جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 35929
تاریخ انتشار: 10 ارديبهشت 1396 13:19
واشنگتن پست: بازنده، برنده، مدعی جدی

بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی

با برگزاری اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی وشبکه های اجتماعی، این مناظره را از زوایای مختلف بررسی و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه کرده اند.
 راه امروز: هر چه به انتخابات 29 اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیشتر به این انتخابات می پردازند.
با برگزاری اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی وشبکه های اجتماعی، این مناظره را از زوایای مختلف بررسی و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه کرده اند.
*** واشنگتن پست: بازنده، برنده، مدعی جدی/ جهانگیری برنده مناظره اول 
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» درتحلیل نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران، سید ابراهیم رئیسی را به عنوان بازنده، محمد باقرقالیباف را مدعی پرسروصدا و جدی پیروزی و اسحاق جهانگیری را برنده نهایی این مناظره دانست. 
این روزنامه آمریکایی در یکی از جدیدترین نوشتارهای خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 ایران به قلم «ارین کانینگهام» (Erin Cunningham) خبرنگار مستقر خود دراستانبول، به چگونگی حضور سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و اسحاق جهانگیری در نخستین مناظره شش نامزد حاضر در مبارزات انتخاباتی پرداخت. 
نویسنده، رئیسی را روحانی محافظه کار (اصولگرا) توصیف کرد و نوشت: «تا چند روز قبل، رئیسی را برنده احتمالی و مدعی پیروزی در انتخابات و کسی که «حسن روحانی» را از میدان به در خواهد کرد می دانستند اما در مناظره روز جمعه (8 اردیبهشت ماه/28 آوریل) این امر مورد تردید قرار گرفت. وی در مناظره تلویزیونی جمعه که موضوع آن مسائل اجتماعی بود، نتوانست مخاطبان را جذب کند.» 
واشنگتن پست افزود: «واضح بود که رئیسی تصمیم گرفته بود آرام باشد و از هرگونه برخورد قابل توجه با سایر نامزدها خودداری کند. وی فارغ از نوع سوال، مرتبا و با جدیت بر سیاست برطرف کردن فقر، کاهش بیکاری و تهیه منازل دولتی تاکید کرد.» 
این روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست قالیباف از روحانی در انتخابات دوره قبل، درباره رفتار وی در قبال روحانی در مناظره جمعه شب نوشت:«قالیباف طی دوران حضور خود در شهرداری تهران به فساد مالی متهم شده است اما در مناظره نشان داد که یک بحث کننده قوی و تاثیرگذار است و در یک لفاظی عوام گرایانه، دولت روحانی را متهم کرد که در بین مردم زندگی نمی کنند.» 
نویسنده همچنین با اشاره به انتقادات تند اسحاق جهانگیری از عملکرد کنونی قالیباف در کسوت شهردار تهران و عملکرد گذشته وی درنیروی انتظامی افزود: «رفتار جهانگیری تحسین ایرانی ها را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت که در یکی از آنها معاون اول رئیس جمهوری را به شکل «سوپرمن» نشان می داد. عقیده کلی این بود که جهانگیری برنده مناظره بود.» 

*** اشتاندارد اتریش: نظرسنجی ها از پیروزی روحانی حکایت دارد
روزنامه اتریشی 'اشتاندارد'درگزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران می نویسد: «سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 19 ماه می (29 اردیبهشت)، نامزدهای تایید صلاحیت شده ، وعده های بلند بالایی ارائه کردند. یک نامزد به دنبال ایجاد 6 میلیون فرصت شغلی است؛ دیگری از کمک های مالی به خانواده ها سخن گفته و نامزد دیگر از دورنمای جدیدی برای اجتماع ایران در طول 100 روز ریاست جمهوری اش حرف می زند.»
این روزنامه آلمانی زبان افزود:« قالیباف شهردار تهران که در ارائه این وعده ها در رده اول قرار دارد، بدون اینکه طرح اساسی ارائه کند ، ادعا دارد که در ظرف چهار سال درآمد خالص کارگران را چهار برابر خواهد کرد. بسیاری از مطبوعات ایران ، ارائه این ایده های قالیباف را نشانه ناآگاهی او ارزیابی کردند.»
این روزنامه اتریشی اضافه کرد: «قالیباف همچنین بدنبال ایجاد 6 میلیون فرصت شغلی جدید است؛ جالب اینجاست که ایران حدود دو و نیم میلیون بیکار دارد اما قالیباف با سه و نیم میلیون فرصت شغلی مازاد، چه خواهد کرد سوالی است که بدون پاسخ مانده است.» 
این رسانه غربی نوشت: «ابراهیم رئیسی نامزد محافظه کاران (اصولگرایان)می خواهد در مدت زمان کوتاهی اقتصاد را متحرک ساخته و به همه خانواده ها ماهانه سه برابر مبلغی که اکنون دریافت می کنند ، بپردازد. اما رئیسی نمی گوید که این پول را از کجا خواهد آورد. وی همچنین می خواهد معضل بیکاری را در مدت زمان کوتاه رفع کند.» 
در پایان گزارش اشتاندارد آمده است: «حسن روحانی که از سوی مخالفانش بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است، تلاش می کند مردم را متقاعد سازد که کشور به جلو می رود و سیاست های او درست بوده است. اگر نظرسنجی های غیررسمی را ملاک قرار دهیم، روحانی دوباره در انتخابات پیروز خواهد شد.» 

***اسکای نیوز: مسائل اقتصادی، مناظره ها را تحت تاثیر قرار می دهد
شبکه خبری اسکای نیوز درباره مناظره های انتخاباتی نوشت: پیش بینی می شود مسائل اقتصادی بار دیگر مناظره ها را تحت تاثیر قرار دهد چرا که میزان بیکاری در ایران به 13 درصد رسیده است. 
این رسانه غربی درباره اولین مناظره میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران افزود: محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شهردار تهران، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون وی را به سوء مدیریت و ناتوانی در حل مشکلات و در صدر آنها مشکل بیکاری و کمبود مسکن اجتماعی متهم کرد. 
وی خطاب به آنها گفت: آلودگی موجود نیز به دلیل سوء مدیریت و مدیریت سنتی شماست و شما اعتقادی حتی به خصوصی سازی هم ندارید. 
روحانی نیز در پاسخ به قالیباف اتهام های وی را «دروغ» توصیف کرد و جهانگیری نیز با اشاره به گذشته قالیباف او را متهم کرد که پایتخت را با روش نظامی اداره می کند. 
اسکای نیوزافزود: سه نامزد دیگر از جمله ابراهیم رئیسی روحانی محافظه کار (اصولگرا) و مصطفی میرسلیم دیگر نامزد محافظه کار (اصولگرا) و مصطفی هاشمی طبا نامزد اصلاح طلب نیز تا 2 دور بعدی مناظره ها همچنان در سایه مانده اند. 

*** رویترز: رقابت جدی با روحانی و سیاست های اقتصادی او 
خبرگزاری رویترز با بیان اینکه «حسن روحانی به مردم ایران هشدار داد که اگر به رقبای او رای دهند با تمامیت خواهی روبه رو خواهند شد» نوشت: «حسن روحانی اکنون با رقابت جدی تندروهایی روبه رو است که سیاست های اقتصادی روحانی را مورد انتقاد قرار داده و می گویند سیاست تنش زدایی و امتیازدهی به غرب در قبال هسته ای، تاکنون آورده اقتصادی نداشته است.» 
این خبرگزاری انگلیسی به نقل از رسانه های ایران نوشت: « روحانی در یزد گفت: ما اجازه نمی دهیم آن ها جو پلیسی و امنیتی را به ایران بازگردانند.» 
رویترز افزود: «ابراهیم رئیسی عالم مذهبی متنفذ که دهها سال سابقه در نظام قضایی دارد و محمد باقرقالیباف شهردار محافظه کار تهران، دو تن از رقیبان حسن روحانی هستند. روحانی هنوز طرفداران قابل توجهی دارد، به ویژه در میان جوانان که به نظرات او درخصوص آزادی های اجتماعی و پایان دادن به دخالت در زندگی خصوصی مردم، جذب شده اند.» 

*** خبرگزاری افه: دوئل میان روحانی و قالیباف 
خبرگزاری «افه» اسپانیا در گزارشی با عنوان «دوئل میان روحانی و قالیباف، مشخصه مناظره انتخاباتی ایران» به مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: نخستین مناظره 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ایران، حاکی از یک دوئل تند میان رئیس جمهوری و شهردار محافظه کار تهران بود. 
افه ادامه داد: این مناظره سه ساعته که از تلویزیون ایران‌ به طور مستقیم پخش شد، با آرامش و رویکرد مسالمت آمیز میان نامزدها آغاز شد اما این صمیمیت هنگامی در اواسط مناظره به پایان رسید که قالیباف از روحانی به دلیل عمل نکردن به وعده‌های خود در ایجاد چهار میلیون شغل، انتقاد کرد. 
این خبرگزاری افزود: روحانی گله کرد که قربانی دروغ و تهمت‌های قالیباف شد. اگر چه وی گفت هدف مناظره این است که نامزدها برنامه‌های خود را برای آینده و کمک به ملت برای انتخاب رئیس جمهوری ارائه دهند نه اینکه به همدیگر آسیب برسانند.
خبرگزاری افه تصریح کرد:«اختلافات اصلاح طلبان و محافظه کاران در این بحث انتخاباتی آشکار بود. از یک طرف حسن روحانی و اسحاق جهانگیری معاون اول او و از سوی دیگر قالیباف و ابراهیم رئیسی در مقابل هم قرار داشتند و در این زمینه، اصلاح طلب از اصلاح طلب و محافظه کار (اصولگرا) از محافظه کار (اصولگرا) حمایت کرده و به همدیگر احترام گذاشتند. مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا نیز برخورد آرامی داشتند هرچند که نخستین آنها که محافظه کار (اصولگرا) است، نسبت به دولت منتقد بود.» 
این رسانه اسپانیایی افزود: «انتقاد قالیباف از روحانی مبنی بر اینکه دولت وی برای چهار درصد ثروتمند است، انتقاد روحانی از قالیباف در مورد دادن مجوز به چهار درصد ثروتمند جامعه برای ساختن برج ها در تهران، انتقاد جهانگیری در مورد اعمال زور علیه دستفروشان و حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، مورد اشاره قرار گرفت.» 
افه نوشت: «رئیسی نگرش معتدل تری نسبت به قالیباف داشت و وارد تحقیرهای شدید نشد هرچند که از شکاف اجتماعی انتقاد و تقاضا کرد که دولت باید ارقام درستی‌ در مورد اقتصاد بدهد.» 
این خبرگزاری اسپانیایی اضافه کرد:« نخستین بحث از سه مناظره تلویزیونی‌ بر مسائل اقتصادی و اجتماعی نظیر بیکاری، عدالت اجتماعی، مهاجرت‌ها از روستا به شهر، قیمت‌های بالای مسکن، بوروکراسی و مشکلات زیست محیطی‌ متمرکز شده بود.این مناظره بیشتر برای اندازه گیری قدرت نامزدها بود تا توضیح برنامه های سیاسی، زیرا اکثر آنها در مورد اقداماتی که برای بهبودی وضعیت کشور خواهند داشت، به طور عمیق توضیح ندادند.» 
خبرگزاری افه اسپانیا تصریح کرد: «بقیه بحث‌ها و تبلیغات‌های انتخاباتی فاش خواهند کرد که آیا نامزدی به نفع دیگری کنار خواهد رفت یا نه و همچنین روشن خواهد شد که آیا دوئل میان روحانی و قالیباف خواهد بود یا اینکه رئیسی یک غافلگیری در آستین دارد.»

** روزنامه اسپانیایی اکودیاریو: بگو- مگو میان سه نامزد و پرهیز سه نامزد دیگر از رو در رویی
روزنامه اینترنتی 'اکو دیاریو' نیز در گزارش خود با عنوان «بحث شدید انتخابات ریاست جمهوری در ایران میان روحانی و قالیباف» نوشت: «در نخستین مناظره تلویزیونی‌ مستقیم میان شش نامزد انتخاباتی، اتهامات داغی میان حسن روحانی و محمد باقر قالیباف در برداشت.» 
این روزنامه نوشت:« میان روحانی - جهانگیری با قالیباف بگو - مگو شد و سه نامزد دیگر از وارد شدن به این رو در رویی پرهیز و در خط دوم قرار گرفتند.»

***رادیو بین المللی فرانسه: 
رادیو بین المللی فرانسه (RFI) نیز در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران اعلام کرد:دستاوردهای حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری اش از جمله موفقیت های وی در صادرات نفت، جذب شرکت های بزرگ بین المللی همچون توتال و شل برای توسعه بخش نفت و گاز ایران و انعقاد قراردادهای بزرگ با شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ بسیار چشمگیر بوده است اما نرخ بیکاری در ایران همچنان بالاست.
این رسانه فرانسوی افزود: «توافق هسته ای ایران که توافقی تاریخی به شمار می رود و بیش از یک سال از لازم الاجرا شدن آن می گذرد، اکنون با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید با تهدید جدی روبروست. رئیس جمهور منتخب آمریکا با این توافق، که یکی از موفقیت های بزرگ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران محسوب می شود، مخالف است.» 
پایگاه اینترنتی رادیو فرانسه ادامه داد: یک سال پس از لازم الاجرا شدن توافق هسته ای و لغو برخی تحریم های بین المللی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران مفتخر است که توانسته صادرات نفت کشور را به بیش از دو برابر برساند. علاوه بر این، ایران در جذب شرکت های بزرگ بین المللی مانند شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال و شرکت انگلیسی- هلندی شل، برای توسعه بخش نفت و گاز خود موفق عمل کرده است. همچنین، تهران دو قرارداد بزرگ برای خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس و 80 فروند هواپیمای بوئینگ امضا کرد و با این اقدام، به بیش از 37 سال تحریم های آمریکا پایان داد. 
این رسانه فرانسوی اضافه کرد: ««با این حال، نکته حائز اهمیت این است که از دید مردم کوچه و بازار، وضعیت و شرایط تغییر چندانی نکرده است. البته نرخ تورم به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است، اما بیکاری دوباره رو به افزایش و اکنون نرخ بیکاری 12,7 درصد نیروی کار است. بالاتر از همه این مشکلات، به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکاست؛ آنچه که توافق هسته ای ایران را تهدید می کند. رئیس جمهور منتخب آمریکا، توافق هسته ای ایران را « توافقی وحشتناک » توصیف کرده و افرادی را که در کابینه خود منصوب کرده است، به داشتن مواضعی خصمانه در قبال تهران شهرت دارند. کنگره آمریکا هم که تحت سلطه جمهوریخواهان است، در حال آماده سازی تحریم های جدید علیه تهران است. چنین شرایطی، کار را برای روحانی، رئیس جمهور ایران که می بایست خود را برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه مه برگزار شود، بسیار دشوار می کند. »»
رادیو بین المللی فرانسه با درج میان تیتری با عنوان « سردرگمی و احتیاط »، این سوال را مطرح کرد: آیا باید به اظهارات ترامپ در کمپین تبلیغاتی خود در مورد توافق هسته ای ایران تکیه کرد ؟ 
آنماری کاپوماچو (Anne-Marie Capomaccio)، خبرنگار و تحلیلگر این پایگاه خبری در واشنگتن در پاسخ به این سوال گفت: « همه چیز امکان پذیر است و بازتاب سخنان ترامپ به خوبی گواه این موضوع است.» 
رادیو بین المللی فرانسه نوشت: ««ترامپ در دوران نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود « این بدترین توافق است که تا به حال در مورد آن مذاکره شده است ». ترامپ این را هم گفته بود که آمریکا می بایست در قبال این توافق امتیازات بیشتری از تهران می گرفت. اما از آن زمان تا کنون، نه تنها وزرای کابینه ترامپ، بلکه خود وی نیز بیش از قبل در این باره محتاط ابراز نظر می کند. بعنوان مثال، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، چندی پیش گفته بود که ترامپ در صدد 'بررسی' و نه 'بازنگری' توافق هسته ای با ایران است.»» 
در ادامه گزارش رادیو بین المللی فرانسه آمده است:«اما آنچه اکنون بیش از پیش اهمیت دارد و دولت ترامپ نیز به خوبی این موضوع را می داند، انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. انتخابات ریاست جمهوری در ایران هر چه باشد مطمئنا در تصمیم های آتی تیم ترامپ تاثیر خواهد گذاشت.» 
رادیو بین المللی فرانسه افزوده است: ««آنچه اکنون موجب شده است آمریکا و شخص ترامپ و وزیر خارجه اش، خیلی صریح درباره توافق هسته ای با ایران صحبت نکنند، موضوع انتخابات ایران است. آنها به خوبی می دانند اگر سخنی بگویند یا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کنند، بدون شک تندروها در جهت تخریب استفاده می کنند. شکست روحانی در انتخابات ایران و روی کار آمدن فردی محافظه کار و تندرو، با توجه به سیاستمداران جدید کاخ سفید، می تواند توافق وین را به خطر اندازد.»»

***القدس العربی: روحانی رای دهندگان را از بازگشت ' تندروی' برحذر داشت 
تارنمای روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران در گزارشی نوشت: روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قبلی در سال 2013 به پیروزی غیرمنتظره ای دست یافت و بدین ترتیب جانشین محمود احمدی نژاد شد که دوران ریاست جمهوری اش هشت سال به طول کشید. 
القدس العربی افزود: روحانی اکنون با رقبای قدرتمندی در میان نامزدهای محافظه کار (اصولگرا) روبرو است. آنها میراث اقتصادی روحانی را به باد انتقاد گرفتند و گفتند که نزدیک شدن وی به غرب و امتیاز دهی های او درمورد فعالیت های هسته ای ایران هنوز امتیازات اقتصادی به همراه نداشته است. 
این روزنامه فرامنطقه ای به نقل از برخی رسانه های ایران نوشت:«روحانی در حضور جمعی از مردم در شهر یزد گفت :'ما به آنها اجازه نخواهیم داد تا جو سلطه امنیتی و پلیسی را به کشور باز گردانند. ایرانیان به جهان در انتخابات 19 ماه می ثابت خواهند کرد که دوران خشونت و تندروی و فشار در کشور سپری شده است و ایران راه عقل را در پیش گرفته است.'» 
القدس العربی ادامه داد: «ابراهیم رئیسی در میان رقبای رئیس جمهوری فعلی، یک روحانی با نفوذ و با تجربه فعالیت چند دهه در قوه قضاییه ایران است که خط مشی محافظه کارانه ای (اصولگرا) را در پیش گرفته است و همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران یکی دیگر از رقبای حسن روحانی به شمار می آید.» 
این روزنامه فرامنطقه ای نوشت:«تحلیل گران می گویند روحانی همچنان مورد تایید شمار قابل توجهی از جوانان و اهالی شهرهاست که مجذوب دیدگاه وی در خصوص آزادی های اجتماعی و کاهش دخالت در زندگی روزمره شخصی مردم شده اند. روحانی در سخنرانی خود که در تلویزیون پخش شد، گفت ٱزادی مهم ترین موضوع برای ایرانیان است و به وزارت اطلاعات دستور داده تا در زندگی افراد دخالت نکنند.»

** رویترز: تازه ترین تلاش برای برقراری روابط جدید تجاری میان ایران و اروپا 
خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری نیز نوشت: اتحادیه اروپا با توجه به موضع سرسختانه ترامپ در قبال برجام، ایران را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تشویق به پایبندی به تعهداتش در این توافق کرد.
این رسانه غربی افزود: در جدیدترین تلاش برای برقراری روابط تازه تجاری میان ایران و اروپا، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در راس گروهی متشکل از بیش از 50 شرکت اروپایی در «همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا' شرکت کرد.
بر اساس این گزارش، میگوئل آریاس کنته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر پایبندی کامل اتحادیه اروپا به توافق برجام گفت که این اتحادیه از همه طرف ها همین انتظار را دارد.
رویترز با یادآوری اینکه کشورهای اروپایی بیشترین لطمه را از تحریم های نفتی علیه ایران دیده اند، افزود: اتحادیه اروپا در صورتی که نتواند شرکت های اروپایی را از خطر تحریم های باقیمانده آمریکا علیه ایران محافظت کند، موفقیت چندانی نخواهد داشت.
این خبرگزاری نوشت: همایش تجاری و بانکی در ایران نیز به همین دلیل تشکیل شده بود تا شرکت ها و بانک های اروپایی را برای ارتباط بیشتر با ایران ترغیب کند.
خبرگزاری رویترز به بازگشت برخی شرکت های غربی از جمله ایرباس، بوئینگ و شرکت های خودروسازی پژو-سیتروئن و رنو به بازار ایران اشاره کرد و نوشت: هنوز بسیاری از شرکت ها به دلیل ترس از تحریم های آمریکا همچنان از ورود به بازار ایران خودداری می کنند و سرعت و حجم سرمایه گذاری غربی ها در ایران توسط رقبای حسن روحانی به چالش کشیده شده است.
این رسانه انگلیسی تصریح کرد: «دیپلمات های اروپایی با درک نگرانی های آمریکا درباره ایران معتقدند راه رسیدگی به این موضوع از بین بردن توافق هسته ای نیست و اگرچه تهران و واشنگتن در هفته های گذشته صحبت های کنایه آمیزی رد و بدل کردند، اما وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران به تعهداتش در خصوص برجام عمل کرده است. اکنون مقام های ایران آرامش خود را حفظ کرده اند. صالحی گفته است در صورتی که ایالات متحده تعهداتش در برجام را نقض کند، ایران اقدام متقابل خواهد کرد. با این حال صالحی به انتقادات داخلی درباره برجام تاکید کرده است که صرف نظر از نتیجه انتخابات پیش رو، ایران به برجام متعهد خواهد ماند.»
رویترز به سفرهای متعدد مقام های اروپایی به همراه بازرگانان به ایران در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: این تلاش ها برای حفظ برجام صورت می گیرد. روسیه و چین نیز که رقیب اروپا در ایران هستند از این توافق حمایت می کنند. تجارت میان ایران و اروپا تا حدی احیا شده و بخش بزرگی از آن مدیون صادرات نفت ایران است. امسال صندوق بین المللی پول،ایران را به خاطر کاهش تورم و رشد قابل توجه اقتصادی که برابر با 6 درصد در سال اخیر بوده است، تحسین کرد.
رویترز در پایان نوشت: «البته نشانه هایی نیز وجود دارد که موضع گیری محکم اروپایی ها مقام های آمریکا را به تامل واداشته است. سناتورهای آمریکایی لایحه تحریم های جدید را به دلیل نگرانی از واکنش اتحادیه اروپا و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق انداخته اند.»
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر