پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 38221
تاریخ انتشار: 20 تير 1396 15:32
دولت برای اجرای این برنامه روزانه مجوز دارد و لازم نیست هر روز از مجلس اجازه بگیرد. ما برای موضوعات مطرح شده با مجلس مشورت کردیم.محیط زیست، حمل و نقل ریلی، گردش‌گری طرح‌های مهمی هستند که بر پایه آن می‌خواهیم اقداماتی انجام دهیم که سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
راه امروز: سخنگوی دولت درباره شایعات پیرامون برنامه ششم گفت: دولت در فرآیند تولید و رسیدگی برنامه نوآوری انجام داده، که ۱۴ موضوع فرابخشی و ۳۰ موضوع بخشی تدوین کرده است. 
 
محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به خود کفایی گندم گفت: ۱۸ تیرماه بالغ بر ۵ ملیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده که ارزش ریالی آن ۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان است که ۴هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. 
 
او در ادامه به تسهیلات داده شده به بنگاه‌های کوچک اشاره و عنوان کرد: ۱۷ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ هزار و ۳۹۰ تولیدی پرداخت شد. 
 
۵۱ هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شد 
سخنگوی دولت ادامه داد: ۵۱ هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شد. 
 
او در ادامه افزود: قرار بود ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شود که این مبلغ به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. بخش خصوصی طرح‌های صنعتی را انجام می‌دهد و دولت بخش‌های عمرانی را انجام می‌دهد. 
 
نوبخت در ادامه خاطرنشان کرد: امسال هم ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در حال حاضر ۱۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص به خزانه دادیم که یک هزار و ۴۴ میلیارد تومان پرداخت شد. 
 
۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های ملی اختصاص دادیم 
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: چندین پرداخت در دولت وجود دارد، نخست پرداخت اسناد مالی از طریق خزانه است، پرداخت بعدی دولت، اوراق مشارکت است و بخش دیگر اوراق تسویه است. 
 
او ادامه داد: ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های ملی اختصاص دادیم که ۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان آن را به طرح اجرایی و عمرانی مثل راه اختصاص دادیم و ۲ هزار میلیارد تومان هم به طرح‌های استانی اختصاص دادیم. 
 
سخنگوی دولت درباره شایعات پیرامون برنامه ششم گفت: دولت در فرآیند تولید و رسیدگی برنامه نوآوری انجام داده، که ۱۴ موضوع فرابخشی و ۳۰ موضوع بخشی تدوین کرده است. 
 
لازم نیست برای اجرای برنامه ششم هر روز از مجلس اجازه بگیریم 
او تاکید کرد: دولت برای اجرای این برنامه روزانه مجوز دارد و لازم نیست هر روز از مجلس اجازه بگیرد. ما برای موضوعات مطرح شده با مجلس مشورت کردیم.محیط زیست، حمل و نقل ریلی، گردش‌گری طرح‌های مهمی هستند که بر پایه آن می‌خواهیم اقداماتی انجام دهیم که سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود. 
 
نوبخت ادامه داد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای تولید اشتغال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به ۷۷۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 
او در ادامه به رشد اقتصادی ۹ درصدی اشاره کرد و گفت: قرار است به منطقه مکران بیش از سایر مناطق بها داده شود. 
 
با همه هزینه‌تراشی‌ها دولت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد 
نوبخت خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید کار بزرگی انجام دهد، قصد ما این است که ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد و این به معنی چشم داشتن به خارج نیست. 
 
سخنگوی دولت با اشاره به رفتار مجلس گفت: مجلس ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را تایید کرد اما مشکلاتی را ایجاد کرد، ما شکایت خود را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادیم که ایرادات گرفته شد. 
 
او ادامه داد: رییس‌جمهور به وزرا در هیات دولت گفتند که ایرادات را برطرف کنند چون از ۵ روز گذشته رییس مجلس خودش این ایرادات را ابلاغ کرد. در حال حاضر مجلس این برنامه‌ها ابلاغ کرده است، اما همچنان برای رسیدن به رشد ۸ درصدی نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها داریم. با هزینه‌تراشی‌ها دولت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. 
 
عده‌ای دست به کمر ایستاده‌اند که اجرای برنامه ششم چه شد 
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال ۹۶ دقیقا بر اساس برنامه ششم تخصیص داده شد، حالا ما باید مدعی باشیم که مجلس همکاری نکرده است یا دولت؟ مخالفت ما با آن بخش از برنامه بود که مجلس بخش‌هایی را اضافه کرده که اجرای آن سنگین شده است. 
 
نوبخت گفت: هیچ نماینده مجلسی نمی‌تواند ادعا کند تدوین برنامه انجام نشده است، حرف ما روشن است برنامه را ما تعیین کردیم و می‌دانیم از چه راهی باید به رشد ۸ درصد رسید. 
 
نوبخت عنوان کرد: دولت یازدهم قانون‌مدار است و در چارچوب آن عمل می‌کند اصرار ما را برای اجرای برخی از برنامه‌ها همین قانون است. ۴ ماه از سال گذشته است اما عده‌ای دست به کمر ایستاده‌اند که اجرای آن چه شد؟ 
 
سخنگوی دولت خطاب به خبرنگاران گفت: فرض کنید از آن تاریخ استفاده نمی‌کردیم و آن قطع‌نامه هم ادامه پیدا می‌کرد، با ترامپ چه می‌خواستیم انجام دهیم؟ 
 
بعضی از براداران ما موضوعات را با چشم تنگ می‌بینند 
او ادامه داد: اگر ترامپ قطع‌نامه‌ها را اجرایی می‌کرد چه می‌کردیم، ما از باز شدن دریچه کوچک استفاده کردیم. 
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: از مقام معظم رهبری برای حل مشکلات تشکر می‌کنم، ایشان در جایگاه رفیع خود مشاوره‌ها را انجام دادند. بعضی از براداران ما موضوعات را با چشم تنگ می‌بینند. 
 
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره محرمانه بودن مفاد قرارداد توتال گفت: این قرار داد تمامی مراحل قانونی خود را طی کرد، برای نمایندگان مجلس هم کاملا روشن است و اگر جایی اشکالی دیدند می‌توانند به سازمان‌های نظارتی شکایت کنند و اگر مدارکی فرا‌تر دارند می‌توانند به قوه قضاییه شکایت کنند. 
 
حرف زدن که مالیات ندارد 
نوبخت گفت: مجلس به ما اجازه سرمایه‌گذاری خارجی را داد از طرفی گفتند خلاف است، حرف هم که مالیات ندارد! مردم ما می‌فهمند با کسانی که مقابل پیشرفت قرار بگیرند مقابله خواهند کرد، آزموده را دوباره نیازمایید، مردم نشان دادند که چه می‌خواهند. 
 
او درباره طرح سه فوریتی درباره توقف توتال گفت: به عنوان کسی که ۴ دوره در مجلس بودم انتهای این طرح‌های سه فوریتی را می‌دانم، این دوستان خیال می‌کنند این گونه خدمت می‌کنند. 
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: مجلس ترکیب خوبی دارد و دولت به رسانه‌های مردمی نیاز دارد. 
 
نوبخت به خبرنگاران گفت: رسالت مقدس و حرفه‌ای خود را دنبال کنید و شفاف اخبار را اطلاع رسانی کنید. 
 
بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد بانک‌ها تمامی ذخایر خود را تسهیلات دهند 
رییس سازمان برنامه و بودجه راجع به بحث نظام سلامت عنوان کرد: از سه مسیر سلامت را دنبال و پیگیری می‌کنیم که یکی اختصاص ۱۰ درصد از یارانه‌ها است، منابع دیگر بیمه‌های موجود است که تاخیر در پرداخت دارند که سازمان برنامه و بودجه سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان اوراق به سازمان بیمه داد. راه سوم دفترچه بیمه بود که سازمان تأمین اجتماعی مشکل داشت که سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق به آن‌ها داد. 
 
سخنگوی دولت درباره اصلاح نظام بانکی و موسسات غیر قانونی گفت: در آخر بانک مرکزی نباید وارد شود، بلکه باید اقدامات را قاطعانه انجام دهد. این بانک باید حافظ منابع سپرده‌گذارن باشد. 
 
او خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد بانک‌ها تمامی ذخایر خود را تسهیلات دهند که بانک‌ها از این ناراحت هستند. 
 
دولت با کمک قوه قضاییه پیگیر بدهکاران بانکی است 
رییس سازمان برنامه و بودجه درباره کارگران هپکو گفت؛ این بخش در دست خصوصی است و دولت در تلاش است تا این بخش سرپا بماند، من کارگران هپکو را ستایش می‌کنم روزی که به بازدید این واحد صنعتی رفتم کارگران با وجود اینکه چند ماه بود حقوق نگرفته نبودند روی کاغذی نوشته بودند کمک کنید هپکو زنده بماند. 
 
نوبخت ادامه داد: وقتی می‌گوییم دستوری عمل نمی‌کنیم منظور این نیست که به هر طریقی اقدام کنید، بانک‌ها تسهیلاتی که دادند بخشی از آن باز نگشته، دولت با کمک قوه قضاییه پیگیر بدهکاران بانکی است. 
 
او افزود: خود دولت هم یکی از بدهکاران به بانک‌ها است، وقتی دولت را تحویل گرفتیم بدهی داشت و با سود ۴ درصدی در حال بازپرداخت آن هستیم. 
 
کارگروهی از سوی رییس‌جمهور برای چینش کابینه تشکیل نشده است 
نوبخت در پاسخ یه سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه کارگروه‌هایی برای چینش کابینه تشکیل شده است و آیا این کارگروه‌ها نظرات خود را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند، گفت: تاکید می‌کنم کارگروهی از سوی رییس‌جمهوری برای گزینش افراد و انتخاب آن‌ها در کابینه تعیین نشده است. 
 
او ادامه داد: هر شخص می‌تواند بر اساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی کارگروهی تشکیل دهد و افرادی را به رئیس جمهور برای حضور در کابینه معرفی کند ایشان هم با کمال علاقه آن‌ها را مطالعه می‌کند. 
 
نوبخت تاکید کرد: کارگروهی از سوی رییس‌جمهور مسئول پیگیری کابینه نشده است افراد با توجه به میزان علاقه خود به دولت این کار را انجام می‌دهند. 
 
رییس‌جمهور عمکلرد تک تک افراد حاضر در کابینه را زیر نظر دارد 
او تاکید کرد: ‌رییس جمهور تجربه کافی و شناخت لازم را نسبت به افراد دارد. او عمکلرد تک تک افراد حاضر در کابینه را زیر نظر دارد و شناخت خوبی نسبت به این افراد پیدا کرده‌ است. 
 
رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ‌معرفی کابینه دوازدهم برای موفقیت دولت و پیگیری مطالبات مردم است که به آن امید بسته‌اند. 
 
بی اطلاعی از دیدار روحانی و عارف 
او در پاسخ به سوالی درباره دیدار رییس فراکسیون امید در مجلس و رییس جمهوری گفت: اطلاعی از این دیدار ندارم. 
 
سخنگوی دولت در ادامه درباره گلایه برخی فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه با داشتن درخواست‌های متعدد تاکنون موفق به دیدار با رییس‌جمهور نشده‌اند، گفت: در این مورد اطلاعی ندارم اما باید نکته‌ای را یادآوری کنم و آن این است که در این روز‌ها رییس‌جمهور بسیار مشغله دارد ایشان در ماه مبارک رمضان دیدارهای زیادی با گروه‌های مختلف داشته‌اند. 
 
جلسات بین رییس‌جمهور و رهبری به صورت منظم برگزار می‌شود 
نوبخت درباره دیدار روحانی با رهبری راجع به چینش کابینه گفت: جلسات منظمی بین رییس‌جمهور و مقام معظم رهبری درباره مسائل کشور برگزار می‌شود آن‌ها در این جلسات مسائل مهم روز را مورد بررسی قرار می‌دهند که کابینه هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. قطعا دو شخص اول مملکت طبق اصل قانون ۱۱۳ اساسی در مورد چنین مواردی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. 
 
ضرورتی برای ارجاع پرونده موسسات مالی غیرمجاز به شورای عالی امنیت ملی دیده نشده است 
نوبخت درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر ارجاع پرونده‌های موسسات مالی غیرمجاز به شورایعالی امنیت ملی گفت: ممکن است تعدادی نماینده چنین درخواستی را داشته باشند اما با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی در این موارد داده شده است، تا کنون ضرورتی درباره ارجاع این پرونده به شورا دیده نشده است. اختیارات لازم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و پرونده‌ها در حال پیگیری است. اما تا این لحظه این موضوع در شورا مطرح نشده است. 
 
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه حدود ۴ میلیونی قطع شد که ما یارانه ۱ میلیون نفر را وصل کردیم. 
 
 نوبخت ادامه داد: آقای روحانی در ۲۹ اردیبهشت با یک اعتماد از سوی مردم مواجه شد. ایشان در جهت پاسخ به مطالبات گام خواهد برداشت. 
 
تا ماه آینده کابینه معرفی خواهد شد 
او افزود: رییس‌جمهور در راستای پاسخ‌دهی مردم بسیار جدی است که نیازمند کابینه هماهنگ است و ایشان زیر بار حرف هیچ جریان سیاسی نخواهد و تا ماه آینده کابینه معرفی خواهد شد. 
 
نوبخت درباره اقدامات غیراصولی شهرداری گفت: با ترکیب شورای جدید امیدوارم که در دولت دوازدهم ما بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم. 
 
تشکیل ستاد مقابله با رانت و فساد 
سخنگوی دولت در ادامه درباره راه مقابله با فساد و رانت گفت: باید افراد بدانند که زیر نورافکن‌ها قرار دارند و باید تلاش کنیم محیط اقتصادی شفاف شود. 
 
او تاکید کرد: باید شفاف‌سازی و گزینش افراد متدین در کنار هم قرار بگیرد تا فساد و رانت را شاهد نباشیم. به ریاست معاون اول ریس جمهوری ستادی قرار است برای مقابله با رانت و فساد تشکیل شود. 
 
دولت پرونده‌ کاسبان تحریم را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است 
سخنگوی دولت درباره پرونده یکی از فرماندهان سابق نیروی انتظامی گفت: در زمان تحریم عده‌ای گفتند که ما نفت را از راه‌هایی می‌فروشیم مانند قاچاق‌چیانی که از لب مرز انسان رد می‌کنند پول را اول می‌گیرند و بعد اتفاق دیگری می‌افتد. 
 
او تاکید: در زمان تحریم راه فساد باز بود، بابک زنجانی یکی از بدهکاران غیردولتی بود تا بقیه. الان کاسبان تحریم با رفع آن کسب و کارشان کساد شده است. دولت پرونده‌های این افراد را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است. 
 
احضار استانداران در جهت بیان ادله بود 
نوبخت با اشاره موضوع حمل و نقل عنوان کرد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری قصد ما پرداخت تسهیلات است. 
 
سخنگوی دولت درباره حکم دادگاه کانادا و اقدامات اخیر دولت آمریکا گفت: وقتی در آستانه یک انتخاب مردمی رییس‌جمهور آمریکا با شیوخ عرب قرارداد می‌بندد نشان می‌دهد جز منافع خود چیز دیگری نمی‌بیند که یک نمونه آن را در کشور کانادا دیدید و ما رسما و کتبا نیز شکایت خود را اعلام کردیم. 
 
او درباره شکایت دولت از برخی نهاد‌ها در زمان انتخابات و احضار استاندارن گفت: این احضار در جهت بیان ادله بود، استانداران در پاره‌ای از موارد باید توضیح می‌دادند که چرا در یک همایش راجع به دولت حرف زدید، قوه قضاییه دستگاه عدالت است و می‌داند آن‌ها وظایف خود را انجام داده‌اند. معاونت حقوقی رییس‌جمهور گفتند از افرادی شکایت شده که شخص رییس‌جمهور را مورد هدف قرار دادند. 
 
رسانه ملی کارش چیز دیگری است و باید ملی کار کند 
رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تغییر تقویم تعطیلات گفت: دولت طرح جدی در حال حاضر در دست بررسی ندارد. 
 
او در ادامه بیان کرد: اولویت ما گسترش حمل و نقل ریلی در ۵ استان است. این ریل‌ها در مناطق صعب‌العبور وجود دارد که ما تمایل داشتیم در دولت یازدهم مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که در حال پیگیری هستیم. 
 
سخنگوی دولت گفت: من گلایه خود را به برادر عزیزم آقای علی عسگری درباره برنامه‌های صدا و سیما اعلام کرده‌ام. 
 
او تاکید کرد: کار منتقد مشخص است اما رسانه ملی کارش چیز دیگری است و باید ملی کار کند. 
 
نوبخت خاطرنشان کرد: صددرصد اعتبارات صدا و سیما پرداخت شده است و این رفتار‌ها درست و ملی نیست، مگر شبکه‌هایی در دنیا جمهوری اسلامی ایران را نقد نمی‌کنند؟ 
 
او ادامه داد: صدا و سیما باید نشان دهد مسئولین چه کار کرده‌اند، انتقاد ما بازهم تاکید می‌کنم از یک تیم خاص در صدا و سیما است.
 
به هیچ وجه نباید به حریم خصوصی مردم، سرک کشید 
نوبخت گفت: مردم ما بعد از یک ماه روزه‌داری آمده بودند سخنان رهبری را بشنوند نه هجویات به رئیس جمهور و یا در روز قدس مردم برای تظاهرات علیه سیاست‌های امپریالیستی آمده بودند که مسیر عوض شد. 
 
او درباره اظهارات اخیر نیروی انتظامی درباره حریم خصوصی گفت: دولت معتقد است به هیچ وجه نباید به حریم خصوصی مردم که محترم است، سرک کشید. تدوین منشور حقوق شهروندی برای این است که مردم از حقوق خودشان آگاه شوند. 
منبع: مهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر