جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 36791
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1396 20:55
انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران با استقبال بی‌سابقۀ جهانی روبرو شد.
مردم ایران در روز 29 اردیبهشت با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و رای به حسن روحانی به نوعی به کارنامه و برنامه سیاست خارجی او در چهار سال گذشته رای دادند و این دولت را ترغیب کردند تا روش تعاملی خود را در چهار سال آینده نیز پیش بگیرد.


 ارتباط و فرستادن پیام تبریک از سوی دیگر کشورها بعد از پیروزی هر رئیس جمهوری در انتخابات، نشانی از تمایل گسترش روابط فی مابین می باشد. ارسال پیامهای مختلف از سوی دیگر کشورها برای پیروزی حسن روحانی نشان از استقبال جهانی از این پیروزی دارد.

در این باره شخصیتها و مقامات بسیاری از جمله روسای جمهور، نخست وزیران و وزرای خارجی کشورهای مختلف از نقاط مختلف جهان پیروزی حسن روحانی را تبریک گفتند.

دبیر کل سازمان ملل برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی را به دولت و مردم ایران تبریک گفت.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در نیویورک ضمن آنکه تبریک آنتونیو گوترش را به خبرنگاران اطلاع داد، گفت: دبیر کل سازمان ملل مشتاق است تا به همکاری با رئیس جمهوری ایران و دولت وی در مورد مسائل مورد علاقه ادامه دهد. 
نروژ آلمان، انگلیس، روسیه، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه از جمله کشورهای اروپایی بودند که پیروزی حسن روحانی را در پیامهایی جداگانه تبریک گفتند. 

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه از جمله روسای جمهور اروپایی بود که در تماسی تلفنی ضمن تبریک پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، حضور حداکثری و رأی قاطع رییس جمهور کشورمان را مهم و برجسته توصیف کرد و بر ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد. رییس جمهور فرانسه برجام را قراردادی مهم در راستای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: برای توسعه اقتصادی و افزایش سطح همکاری ها با ایران همه باید از این توافق حمایت کنیم.
همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود ضمن تبریک به روحانی نوشت: ایرانیان، پرشور در حیات سیاسی کشورشان شرکت کردند، به حسن روحانی به دلیل دریافت پشتوانه مردمی قوی تبریک می‌گویم.
این پیروزی از سوی همسایگان و کشورهای منطقه نیز مورد استقبال قرار گرفت. لبنان، عمان، سوریه، کویت، عراق، قطر از جمله کشورهای منطقه بودند که نسبت به پیروزی دوباره حسن روحانی واکنش نشان دادند و این پیروزی را تبریک گفتند.

از جمله «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر یکشنبه شب، با ارسال پیامی انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان را تبریک گفت.

در این باره «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز طی پیامی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت. الهام علی اف گفت: اینجاب به روابط دو جانبه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قائل بوده و از همکاری های راهبردی بین دو کشور ابراز خرسندی می کنم. همچنین روابط سیاسی میان دو کشور، همکاری های همه جانبه در راستای منافع مشترک، گسترش روابط فرهنگی و حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را ارج می نهم.
تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان در منطقه آسیای میانه و قفقاز پیامهایی به مناسبت پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران فرستادند.

همچنین ژاپن، پاکستان، هند، چین، کره جنوبی، کره‌شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه از دیگر کشورهایی بودند که در پیامهایی جداگانه و به شکل های مختلف انتخاب دوباره حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور دوازدهم ایران تبریک گفتند.

همچنین رسانه های مختلف جهانی به انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش نشان دادند. تارنمای خبری فیگارو پرشمارگانترین روزنامه فرانسه با ارائه تحلیلی از نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: «پیروزی درخشان حسن روحانی در انتخابات روز جمعه 29 اردیبهشت، بهترین خبر خاورمیانه در نیمه نخست سال 2017 است.»

در این ارتباط روزنامه های پرشمارگانی همچون «لوموند»، «فیگارو» و «لو کروا» بارها تیتر یک صفحه تارنمای خبری خود را به انتخابات ایران، پیشتازی و در نهایت پیروزی حسن روحانی اختصاص دادند. این رسانه ها با معرفی روحانی به عنوان سیاستمداری قدرتمند و میانه رو، سیاست گشایش اقتصادی با جهانیان را یکی از عوامل پیروزی وی در انتخابات امسال برشمردند. 
سی ان ان، دیلی تلگراف، بلومبرگ، فاینانشال تایمز از دیگر رسانه هایی بودند که به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش نشان دادند.

تایمز در گزارشی نوشت: مشارکت بالای مردم در انتخابات بدین معناست که آنها انتظار دارند که حسن روحانی به وعده های انتخاباتی اش عمل کند. این مشارکت همچنین سندی بر محبوبیت حکومت ایران از سوی افکار عمومی است. اسکای نیوزنوشت: رئیس جمهوری میانه رو ایران بار دیگر پیروز شد. همچنین روزنامه البناء و روزنامه های عراقی از جمله رسانه هایی بودند که این انتخابات را مورد توجه قرار دادند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر