شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 36066
تاریخ انتشار: 13 ارديبهشت 1396 09:27
خط توليد پژو 2008 و دنا پلاس از سوي حسن روحانی افتتاح شد

نخستين ثمره برجام در صنعت خودروسازي

روز گذشته شاهد افتتاح رسمي خط توليد پژو 2008 و دنا پلاس از سوي حسن روحانی رييس‌جمهور در مجموعه ايران خودرو بوديم.
به گزارش راه امروز به نقل از تعادل: خودرو جديد فرانسوي مهمان خيابان‌هاي ايران خواهد شد؛ نخستين‌بار بهمن سال گذشته بود كه خبر نهايي شدن قرارداد شركت پژوي فرانسه با ايران خودرو براي توليد سه محصول جديد، روي خروجي رسانه‌ها قرار گرفت‌ كه پس از سال‌ها تحريم و خروج شركت‌هاي خودروساز خارجي از ايران اميدهاي جديدي را براي صنعت خودروسازي كشور زنده كرد. حال روز گذشته شاهد افتتاح رسمي خط توليد پژو 2008 از سوي رييس‌جمهور كشورمان در مجموعه ايران خودرو بوديم. اتفاق مثبتي كه از آن مي‌توان به عنوان نخستين ثمره برجام در صنعت خودروي كشور نام برد. گرچه مخالفان برجام در تمام اين مدت، تلاش كردند تا ثمرات اين توافق جهاني، را زير سوال ببرند. درواقع آنها بر اين باور بودند كه توافقات هواپيمايي و خودرويي تنها روي كاغذ است؛ نكته‌يي كه حسن روحاني در اين مراسم بر آن تاكيد كرد و گفت: ما هيچ‌گاه به مردم دروغ نگفته و نخواهيم گفت؛ توافقات برجام تنها روي كاغذ نبوده و ما امروز ثمرات آن را مي‌بينيم. به گفته او، ايران وارد يك رقابت جهاني شده كه اين روز مباركي براي صنعت خودرو ايران به‌شمار مي‌رود. حال براساس توافق صورت گرفته، خودرو پژو 2008 به صورت مشترك و با سرمايه‌گذاري‌ 50-50 ميان ايران و فرانسه توليد مي‌شود. همچنين در قرارداد مشترك ايران و فرانسه، 30درصد خودروهايي كه توليد و مونتاژ نهايي مي‌شوند به دنيا صادر خواهند شد.     براساس قراردادي كه اواخر سال 1394 بين شركت ايران خودرو و پژو فرانسه بسته شد؛ شركت جديدي با نام ايكاپ تاسيس شده كه سهم هر كدام از شركت‌ها در آن 50 درصد است و 30درصد محصولاتش صادر و بقيه در بازار ايران به فروش مي‌رسد. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه اين شركت شركت جديد 200 هزار خودرو سالانه توليد و روانه بازار خواهد كرد و سهم سرمايه‌گذاري هر شركت در اين قرارداد 400 ميليون يورو مشخص و نهايي شده است. پژو 2008 به عنوان نخستين محصول مونتاژ شده در شركت سرمايه‌گذاري مشترك ايران‌خودرو و پژو يا همان شركت ايكاپ است. اين خودرو به عنوان نخستين كراس اوور شركت پژو در ايران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ نخستين محصول مونتاژ داخلي بعد از برجام است. طبق توافق دو شركت خودروساز ايراني و فرانسوي قرار است ايكاپ تنها به توليد خودروهايي اقدام كند كه كمتر از ۳ سال از طراحي و توليد آنها در بازار روز جهان گذشته باشد.  در عين حال بد نيست اين موضوع را نيز يادآور شويم كه خودروسازان فرانسوي در شرايطي به ايران برگشتند كه سابقه چندان خوبي از روند همكاري‌هاي خود براي ايراني‌ها به يادگار نگذاشته‌اند؛ چراكه شركت پژو در شرايط سخت تحريم با كوچك‌ترين اشاره جنرال موتورز و برخلاف تمام قراردادهاي رسمي‌اش، ايران را ترك كرد و با اين كار، در يك مقطع زماني، باعث افزايش قيمت خودرو و كاهش تيراژ توليد شد. البته شركت پژو، تحريم را براي خروج ناگهاني از بازار ايران بهانه كرد؛ اما اين درحالي بود كه در همين شرايط بسياري از شركت‌هاي خارجي، حضور خود را در ايران حفظ كردند. با اين اوصاف بايد ديد با وجود برداشته شدن سايه تحريم‌ها از سر ايران، مي‌توان به حضور و مشاركت پايدار اين شركت فرانسوي اميدوار بود يا خير.   

 در همين راستا، رييس‌جمهور در بازديد از خط توليد دو محصول جديد دنا پلاس و پژو ٢٠٠٨، با توضيح مديران و مهندسان گروه صنعتي ايران خودرو در جريان روند توليد انبوه اين محصولات قرار گرفت و خط توليد اين محصولات جديد را در مراسمي به صورت رسمي افتتاح كرد.  حسن روحاني در اين مراسم، بر ضرورت تلاش همگاني براي تقويت توليد و اشتغال در كشور تاكيد كرد و گفت: كسي مي‌تواند براي اشتغال وعده بدهد كه سختي ايجاد اشتغال كشيده باشد و آنها كه وعده و آمارهاي عجيب مي‌دهند؛ بهتر است ابتدا از متخصصان سوال كنند.   
رييس‌جمهور حضور در ايران خودرو و آغاز توليد انبوه دو خودرو را افتخارآميز دانست وگفت: بازديد از واحدهاي توليدي يادآور سنگرهاي دفاع مقدس است. روحاني ادامه داد: هنگامي كه در سنگرهاي رزمندگان حضور پيدا مي‌كرديم، انسان احساس غرور مي‌كرد كه اين ملت، هرگز خسته نشده و از پا نمي‌نشيند و براي منافع، عزت و استقلال خود از همه توانش استفاده كرده تا دل مردم را شاد و دشمن را مأيوس كند و امروز هم در ايران‌ خودرو همين احساس را دارم.  رييس‌جمهور با بيان اينكه كارگران، مهندسان، طراحان و مديران ما همگي تلاش كردند تا دل ملت را شادمان و به فشار و توطئه بيگانگان «نه» بگويند و آنها را مأيوس كنند، گفت: ما هيچ‌گاه به توليد داخلي‌مان، نه نمي‌گوييم. اگر كسي به توليد خودرو داخلي نه بگويد، كار درستي انجام نداده، بلكه ما بايد به همه آنهايي كه براي توليد داخلي تلاش مي‌كنند پاسخ مثبت دهيم.  روحاني با بيان اينكه كار بزرگي كه در صنعت خودرو انجام شده بايد همپاي فناوري‌ها و بازار روز جهان ارتقا يابد، گفت: ما امروز در صنعت خودرو سربلند بوده و وارد نوآوري‌هاي جديد و برداشتن قدم‌هاي نو شده‌ايم. او گفت: خودرويي كه امروز در اختيار ايرانيان قرار مي‌گيرد خودرويي است كه يك ماه و نيم قبل در فرانسه به بازار آمده است.  رييس‌جمهور با بيان اينكه صنعت خودرو در ايران، داراي قدمت زيادي است و فراز و فرود فراواني داشته است، گفت: بايد از فضا و فرصت‌ها در دنياي امروز به‌درستي استفاده كنيم. اگر سرمايه و تكنولوژي آمادگي ورود به كشور را دارد بايد از آن استفاده كنيم و فرصت را از دست ندهيم.

روحاني گفت: اگر بازاري در منطقه و جهان وجود دارد كه آماده است از توليدات ما استفاده كند و از آن استفاده نكنيم، فرصت را از دست داده‌ايم. وي با بيان اينكه بايد فرصت‌ها را مغتنم بشماريم، گفت: ملت توانمند، غيور و انقلابي، ملتي است كه از فرصت‌ها به درستي در جهت منافع ملي استفاده كند.

به گفته او، اگر فرصت تكنولوژي، سرمايه و بازار خارجي را از دست بدهيم، نمي‌توانيم، توسعه و پيشرفت سريع داشته باشيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز قدم مهمي در صنعت خودرو كشور برداشته شده، گفت: تلاش دولت يازدهم از ابتدا بهره‌گيري حداكثري از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و فناوري براي طراوت توليد داخلي و ايجاد فرصت براي اشتغال جوانان و كارآفرينان داخلي بود.
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه پيش از دولت يازدهم براساس گزارش مسوولان، بازاري براي قطعه‌سازان كشور وجود نداشت و تنها چند روز در هفته فعاليت مي‌كردند، گفت: اينكه امروز قطعه‌سازان ما به قدري پركار شده‌اند كه تمام هفته و حتي روزهاي تعطيل را مجبور به فعاليت هستند، به معناي آن است كه هم چرخ سانتريفيوژها مي‌چرخد و هم صنعت و هم توليدات كشور در چرخش هستند و اين همان قولي است كه از ابتدا به مردم داده بوديم. وي افزود‌: امروز پيشرفته‌ترين سانتريفيوژ آي‌آر۸، در حال فعاليت و كار كردن است و در عين حال چرخ‌هاي توليد و صنعت كشور هم پيشرفت داشته‌اند.

آمارها نيز گوياي اين است كه توليد خودرو از ۷۰۰هزار در سال ۹۲ به يك ميليون و ۶۰۰ هزار در سال ۹۶ رسيده و اين به معناي حركت اقتصاد و صنعت است. روحاني با اشاره به اينكه امروز صنعت خودرو در ميان ديگر صنايع رتبه اول را دارد، گفت: ۱۸درصد از رشد بخش صنعت كشور به خودروسازي تعلق دارد و اين درحالي است كه زماني كه صنعت خودرو دچار ركود بود، باعث شده بود ديگر صنايع مانند فولاد و صنايع پايين‌دستي مرتبط با خودروسازي هم تحرك‌شان كاهش يابد.

به گفته وي، تعامل سازنده با جهان به معناي همكاري و ساخت خودرويي كه هم در داخل مصرف شده و هم بازار صادراتي دارد. روحاني بيان كرد: تا زماني كه يك محصول در بازار رقابت جهاني حضور پيدا نكند، نمي‌تواند به شرايط استاندارد دست پيدا كند بلكه بايد خودرو ما وارد اين بازار شده تا به ناچار فناوري، طراحي و قيمت آن جهاني شود. رييس‌جمهور افزود: امروز كه كارگران، مهندسان و مديران ما با همكاري ديپلمات‌ها، توليد و اشتغال را ارتقا داده‌اند و توانسته‌اند به اين موفقيت دست پيدا كنند يكي از روزهاي جشن ملي در كشور است. روحاني افزود: محصول كار امروز دست به دست هم دادن براي توليد ملي و اشتغال است.
رييس‌جمهور همچنين با تاكيد بر ضرورت تلاش در راستاي افزايش توليد و فراهم كردن اشتغال براي جوانان گفت: شعار دادن نسبت به اينكه مي‌توانيم چه تعداد اشتغال ايجاد كنيم بسيار آسان است اما كسي مي‌تواند براي اشتغال وعده بدهد كه سختي ايجاد اشتغال كشيده باشد و بداند اين كار در عمل با چه دشواري‌هايي همراه است.

روحاني با اشاره به اينكه آنها كه وعده و آمارهاي عجيب مي‌دهند، بهتر است ابتدا از متخصصان سوال كنند، افزود: ما بايد همه در سال توليد ملي و اشتغال براي اشتغال‌زايي درست كار كرده و برنامه‌ريزي كنيم. رييس‌جمهور در عين حال آغاز توليد انبوه دنا پلاس و پژو ۲۰۰۸ را قدمي نو در مسير مشاركت با شركت‌‌هاي خارجي براي ساخت خودروهايي كه بتواند بازار جهاني را در اختيار داشته باشد، دانست و بر تلاش بيشتر در اين مسير تاكيد كرد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه امروز يك حركت ارزشمند در سايه قرار گرفتن در مسير اعتدال به دست آمده، افزود: تندروي، خشونت و افراط و تفريط آن شرايط گذشته را به دنبال داشت و اعتدال، عقلانيت با دنيا درست حرف زدن و جهان را وادار كردن به اينكه با ايران به درستي سخن بگويد، شرايط امروز را رقم زده است. روحاني تصريح كرد: عده‌يي به اينكه كشور متعلق به مردم بوده و مردم صاحبان كشور هستند، اعتقادي ندارند و مي‌گويند مردم فقط بايد از ما تبعيت داشته باشد.

رييس‌جمهور گفت: مردم تنها در برابر قدرت خدا تسليم هستند و بعد از فرمان خدا ما بايد تابع خواست مردم باشيم چراكه كشور به مردم تعلق دارد و اگر اين را قبول و باور كنيم همه امور درست خواهد شد اما اگر مردم و حضورشان در پاي صندوق رأي را موضوعي تشريفاتي بدانيم به جايي نخواهيم رسيد.

روحاني با تاكيد بر اينكه اساس تفكر دولت يازدهم بر مبناي اين است كه مردم صاحب كشور بوده و خواست، مطالبات و نظرات مردم بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: براساس بيان امام راحل و عزيزمان، مردم ولي نعمت ما هستند و به تعبير مقام معظم رهبري، راي و خواست مردم حق‌الناس بوده كه بايد از آن صيانت شود. رييس‌جمهور افزود: همه بايد پاي صندوق رأي برويم و در نهايت آنچه مردم خواستند را محترم شمرده و حق آنان بدانيم.
روحاني با اشاره به اينكه يكي از برنامه‌هاي دولت يازدهم تعامل سازنده و موثر با جهان بوده است، گفت: ما در تعامل سازنده با جهان، قدرت‌ها را وادار كرديم كه اعتراف كنند آنچه نسبت به ايران وجود داشته، تهمت ناروا بوده و به همه جهانيان اعلام كرديم كه اتهام ساختن بمب اتم در ايران دروغ محض است. رييس‌جمهور گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش مرتبط با پي‌ام‌دي به وضوح اعلام كرد كه نسبت به گذشته فعاليت هسته‌يي ايران ديگر سوالي وجود ندارد. روحاني با تاكيد بر اينكه مبناي تحريم‌ها توسط ملت ايران از بين برده شد، گفت: ملت ايران در سال ۹۲ به صحنه آمده و حماسه‌يي بزرگ آفريدند و دولت هم براساس قولي كه به مردم داده بود با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و حمايت مردم به قول خود در تعامل سازنده با جهان عمل كرد.
قرارداد با 5 شركت خارجي
از سوي ديگر مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از انعقاد قرارداد و تفاهمنامه كنسرسيوم ميان 5 نهاد ايراني و 5 شركت معتبر جهاني در حوزه طراحي و توليد خودرو به ارزش هزار ميليارد تومان در هفته آينده خبر داد و اظهار كرد: با اجراي اين قرارداد طراحي دو پلتفرم و عرضه ۲۳محصول در ۱۰سال آينده اجرايي خواهد شد. هاشم يكه‌زارع افزود: در اين كنسرسيوم قطعه‌سازان ايراني از همان ابتدا در فرآيند طراحي و توليد حضور خواهند داشت و توليد محصولات جديد براساس اين قرارداد به مرور زمان تا ۷۰درصد داخلي‌سازي صورت خواهد گرفت. وي زمان توليد نخستين محصول اين قرارداد را دو سال و نيم آينده اعلام و ادامه داد: علاوه بر توليد خودرو هيبريدي و برقي با همكاري دانشگاه صنعتي شريف و اميركبير ۵۰ درصد از توليدات صادر خواهد شد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو بر استفاده از توان و نيروي نخبگان دانش‌آموخته تاكيد و اظهار كرد: با اجراي اين قرارداد، دانش و فناوري طراحي و توليد خودرو به صورت كامل به كشور منتقل و بومي‌سازي خواهد شد. وي ايجاد شركت جوينت‌ونچر با شركت بنز را از ديگر مشاركت‌هاي بين‌المللي ايران خودرو عنوان و گفت: خروج خودروهاي قديمي نيز كه امر مهمي است به تدريج صورت خواهد گرفت.
يكه‌زارع در ادامه با اشاره به تعطيلي برخي قطعه‌سازان همزمان با تحريم‌هاي بين‌المللي گفت: در سال ۱۳۹۲ بيش از20هزار نفر از كارگران قطعه‌سازي بيكار شده بودند كه با سياست‌هاي دولت تدبير و اميد به كار بازگشتند و درحال حاضر در روزهاي تعطيل هم فعال هستند.
 مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو توليد تجاري پژو ۲۰۰۸ را نخستين ثمره برجام دانست و ادامه داد: با اجراي قرارداد پژو، شركت مشترك ايكاپ با سرمايه‌گذاري ۵۰-۵۰ تاسيس و نخستين محصول مشترك نيز امروز به توليد رسيد. وي اظهار كرد: توليد انبوه محصول دنا پلاس نيز كه طراحي آن از سال ۱۳۹۴ كليد خورده بود امروز آغاز شد. به گفته وي، پيش‌فروش اين محصول از فردا آغاز شده و پيش‌فروش پژو ۲۰۰۸ نيز به زودي انجام خواهد شد.

مشخصات فني پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه‌ مختلف توليد مي‌شود كه به دو دسته بنزيني و ديزلي تقسيم مي‌شوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ ديزلي و ۵ نسخه ديگر بنزيني هستند. نسخه‌هاي ديزلي پژو ۲۰۰۸ توان خروجي ۷۵تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزيني پژو ۲۰۰۸همگي از پيشرانه‌هاي PureTech با حجم ۱۲۰۰سي‌سي بهره مي‌برند. با اين حال طبق گفته مسوولان ايران خودرو، اين كراس‌اوور با پيشرانه ۱.۶ ليتري مشابه با نمونه به كار رفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه مي‌شود. علاوه بر اين مشخصات فني يكي از ويژگي‌هاي اين خودرو، قيمت نسبتا مناسب آن است؛ اگرچه كه تاكنون قيمت رسمي براي پژوه 2008 اعلام نشده ولي پيش‌بيني آن نشان مي‌دهد، قيمت آن بين 80 تا 100ميليون تومان باشد. از سوي ديگر دناپلاس نخستين خودرو داخلي است كه با 4 ايربگ ساخته شده و از اين جهت در سطح مطلوبي از استانداردهاي ايمني قرار دارد. اين خودرو نخستين محصول ملي است كه با سان‌روف، دوربين ديد عقب و جايگزيني سيستم چندرسانه‌يي جديد با مولتي مدياي فعلي به بازار عرضه مي‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر