سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 37391
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1396 10:21
بدقولی ها صدای کسبه پلاسکو را در آورد

پلاسکو هم‌چنان شعله‌ور!

حادثه تلخ پلاسکو بی‌شک یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته بود که ایران را در غم و اندوه فرو برد. اما داستان پلاسکو نه تنها در آتش نسوخت بلکه تا امروز نیز ادامه داشته است. بطوری که بعد از گذشت حدود 5ماه همچنان کسبه این ساختمان تجاری در بلاتکلیفی محض به سر می برند
راه امروز: حادثه تلخ پلاسکو بی شک یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته بود که ایران را در غم و اندوه فرو برد. اما داستان پلاسکو نه تنها در آتش نسوخت بلکه تا امروز نیز ادامه داشته است. بطوری که بعد از گذشت حدود 5ماه همچنان کسبه این ساختمان تجاری در بلاتکلیفی محض به سر می برند و نه تنها مشکلاتشان رفع نشده بلکه بعضا مورد تهدید نیز قرار می گیرند.

 بعد از اینکه در 30دی ماه سال گذشته ساختمان پلاسکو و تعدادی از آتش‌نشان‌ها قربانی آتش شدند، هیچ خبری از صاحبان اصلی این ساختمان نشد. آن روزها همه می دانستند که بنیاد مستضعفان نهادی است که باید درخصوص حادثه پلاسکو پاسخ دهد. زیرا به هرحال آنها صاحب اصلی پاسکو بودند.

اما سه روز خبری از رئیس این بنیاد قدرتمند نبود. سعیدی کیا بعد از گذشت سه روز بالاخره به خیابان جمهوری آمد و از پیکر سوخته پلاسکو دیدن کرد اما نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه همه اتهامات را رد کرد. او تنها بدون در نظر گرفتن اینکه تعدادی آتش نشان دراین ساختمان جان باخته بودند و کسبه اموال و سرمایه خود را از دست داده بودن، گفت: دوساله پلاسکو را می سازد.

اوکه تاکید داشت حضورش سر صحنه حادثه لزومی نداشت به دلیل نزدیک شدن به ایام عید عنوان کرد: تمامی کسبه را برای بازار شب عید در یک مجتمع تجاری اسکان میدهیم. بنابراین  پاساژها و نقاط مختلفی را در نظر گرفتند اما کسبه با پراکنده شدن در آن مناطق از جمله یک پاساژ در خیابان جمهوری و همچنین دو نقطه دیگر نیز در حوالی جمهوری مخالفت کردند و بنا به گفتهٔ رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان آنها مجتمع تجاری «نور» واقع در تقاطع خیابان ولیعصر و طالقانی را برای اسکان مجدد خود پیشنهاد کردند. حتی آنها پیشنهاد دادند که حاضر هستند اجاره بپردازند تا اینکه در دیگر مناطقی نامناسب حتی به‌صورت رایگان اسکان داده شوند.

اما این هم تبدیل به یک داستان مفصل شد. زیرا بعد از حدود۴۳ روز از آن حادثه و انجام اقدامات حمایتی از سوی مسئولان دستگاه‌های متولی بخش دولتی و خصوصی کسبه پلاسکو همچنان درگیری جانمایی و اسکان در مجتمع نور بودند و کاسبیشان را در فاصله دو هفته مانده به نوروز  سال ۱۳۹۶ آغاز نکرده‌بودند، چرا که  آنها در هنگام جانمایی واحدهایشان در این مجمتع اعتراضاتی به مسئولان صنوف واتحادیه خود داشتند که این باعث شده بعد از جانمایی، مسئولان اتحادیه‌ها به این نتیجه برسند تا مجددا این کار برای کسبه معترض انجام شود و این خود سبب می‌شد تا بقیه کسبه نیز جابجا شوند.

ولی این تنها مشکل نبود. کسبه پلاسکو بعد از گذشت حدود چهار ماه، در اردیبهشت ماه امسال با معضل جدیدی مواجه شدند و آن افزایش دوبرابری سود وام ها بود. زیرا قرار بود وام های به کسبه پلاسکو داده شود تا بتوانند شرایط مالی و سرمایه ای خود را به وضعیت مناسبی برسانند. طبق مصوبه قرار بود که این وام‌ها با سود ۹ درصد به متقاضیان واگذار شوند اما در نهایت از سوی متولیان بانکی سود ۱۸ درصدی برای این وام‌ها در نظر گرفته شد و اینگونه عنوان می‌شد که ردیف بودجه‌ای برای پرداخت وامی با این درصد سود در نظر گرفته نشده و عملا آنچه در مصوبه دولت به آن اشاره شده اجرا نمی‌شد.

حالا با گذشت حدود یک ماه از ماجرای وام ها، روز گذشته برخی از کسبه ساختمان پلاسکو که واحدهای آنها در قسمت تخریب نشده این ساختمان تجاری قدیمی قرار دارد، نسبت به مسئولان بنیاد مستضعفان اعتراض کردند و خواهان استرداد این واحدها و ادامه کار در آنجا شدند که البته آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو که مغازه‌شان با آن حادثه تلخ فرو ریخت در این تجمع حضور نداشتند و امروز در مقابل ساختمان دادستانی اعتراض خود را اعلام کردند.

البته به گفته یکی از نمایندگان کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو، علت تجمع آنها اظهارات ضد و نقیض معاون بنیاد مستضعفان و تاخیر در بازسازی ساختمان پلاسکو بر خلاف وعده‌های رئیس بنیاد مستضعفان است. که قرار بوده بازسازی و ساخت پلاسکو را از 30 خرداد آغاز کنند و حالا اعلام کرده اند آغاز این پروژه از 30 شهریورماه خواهد بود.

همچنین معاون بنیاد مستضعفان خطاب به کسبه ساختمان پلاسکو اعلام کرده که تکلیف سرقفلی کسبه ساختمان پلاسکو در مراجع قضایی مشخص می‌شود. این درحالی است که بنا برگفته کسبه همه به بنیاد مستضعفان اعتماد کرده‌اند، چراکه پیش از این از سوی رییس بنیاد مستضعفان اعلام شده بود شرف بنیاد و مسئولان آن در گرو بازسازی ساختمان پلاسکو است اما این اظهارات با صحبت‌های اخیر معاون بنیاد مستضعفان تناقض دارد. این به معنی آن است که کسبه پلاسکو بعد از دوسال که که اگر ساخت ساختمان به پایان رسید باید مراحل قضایی را برای تحویل ملک خود طی کنند که این خود یک پروسه مفصل است.

اما در این میان کسبه ای که روز گذشته برای اعتراض تجمع کرده بودند به نکات مهم و جالب توجه دیگری هم اشاره کردند و آن عدم اجازه دسترسی آنها به اموال باقی مانده در پلاسکو است. یکی از کسبه این ساختمان در گفت‌گو با خبرنگار روزنامه وقایع‌اتفاقیه عنوان کرد: «خودمان را به ساختمان راه نمي‌دهند اما دزد‌ها را راه مي‌دهند. شهرداري، ساختمان را از جلو کاملا با فنس و آهن مسدود کرده و پشت ساختمان را هم نيوجرسي گذاشته و از ورود ما جلوگيري مي‌کند اما ما چند وقت است که فهميده‌ايم از ورود دزدها جلوگيري نمي‌شود و باقي‌مانده اموالمان در ساختمان تاراج مي‌شود.ما را تهديد کرده‌اند که با رسانه‌ها حرف نزنيد وگرنه کارتان بيشتر طول مي‌کشد.»

او ادامه داد : «دراين‌مدت دزدها با خيال راحت هرچه باقي مانده بود، برده‌اند؛ از کولرهاي گازي گرفته تا شيرآلات، لوله‌ها، سيم‌ها و اجناسي که هيچ‌وقت فرصت تخليه‌شان به ما داده نشد. حتي در مراجعه نماينده‌مان فهميديم دزدها اجناس چند مغازه را بسته‌بندي کرده‌اند که بعدا در فرصتي مناسب آنها را ببرند؛ يعني اين‌قدر خيالشان راحت بوده است. اين کيسه‌ها اصلا کوچک نيستند. کولرگازي هم اصلا کوچک نيست که کسي آن را بگذارد توي پاکت و ببرد. همه اينها درحالي است که کانکس نيروي انتظامي چند متر بيشتر با ساختمان فاصله ندارد. به نظر مي‌رسد بيشتر از اينکه روي ورود و خروج دزدها حساسيت وجود داشته باشد روي ورود و خروج ما حساس هستند چون به‌هيچ‌وجه اجازه اينکه اموالمان را تخليه کنيم، نمي‌دهند. حتي بارها هم گفته‌ايم که اجازه بدهيد ما نگهبان خودمان را مستقر کنيم و خودمان حقوقش را بدهيم تا از باقي‌مانده چيزهايي که داريم، مراقبت کند اما اين اجازه هم به ما داده نمي‌شود.»

 يکي ديگر از کاسب‌ها درباره اينکه براي پيگيري اين موضوع چه کارهايي کرده‌اند، مي‌گويد: «سراغ هرکس که فکرش را کنيد، رفته‌ايم؛ اول رفتيم شهرداري و گفتيم در مغازه‌هاي ما چه مي‌گذرد؟ گفتند بايد برويد کلانتري، به کلانتري که رفتيم، گفتند ما مسئوليت نداريم و بايد به سراغ مالک برويد و از او بخواهيد چفت‌و‌بست براي ساختمان درست کند و سراغ بنياد که آمديم، هيچ‌کس جواب ما را نمي‌دهد؛ به هيچ‌کدام از درخواست‌هاي ما توجه نمي‌شود.»

در مجموع با وجود اینکه چندین ماه از سوختن پلاسکو می گذرد اما همچنان مشکلات ناشی از آن گریبانگیر کسبه مال باخته است. ضمن اینکه در میان همه این مشکلات تصمیمات و رفتارهای بنیاد مستضعفان نیز نه تنها مشکلات را کاهش نداده بلکه بر آنها افزوده است. 
منبع: فرارو

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر