پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 38653
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1396 20:10
فرستاده سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه هشدار داد، بحران در مسجدالاقصی میلیون‌ها و حتی میلیاردها انسان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این پتانسیل را دارد که بهای فاجعه‌باری فراتر از خاورمیانه به همراه داشته باشد.
راه امروز: نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه همچنین هشدار داد اگر این بحران درباره استقرار گیت‌های الکترونیکی تا زمان نماز روز جمعه مسلمانان حل نشود، "خطرات میدانی" افزایش پیدا می‌کند.

او دوشنبه پس از جلسه غیر علنی شورای امنیت که به درخواست مصر، سوئد و فرانسه برای حل این بحران برگزار شد،‌ با خبرنگاران صحبت کرد. قرار است جلسه آغازین ماهانه این شورا امروز سه‌شنبه درباره خاورمیانه باشد و انتظار می‌رود نمایندگان ده‌ها کشور صحبت کنند.

 ‌ملادینوف گفت "بسیار حیاتی" است که شرایط کنونی که از سال ۱۹۶۷ تعیین شده، حفظ شود. او از اعضای شورای امنیت خواست تا از نفوذشان در دو طرف برای کاهش تنش‌های و تضمین حفظ شرایط کنونی استفاده کنند و همزمان امنیت عبادت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از این مسجد، چه مسلمان و چه یهودی تامین شود.

بحران در مسجدالاقصی پس از آن به وجود آمد که سه عرب در ۱۴ ژوئیه عملیاتی را در نزدیکی گیت‌های این محل انجام دادند. واکنش رژیم صهیونیستی هم بستن این مکان مقدس برای بازرسی و بعد نصب گیت‌های الکترونیکی و بعد هم نصب دوربین‌های پیشرفته بود.

ریاض منصور،‌ سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد دوشنبه به خبرنگاران گفت فلسطینیان تا زمانی که "تمام موانع بدون ‌شرط" جمع‌آوری شوند و به مسلمان اجازه داده شود از حق خودشان برای عبادت در مسجدالاقصی استفاده کنند، در خیابان‌ها می‌مانند. به گفته او، نصب گیت‌های بازرسی و دوربین‌ها نقض این حق است.

در همین حال کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اوایل امروز اعلام کرد، گیت‌های الکترونیکی جمع‌آوری خواهد شد و به جای آن از "تکنولوژی پیشرفته" استفاده می‌شود. آنها جزئیاتی اعلام نکردند اما رسانه‌های اسرائیلی پیشتر گزارش دادند دوربین‌هایی با وضوح بالا که قادر به شناسایی اشیای پنهان شده هستند، جایگزین گیت‌ها خواهند شد. اگر از چنین دوربین‌هایی استفاده شود، باز هم ممکن است با اعتراض فلسطینیان روبرو شود.

 ریاض منصور همچنین با تاکید بر اینکه‌ شورای امنیت باید با شدیدترین لحن ممکن بستن مسجدالاقصی را محکوم کند، افزود: مسجد الاقصی نباید به هیچ بهانه‌ای بسته شود.

دنی دانون،‌ سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد هم به خبرنگاران مدعی شد: ما از هر کسی که بخواهد به "کوه معبد" (حرم شریف قدس) بیاید استقبال می‌کنیم اما همزمان هر کاری لازم باشد برای حفظ امنیت این مکان مقدس انجام می‌دهیم.

او در ادامه ادعاهایش گفت: به جای آنکه شورای امنیت یک بیانیه محتاطانه با درخواست برای برقراری آرامش صادر کند، باید از محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) بخواهد تا پیش از آنکه قربانیان بی‌گناه بیشتری جان بدهند خشونت، حمایت ضمنی از ترور و دروغ فلسطینیان را متوقف کند.  

شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اقدامی صورت نداد اما سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت "همگرایی بزرگی در میان اعضای شورا وجود دارد که همه ما پیامی را برای طرفین در راستای کاهش تنش‌ها داشته باشیم" و "تا زمانی که فورا راه خروج از بحران به دست آید" همکاری صورت بگیرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر