شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 34703
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1395 15:55
سید حسین موسویان در گفتکو با بخش عربی خبرگزاری مهر، گفت: یران و مصرازبالاترین ظرفیت برای ایفای نقش محوری درجهان تشیع و تسنن عربی برخوردار هستند.
به گزارش راه امروز، سید حسین موسویان در گفتکو با بخش عربی خبرگزاری مهر، گفت: ایران و مصرازبالاترین ظرفیت برای ایفای نقش محوری درجهان تشیع و تسنن عربی برخوردار هستند. 
 
فکر می کنید شرایط امروز منطقه برای برگزاری یک گفتگوی جدی بین ایران وجهان عرب به ویژه مصر جهت بازنگری در روابط مهیاست؟
خاورمیانه درآتش تفرقه وجنگ و ترور میسوزد. شرایط منطقه و جهان اسلام به گونه ای است که گفتگو وهمکاری کشورهای اسلامی را ضرورتی اجتناب نساخته است. همه کشورهای اسلامی درگذشته اشتباهاتی داشته اند که جهان اسلام درشرایط فعلی اینگونه ضعیف و متفرق شده است.

اتحادیه عرب و جهان عرب درواقع فروپاشیده و این فروپاشی بخاطر سیاستهای اشتباه خود کشورهای عربی وتکیه به قدرتهای خارجی است. ایران و مصر وارثان تنها تمدنهای بزرگ جهان اسلام و دوتمدن از چهارتمدن بزرگ بشری هستند. این دوکشور ازبالاترین ظرفیت برای ایفای نقش محوری درجهان تشیع و تسنن عربی برخوردارند. صدها سال الازهر مصر پایگاه اصلی رهبری جهان اهل سنت بوده است. قم و نجف نیز پایگاه محوری رهبریت جهان تشییع را بعهده داشته اند. لذا الازهر و قم مسئولیت تقریب مذاهب سنی و شیعه را باید عهده دار شده و هرچه سریعتر گفتگو وهمکاری بزرگان دینی دوکشور آغازشود.

شما چه وجوه مشترکی میان ایران و مصر می بینید که می تواند پایه همکاری های احتمالی در آینده بین این دو کشور باشد؟ ایا مواضع مصر درباره سوریه می تواند باب همکاری های بیشتر را باز کند؟

 ایران ومصر وجوه مشترک و مسئولیتهای مشترک بزرگی دارند که به پنج مورد آن اشاره میکنم:

1-حفظ منافع ومصالح مسلمانان ، احیاء وحدت و عزت و اقتدارجهان اسلام.

2- جلوگیری از فروپاشی و سقوط کشورهای اسلامی وعربی.

3- احیاء فرهنگ و تمدن اسلامی.

4- مبارزه با افراط گرایی درجهان اسلام و مهاراختلافات مذهبی و قومی.

5- مقابله با موج گروههای تروریستی تکفیری همچون داعش و القاعده و بوکوحرام و جبهه النصره.

با توجه به وابستگی مصر به کمک های کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی، آیا مصر حاضر است منافع خودش با این کشورها را قربانی یک رابطه جدید با ایران کند؟

س: شکی نیست که مصر نیازمند کمکهای مالی است. اما اولین هدف و برنامه استراتژیستهای مصر باید استفاده از ظرفیتها و امکانات کشورمصر و مصریها دراقصی نقاط عالم برای استقلال مالی باشد. مصرمهد بزرگترین تمدن جهان عرب است. دون شان این ملت بزرگ است که دست گدایی به سمت آمریکا یا اسراییل یا عربستان درازکند.کشورهای ثروتمند عربی خلیج فارس هم باید با نیت انسان دوستانه وکمک به همکیشان مسلمان و عرب خود درمصر، کمکهای مالی خود را ارائه کنند نه اینکه بخواهند با چند میلیارد کمک مالی ، یک ملت و کشور بزرگ جهان اسلام و عرب را به استخدام خود درآوره و اجیرکنند. درطول چند دهه گذشته هیچ کشورمسلمانی به اندازه ایران تحت فشار تحریم و توطئه آمریکا و اسراییل وکشورهای عرب همسایه نبوده اما هیچگاه دست گدایی بسمت هیچ کشوری دراز نکرد و عزت خود را حفظ کرد. من شک ندارم که مصریها هم عزت و استقلال خود را با پول معامله نخواهند کرد.

شما در مقاله تان درباره ایران و مصر اشاره داشتید که در زمان حسنی مبارک مذاکراتی انجام شد که سرانجام با مخالفت هر دو طرف مصری و ایرانی به نتیجه نرسید. دلیل مخالفت ها و شکست از سرگیری روابط چه بود؟

ج: گزارش آن سفر و توافقات باید در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی ایران و درکاخ ریاست جمهوری مصر موجود باشد. من مصلحت نمیدانم که جزییات آن توافقات را فاش کنم چون معتقدم ایران و مصر باید چنین مذاکرالتی را بزودی شروع کنند و احتمالا آن مجموعه ای که من و مرحوم اسامه الباز توافق کردیم، میتواند مورد بهره برداری قرارگیرد.

آیا رابطه مصر با اسرائیل و مشارکت این کشور در جنگ عربستان با یمن مانعی در بهبود رابطه ایران و مصر محسوب نمی شود؟

ج: هیچ موردی نباید مانع شروع گفتگو وبهبود رابطه باشد. ایران و مصر هم منافع مشترک مهم دارند و هم اختلافاتی دارند. چنین اختلافاتی هم دررابطه دوجانبه همه کشورها معمول است. حتی قدرتهای عربی مثل عربستان و عراق، عربستان و سوریه و نیز عربستان و مصر کمتر از اختلافات ایران و مصر نیست. منتهی قاهره و تهران باشروع گفتگو وهمکاری قطعا و سریعا خواهند توانست ازابتداروی چهار اصل کلیدی توافق کنند و آن اینکه :

1. غرب وصهیونیسم دلسوزجهان اسلام نیستند.

2. برای حل مشکلات جهان اسلام باید همکاری و همدلی بین الاسلامی ایجاد شود .

3. تکیه کردن برخی از کشورهای اسلامی- عربی به تل آویو برای مقابله با دیگرکشورهای اسلامی و حل مشکلات جهان اسلام یک فاجعه عظمی است که موجب فروپاشی مطلق جهان عرب خواهد شد.

4. برای رسیدن به اهداف بزرگ باید اختلافات کوچک را بایگانی کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر