جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 38285
تاریخ انتشار: 22 تير 1396 21:53
هر دو فراکسیون منتسب به جریان (اصلاح طلب و اصولگرا) منشا رفتارهای دوگانه در مجلس دهم را فراکسیون مستقلین می دانند که گاهی به فراکسیون اصولگرایی نزدیک می شوند و گاهی با فراکسیون امید هم‌صدایی می کنند.
به گزارش راه امروز: یک سال کژدار و مریز فراکسیونی در مجلس دهم طی شد و حالا این صدای ساز جدایی است که از درون صف بندی های سیاسی ساختمان هرمی شکل بهارستان به گوش می رسد. هر سه فراکسیون می گویند می خواهند مرزبندی با دیگران داشته باشند تا همه چیز بر یک مبنای روشن پیش برود و در این میان گویا فراکسیون ولایی دل پردردی دارد که به فاصله چند هفته از انتخابات هیات رئیسه مجلس بیانیه جدایی طلبانه خود را منتشر می کند. این فراکسیون که از ابتدای مجلس در قالب فراکسیون ولایت و در کنار فراکسیون مستقلین جای گرفته بود با گلایه از رفتار غیر شفاف فراکسیون مستقلین اعلام استقلال کرد و مدعی شد می خواهد تنها پاسخگوی رفتار و تصمیمات خود باشد.

البته تنها فراکسیون ولایی نبود که از رفتارهای دوگانه گلایه داشت بلکه فراکسیون امید نیز بعد از ماجرای انتخابات هیات رئیسه مجلس و بدعهدی که در صحن علنی صورت گرفت عزمش را جزم کرد تا تغییری در رویکردش ایجاد کند و مهمترین تغییر، ایجاد ساز و کاری برای خالص سازی فراکسیون بود. نکته قابل توجه اینجاست که هر دو فراکسیون منتسب به دو جریان(اصلاح طلب و اصولگرا) در مجلس، منشا رفتارهای دوگانه را فراکسیون مستقلین می دانند، فراکسیونی که گاهی به فراکسیون اصولگرایی نزدیک می شود و گاهی با فراکسیون امید هم‌صدایی می کنند.

نمی شود دیگران تصمیم بگیرند هزینه اش را ما بدهیم

پای بیانیه استقلال فراکسیون ولایی امضای حمیدرضا حاجی بابایی رئیس این فراکسیون حک شده بود. اودرباره علت جداشدن این فراکسیون از مستقلین به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون ولایت از دو فراکسیون ولایی و مستقلین ولایی شکل گرفته بود که در برخی موارد مواضعی همراه نداشتند اما  تصور افکار عمومی این بود که این فراکسیون یک فراکسیون منسجم اصولگرا است و بر همین اساس هر بار که تصمیمی برخلاف نظر اصولگرایان در مجلس تصویب می شد این سوال مطرح می شد که چطور با وجود فراکسیون اکثریت این موضوع رای نیاورد یا خلاف آن رای آورد.

او گفت: وقتی یک فراکسیونی تشکیل می شود اعضای آن افرادی با یک دیدگاه مشخص هستند برای مثال امروز دیدگاه فراکسیون امید، رای و دیدگاهی مشخص است این درحالی است که ما فراکسیون ولایت با 170 عضو دیدگاه های متفاوتی دارد و هر بار مواضع متفاوتی در صحن اتخاذ می کند و این موضوعی است که توجیه پذیر نیست.

حاجی بابایی گفت: جامعه از ما توقع داشت بر اساس یک فراکسیون 170 نفری عمل کنیم در حالی که ما یک جمعیت 120 نفری هستیم لذا با این استقلال توقعات را هم در حد یک فراکسیون 120 نفره ایجاد خواهیم کرد

او بیان کرد: اینکه در یک فراکسیون بخواهند دیگران تصمیم بگیرند و هزینه اش به گردن ما بیفتد درست نیست بر این اساس ما جدا شدیم تا پاسخگوی اعمال خود باشیم نه دیگران و این همان نظری است که این روزها در میان اعضای فراکسیون امید هم مشاهده می شود.

انکار بعد از تائید؛ نظر حاجی بابایی نظر همه نبود

با وجود آنکه بیانیه به طور رسمی و با امضای حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی منتشر شد اما برخی از اعضای فراکسیون ولایت این جدایی را انکار می کنند و معتقدند که کماکان فراکسیون ولایت بدن هیچ خللی در حال فعالیت است. از جمله افرادی که حقیقت را نادیده می گیرد اسد الله عباسی نماینده اصولگرای مجلس دهم است که به خبرآنلاین می گوید: تعدادی از نمایندگان پیشنهاد جدایی دوفراکسیون  را مطرح کردند اما این موضوع مورد وفاق قرار نگرفت و فراکسیون ولایت همچنان به قوت خود باقی است و همه در این فرکسیون حضور دارند.

وقتی به او یادآور می شویم که حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی به طور رسمی صحت این استقلال را تائید کرده است می گوید: نظر آقای حاجی بابایی نظر همه اعضای فراکسیون نبود و در این رابطه توافقی صورت نگرفت.

او در پاسخ به این سوال که آیا اجماعی در فراکسیون اصولگرایان برای جدا شدن ولایی ها از مستقلین وجود نداشت تاکید کرد: هیچ اجماعی در این رابطه وجود نداشت وتنها یک طرح موضوع بود که برخی از این مسئله سوء استفاده کردند به هر صورت فراکسیون ولایی منسجم تر از گذشته به فعالیت خود ادامه خواهد داد

او در پاسخ به این سوال که عدم شفافیت برخی رفتارها فراکسیون ها را به سمت جدا شدن سوق داده است گفت: به هر حال اعضا می توانند نظر خود را مطرح کنند و شاید برخی هم بودند که بیشتر عضو فراکسیون امید بودند و اعتقادی به فراکسیون ولایت نداشتند یعنی هم در جلسات فراکسیون امید شرکت می کردند و هم در جلسات فراکسیون ولایت که از این بابت گلایه هایی ایجاد شد و برخی از اعضای فراکسیون ولایت نارضایتی هایی داشتند و می خواستند که یک استراتژی واحد وجود داشته باشد که مانع از وجود تقابل شود.

رفتارهای چرخشی و سرگیجه های فراکسیونی

"در طول یک سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که صف بندی سیاسی را روشن تر کنیم" این را محمدعلی پورمختار از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی می گوید. او با بیان اینکه تصور افکار عمومی نسبت فراکسیون ولایت منطبق با عملکرد این فراکسیون نبود به خبرآنلاین گفت: توقع مردم این بود که فراکسیون ولایت هماهنگ با مردم و هماهنگ با شعارهای شان رای دهند که این موضوع رخ نداد.

او تشریح کرد: فراکسیون ولایت متشکل از دو فراکسیون بود که بخشی از این فراکسیون غیر فراکسیونی عمل می کرد و گاهی به سمت فراکسیون دیگر می چرخید.

او با تائید این موضوع که منظورش فراکسیون مستقلین است گفت: چرخش های برخی اعضا به نام همه فراکسیون تمام می شد لذا این تصمیم برای این گرفته شد که فارغ از عدد و رقم مشخص کنیم فراکسیون ولایی همین است و هر تعدادی دارد اماخط و مشی شان روشن است و متقابلا برای مردم هم روشن شود که ما این تعداد هستیم و توقع نداشته باشند رای اکثریت را داشته باشیم.

او ادامه داد: نمی شود افرادی بیایند اسم فراکسیون ولایت روی خود بگذاراند و بعد با فراکسیون امید همراهی کنند؛ این نه مورد قبول ما هست و نه مورد قبول فراکسیون امید و اتفاقا فراکسیون امید هم تصمیم گرفته است چنین روشی را پیش بگیرد یعنی اعضای فراکسیون را مشخص کند تا مواضع افراد شفاف شود.

پور مختار با بیان اینکه باید رفتارها و منش ها روشن باشد گفت: فراکسیون امید راه و منش‌اش روشن است فراکسیونی است که اعضای آن را اصلاح طلبان تشکیل داده اند و فراکسیون ولایی هم اصولگرایان هستند، دیگر بینابین که نداریم  نمی شود نه این طرف را قبول داشته باشند نه آن طرف را؛ بلاخره موضع روشن از الزامات کار سیاسی است به همین دلیل به نظرم این روش مناسبی است و دوستانمان در فراکسیون مستقلین حتما در این خصوص باید یک تصمیم جدی و یک شیوه مشخص در پیش بگیرند.

او تاکید کرد:این رفتارهای دوگانه و چندگانه آسیب رسان است و باعث می شود فضا روشن و شفاف نباشد و این نا شفافی موجب می شود هم در تشخیص افراد اشتباه صورت بگیرد و هم کسانی که از بیرون نگاه می کنند رویکرد روشنی نبینند؛ اینکه هر روز به یک طرف می چرخند ایجاد سردر گمی می کند یک روز به نفع این طرف رای می دهند و روز دیگر به نفع طرف دیگر؛ یک روز رای به طرح این فراکسیون می دهند روز دیگر با طرف دیگر برای طرح دیگری همصدا می شوند و بعضا هم تصمیمات مخالف و متعارض با هم اتخاذ می کنند لذا بهتر است نمایندگان نگاه به منافع شخصی نداشته باشند.

از ابتدا جدا بودیم

حالا که بیانیه فراکسیون ولایی نگاه منتقدانه نسبت به مستقلین را افزایش داد این فراکسیون سکوت را جایز ندانست و سخنگوی آن گفت ما از ابتدا جدا بودیم.

مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین در گفت و گویی اظهار داشت: ما در مجلس سه فراکسیون داریم. اصولگرایان، مستقلین و امید. اکثریت هم متعلق به فراکسیون ما است. ما بیش از ١٠٢ نفر فرم پر کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم برای اعضای‌مان کارت شناسایی صادر کنیم تا همه‌چیز شفاف باشد. چون در جریان انتخابات هیات رییسه تعداد زیادی می‌آمدند و در جلسات ما می‌نشستند. ما برای این ١٠٢ نفر کارت شناسایی صادر می‌کنیم تا مشخص باشد چه کسانی عضو این فراکسیون هستند.

او گفت: فراکسیون اصولگرایان ولایی و آقای حاجی‌بابایی همان اوایل به ما گفتند بیایید با هم یکی باشیم. اما ما دیدیم فضای فکری ما با آنها جور درنمی‌آید. ما حامی دولت هستیم و می‌خواهیم کمک کنیم دولت موفق شود اما آنها مخالف دولت هستند و می‌خواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند. پس ما نمی‌توانیم کنار هم باشیم. در نهایت آقای لاریجانی پیشنهاد دادند شورای عالی فراکسیون‌ها داشته باشیم. بحث‌های زیادی هم مطرح شد. اول می‌خواستیم هر سه فراکسیون باشند اما نشد و در نهایت با دو فراکسیون ولایی و مستقلین به ریاست آقای لاریجانی تشکیل شد. ما این را کار خوبی می‌دانستیم. تا اینکه اخیرا آقایان بیانیه دادند و گفتند جدا می‌شویم. در حالی که پیشنهاد خودشان بود و خودشان می‌گفتند چرا ما در کنار هم نباشیم! اما حالا که جدا شدند ما هم تصمیم گرفتیم بیانیه بدهیم که ما از ابتدا جدا بودیم و دیگر در جلسات شورای عالی شرکت نخواهیم کرد. به هر حال ما تفاوت‌های زیادی با هم داریم. همین الان در بحث کابینه جدید نگاه فراکسیون مستقلین این است که کابینه زودتر تشکیل شود و وزرای قوی روی کار بیایند. ممکن است انتقاد هم داشته باشیم اما در مجموع حامی دولت هستیم. اما آنها نگاه عکس دارند.

 ریزش 50 درصدی فراکسیون مستقلین

اوج انتقادات به رفتار دوگانه فراکسیون مستقلین از انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال دوم قوت گرفت به گونه ای که هم فراکسیون امید و هم فراکسیون ولایی تصمیم گرفتند در مسیر خالص سازی و ایجاد مرزبندی با فراکسیون سوم گام بردارند اما این انتقادات و گلایه ها تنها متوجه دو فراکسیون دیگر نبود بلکه صدای اختلاف و نقد از درون فراکسیون مستقلین به گوش رسید به طوری که برخی اعضا ترک این فراکسیون را بر ماندن ترجیح دادند از جمله رسول خضری نماینده سردشت که دردلش باز می شود و در این رابطه به خبرآنلاین می گوید: «روز اول فراکسیون مستقلین با این هدف تشکیل شد که یک راه میانه در پیش بگیرد که نه از این طرف بام بیفتد و نه از آن طرف. با این نیت تعداد زیادی به این فراکسیون رو آوردند اما کم کم این رویه تغییر کرد و دیدیم این سازو کار حاکم نشد و در جریان انتخابات هیات رئیسه بی اخلاقی مطلق مشاهده شد در حالی که مهمترین شاخصه یک فراکسیون رعایت اخلاق است.»

او با بیان اینکه من قطعا اصولگرایی که روشن و شفاف بر مواضع خود پایبند است را بیشتر دوست دارم تا اصلاح طلبی که هر دقیقه در یک سنگر بازی کند گفت: یک‌ماهی می شود که تصمیم گرفتیم فراکسیونی اخلاق مدار تشکیل دهیم البته ممکن است اعلام موجودیت نکنیم و زیرپوستی باشد و فارغ از تعداد آنچه برایمان اهمیت دارد اخلاق است.

خضری با بیان اینکه بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس فراکسیون مستقلین ریزش زیادی در حد 50 درصدی داشت گفت: این فراکسیون بداخلاقی زیادی داشت و من خودم را نمی بخشم که چرا تا به این حد به این فراکسیون متعهد بودم . 

مواضع اعضای سه فراکسیون طی چند هفته اخیر حکایت از آن دارد که مرزبندی های فراکسیونی در سال دوم عمر مجلس دهم گویا قرار است به سمت شفاف شدن برود، امری که شاید بیش از همه به قاعده مندتر شدن رفتار تشکیلاتی در درون پارلمان کمک برساند و شوک های یکباره به تصمیمات درون پارلمانی وارد نکند.

منبع: خبرآنلاین 
برچسب ها: مجلس
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر