پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 38272
تاریخ انتشار: 22 تير 1396 15:38
وبسایت نشریه پولیتیکو در واشنگتن گزارش می دهد که مقام های آمریکایی به توصیه دونالد ترامپ تصمیم گرفته اند به گروهی از دختران جوان افغان برای شرکت در یک مسابقه روبات ها در واشنگتن اجازه سفر دهند.
 بی بی سی نوشت، در خواست ویزای این گروه شش نفری از دانش آموزان مدارس دخترانه هرات، در غرب افغانستان، قبلا دو بار رد شده بود.
 
پولیتیکو نوشت که وزارت خارجه آمریکا علت رد درخواست ویزا را توضیح نداده بود اما یک دلیل معمول نگرانی از ماندن دارندگان ویزا در آمریکا و بازنگشتن به افغانستان است.
 
با این حال رد درخواست این دانش آموزان با واکنش های انتقادآمیزی روبرو شد.
 
به نوشته این نشریه رئیس جمهور آمریکا از این موضوع آگاه شد و از مقام های شورای امنیت ملی خواست در صورت امکان در آن مداخله کنند.
 
در نهایت با رایزنی مقام ها در سازمان های مختلف دولتی، وزارت امنیت ملی موافقت کرد براساس سیستم "عفو" که امکان سفر ده روزه به آمریکا، البته بدون ویزا را می دهد، شرایط سفر این دختران به آمریکا را فراهم کند.
 
دینا پاول معاون تیم مشاوران امنیت ملی در بیانیه ای نوشت: "این هیات از دختران جوان که دست اندر کار علم و دانش هم هستند بسیار مایه افتخار هستند. آنها نماینده بهترین های جامعه افغانستان و تجسم این امید هستند که آرزوهای بلند آنها می تواند جامه عمل بپوشد. اینها رهبران آینده جامعه افغانستان و سفرای قدرتمند کشور خود هستند."
 
پولیتیکو نوشت: "منتقدان استدلال می کردند که رد ویزای این جوانان حاوی پیامی غلط برای مردم افغانستان است، کشوری که نیروهای آمریکایی در آن هنوز مشغول نبرد با طالبان هستند که زمانی دختران را از مدرسه رفتن منع می کرد."
 
 این دانش آموزان با عبور از موانع متعدد روباتی ساخته اند که در بازی نقش توپ جمع کن را بازی می کند.
 
گفته می شود تجهیزات ارسالی برای آنها در گمرک معطل ماند و در نتیجه آنها با نوآوری از وسایل ابتدایی موجود در خانه برای جایگزینی قطعات استفاده کردند.
 
روبات آنان در مسابقه بین المللی روبات که از ۱۶ تا ۱۸ ژانویه در واشنگتن برگزار می شود، همراه با۱۶۰ تیم از نقاط مختلف جهان شرکت خواهد کرد.
 
این روبات پیشتر راهی آمریکا شده بود، و حالا سازندگان هم باید به موقع برای شرکت در مسابقه به واشنگتن برسند.

وساطت ترامپ برای دختران افغان
برچسب ها: ترامپ ، افغان
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر