جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 35555
تاریخ انتشار: 27 فروردين 1396 23:46
هوشیار رستمی/ تحلیگر اقتصادی
روز شنبه هفته جاري ثبت‌نام براي انتخابات رياست‌جمهوري با تمام حاشيه‌هاي غيرقابل تحملش به اتمام رسيد. حاشيه‌هايي كه نه به خاطر حضور ناموجه برخي خودنماها، بلكه خودنمايي برخي سياسيون سابقه‌دار تلخ‌تر از هميشه بود. 
داستان كساني كه با لباس محلي و دمپايي و خانوادگي آمده بودند فقط براي همان 5 روز بود و اگرچه نشان از ضعف‌هاي بنيادين داشت و به تمسخر و استهزا كشيد اما مي‌توان در همان قاب زماني دفنش كرد. اين اتفاقات كه روي اعصاب نخبه‌ها رژه مي‌روند عمر كوتاهي دارند و نهايتا آسيبي كه جايش باقي بماند به كسي وارد نمي‌شود. اما وقتي كه برخي نخبگان نه لزوما به معناي سرآمدان، بلكه به معناي افرادي كه درست يا غلط صاحب پست و مقامي شده‌اند اظهاراتي مخدوش و غيرواقعي مي‌كنند بايد از آن هراس داشت.  بايد هراس داشت كسي كه به هر فرد 45 هزار تومان يارانه، يعني براي يك خانواده 5 نفري در سال 2ميليون و 700 هزار تومان پول نقد داده و 45‌درصد هم تورم به بار آورده بار ديگر بخواهد عدد و رقم به ميان آورد و حرف يارانه 250 هزار توماني را در دهان مردم اندازد. يا يك فعال سياسي كه خود را طلايه‌دار شفافيت و مبارزه با فساد و صدالبته انقلاب‌مداري مي‌داند بدون هيچ مستندي بگويد: «اكثر بانك‌ها ورشكست شده‌اند و چرا آن را اعلام نمي‌كنيد.» بانك‌ها در اين كشور به حدي حياتي هستند كه فقط ورشكستگي يك بانك كوچك هم مي‌تواند آشوب و بلوا برپا كند چه برسد به اينكه همه ورشكست شده باشند. چنين صحبت‌هايي كه ممكن است دليلش ازدحام دوربين‌ها در ستاد انتخابات باشد، يك چالش امنيتي است و ذره‌يي احتياط و مصلحت‌سنجي دلسوزانه در آن وجود ندارد.  مورد شاخص ديگري كه همين روز آخر اتفاق افتاد ادعاي 2.5 برابر كردن درآمد يا ثروت يا چيزي شبيه آن در 4 سال است كه فورا با واكنش يك دانش‌آموخته اقتصاد روبه‌رو شد و با يك محاسبه ساده نشان داد كشوري كه تاكنون بيشتر از 14‌درصد رشد نكرده براي تحقق اين ادعا بايد 18‌درصد در 4سال متوالي رشد كند و درآمد سرانه‌اش به نزديك سوئد برسد. اعلام مواضعي از اين دست و گاف‌هاي سنگين اقتصادي شايد به نفع رييس‌جمهور مستقر باشد كه خيالش راحت شده هيچ رقيب جدي در صحنه ندارد اما نيمه ‌پنهان آن نگران‌كننده است و نشان مي‌دهد عمده كساني كه هر دوره خود را آماده حضور براي رقابت بر سر كرسي رياست بر يك كشور 80ميليوني مي‌دانند نه تنها ايده‌يي ندارند بلكه گاف‌هايي مي‌دهند كه به ساعت نكشيده برملا مي‌شود.  تجربه ثابت كرده اگر كساني سوداي به دست گرفتن قدرت در راس هرم رياست‌جمهوري دارند بيش از

دو هفته يا يك ماه درگير اين فرآيند باشند تا هم فرصت بيشتري براي روشن شدن مواضع آنها وجود داشته باشد و هم كسي نتواند با سوار شدن بر موج احساسات از فيلتر انتخاب مردم بگذرد. به همين دليل است كه از نيمه دوم 95 كه ماه‌هاي اول اجرايي شدن برجام بود عمده شركت‌هاي خارجي سرعت ورود به بازار ايران را كاهش دادند تا تكليف انتخابات رياست‌جمهوري روشن شود و قطعا اين يك ماه نيز با محافظه‌كاري بيشتري جلو خواهند رفت تا نتيجه احساسي كردن جامعه دامن آنها را نگيرد. به همين خاطر است كه ثابت مي‌شود نامزد موفرفري تهديد بلندمدت ندارد اما افراد صاحب منصب اگر در چارچوب پذيرفته شده ادبيات اقتصادي حركت نكنند هزينه‌هاي متعددي ازجمله از بين رفتن اعتماد بين‌المللي را تحميل خواهند كرد.  صحنه انتخابات هميشه و براي همه پابرجاست ولي شعور سياسي و اقتصادي جامعه بالاتر از آن است كه بار ديگر اسير وعده‌هاي توخالي شوند. در عين حال بايد درك كرد هنوز اين خطر وجود دارد كه برخي اقشار با كوچك‌ترين تحريكي آرامش رواني خود را ازدست دهند. حفظ شؤونات رقابت يا نقد حريف تنها براي ايران كه كشوري در حال توسعه و موقعيت اقتصادي شكننده‌يي دارد، نيست؛ بلكه مي‌بينيم در اقتصاد پيشرفته امريكا هم اگر به درجه حساس شدن مردم توجه نشود، اتفاقي مانند ديروز مي‌افتد (تنش‌هاي روز ماليات در كاليفرنيا) كه مردم به هموطنان و همنوعان خود هم رحم نمي‌كنند.

به همين جهت طي چند ماه گذشته از سوي رسانه‌ها و كارشناسان بارها هشدار داده شد كه نبردهاي‌تان را به زمين سياست ببريد اما براي اقتصاد يك مصونيت حداقلي قائل باشيد. نه به اين معنا كه عملكرد‌ها و ديدگاه‌هاي نامزدهاي انتخاباتي نقد نشود و اتفاقا بهتر است همديگر را به چالش‌هاي جدي بكشند ولي گاف دادن جدا از اينكه دلسردي داخلي و لجاجت مي‌آورد جهان را نيز به اقتصاد ايران بي‌اعتماد خواهد كرد. لذا اكنون كه زمان احياي اعتماد بين‌المللي است بار ديگر افتادن در ورطه حركت خلاف موج، فقط و فقط به عميق شدن ريسك در اقتصاد خواهد انجاميد.

منبع: روزنامه تعادل 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر