفت: با تجاوز به یمن، تخم ناامنی عربستان در سالهای آینده کاشته شده است. وي ادامه داد: عربستان بدون حمایت نظامی و اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود؛ چراكه عربستان با بیش از 120 هزارسورتی حمله هوایی، نیمی از تاسیسات زیربنایی یمن را نابود کرده است. صحبت هاي موسويان در اين ميزگرد به شرح زير است: 

مجری: پاسخ شما به ادعای سعودیها درمورد اینکه حمله نظامی به یمن برای تامین امنیت عربستان است، چیست؟

موسویان: جنگ و تجاوزنظامی راه حل تامین امنیت نیست.شما بخاطردارید که عراق به ایران تجاوزکرد باهمین بهانه اما امنیتی برای عراق به ارمغان نیاورد. تجاوز عربستان به یمن هم برای عربستان امنیت تامین نخواهد کرد.درحقیقت، عربستان باتجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی کشورش را برای سال ها و دهه های آینده کاشته است. عربستان بیش از ده هزار یمنی راکشته ، میلیونها را آواره کرده، حدود نیم میلیون نفر راگرفتار بیماریهای مسری کرده، حدود نیمی از ساختارهای تاسیسات غیرنظامی این کشور مثل بیمارستانها و غیره رانابود کرده است. این مسیری نیست که امنیت برای سعودی بهمراه داشته باشد. مسیردیپلماسی باید ازهمان روزاول در دستور کارعربستان قرار می گرفت تا بامذاکره، به یک راه حل صلح آمیز دست یابند. 
یادتان نرود که یمن بعد ازاینکه مورد حملات نظامی عربستان قرار گرفت، اقدام به مقابله به مثل کرد. تاکنون عربستان بییش از 120 هزار سورتی حمله هوایی علیه یمن با حدود 3000 عملیات سوخت گیری هوایی باحمایت ارتش آمریکا انجام داده است. ما باید صادق باشیم. این تنها عربستان نیست که مرتکب این جنایت شده است. آمریکا هم شریک است. عربستان بدون حمایت نظامی و اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود. شما سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز را خواندید که نوشته بود بدون حمایت نظامی آمریکا، عربستان درجنگ یمن زمین گیرشده بود. شما مقاله مجله فارن پالیسی آمریکا راخواندید که گفته بود تمام عملیات هوایی و سوختگیری عربستان باهدایت ارتش آمریکا انجام میشود. ماباید سیاست های غلط آمریکا و عربستان درحمله به فقیرترین کشور جهان عرب را مورد توجه قرار دهیم. 

مجری: نظرشما درمورد اینکه عربستان ایران را متهم به حمایت از حوتی ها میکند، چیست؟
موسویان: اغراق گویی های زیادی در مورد حمایت ایران از حوتی ها صورت میگیرد. آنهایی که تاریخ میدانند، از این واقعیت مطلع هستند که حوتی ها و زیدی ها حدود هزارسال بریمن حکومت کرده اند لذا آنها نه یک گروهک هستند و نه یک گروهک مزدور کشوری دیگر. آنها بخشی از مردم یمن هستند. آنها هزارسال بریمن حکومت کردند تا اینکه اوایل دهه 60، مصریها باتجاوزنظامی آنها را ازقدرت کنارزدند. ازآن زمان هم برای بازگشت به قدرت جنگیده اند. بعد ازتجاوز مصر هم حوتی ها و زیدیها متحد عربستان شدند و نه ایران. علی عبدالله صالح متحد عربستان و صدام بود وازتجاوز صدام به خاک ایران حمایت میکرد. حتی زیدیها ازنظرایدئولوژیکی هم به سنی ها نزدیکتر هستند تا با شیعه دوازده امامی ایران. تنها زمانی حوتی ها به سمت ایران آمدند که عربستان به خاک یمن تجاوزکرد. درواقع عربستان با حمله نظامی به یمن، متحد خود یعنی حوتی ها را به سمت ایران هل داد. درعین حال تامین امنیت عربستان و یمن هردو مهم است و امنیت این دوکشورهم بر امنیت منطقه تاثیرگذار است و تنها راه حل این بحران هم دیپلماسی است و نه جنگ. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر