جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 36155
تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1396 18:59
مناظره «سه‌ به‌ سه»زیر ذره‌بین سیاسیون/رفتار متفاوت نامزدها

پيروز مناظره دوم چه كسي بود؟

عملکرد شش نامزد ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی با تحلیل ها و واکنش های متفاوتی از سوی سیاسیون همراه شد.
خبرآنلاين نوشت: آرایش انتخاباتی کاندیداها و صف بندی ها در دومین مناظره انتخاباتی شفاف تر از قبل شد، قالیباف، میرسلیم و ابراهیم رئیسی در یک سوی مناظره قرار گرفتند و سوی دیگر آن روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا.

قالیباف در این مناظره هم به مثابه مناظره قبل سخنانش را تند و تیز خطاب به دولت روحانی مطرح کرد.سیاهنمایی و طرح اتهامات به برخی اعضای دولت تکنیک او در این مناظره بود. آنچنان که بعضی سیاسیون براین اعتقادند که آقای شهردار بیش از آنکه برای پیروزی وارد میدان شده باشد برای انتقام گرفتن آمده است. 

ابراهیم رئیسی که در مناظره قبل آرامتر از پیش بینی ها جلو رفته بود و بنا به تحلیل های سیاسی به حاشیه رفته بود، اینبار تلاش کرد  با انتقاد از دولت خود را درگیر مناظره کند. کلی گویی های رئیسی اما نه فقط در بحث های اقتصادی که در موضوعاتی چون سیاست هارجی هم مشهود بود آنقدر که با کنایه روحانی روبرو شود که به او گفت: شما چقدر اطلاعات هسته ای دارید؟

میرسلیم از که از جایگاه نامزد حزبی موتلفه وارد انتخابات شده است تلاش داشت با اعتماد به نفس بیشتری در این مناظره حاضر شود، گرچه او هم انتقاد تند و تیز از دولت را تکنیک خود در مناظره قرار داده بود. در این میان نمی توان از تذکر زودهنگام او به قالیباف عبور کرد که از او خواست در موضوع مربوط به سوالات حرف بزند نه اینکه حاشیه روی کند.

سوی دیگر مناظره دو چهره اصلاح طلب حاضر در صحنه بودند، هرچقدر جهانگیری در این دور از مناظره برخلاف دور اول آرام بود، هاشمی طبا تلاش کرد که نقش پررنگ تری در مناظره ایفا کند و چندین انتقاد صریح از حملات و هجمه ها به دولت و وعده های غیرعملیاتی کرد.

روحانی که در مناظرات فقط یک نامزد نیست و باید از جایگاه رئیس جمهور فعلی پاسخگوی انتقادات هم باشد در این دور از مناظره تلاش کرد با صراحت بیشتری به سوالات و نقدها پاسخ دهد. آنچنان که برخی سیاسیون از تاثیرگذار بودن سخنانش در بین مردم روایت کنند.

در جدول زیر تحلیل چهره‌های سیاسی از مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آمده است؛

اسم/سمت

تحلیل

محمد هاشمی /چهره سیاسی اصلاح طلب

مناظره دوم بویی از اسلام و توجه به ارزشهای نظام جمهوری اسلامی نداشت. کاندیدای جناح اصولگرا سیاه نمایی و بزرگنمایی می کنند و دائم از وعده هایی سخن می گویند که رئیس مجلس، سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی بارها گفتند تحقق آنها غیرعملی است

محمدعلی امانی/رئیس ستاد مصطفی میرسلیم

در این مناظره  نامزدها دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و مباحثی که باید باعث تنویر افکار عمومی شود، به صورت خوبی انجام شد و در نهایت این مردم هستند که می‌گویند چه کسی پیروز مناظره بوده است.

سعید لیلاز/ عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

روحانی و جهانگیری در مناظره دوم خیلی بهتر ظاهر شدند و از طرفی «رئیسی» و بخصوص «قالیباف» نهضت عدد نشناسی خود را ادامه دادند، سیاست خودشان را بر روی فشار آوردن و انتقاد از طرف مقابل گذاشتند.

عباس سلیمی نمین/فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

مناظره دوم نشان داد که دولت بر خلاف چیزی که عنوان می‌کند دولتی نیست که به خاطر خطاهایش از ملت ایران عذرخواهی بکند، بلکه با شیوه بسیار تند با منتقدین برخورد می‌کند.

سیدمصطفی تاج‌زاده/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب

مناظره دوم در درجه نخست، پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی بود زیرا مخالفان دیروز اصلاحات امروز برای کسب رای ملت از آزادی احزاب و گروه‌ها سخن گفتند

زهرا احمدی‌پور/ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

اشتراک‌نظر همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر متعهد بودن به اجرای برجام، سند موفقیت دولت تدبیر و امید در حل بحران‌های بزرگ است

حمید ابوطالبی/معاون سیاسی دفتر رییس جمهور

منتظر مناظره سوم باشید؛ روحانی در مناظره سوم به بازی کردن با سرنوشت ملت و ناامیدسازی آنان خاتمه خواهد داد

احمد توکلی/ رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

آقای جهانگیری با تکرار اینکه من اصلاح طلب هستم به دنبال احیا کردن و رسمیت بخشیدن به اصلاح طلبی است.  عملکرد آقای میرسلیم در مناظره مثبت بود.خیلی دقیق حرف می‌زد و بهتر از مناظره اول درخشید. آقای رئیسی اسلامی‌تر صحبت کرد و آمادگی بیشتری نسبت به مناظره اول داشت.

محمدعلی وکیلی/ سخنگوی ستاد روحانی

کمی فضا شفافتر شده و تفاوت این مناظره با مناظره نخست این بود که آرایش تیمی بهتری شکل گرفته و درحالی که در مناظره اول شاهد دو تیم دو نفره بودیم در این مناظره دو تیم سه نفره روبروی هم قرار گرفتند

عبدالله ناصری/ فعال سیاسی اصولگرا

فضای مناظره دوم دو قطبی شدن را بیشتر به تصویر کشید، دیگر از چندگانگی که در مناظره اول شاهد بودیم خبری نبود، یعنی برخلاف مناظره اول که میرسلیم و هاشمی‌طبا خود را متفاوت از سایرین نشان می دادند، این اتفاق مجدد نیافتاد. در واقع، مناظره کاملا سه به سه بود، البته ادبیات جناح رقیب دولت تندتر شده بود، مثلا میرسلیم شدیدتر برخورد کرد، و علیه دولت موضع گرفت.

علی صوفی/عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

روحانی دست برتر را در این مناظره داشت. ایشان نسبت به مناظره هفته گذشته، بهتر ظاهر شد. وقت خود را مدیریت کردند و اجازه مدیریت شدن را به دیگر نامزدها نداد.

حسام‌الدین آشنا/مشاور فرهنگی رییس‌جمهور

روحانی در مناظره امروز نگران آرامش جامعه بود و نمی‌خواهد اجازه دهد در اثر مناظره‌ها نگرانی و شوکی در جامعه وارد شود

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی/ عضو فراکسیون امید

زمانی که دولت وعده ایجاد چندین میلیون شغل و چند برابر کردن یارانه‌ها را می‌دهد باید در توان و ظرفیت دولت باشد اما همانطور که رییس قوه مقننه بیان کردند چنین اعتباراتی در توان کشور نیست.

صادق خرازی/رئیس شورای مرکزی حزب ندا

مناظره ها نشان می دهد چه کسی مدعی اخلاق است و چه کسی برای حفظ اخلاق سکوت می کند

غلامحسین کرباسچی/دبیر کل حزب کارگزاران

آقای قالیباف به در و دیوار می زند و به هر شکلی شده می خواهد از این معرکه خارج شود، احساس می کند با توجه به انتخابات شوراها در شهرداری دیگر جایی ندارد. چهره اقای روحانی خیلی فعال تر و شاداب تر بود، شاید در این مناظره احساس کردند باید جواب های جدی تر به نقد ها بدهند. به طور کلی فکر میکنم اقای روحانی فعال ترین فرد در پاسخگویی بودند. البته آقای میرسلیم هم خیلی حرف های غیرکارشناسی زد.

رئیسی در مناظره قبلی دیده نشد، بنابراین یکی از هدف های نقدهایش که حرف جدیدی هم نبود، این بود که فکر کرد می تواند دیده شود.

عباس عبدی /فعال سیاسی اصلاح طلب

سید مصطفی هاشمی طبا بهترین عملکرد را در مناظره دوم از خود به جای گذاشته است. آقای میرسلیم هم خواست وارد میدان شود که شد ولی چون جدی نگرفته بودند کسی جواب او را نداد. به نظرم مناظره در نهایت 4 به 2 به نفع روحانی و جهانگیری بود. 

ادعاهای آقای رییسی و قالیباف هم بیشتر نوعی ادعای بلادلیل است. آقای رییسی سعی کرد کمی وارد میدان شود و از حاشیه بیرون آید تا حدی این کار را کرد ولی نکته ایجابی نداشت

رسول منتجب نیا/قائم مقام حزب اعتماد ملیاصولگرایان امیدی برای ریاست جمهوری ندارند و فقط آمده‌اند که هم دولت را تخریب کنند و هم انتخابات را به دور دوم بکشانند و همان ظلمی که به هاشمی کردند را تکرار کنند. تاکید کردن بر دولت 4 درصدی می تواند بعد امنیتی داشته باشد،  در این صورت اگر نامزدی که این اظهارات را بیان می کند رای نیاورد آن وقت است که می خواهد مردم را به خیابان بکشاند و بگوید پس رای آن 96 درصدی که با من بودند چه شد؟! این یک زنگ خطر است. برخی کاندیداها  می‌خواهند روحانی را زیرسوال ببرند و افکار عمومی را مشوش کنند. یعنی دقیقا صحنه مناظره سال 84 و 88 که آن همه فجایع به بار آورد در حال تکرار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر