پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 35843
تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1396 23:29
شورای مرکزی حزب کارگزاران دوشنبه‌شب گذشته جلسه‌ای تشکیل داد و طی آن دبیرکل، رئیس شورای مرکزی و سخنگوی حزب با رأی اعضا انتخاب شدند.
به‌این‌ترتیب غلامحسین کرباسچی به‌عنوان دبیرکل و حسین مرعشی به‌عنوان سخنگو مجدد در مقام خود ابقا شدند. در تحول جدید، محسن هاشمی به‌عنوان رئیس شورای مرکزی حزب برگزیده شد. همچنین فرزانه ترکان به‌عنوان منشی اول و علی جمالی به‌عنوان منشی دوم حزب کارگزاران سازندگی برگزیده شدند. 
همچنین به گفته نمازی از اعضای شورای مرکزی حزب، در جلسه آتی دبیرکل حزب کارگزاران، رئیس کمیته‌های حزب را به رئیس شورای مرکزی پیشنهاد خواهد داد تا به رأی اعضای شورای مرکزی گذاشته شده و انتخاب شوند. 
کارگزاران از زمان تولد، یعنی آستانه انتخابات مجلس پنجم، به این سو، با همان فهرستی که به‌عنوان اعضای هیئت مؤسس ارائه کرد، تقریبا در همه فعالیت‌های انتخاباتی ازجمله مجلس و ریاست‌جمهوری به ایفای نقش پرداخته است، با همان چند نفر. از اسحاق جهانگیری گرفته که اکنون در کسوت معاون‌اولی دولت یازدهم به ایفای نقش می‌پردازد و به تازگی نامزد ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم هم شده است تا غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محمدعلی نجفی، فائزه، محسن و علی هاشمی و البته مرحوم محسن نوربخش (رئیس کل بانک مرکزی دولت‌های رجایی، موسوی، هاشمی و اصلاحات) و مصطفی هاشمی‌طبا که حضور فیزیکی ندارد، اما نامش همچنان جزء مؤسسان به چشم می‌خورد و او هم نامزد این دوره از رقابت‌های ریاست‌جمهوری شده و عطاءلله مهاجرانی که از سال ٨٣ تاکنون خارج از کشور به‌سر می‌برد. 
با آغاز به کار دولت یازدهم و حسن روحانی، حزب کارگزاران تصمیم گرفت تا علاوه بر آنکه بدنه اجتماعی خود را تقویت کند، دست به تغییراتی در ساختار ترکیب شورای مرکزی خود هم بزند.
در همین راستا، چهره‌های جدید به حزب اضافه شدند که از آن جمله می‌توان به حضور برخی از اعضای دفتر تحکیم وحدت هم اشاره کرد. این تحرک به‌نوعی عبور از قائم به اشخاص‌بودن و رسیدن به بدنه اجتماعی در ساختار کارگزارن محسوب می‌شد؛ فرایندی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آن را به «احیا» تشبیه کرد. 
کارگزاران سال ٩٤، برای اولین‌بار کنگره‌ای را برگزار و طی آن از اعضای دفاتر استانی خود رونمایی کرد. سال ٩٥ هم حزب بار دیگر پیش‌کنگره و کنگره‌ای را برگزار کرد و در نهایت هم با رأی اعضای شورای مرکزی ریاست این شورا را به محسن هاشمی واگذار کرد. تا قبل از انتخاب محسن، اسحاق جهانگیری در کسوت ریاست این شورا حضور داشت، اما چند ماه قبل به دلیل حضور در دولت از این سمت استعفا داد. اگرچه هنوز از اعضای شورای مرکزی محسوب می‌شود. محسن هاشمی فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی است و البته وصی پدر. محسن متولد آبان سال ٤٠ در قم است. بخشی از تحصیلات خود را در خارج از کشور سپری کرده و زمان ریاست‌جمهوری پدرش، ریاست بازرسی ویژه رئیس‌جمهور را برعهده داشت و حدودا یک سال آخر دوره ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی به‌عنوان رئیس دفتر او فعالیت کرده است. 
محسن در زمان دولت اصلاحات به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) منصوب شد. مدیریت او با دوره شهرداربودن کرباسچی، احمدی‌نژاد و قالیباف هم‌زمان بود. محسن در سال ٨٩ از سمت خود یعنی مدیرعاملی استعفا می‌دهد و در سال ٩١ هم از ترکیب هیئت‌مدیره کنار می‌رود. علت هم اختلافات دولت و شهرداری وقت بر سر تأمین هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و واگن‌های آن بوده است. محسن که در تمام این سال‌ها به فعالیت‌های فنی و مهندسی پرداخته بود، از سال ٩٢ تلاش کرد به حضور خود رنگ دیگری بدهد. برای همین هم برای انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران نامزد می‌شود. اما صلاحیت او تأیید نشد. او پس از کناره‌گیری از فعالیت‌هایش در شهرداری و مترو تهران، به سمت معاون عمرانی دانشگاه آزاد منصوب شد. 
محسن هاشمی شانس خود را برای انتخابات مجلس دهم هم امتحان کرد که آنجا هم با عدم تأیید مواجه شد. بااین‌حال این‌بار توانست در انتخابات شورای شهر پنجم تأیید شود. محسن هاشمی هم‌اکنون استادیار دانشگاه علوم و تحقیقات و معاون عمرانی دانشگاه آزاد است. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر