جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 35206
تاریخ انتشار: 17 فروردين 1396 00:41
19 كشور جهان براي سرمايه‌گذاري آمدند

لیست سرمایه گذاران خارجی در ایران

اكران آماري طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي در 10ماه منتهي به دي سال 1395 منتشر شد. جزييات آماري اعلام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان مي‌دهد در مدت مذكور 58طرح با سرمايه خارجي، بيش از 4ميليارد و 977ميليون دلار در هيات سرمايه‌گذاري خارجي مصوب شده است.
راه امروز: ليست طرح‌هاي جذب سرمايه حاكي از اين است كه 5كشور، «افغانستان، آلمان، چين، تركيه و امارات متحده عربي » جزو متقاضيان اصلي ورود به كشور براي انجام سرمايه‌گذاري هستند. از سوي ديگر، آمارها بيانگر اين است كه محدوده پرترافيك جذب سرمايه بيشتر مربوط به سه استان «خراسان رضوي، مركزي و آذربايجان‌غربي» است. البته متوليان صنعت كشور در سال 95، اقدام به معرفي فرصت‌هاي پولساز جهت جذب سرمايه‌گذاران خارجي براي مشاركت در طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري ايران كردند كه آمارها نشان مي‌دهد تا حدي با توجه به تمام محدوديت‌ها و موانعي كه همچنان بر سر راه، سرمايه‌گذار خارجي براي ورود به كشور وجود دارد، موفق عمل كرده است. البته هنوز با توجه به هدف‌گذاري‌هاي از پيش تعيين شده براي جذب سرمايه خارجي فاصله زيادي داريم كه مسوولان امر بايد در معرفي فرصت و پتانسيل‌هاي موجود به خارجي‌ها گام‌هاي موثري‌تري بردارند.

روند جذب سرمايه خارجي
جذب سرمايه خارجي يكي از اولويت‌هاي متوليان صنعت كشور، براي رونق طرح‌هاي صنعتي، معدني و تجاري در سال 1395 بود. به‌طوري كه سال گذشته در برنامه راهبري خود براي جذب سرمايه خارجي،  3 شرط را براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي مطرح كرد. بر اساس آن، در وهله اول سرمايه‌گذاران ملزم شدند كه حداقل امكان صادرات 30درصد كالاهايي كه در ايران توليد مي‌شود را فراهم كنند. همچنين كالاهايي كه در ايران توليد مي‌شوند، بايد رقابتي باشند. شرط سوم براي سرمايه‌گذاري در ايران اين بود كه شركت خارجي بايد بخشي از سرمايه خود را در بخش تحقيقات و توسعه در ايران با هدف انتقال تكنولوژي و دانش فني صرف كند. با توجه به اين شروط، سرمايه‌گذاران خارجي از مزاياي قانون سرمايه‌گذاري خارجي در ايران بهره‌مند مي‌شوند و طبق اين قانون با سرمايه‌گذار خارجي مثل سرمايه‌گذار ايراني برخورد مي‌شود. با اين حال، وزير صنعت، معدن و تجارت، پيش‌بيني كرده است كه در سال جاري، روند سرمايه‌گذاري خارجي در تمام بخش‌ها به خصوص در بخش صنعت توسعه يابد.

محمدرضا نعمت‌زاده بر اين موضوع تاكيد دارد كه بايد سرمايه‌گذاري خارجي و منابعي كه از بانك‌هاي خارجي مي‌توان كسب كرد؛ چه به صورت سرمايه‌گذاري مستقيم يا به صورت فاينانس بيشتر مورد توجه قرار گيرد. همچنين به گفته وي، قرار بر اين است كه وزارت اقتصاد، هرچه زودتر بسته لازم را در اين زمينه ارائه دهد تا از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت، جذب سرمايه خارجي مورد توجه قرار گيرد. نعمت‌زاده همچنين اظهار كرد: در سال گذشته بيش از 5/5ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي به تثبيت رسيده كه انجام آن به تدريج خواهد بود.  از سوي ديگر، معاون اول رييس‌جمهوري، نيز يكي از مهم‌ترين الزامات ايجاد اشتغال را امنيت سرمايه‌گذاري در كشور مي‌داند و مي‌گويد: بايد احكامي شفاف براي دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي تدوين شود تا عملكرد اين دستگاه‌ها مانع از افزايش سرمايه‌گذاري، فعاليت بخش خصوصي، رونق توليد و اشتغالزايي نشود. اسحاق جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد براي مثبت شدن رشد سرمايه‌گذاري خارجي برنامه‌ريزي لازم را انجام دهيم، تصريح مي‌كند كه رشد سرمايه‌گذاري خارجي از سال 86 روند منفي و نگران‌كننده‌يي پيدا كرد و تلاش‌هاي دولت تدبير و اميد تاكنون منجر به جلوگيري از رشد منفي اين شاخص بوده و بايد از اين پس براي مثبت شدن آن برنامه‌ريزي و تلاش كنيم.

 متقاضيان سرمايه‌گذاري در ايران
براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع طرح‌هاي مصوب در هيات سرمايه‌گذاري خارجي در فصل اول سال 1395، تعداد 10طرح، همچنين در فصل دوم تعداد 13 طرح گزارش شده كه سهم سومين فصل سال 95 از مجموع طرح‌هاي مصوب برابر با 29 طرح بوده كه در مقايسه با فصل اول و دوم سال گذشته مي‌توان گفت اين فصل بيشترين طرح مصوب را به خود اختصاص داده است. همچنين در دي ماه 95، تنها تعداد 6 طرح به تصويب رسيده است.

جزييات آماري جذب سرمايه خارجي حكايت از آن دارد كه در 10 ماه منتهي به دي سال 1395 از 58 طرح مصوب از سوي هيات سرمايه‌گذاري خارجي، افغانستان با 14قرارداد مستقل و يك قرارداد مشترك با «عراق» بيشترين تعداد سهم را به خود اختصاص داده و در جايگاه نخست مشاركت سرمايه‌گذاري با ايران قرار دارد. از سوي ديگر، چين و تركيه نيز هر يك با 6 قرارداد مستقل با ايران در جايگاه دوم قرار گرفته‌اند. آلمان نيز با 5 قرارداد مستقل و يك قرارداد مشترك با ايتاليا در جايگاه سوم سرمايه‌گذاري خارجي در ايران قرار دارد. آمارهاي اعلام‌شده بيانگر اين است، «امارات ‌متحده عربي» نيز در 5 طرح صنعتي، معدني و تجاري در ايران سرمايه‌گذاري كرده است. از ديگر كشورهاي اروپايي كه در سال 95 در طرح‌هاي ايران اقدام به عقد قرارداد سرمايه‌گذاري كرده، «فرانسه» است كه موفق به عقد 4 قرارداد در داخل كشور شده است. همچنين بنا بر آمار منتشر شده، «جمهوري آذربايجان» نيز با عقد 3قرارداد در جايگاه بعدي قرار دارد. «عراق» هم در مدت ياد شده توانسته در جمع كشورهاي سرمايه‌گذار در ايران قرار گيرد؛ به‌طوري كه 3قرارداد صنعتي، معدني و تجاري در ايران منعقد كرده كه از مجموع طرح‌هاي مذكور يك طرح آن به‌صورت مشترك با افغانستان ذكر شده است. «انگلستان» هم در مجموع موفق به عقد 2 قرارداد با شركت‌هاي داخلي در ايران شده‌ است. همچنين كشورهاي «كانادا، كويت، اتريش، اسپانيا، گرجستان، روسيه، مالزي، هلند و اوكراين» نيز در زمان مورد بررسي هر يك موفق به عقد يك قرارداد با شركت‌هاي داخلي شده‌اند.
جغرافياي جذب سرمايه
تصوير جزييات آماري طرح‌هاي مصوب سرمايه‌گذاري در استان‌هاي مختلف كشور حاكي از اين است كه «خراسان رضوي» در مجموع با 11قرارداد توانسته به عنوان استان موفق در جذب سرمايه‌گذاري خارجي مطرح شود. اين قرارداد در حوزه‌هاي چون «توليد انواع رنگ و محصولات وابسته»، «توليد انواع برس‌هاي مو، لباس، كفش، ناخن‌گير»، «توليد ظروف يكبار مصرف و حلاجي الياف مصنوعي و ضايعات نخ»، «توليد كاغذ و مقواي لاينر يك رو سفيد و كاغذ و مقواي گرافت لاينر قهوه‌يي»، «توليد اسپري توليدكننده ضدعفوني‌كننده، شيشه‌شوي و بسته‌بندي شامپو، متبل استات»، «بررسي درخواست افزايش مجوز سرمايه‌گذاري شركت

Hexing Electrical Co Ltd »، « احداث كارواش زنجيره‌يي»، «توليد چاپ و رنگرزي انواع پارچه ومنسوجات»، «توليد كفپوش‌هاي لاستيكي يكپارچه ورزشي و گرانول بازيافتي از پلي‌اتيلن و محصولات مشابه»، «توليد چاپ و رنگرزي انواع پارچه و منسوجات»، «توليد انواع پودر كيك و بسته‌بندي زعفران و حبوبات، خشكبار، قند و شكر و... » و «ريخته‌گري و آلياژي آن» مي‌شود.

از ديگر استان‌هاي موفق در جذب سرمايه خارجي مي‌توان «استان آذربايجان غربي» را نام برد كه پنج سرمايه‌گذاري مستقل و دو سرمايه‌گذاري مشترك در زمان مورد بررسي مصوب شده در اين استان صورت گرفته است. زمينه فعاليت در طرح‌هاي اين استان طرح‌هايي چون «ايجاد پارك صنعتي» به‌صورت مشترك در منطقه ويژه اقتصادي سلماس انجام شده، همچنين «توليد سيليس دانه‌بندي شده و پودر ميكرو سيليكا»، «توليد انواع بست و اتصال فلزي غيرخودرويي ‌جز فلنج فلزي و نردبان ثابت»، «توليد و مونتاژ خودروهاي MG در كلاس سواري»، «طرح توليد كربنات كلسيم و پودر كربنات كلسيم» به‌صورت مشترك با منطقه آزاد تجاري ماكو و همچنين «مشاركت از طريق 30درصد سهام شركت روان خودرو و توليد يوپي‌وي‌سي» را در بر مي‌گيرد.

همچنين بر اساس آمار اعلام شده از سوي وزارت صنعت، معدن وتجارت، طرح‌هاي مصوب در استان مركزي در 10 ماه منتهي به دي سال 1395، معادل 6 طرح گزارش شده كه اين سرمايه‌گذاري‌ها شامل «طرح خريد حدود 61درصد سهام شركت توليد تجهيزات سنگين هپكو»، «توليد انواع جوراب»، «توليد مواد افزودني مورد استفاده در صنايع فولاد، ساختمان و ريخته‌گري»، «افزايش درصد سهام و مبلغ سرمايه‌گذاري در شركت مشترك»، «توليد انواع مواد شوينده (افزايش درصد سهام و مبلغ سرمايه‌گذاري در شركت مشترك) »، «توليد انواع كاغذ از ضايعات كاغذ و مقوا» و «توليد مواد شوينده (افزايش درصد سهام و مبلغ سرمايه‌گذاري) صورت گرفته است.

«استان البرز» نيز در زمان مذكور 6قرارداد با سرمايه‌گذاران خارجي منعقد كرده كه در اين خصوص مي‌توان به «توليد قطعات پلاستيك (تك رشته‌ها از پلي‌اتيلن، پلي پروپيلن، پلي اتيلن ترفتالات، پلي استايرن، پي وي سي) »، «توليد انواع رنگ‌هاي ساختماني»، «توليد شيرين بيان و عصاره شيرين بيان»، «طرح توليد ساندويچ‌ساز برقي خانگي، مخلوط‌كن، آب‌ميوه‌گيري برقي خانگي، چاي‌ساز برقي، جاروبرقي خشك و ‌تر و تلويزيون‌هاي رنگيLED و LC»، «توليد انواع كيسه خون» و محصولات آرايشي و بهداشتي(خريد سهام) اشاره كرد.

 استان‌هاي قزوين و تهران نيز در 3فصل سال 1395 هر يك در جذب سرمايه‌گذاري در 4طرح موفق بوده‌اند. سرمايه‌گذاري خارجي صورت گرفته در استان تهران در طرح‌هاي«چاپ و توليد انواع جعبه و مقوا(افزايش سرمايه‌گذاري)»، «توليد گچ(افزايش سرمايه‌گذاري)»، «تاسيس واحد خدمات فني و مهندسي» و «ارائه خدمات اينترنتي حمل و نقل شهري كرايه اتومبيل (SNAP)» خواهد بود.

سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده در استان قزوين نيز تا 9ماه منتهي به آذر سال 1395 در 4طرح «خريد كارخانه‌ها، خطوط توليد و علائم و نام‌هاي شركت بهداد شيمي»، «روغن موتور تصفيه مجدد»، «توليد انواع شير استريليزه و انواع پنير(افزايش درصد سهام و مبلغ سرمايه‌گذاري در شركت مشترك)» و «توليد محصولات پلي اورتان(افزايش سرمايه‌گذاري)» است.

استان زنجان نيز در 9ماه منتهي به آذر 95 موفق به جذب سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي«توليد كنسانتره مس سولفيدي»، «توليد ميله و ميلگرد از كامپوزيت زمينه پليمري» و «توليد انواع شمش فولاد ساده كربني و كم آلياژ» صورت گرفته است.

از نكات قابل توجه در طرح‌هاي مصوب در هيات سرمايه‌گذاري مي‌توان به ورود امارات متحده عربي براي سرمايه‌گذاري در ايران اشاره كرد كه در 4طرح مشاركت كرده است كه شامل«توليد مواد افزودني مورد استفاده در صنايع فولاد، ساختمان و ريخته‌گري»، «احداث فروشگاه اينترنتي(bamilo)، سفارش اينترنتي غذا(zoodfood) و بازاريابي اينترنتي eskano » است.

همچنين در 10ماه منتهي به دي سال گذشته، استان‌هاي اصفهان و مازندران نيز هر يك موفق به جذب سرمايه‌گذاري در دو طرح شده‌اند كه طرح‌هاي مصوب در استان اصفهان شامل«تاسيس واحد خدمات فني و مهندسي» و «طرح توليد خودرو سيتروئن» بوده و طرح‌هاي مصوب در استان مازندران نيز «احداث فروشگاه چند منظوره و آب معدني (افزايش سرمايه‌گذاري)» و «احداث فروشگاه چند منظوره» اختصاص داشته است. براساس آمار اعلام شده از ديگر استان‌هاي موفق در جذب سرمايه خارجي مي‌توان به استان‌هاي همدان، يزد، گلستان، سيستان و بلوچستان، فارس، خراسان شمالي، آذربايجان شرقي، لرستان، كرمان و چابهار اشاره كرد.

تعادل
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر