جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 38266
تاریخ انتشار: 21 تير 1396 19:38
عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی همزمان با هفته تامین اجتماعی:

ارائه خدمات درمانی با کد ملی

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با مراجعه به مراکز ملکی این سازمان می‌توانند خدمات درمانی را با ارائه کد ملی دریافت کنند و دفترچه نیز در این طرح حذف شده است و در صورت همکاری وزارت بهداشت، در تمامی مراکز طرف قرارداد نیز این طرح اجرایی خواهد شد.


راه امروز: دکترمحمدعلی همتی ضمن بازدید از خبرگزاری فارس، در گفتگو با دبیر و خبرنگار اجتماعی این رسانه، درباره کارنامه ٣ سال و هشت ماه گذشته سازمان تأمین اجتماعی در حوزه‌های درمان، بیمه و اقتصادی، توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر همتی که پیش از این معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی بود، گفت: در چند سال گذشته خدمات خوبی همکاران بنده در حوزه درمان به بیمه‌شدگان ارائه دادند.

وی ادامه داد: عملکرد این دوره سازمان تأمین اجتماعی با دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست، چرا که در این دوره اقدامات زیرساختی و اساسی‌تری در این سازمان انجام شده است.

دکترهمتی افزود: نهضت IT در سازمان تأمین اجتماعی با عقب‌افتادگی مواجه شده بود که از همان روزهای نخست با مدیریت دکترنوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، IT و سیستم مکانیزه در اولویت سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت و اکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دلیل مسائلی که در گذشته سازمان تأمین اجتماعی با آن مواجه بود، در بخش IT و سیستم مکانیزه دچار عقب‌ماندگی شده بود که امروز می‌توان گفت پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته، سیستم HIS بیمارستانی تحت DOS بوده است، گفت: سازمان‌های دیگر در حوزه IT پیشرفت‌های چشمگیری داشتند، ولی سازمان به دلیل ورود به مسائل حاشیه‌ای در این حوزه عقب افتاده بود تا توانستیم در سال گذشته HIS بیمارستان را تحت وب کنیم و در کنار آن، خدمات زیادی را ارائه دهیم.

وی افزود: در حال حاضر نسخه الکترونیک را در سازمان تأمین اجتماعی از ٩ ماه گذشته شروع کردیم و پایان سال گذشته انجام زیرساخت‌های نسخ الکترونیک عملاً به اتمام رسید.

دکترهمتی ادامه داد: در حال حاضر در ٨٠ بیمارستان و ٢٦٥ مرکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی، نسخ الکترونیک تولید می‌شود و با استفاده از آن، داروها به صورت الکترونیکی به داروخانه و در صورتی که بیمار نیاز به دیگر خدمات آزمایشگاهی داشته باشد، می‌تواند از این خدمات استفاده کند.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس معاینه‌ای که پزشک از بیمار می‌کند، به صورت الکترونیکی داروها، آزمایشگاه و دیگر خدمات درمانی را تجویز می‌کند و قبل از اینکه بیمار از سوی پزشک به داروخانه برسد، داروها آماده و تحویل داده خواهد شد.

وی بیان داشت: براساس استفاده از نسخ الکترونیک، خیلی از خطاهای پزشکی و خطا در داروخانه‌ها مرتفع می‌شود.

دکترهمتی درباره ارائه خدمات هوشمند درمانی در تأمین اجتماعی بیان داشت: در این زمینه از وزارت بهداشت خیلی جلوتر هستیم و در ٣٨٠ مرکز درمانی، خدمات نسخ الکترونیکی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهیم و از وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم که همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: ممکن است در تعدادی اندکی از مراکز درمانی تأمین اجتماعی، نسخ الکترونیکی به مرحله اجرا نرسیده باشد که قطعاً در چند ماه آینده صددرصد مراکز درمانی در سراسر کشور از نسخ الکترونیک استفاده خواهند کرد.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزود: اجرای نسخ الکترونیک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی هنوز اجرایی نشده است و از وزارت بهداشت برای اجرای مرحله دوم این طرح درخواست می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را مهیا کنند تا اجرای نسخ الکترونیک در تمامی مراکز اجرایی شود و دیگر نیازی به دفترچه درمانی نباشد.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی درمان باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه اقدامات در حوزه سلامت مهیا کند و همکاری بیشتری با بیمه‌ها داشته باشد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تاکنون وزارت بهداشت در اجرای نسخ الکترونیک همکاری لازم را نداشته است، گفت: اگر وزارت بهداشت همکاری کند، نسخ الکترونیک در یک سال آینده در تمامی مراکز طرف قرارداد دانشگاهی با سازمان تأمین اجتماعی و در دو سال آینده در تمامی مراکز خصوصی و خیریه نیز اجرایی می‌شود.

دکترهمتی بیان داشت: در حال حاضر بیمه‌شدگان با ارائه کد ملی خود می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی، بدون دفترچه خدمات لازم درمانی را دریافت کنند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است این کارت و یا کارت هوشمند درمان در اختیار بیمه‌شدگان این سازمان قرار گیرد تا پرونده پزشکی بیمه‌شدگان نیز در این کارت‌ها قابل مشاهده باشد.

دکترهمتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با مکانیزه شدن سیستم درمانی در تأمین اجتماعی با قطعی سیستم نیز مواجه بوده‌اید، گفت: خیلی کم و به ندرت سیستم نسخ الکترونیک در مراکز ما قطع شده است، چرا که این سیستم هم به صورت آفلاین و هم به صورت آنلاین کار می‌کند و گزارش‌ها از قطعی سیستم بسیار کم است.

وی درباره کارت هوشمند سلامت نیز افزود: کارت هوشمند سلامت به عنوان ذخایر بیمه‌ای و درمانی فرد بر روی تراشه‌ای قرار می‌گیرد که از طریق سیستم NFC پزشک معالج به پرونده پزشکی آن بیمه‌شده دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند خدمات درمانی لازم را ارائه دهد.

وی افزود: شرکت رایتل که زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی است نیز درباره کارت‌های هوشمند سلامت اقداماتی را انجام داده است و تکنولوژی NFC را بر روی کارت‌ها ایجاد کرده است.

دکترهمتی گفت: قبل از اینکه وارد مرحله کارت هوشمند شویم، نسخه الکترونیک بدون نیاز به این کارت، عملیاتی و اجرایی شده است و تنها تفاوت کارت هوشمند با نسخ الکترونیک این است که در کارت هوشمند، پرونده بیمه‌شده نیز قابل مشاهده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سوابق بیمه‌ای، امنیت لازم را در تأمین اجتماعی ندارد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی بسیار گسترده و با وظایف مختلف است و ممکن است در بعضی از مسائل دچار پیچیدگی‌های خاص خود باشد. حوزه بیمه‌ای نیز الفبا و مسائل خاص خود را دارد که باید اقدامات در این حوزه با کارشناسی دقیقی صورت بگیرد.

دکترهمتی در ادامه به برنامه‌های هفته تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: هر ساله پروژه‌های سازمان به مناسبت تأمین اجتماعی افتتاح می‌شود و امروز این پروژه‌ها در سه هفته به بهره‌برداری رسیده است و این در حالی است که در گذشته روز تأمین اجتماعی بوده، سپس تبدیل به هفته، دو هفته و در حال حاضر روز تأمین اجتماعی تا سه هفته افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ٥٨ پروژه تأمین اجتماعی در ١٧ استان کشور عملیاتی و به بهره‌برداری می‌رسد که عمدتاً در مناطق محروم است.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: در کنار پروژه‌های متعدد، کار بزرگی که در عرصه تأمین اجتماعی رونمایی خواهد شد، ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی است که این اقدام آغاز شده است.

وی افزود: در هفته تأمین اجتماعی هتلینگ نجف آباد، اسلامشهر، شهر قدس، فارابی مشهد، بیمارستان ورامین، سمنان، شهید بهشتی شیراز افتتاح خواهد شد.

دکترهمتی بیان داشت: اجرای هتلینگ در بیمارستان‌ها رضایتمندی زیادی را برای بیمه‌شدگان ایجاد کرده است و همینطور پزشکان و پرستاران نیز از این طرح رضایت کاملی را دارند.

وی افزود: اکنون با اجرای طرح هتلینگ بیمارستان‌ها وارد فضای عمومی بیمارستان شویم، کاملاً فضای متفاوتی را در حد هتل ٥ ستاره خواهید دید، این کار بزرگ را سازمان تأمین اجتماعی آغاز کرد.

دکترهمتی یادآور شد: کد اختصاصی تأمین اجتماعی یا SSN از دیگر اقدامات سازمان است و در خیلی از کشورهای دنیا کد تأمین اجتماعی از کد ملی اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: احتمالاً کد SSN که همان کد اختصاصی تأمین اجتماعی است، در همین هفته به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد و همه بیمه شدگان این کد اختصاصی را خواهند داشت.

دکترهمتی گفت: بیمه شدگان می‌توانند از طریق سایت سازمان به نشانی www.tamin.ir کد اختصاصی خود را دریافت کنند.

معاون سابق درمان تأمین اجتماعی بیان داشت: نرم‌افزارهای موبایلی متعددی برای پزشکان، بیماران و نوبت‌دهی در حال طراحی است و به دنبال آن هستیم که یک شماره واحد در کل تهران به نوبت‌دهی اختصاص داده شود تا عدالت در این حوزه نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات جدیدی در حوزه IT در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی در حال انجام گفت: نیمی از مردم کشور با سازمان تأمین اجتماعی مرتبط هستند، روند رو به رشد و توسعه سازمان و خدمات آن به نوعی حمایت و امنیت اجتماعی را توسعه می‌دهد.

وی یادآور شد: بر همین اساس، مرکز ارتباطات مردمی در سازمان تشکیل شد و بیمه‌شدگان با تماس با شماره ١٤٢٠ می‌توانند هر نوع سؤالی را که دارند از کارشناسان مربوطه بپرسند و پاسخ آنها داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان به سمت پاسخگویی پیش رفته است، گفت: بودجه سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ٧٢ هزار میلیارد تومان بوده است که ٤٢ هزار میلیارد تومان آن به پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان اختصاص یافته است.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: بزرگترین اقدام سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر پرداخت مستمری‌ها بوده است که به موقع پرداخت شده است. 

دکترهمتی افزود: امسال بودجه سازمان تأمین اجتماعی به ٨٢ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که ٢٠ هزار میلیارد تومان آن در بخش درمان هزینه خواهد شد.

وی افزود: درمان تأمین اجتماعی به دو بخش درمان مستقیم که مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی می‌شوند و درمان غیرمستقیم که مراکز طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی هستند تقسیم می‌شود.

دکترهمتی ادامه داد: در درمان مستقیم، ٤ هزار میلیارد تومان مابقی در درمان غیرمستقیم هزینه می‌شود.

وی افزود: قبل از طرح تحول نظام سلامت، سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ٣٨٠ میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌کرد که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به  یک هزار میلیارد تومان در ماه افزایش یافته است و این طرح ٢,٥ برابر هزینه‌های درمان را افزایش داده است و همیاری بزرگی است که سازمان تأمین اجتماعی برای طرح تحول نظام سلامت داشته است.

وی با اشاره به اینکه بنده گله‌ای از همکاران وزارت بهداشت نیز دارم، گفت: وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت،‌کار بسیار خوبی را در طرح تحول آغاز کرده است و گله بنده آنجاست که دوستان وقتی گفته می‌شود وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت را دارد، باید مراقب همه کسانی که در این نظام سلامت خدمت می‌کنند باشد و هر تصمیمی که بگیرند باید ببینند که چه تأثیری بر روی زیرمجموعه‌ها دارد.

وی گفت: ما در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم، وزارت بهداشت تصمیم‌هایی که درباره طرح تحول نظام سلامت می‌گرفت، دقت نمی‌کرد که این تصمیم چه تأثیری بر روی تأمین اجتماعی و یا سازمان بیمه نیروهای مسلح می‌گذارد، چرا که این سازمانها نیز تولید درمان می‌کنند.

دکترهمتی بیان کرد: تأمین اجتماعی براساس قانون موظف است که نسبت به تولید درمان اقدام کند و متولی نظام سلامت وظیفه دارد که از سلامت مراقبت کند و هنگامی که تصمیمی در این حوزه می‌گیرد، باید ببیند چه تأثیری بر روی دیگر تولیدکنندگان نظام سلامت ایجاد می‌کند.

عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: حتی یک مورد هم شاهد نبودیم که وزارت بهداشت یا کسانی که در ستاد طرح تحول نظام سلامت هستند، مراقبت کنند که تصمیم‌های اتخاذشده چه تأثیری در تقویت و یا تضعیف سلامت خواهد داشت.

وی افزود: ما در ٢,٥ سال گذشته هر آن منتظر این بودیم که تصمیم‌های اتخاذشده درباره طرح تحول نظام سلامت چه تأثیری بر روی دیگر بخش‌های سلامت خواهد گذاشت و حتی در این رابطه ذهن‌خوانی نیز می‌کردیم.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که وزارت بهداشت مصوبه‌ای از هیأت دولت گرفته است که به پزشکان غیرهیأت علمی این وزارتخانه نیز سازمان تأمین اجتماعی «دوکا» پرداخت کند، این چه عدالتی است که باید به دیگر پزشکان کمتر پرداخت کنیم و به پزشکان وزارتخانه دو برابر پرداخت شود.

وی گفت: «کا» شاخصه‌ای است برای پرداخت پزشکان که مقرر شد پزشکانی که عضو هیأت علمی هستند به دلیل خدمات بهتری که ارائه می‌دهند، «دوکا» پرداختی داشته باشند، ولی با طرح تحول نظام سلامت و مصوبه هیأت دولت، پزشکان وزارت بهداشت که عضو هیأت علمی نیستند نیز باید «دوکا» دریافت کنند.

دکترهمتی بیان داشت: ما بارها به این شیوه اعتراض کرده‌ایم و امیدواریم هیأت دولت در این خصوص تجدیدنظری داشته باشد و عدالت در پرداخت پزشکان نیز رعایت شود. 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر