سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 38034
تاریخ انتشار: 14 تير 1396 11:28
انتخابات شهردار تهران تنها مساله‌ای نیست که اعضای شورای شهر پنجم به طور کامل تصمیم‌گیر آن باشند و لابی‌ها در جای دیگری صورت می‌گیرد. جایی که لیست‌ اصلاح‌طلبان شورای شهر بسته شد و حالا تصمیم‌گیری درباره شهردار آینده تهران در آنجا صورت می‌گیرد.

راه امروز: انتخابات شهردار تهران تنها مساله‌ای نیست که اعضای شورای شهر پنجم به طور کامل تصمیم‌گیر آن باشند و لابی‌ها در جای دیگری صورت می‌گیرد. جایی که لیست‌ اصلاح‌طلبان شورای شهر بسته شد و حالا تصمیم‌گیری درباره شهردار آینده تهران در آنجا صورت می‌گیرد.


محمد‌حسین نجاتی: منتخبان شورای شهر شهر پنجم تهران هنوز به ساختمان شورای شهر در خیابان بهشت تهران نرسیده‌اند. روزهای برزخی آنها اما شلوغ و پرکار است و هر روز مشغول بررسی گزینه‌های شهرداری در تهران هستند.


آنها در این بررسی از این پیچ مهمی طی هفته‌های اخیر گذشتند. منتفی شدن شهردار شدن محسن هاشمی در واقع تصمیم دشواری برای شورای پنجم بود و هنوز منتقدان و مخالفانی دارد. منتقدان و مخالفان می‌گویند محسن هاشمی به واسطه تجربه کار در شهرداری تهران، رزومه نزدیک به مدیریت در شهرداری و دارا بودن بالاترین رای در تاریخ شورای شهر از شهروندان تهرانی هنوز گزینه مناسبی است.
اما متنفذان اصلاح‌طلب که زمینه ساز حضور اعضای شورای در لیست انتخابات شورای شهر را فراهم کردند این‌چنین نظری نداشتند. همین مساله موجب شده اعضا از آنها حرف‌شنوی داشته کنند و زمینه را برای عدم حضور محسن هاشمی در گزینه‌های شهرداری تهران را فراهم کردند. 
این مساله نشان می‌دهد انتخابات شهردار تهران تنها مساله‌ای نیست که اعضای شورای شهر پنجم به طور کامل تصمیم‌گیر آن باشند و لابی‌ها در جای دیگری صورت می‌گیرد. جایی که لیست‌ اصلاح‌طلبان شورای شهر بسته شد و حالا تصمیم‌گیری درباره شهردار آینده تهران در آنجا صورت می‌گیرد.
در واقع عمده لابی‌ها برای انتخاب شهردار تهران از سه جریان مهم پیگیری می‌شود، حزب اتحاد ملت که وابستگانی از حزب مشارکت هستند، حزب کارگزاران سازندگی و برخی دولتی‌ها.

در این میان به نظر می‌رسد شانس گزینه‌های حزب کارگزاران بیش‌از سایرین باشد. چرا که این حزب سهم عمده‌ای در لیست انتخابات شورای شهر تهران داشت و از ضعف لابی‌گری اتحاد ملت و در راس آن محمدرضا عارف سوده جسته و به واسطه رزومه و سوابق نزدیک گزینه‌های خود به مدیریت شهری شانس بالاتری برای شهردار شدن گزینه‌های خود دارد. 
محمد‌علی نجفی و حسین مرعشی دو چهره اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری در تهران هستند. نجفی به واسطه تسلط بر مدیریت کلان و حضورش در شورای شهر و حسین مرعشی به پشتیوانه استانداری در کرمان و سوابق مدیریت کلانی که دارد در مواجه با دیگر گزینه‌ها شانس بالایی دارد. یکی دیگر از گزینه‌ها نیز محمود حجتی است. وزیر کشاورزی در دولت یازدهم که گفته می‌شود احتمال حضور او در دولت دوازدهم کم است اما سوابق غیر همسوی او با مدیریت شهری شانس‌ش را برای شهردار شدن در تهران کاهش می‌دهد

عارف گزینه‌ای شکست‌خورده


همزمان بحث‌هایی نیز از سوی برخی اعضای شورای شهر پنجم در رابطه با احتمال شهردار شدن محمدرضا عارف نیز مطرح شد. مطرح شدن اسم عارف اما خیلی زود با واکنش سیاسیون و افکار عمومی پیگیر این موضوع در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. در مهم‌ترین واکنش‌ها صادق زیباکلام تحلیل‌گر اصلاح‌طلب با انتقاد از مشی سیاسی محمد رضا عارف گفت: «آقای عارف نشان داد از نظر مدیریت سیاسی خیلی توانمند نیست. 100 نماینده در فراکسیون امید عضویت دارند اما آقای عارف نتوانست از این مجموعه که با تلاش بسیار زیاد انتخاب شدند یک جریان سیاسی نیرومندی را به وجود بیاورد که پای یکسری مسائل بایستند و یکسری خواسته ها را مطرح و اسباب توسعه سیاسی را فراهم کنند، انگار نه انگار که چنین فراکسیون در مجلس است.»

استاد دانشگاه تهران در گفت‌و گویی با نامه نیوز در پاسخ به این سوال که آیا آقای عارف لیست انتخابات را طوری بسته که خود شهردار شود نیز عنوان کرد: خیر، اگر آقای عارف این هنر و وجود را می داشت که لیست شورای شهر را طوری ببندد که خودش شهردار تهران شود، خیلی بد نبود اما آقای عارف این هنر و وجود را ندارد. اگر چنین ظرفیتی را داشت ذره ایش را در مجلس دهم از خود نشان می داد. در دو سالی نماینده تهران در مجلس بود نخست بحث ریاستش بر قوه مقننه مطرح شد ولی الان متوجه هستیم که آقای عارف حتی در این حد هم توانایی نداشت که رئیس یک کمیسیون شود. نه آقای عارف قطعا آن توان را نداشت و ندارد. البته ای کاش آن توان را می داشت.
این مساله اما در شرایطی است که محمدرضا عارف نیز صبح امروز ماجرای شهردار شدن‌ش را منتفی دانست و درباره مطرح شدن نامش به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: خیر، من ان شاءالله در خدمت مردم تهران در مجلس هستم.


انتخاب شهردار تهران به تعویق افتاد؛ دو هفته

با این حال محمد سالاری در تشریح آخرین جزئیات انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران که قرار بود در جلسه صبح امروز اعضای منتخب برگزار شود، گفت: انتخاب گزینه‌های نهایی به تعویق افتاد.
وی گفت: اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران دو هفته به تاخیر افتاد، جلسه امروز منتخبان شورای پنجم قرار بود در مورد گزینه‌های نهایی شهردار تهران تصمیم گیری شود اما با توجه به قوت گرفتن آغاز به کار رسمی شورای پنجم در نیمه شهریور ماه اعلام گزینه‌های نهایی دو هفته به تاخیر افتاد.
منبع: خبرآنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر