پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 38325
تاریخ انتشار: 23 تير 1396 18:23
وزیرامورخارجه کشورمان گفت: آمریکا با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل برجام در عمل کردن به روح این توافق شکست خورده است.

راه امروز: وزیرامورخارجه کشورمان گفت: آمریکا با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل برجام در عمل کردن به روح این توافق شکست خورده است.
 محمدجواد ظریف در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران در ارتباط با برجام تصریح کرد: توافق هسته‌ای و یا همان برجام یک توافق چند جانبه است که در نتیجه سال‌ها مذاکره و همچنین فشار و البته شکست در دستیابی به نتیجه دلخواه از سوی کسانی که اعمال کننده آن فشارها بر مردم ایران بودند، حاصل شده است.

ظریف گفت: هیچ گزینه دیگری وجود نداشت به جز اینکه توافق حل و فصل شده‌ای حاصل شود و فکر می کنم در آخر کار همه مشاهده خواهند کرد که این توافق بهترین نتیجه ممکن را برای همه طرفین خواهد داشت.

وی افزود: قطعا هیچیک از طرفین در این توافق به هر آنچه که می‌خواسته به طور کامل دست نیافته است و این ماهیت یک توافق چند جانبه است. در نتیجه ما انتظار داریم همه طرفین به این توافق عمل کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صداو سیما از نیویورک، این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: متاسفانه آمریکا ضمن این که حداقل ماندگاری را در این توافق داشته است ولی با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل این توافق در عمل نمودن به روح این توافق شکست خورده است و ما بر این باوریم که آنان در موضع خودشان بازنگری کنند زیرا این امر به سود پایداری این توافق نیست.

حوادث منطقه نتیجه سیاست‌های کوته‌بینانه آمریکا است

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اتهامات اخیر « نیکی هیلی » نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر دخالت ایران در عراق و سوریه گفت: متاسفانه کابوسی که ما با آن در منطقه مواجه هستیم در نتیجه عواقب سال‌های متمادی مداخله و سیاست های کوته بینانه از سوی آمریکا در منطقه است که همانطوری که انتظار می رفت به تشدید افراطی گری و تروریسم در منطقه ما منجر شد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با افراطی گری و تروریسم در منطقه است و ما بسیار خوشحالیم که مردم منطقه، دولت عراق و سوریه و همچنین مردم عراق و سوریه و نیروهای نظامی این کشورها قادر بودند تروریسم و افراطی گری را از خاک خود، از شهرها و روستاهای خود به بیرون رانده و آنها را آزاد سازند.

وی ادامه داد: این امر در نتیجه سیاست‌های کوته بینانه از سوی خارج و متاسفانه سیاست های منفی از سوی کشورها در منطقه صورت گرفته است که همچنان به حمایت مالی و فراهم آوردن پول و سلاح برای نهادهای تروریستی و افراطی ادامه می دهند و متاسفانه ایدئولوژی تنفر و محرومیت که در قلب این جنبش قرار دارد را ترویج می دهند.

سفر به نیویورک برای بررسی اهداف توسعه پایدار است

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره برنامه و دیدارهایی که در این سفر خواهد داشت، تصریح کرد: سفر به نیویورک به دلیل اجلاس شخصیت های برجسته سیاسی برای بررسی اهداف توسعه پایدار است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که قبل از این تصمیم گیری های بین المللی به دلیل مواضع ملی و فرهنگی خودش در همه این حوزه ها اسناد بالا دستی قابل توجهی دارد در زمینه محیط زیست، آموزش، فقرزدایی و سایر 17 حوزه اهداف توسعه پایدار، مبتنی بر دیدگاه های خودش برنامه هایی را تنظیم کرده است که لازم است جامعه بین المللی از این برنامه ها آگاهی داشته باشد، از اهداف و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی بر اساس دیدگاه های ملی و دیدگاه های در واقع مبتنی بر باورهای دینی و باورهای فرهنگی خودش داشته است پیشرفت های بسیاری خوبی داشته که لازم است به اطلاع جامعه بین المللی برسد و این سفر چنین امکانی را فراهم می کند.

وی افزود: این سفر همچنین فرصتی را برای بنده و همکارانم فراهم می کند که با جامعه نخبگان در محل، افراد تاثیرگذار کانون های فکری و دیگر رسانه ها و سایر تاثیرگذاران بر افکار عمومی جامعه غربی گفتگوهایی داشته باشیم و در واقع واقعیات منطقه، سیاست های بسیار خطرناکی که به توسعه افراطی گرایی در  منطقه انجامیده، سیاست هایی که امروز در منطقه خلیج فارس حتی باعث شده است که متحدین ایالت متحده در برابر یکدیگر قرار بگیرند و امنیت و ثبات منطقه را یکبار دیگر با خطر جدی مواجه کنند، در این زمینه ها گفتگو کنیم و روشنگری صورت بگیرد.

هیچ دیداری بین من و همتای آمریکایی ام برنامه ریزی نشده است

ظریف در پاسخ به اینکه آیا طی این سفر با نمایندگان کنگره و یا احتمالا با همتای آمریکایی خود دیداری خواهید داشت، گفت: هیچ دیداری بین من و همتای آمریکایی ام برنامه ریزی نشده است. ما در گذشته و البته نه با وزیر خارجه تیلرسون بلکه با وزیر خارجه سابق آمریکا درباره موضوعات هسته ای دیدارهایی داشتیم و مذاکرات ما بر موضوعات اتمی محدود می شد ولی در این سفر هیچ دیداری برنامه ریزی نشده است. در نظر دارم البته نه با مقام های آمریکایی بلکه با جامعه خردمندان که در سیاست گذاری آمریکا تاثیرگذار هستند دیدارهایی داشته باشم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری گفت: می خواهم در ارتباط با موضوعات گوناگون با دبیرکل سازمان ملل و دیگر مقاماتی که در این اجلاس حضور دارند نیز گفتگوهایی داشته باشم.

وی همچنین در ارتباط با بحران سوریه نیز گفت: ما همیشه به خاتمه درگیری و جنگ در سوریه فراخوانده ایم و همه در مقابل تروریسم و افراطی گری به منظور رهایی مردم سوریه از این تهدید که به درگیری و خونریزی در منطقه ما انجامیده، متحد شده اند، در نتیجه ما از آتش بس پایدار در سراسر سوریه البته به جز برای گروه های تروریستی و افراطی به ویژه داعش و النصره حمایت می کنیم. ما با روسیه و ترکیه در روند آستانه و همچین خارج از آن سرگرم مشورت هستیم تا از تداوم اجرای موفقیت آمیز توافق اطمینان حاصل کنیم، توافقی که به ارتقاء کاهش مرارت های مردم سوریه بینجامد و امیدواریم به سمت دستیاری های بشردوستانه به همه مردم سوریه در سراسر آن کشور منجر شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر