پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 35838
تاریخ انتشار: 06 ارديبهشت 1396 19:11
حسن قشقاوی گفت: در 103 کشور و در 132 نمایندگی ایران در خارج از کشور شامل سفارتخانه‌های ایران و سرکنسولگری‌ها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.


راه امروز: حسن قشقاوی گفت: در 103 کشور و در 132 نمایندگی ایران در خارج از کشور شامل سفارتخانه‌های ایران و سرکنسولگری‌ها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

به گزارش ایسنا،  معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر خارجه صبح روز چهارشنبه در یک نشست خبری در وزارت خارجه با اعلام خبر فوق گفت: در مجموع با توجه به پیش‌بینی‌ها و تمهیدات در نظر گرفته شده 279 شعبه اخذ رای در خارج از کشور خواهیم داشت.

حسن قشقاوی در ادامه با اشاره به اینکه ایران و کانادا در حال حاضر با یکدیگر ارتباط دیپلماتیکی ندارند، گفت: از طرف دیگر حداقل 400 هزار ایرانی در این کشور زندگی می کنند و با توجه به عدم این روابط تاکنون نتوانسته ایم زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور فراهم کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: در چارچوب تلاش هایمان برای فراهم کردن این امکان که شهروندان ایرانی در کانادا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یک یادداشت رسمی در این ارتباط به سفارت کانادا در نیویورک داده ایم و همکاران ما در نمایندگی ایران در سازمان ملل در تلاش هستند تا رایزنی ها و گفت‌وگوهایشان با سفارت کانادا در نیویورک در این ارتباط به نتیجه برسد.

وی افزود: در این یادداشت رسمی از دولت کانادا درخواست کرده ایم که به احترام دموکراسی و حقوق شهروندی این امکان را فراهم کند که شهروندان ایرانی در کانادا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رای خود را به کاندیدای مورد نظرشان بدهند.

قشقاوی همچنین با تاکید بر اینکه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای ما با دولت کانادا در این ارتباط ادامه دارد، اعلام کرد: 30 صندوق رای در شهرهای مختلف آمریکا خواهیم داشت تا شهروندان ایران در کانادا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: در امارات 19 حوزه رای گیری و در انگلیس 12 حوزه رای گیری مستقر خواهد بود.

وی همچنین گفت: زمان برگزاری انتخابات در خارج از کشور به مانند ایران متناسب با ساعت محلی آنها از ساعت 8 صبح تا 18 بعد از ظهر خواهد بود.

قشقاوی همچنین گفت: شهروندان ایرانی خارج از کشور اگر سوالی در مورد انتخابات و مسائل مربوط به آن دارند می توانند به سامانه کنسولی وزارت خارجه مراجعه کرده و از طریق ایمیل پرسش و یا سوال مدنظر خود را مطرح کنند.

قشقاوی همچنین با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور می توانند با گذرنامه معتبر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، در پاسخ به این سوال که اگر یکی از ایرانیان خارج از کشور در هنگام رای گیری در کشور حضور داشته باشد ولی شناسنامه نداشته باشد چگونه می تواند در انتخابات شرکت کند، گفت: با توجه به اینکه در گذرنامه ها کد ملی قید شده است به وسیله آن هویت ایرانی فرد احراز می شود او می تواند از طریق گذرنامه خود در انتخابات شرکت کند و مشکلی پیش نخواهد آمد.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه تمهیدات لازم برای گرفتن رای ایرانیانی که در سفر به عتبات عالیات به سر می برند نیز در نظر گرفته شده است، گفت: در بغداد 6 ، در اربیل3، در کربلا 5، در نجف 4، در بصره 1 و سلیمانیه 1 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده است.

معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور به مانند ایران در روز جمعه برگزار می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها روز جمعه روز کاری است بسیاری از ایرانیان برای شرکت در انتخابات مجبور هستند که از محل‌های کار خود مرخصی بگیرند و این خود بعضا باعث می شود که تعداد مشارکت هموطنان ایرانی خارج از کشور در انتخابات کاهش پیدا کند.

قشقاوی با اشاره به اختلاف ساعت برخی از کشورها با تهران، گفت: با توجه به این اختلاف ساعت به طور معمول از ظهر روز جمعه به وقت تهران، ارسال نتایج انتخابات در خارج از کشور به وزارت خارجه آغاز می شود. مثلا در انتخابات دوره قبلی با توجه به اختلاف ساعتی که بین ایران و کره جنوبی وجود دارد نزدیک ظهر روز برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات در کره جنوبی به وزارت خارجه ارسال شد. از طرف دیگر با توجه به اختلاف ساعتی که بین ایران و آمریکا وجود دارد، انتخابات با فاصله ساعت طولانی‌تر نسبت به تهران در آنجا برگزار می شود و در نتیجه، نتایج انتخابات نیز دیرتر ارسال می شود.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه ملزومات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور از جمله تعرفه به نمایندگی‌ها ارسال شده است و از طریق مطمئن به دست همکاران ما رسیده است، گفت: این دوره نیز به مانند دوره قبل شاهد ابتکار خوبی از سوی کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و صدا و سیما هستیم و این زمینه فراهم شده که کاندیداها بتوانند با ایرانیان خارج از کشور نیز گفت‌وگو کنند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز در جریان مطالبات و خواسته های ایرانیان خارج از کشور قرار بگیرد.

قشقاوی با تشکر از کشورهایی که این امکان را فراهم کرده اند که انتخابات ریاست جمهوری ایران در آنجا بر گزاری شود تا شهروندان ایرانی بتوانند در این انتخابات حضور پیدا کنند، ادامه داد: میزان اپوزوسیون ایران در خارج از کشور حدود 3 تا 5 درصد است و کشورهای میزبان نباید با برخی از اقدامات باعث شوند که حقوق 95 درصد دیگر تضییع شود.

وی در این مورد ادامه داد: اعطای مجوز راهپیمایی به این اقلیت در جلوی شعب اخذ جهت ایجاد رعب و وحشت برای کسانی که در انتخابات شرکت می کنند، خلاف حقوق شهروندی و دموکراسی است و ما امیدواریم با همکاری دولت های خارجی حقوق شهروندی شهروندان ما برای حضور در انتخابات رعایت شود و تمهیدات مناسبی برای حضور آگاهانه هموطنانمان در خارج از کشور را فراهم کنند و به بهانه آزادی برگزاری تجمعات، حق آزادی برای انتخاب کاندیدا و رای دادن از اتباع ایرانی سلب نشود.

قشقاوی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم که بین 2 تا 2.5 میلیون ایرانی خارج از کشور واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می باشند، به فعالیت های هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در طی چند ماه گذشته اشاره کرد و افزود: از هفته آینده آقای محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور با روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران به صورت جداگانه دیدارهایی خواهد داشت تا در جریان تعامل با این نمایندگی ها و همچنین سفرای ایرانی شاهد برگزاری انتخابات به نحو مناسب در خارج از کشور باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه براساس قانون انتخابات ایران، رای دهندگان باید حتما به صورت حضوری در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند و رای بدهند، گفت: در حالی که در کشورهای دیگر این امکان وجود دارد که رای دهندگان در خارج از کشور به صورت پستی و یا الکترونیکی رای بدهند و اگر چنین امکانی برای ما فراهم بشود، قطعا میزان مشارکت هموطنان ما در خارج از کشور افزایش بیشتری پیدا می کند.

قشقاوی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق رای سیاری برای خارج از کشور در نظر گرفته نشده است ولی اگر در جایی نمایندگی ایران در خارج از کشور در این ارتباط احساس ضرورت کند می توان با هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور صندوق سیاری تهیه کرد، گفت: 279 شعبه اخذ رایی که در حال حاضر در نظر گرفته شده همه ثابت هستند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در ارتباط با روند نظارت بر برگزاری انتخابات در خارج از کشور و چگونگی رسیدگی به تخلفات احتمالی گفت: اگر تخلفی صورت بگیرد به وزارت خارجه منعکس می شود و وزارت خارجه نیز به مراجع ذیصلاح اطلاع می دهد.

وی ادامه داد: در حوزه های انتخابیه در خارج از کشور نمایندگان هیات نظارت حضور دارند و اگر کاندیداها بخواهند نماینده ای در این حوزه های انتخابیه داشته باشند، ما مشکلی در این ارتباط نداریم و می توانیم مقدمات این کار را فراهم کنیم.

قشقاوی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم، در پاسخ به این سوال که آیا این امکان فراهم است تا زندانیان ایرانی خارج از کشور در انتخابات شرکت کنند،گفت: این امر منوط به موافقت کشور میزبان است و برای ما محدودیتی وجود ندارد. اما توجه داشته باشید انتخابات باید در محیطی امن برگزار شود و از دیگر سو تعداد زندانیان ایرانی خارج از کشور حدود 313 نفر است و آمار قابل توجهی نیست.

قشقاوی همچنین در پاسخ به این سوال که در کدام کشورهای اسپانیایی زبان صندوق های رای برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است، گفت: کوبا، نیکاراگوئه، مکزیک، اکوادور، آرژانتین، ونزوئلا و همچنین اسپانیا از جمله کشورهایی اسپانیایی زبانی هستند که انتخابات ریاست جمهوری در آن‌جا برگزار می شود.
منبع: ایسنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر