جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - September 27 2024
کد خبر: 35863
تاریخ انتشار: 08 ارديبهشت 1396 12:37
بیژن نفیسی - پیشکسوت عرصه مطبوعات - درباره تأثیر مناظره‌های تلویزیون بر روند انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را بیان کرد.


راه امروز: بیژن نفیسی - پیشکسوت عرصه مطبوعات - درباره تأثیر مناظره‌های تلویزیون بر روند انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را بیان کرد.

نفیسی با اشاره به اینکه مناظره‌هایی که تاکنون برگزار شده‌اند، الگوبرداری از نمونه‌هایی است که در غرب انجام شده است، اظهار کرد: مناظره‌هایی که در این جا برگزار شده، تلاش شده است به همان روش‌های غربی انجام شود. تفاوت اینجاست که در مناظره‌هایی که در جمعی در رسانه برگزار می‌شود، همواره تلاش شده است از دیگری انتقاد شود و نقاط ضعف طرف مقابل بزرگنمایی شود. در حالی که اهمیت مناظره به این است که هر کاندیدایی برنامه‌های خود را در آن مطرح کند و بر علیه فرد رقیب موضع‌گیری نکند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت تاکید کرد:‌ باید روند مناظره به گونه‌ای مدیریت شود که تلاش بر این باشد که کاندیداهای حاضر برنامه‌های عملیاتی خود را تشریح کنند و شرایطی را که می‌خواهند ایجاد کنند، مطرح کنند و در انتها نیز قضاوت را به مردم واگذار کنند. این شکل مناظره سازنده خواهد بود نه اینکه تخریب باشد و صرفا حریف را از میدان به در کنند.

نفیسی همچنین توضیح داد:‌ در یک مناظره تلویزیونی شرکت‌کنندگان و کاندیداها باید در زمینه‌های مختلف برنامه‌هایشان را مطرح کنند؛ به عنوان مثال اینکه در زمینه اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌الملل چه برنامه‌ای دارند و با چه تیمی قرار است در جهت عملیاتی شدن برنامه‌هایشان فعالیت کنند. در غیر این صورت اگر رقابت تخریبی باشد کار را شکننده می‌کند و آن نتیجه مطلوب از یک مناظره به دست نمی‌آید و تأثیر آن در جامعه نامطلوب خواهد بود و هدف نیز نامعلوم می‌شود.



این پیشکسوت عرصه مطبوعات سپس درباره مناظره‌هایی که در تلویزیون برگزار شده و به واسطه آن چهره‌هایی هم مخدوش شده‌اند، اظهار کرد: ممکن است در یک مناظره این اتفاق بیفتد و فرد پیروز به هدفش برسد اما این هدف به این قیمت تمام می‌شود که در شرایط نامعلومی فرد منتخب عهده‌دار همه قضایا می‌شود. البته در این شرایط و با برگزاری این شکل مناظره‌ها تلویزیون نمی‌تواند مشارکت عام‌تری را جذب کند. به عنوان مثال در آمار و ارقامی که از واجدین شرایط در انتخابات وجود دارد باید این آنالیز صورت بگیرد که چه میزان شرکت‌کننده در انتخابات وجود داشته و افرادی که شرکت نکرده‌اند دلیلش چه بوده است.

نفیسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تأکید بر اینکه مناظره‌ها در روند انتخابات می‌توانند سازنده باشند، مطرح کرد: با این اقدام مشارکت درست در انتخابات نیز صورت خواهد گرفت، اما زمانی که در یک مناظره‌، شرکت‌کنندگان یکدیگر را تخریب کنند، فقط عده خاصی که طرفدار جناح خود هستند مشارکت خواهند داشت و این به روند دموکراسی و مردم‌سالاری آسیب خواهد زد؛ چرا که زمینه برای مشارکت فراگیر فراهم نشده است.

او با اشاره به مناظره‌های برگزار شده در طول این سال‌ها در تلویزیون اظهار کرد: در طول این مدتی که مناظره‌ها با این شیوه برگزار شد مشارکت مردم بیشتر جلب شد هر چند در کنار ارائه برنامه‌ها تخریب هم صورت گرفت. اما می‌تواند امیدوارکننده باشد، در صورتی که بتوان به شکل مناظره‌ها جهت داد، به نوعی که تعداد کاندیداهایی که در مناظره شرکت می‌کنند گروهی باشد نه دو به دو و از طرفی علاوه بر اینکه نظارت بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد بر روی برنامه‌های نظری‌شان که می‌خواهند ارائه دهند تأکید شود نه چیز دیگری. با این شرایط مناظره، مناظره سازنده‌ای خواهد بود و اینگونه نخواهد بود که در زمان مشخصی هر کدام از کاندیداها هر چه دلشان می‌خواهد بگویند. در این صورت قدرت تشخیص مردم هم بالا خواهد رفت و مخاطب تصمیم بهتری نسبت به انتخاب فرد مورد نظر می‌گیرد.

نفیسی همچنین تأکید کرد: مناظره خیلی می‌تواند در جلب مردم برای مشارکت در رأی دادن کمک کند به شرط اینکه به گونه‌ای باشد که اشتیاق مردم را هم جلب کند.

وی در پایان یادآور شد: آگاهی مردم به دلیل جریان اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، هر سال نسبت به قبل بیشتر می‌شود و در نتیجه مخاطب متوجه می‌شود از برنامه‌های عملی که کاندیداها در مناظره‌ها مطرح می‌کنند کدام عملی‌تر است و همه این‌ها در مناظره‌ها مشخص می‌شود که چه کسی عملی‌تر قرار است در راستای اهدافش قدم بردارد؛ بنابراین گفته‌های کاندیداها باید برای مخاطب قابل لمس‌تر باشد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر