چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 34178
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1395 17:11
در دومين كنگره حزب اتحاد ملت تأكيد شد

قانون، آزادي عدالت


شرق نوشت: وزارت کشور قرارداد خود را لغو کرد و پژوهشکده وزارت نيرو هم به آنها گفت بهتر است مراسم خود را در اينجا برگزار نکنيد. لاجرم، تنها جايي که «اتحادملتي‌ها» را براي دومين بار گرد هم جمع کرد، سالن پذيرايي هتل «اسپيناس‌پالاس» تهران بود. از پنجره‌هاي سالن، شهر زير پا گسترده بود و آسمان گرفته‌اش، ارتفاع بيشتري داشت. خورشيد به آهستگي بالا مي‌آمد که اعضاي حزب اتحاد ملت ايران به تدريج صندلي‌ها را پر مي‌کردند و قبل از هر نشست و برخاستي، گعده‌اي شکل مي‌گرفت و خوش‌وبشي. با آمدن مصطفي تاج‌زاده هم بازار سلفي‌گرفتن‌ها داغ شد و تا هدايت اعضا به روي صندلي‌ها، ساعتي گذشت.جلسه که با استقرار هيئت‌رئيسه رسميت پيدا کرد، انتقادها از وزارت کشور هم آغاز شد. تا چند روز مانده به برگزاري کنگره، هنوز معلوم نبود مکان برگزاري کجا خواهد بود. اين را در گپ‌وگفت‌هاي دوستانه از برخي اعضای حزب شنيده بودم، اما سخنان حسين کاشفي رئيس هيئت‌رئيسه کنگره مهر تأييدي بر آن شنيده‌ها بود.کاشفي در ابتداي سخنانش به ماجراي قراردادهايي که حزب براي دراختيارگرفتن سالن منعقد کرده و همگي لغو شده‌اند، اشاره کرد و گفت با سالن وزارت کشور هماهنگي به عمل آمده بود، اما در لحظه آخر گفتند سالن را براي تعميرات يا فعاليت‌هاي ستاد انتخابات نمي‌توانند در اختيار ما بگذارند. او در ادامه با همان لحن انتقادي گفت: از يک ماه پيش هم با پژوهشکده وزارت نيرو صحبت کرديم که در نهايت به ما گفتند بهتر است کنگره اينجا برگزار نشود.کاشفي در ادامه انتقاداتش گفت: وزارت کشور بايد حامي احزاب باشد، نه اينکه به شکلي باشد که با يک حزب قانوني، به گونه‌اي برخورد شود که براي دراختيار‌گرفتن يک سالن به اين چالش‌ها خورده و با موانعي از اين دست مواجه شويم.اين انتقادات همچنين چاشني سخنان «رويا بلوري» از ديگر اعضاي حزب بود. او هم به همين موضوعات اشاره کرد و يکي از موانع برگزاري کنگره دوم را وجود موانع براي يافتن مکان مناسب عنوان کرد و گفت وزارت کشور قرارداد رسمي خود را با حزب لغو کرد و پژوهشکده وزارت نيرو هم با آنکه قول مساعد داده بودند، در نهايت گفتند برگزاري کنگره در اين مکان امکان‌پذير نيست.شنيدن اين دست از انتقادات البته تازگي نداشت و در اين سال‌ها بارها پيش آمده که به علت نبودن مکان مناسب يا تحرکات خودسرها، نشست‌هاي رسمي اصلاح‌طلبانه يا برگزار نشود يا در لحظات آخر تمام برنامه‌ريزي‌ها به هم بخورد و با وجود اطلاع‌رساني‌هاي قبلي مراسم در مکان‌هاي ديگري برگزار شود. دقيقا چند روز پيش از برگزاري کنگره اتحاد ملت، قرار بود مراسم چهلمي براي آيت‌الله هاشمي در نوشهر برگزار شود. ممانعت‌ها تا جايي پيش رفت که هيچ مسجدي پذيراي نيروهاي اصلاح‌طلب شهر نبود و در نهايت با هماهنگي‌هاي فرمانداري، مراسم در يک سالن دولتي برگزار شد.
بااين‌حال و با وجود همه خلف وعده‌ها، اتحادملتي‌ها کنگره دوم خود را به صورت سراسري برگزار کردند. کنگره اول در ميانه‌هاي سال ٩٤ برگزار شده و در آن اعضاي شوراي مرکزي و دبيرکل و ساير ارکان حزب انتخاب شده بودند. در اين کنگره اما اعضاي حزب در ساير استان‌هاي کشور هم حضور داشتند.سخنران افتتاحيه، علي شکوري‌راد، دبيرکل حزب بود. او در سخناني نسبتا طولاني به بررسي و ارزيابي شرايطي که کشور دارد، پرداخت و با بيان چالش‌ها و تهديدها و فرصت‌ها از لزوم بهره‌مندي از همه نيروهاي کشور سخن گفت. او با اشاره به حوادث ٨٨ تأكيد کرد بايد از گذشته‌هاي تلخ عبور کرد و از مردم خواست در انتخابات پيش‌رو حضور فعال داشته باشند. در سخنان شکوري‌راد، نقد و تأييد برخي سياست‌ها به طور هم‌زمان ديده مي‌شد. از تأييد خط مشي انتخاب‌شده در سياست خارجي گرفته تا انتقاد از برخی سیاست‌های  داخلی و گلايه از اختلاس‌ها، رشوه‌ها و نبود ‌شفافيت در فضاي اقتصادي. شکوري‌راد با برشمردن چالش‌ها، تهديد‌ها و فرصت‌ها در کشور اين سؤال را مطرح کرد که اگر اين موارد ناديده گرفته شود، آيندگان بر ما خرده نمي‌گيرند که چرا به جاي استفاده از نيروي‌های کشور از ظرفيت آنها در جهت خنثي‌کردن کشور استفاده شده است؟
ضرورت عبور  از  فضاي ٨٨
شکوري‌راد سخنانش را با نقد فضاي حاکم بر فعاليت‌هاي سياسي آغاز کرد؛ آنجا که گفت: «هنوز فضاي سياسي کشور از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ متأثر است و با وجود اميدواري‌هاي پس از انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري و تلاش‌هاي ارزنده دولت تدبير و اميد، هنوز موانع مختلفي براي عبور از آن فضا به فضای سياسي وجود دارد. با اين حال تجربه‌اي که از آگاهي و عقلانيت ملت به دست آورده‌ايم، حاکي از داشتن چشم‌اندازي بهتر از اکنون است».او در همين جا به موضوع درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پرداخت و با تأكيد بر اينکه مشي حرکت اعتدالي در اين مراسم به تأييد رسيد، گفت: از سوي ‌ديگر خويشتن‌داري و رواداري شرکت‌کنندگان در مراسم تشييع نسبت به يکديگر با وجود تنوع در انگيزه‌ها و شعارها، مهم بود.او در بخش ديگر سخنانش با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و پيوندزدن شعار آزادي و حق انتخاب گفت: فرايند منطقي و عقلاني براي اخذ رأي مردم بستگي تمام به آزادي بيان، رسانه‌ها و فعاليت احزاب و تشکل‌ها دارد و هرگونه محدودکردن اين آزادي‌ها اصالت رأي مردم را از بين مي‌برد.
لزوم اجراي كامل قانون اساسي
شکوري‌راد با اشاره به موضوع قانون اساسي هم گفت: اين قانون ممکن است به اصلاح نياز داشته باشد؛ اما اين موضوع در دستور کار ما نيست و دنبال آن نيستيم. آنچه امروز براي ما موضوعيت بيشتر دارد اجراي کامل قانون اساسي، براي اعمال حق حاکميت ملت بر سرنوشت است. غفلت از ضرورت اجراي کامل قانون اساسي و تأمين عدالت و آزادي‌هاي مصرح در آن موجب نابساماني در عرصه مشارکت سياسي و اجتماعي مي‌شود.شکوري‌راد در اين بخش از سخنانش به بازخواني و مرور آنچه در دولت احمدي‌نژاد رخ داده پرداخت و گفت: در پايان هشت سال زمامداري دولت احمدي‌نژاد، متوسط رشد سالانه اقتصاد کشور ۲.۱ درصد و در مجموع در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۷ درصد براي هشت سال بود و توليد ناخالص داخلي حداکثر به ۳۵۰ ميليارد دلار رسيد. اين در حالي بود که طبق برآوردها و برنامه پيش‌بيني شده در برنامه چهارم و سند چشم‌انداز مجموع رشد کشور در هشت سال بايد چيزي نزديک به ۸۵ درصد (هشت درصد سالانه) مي‌بود و به رقم ۵۵۵ ميليارد دلار توليد ناخالص ملي دست مي‌يافتيم. نسبت ۱۷ درصد به ۸۵ درصد گوياي آن است که در هشت سال احمدي‌نژاد پنج‌برابر از حد لازم (۵۰۰ درصد) کندتر حرکت کرده‌ايم و به عبارت بهتر درجا زده‌ايم و اگر در سال ۹۲ کسي از جنس رئيس دولت پيشين بر سر کار آمده بود، وضعيتي مشابه شرايط امروز کشور ونزوئلا با تورمي بالاي۸۰۰ درصد براي اقتصاد ما متصور بود.شکوري‌راد با اشاره به عملکرد دولت روحاني گفت: اقتصاد ملي رشد متوسطي نزديک به ۳.۷۶ درصد و در مجموع نزديک به ۱۱.۶ درصد رشد داشته و به رقمي بيش از ۳۹۰ ميليارد دلار رسيده است. با وجود تلاش‌هاي انجام‌شده در حوزه اقتصاد داخلي و روابط بين‌المللي و گشايش‌هاي حاصل‌شده از برجام هنوز تا رقم مطلوب برنامه چشم‌انداز ۳۱۰ ميليارد دلار فاصله داريم.اگر بخواهيم از نيمه ‌راه چشم‌انداز ٢٠ساله دوباره به هدف هزارو ۴۰۰ ميليارد دلاري در سال ۱۴۰۴ دست ‌يابيم، ناگزيريم، به‌صورت مستمر رشد سالانه ۱۵ درصد را داشته باشيم. اين هدف به معجزه مي‌ماند و به نظر دست‌يافتني نيست؛ اما گوياي دو حقيقت است؛ اول آنکه کشور به معني کامل کلمه هيچ‌وقت، فرصت، هزينه و تواني ندارد که مصروف آزمون و خطا، اختلاف و تنش، قهر و درگيري‌هاي فرساينده سياسي و اجتماعي کند و دوم آنکه تحقق اهداف چشم‌انداز ٢٠‌ساله مستلزم گفت‌وگو و عزم و اتحاد است.
شکوري‌راد بي‌کاري و استفاده‌نکردن از سرمايه‌گذاري خارجي در کشور را از چالش‌هاي مهم پيش‌رو دانست و گفت: انتظار اينکه دولت به‌تنهايي بتواند اين معضل را حل کند، انتظار درستي نيست. گفت‌وگوي ملي در اينجاست به کار مي‌آيد.
انتقاد از صداوسيما
شکوري‌راد با اشاره به شرايط اقتصادي کشور و فعاليت بانک‌ها در اين فضا گفت: بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري که پس از اعمال سياست‌هاي اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و با ولنگاري تمام در دولت پيشين و به تعداد زياد مجوز دريافت کردند و شعب خود را گسترش داده‌اند، امروز به يک معضل بزرگ در نظام اقتصادي ما تبديل شده‌اند. جاي تعجب است که چرا نهادهاي ناظر و رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملي که اکنون در آوارکردن همه معضلات بر سر دولت حاضر کوتاهي نمي‌کند، در آن زمان که اين بانک‌ها مجوز مي‌گرفتند و تأسيس مي‌شدند هيچ‌گونه ابراز نظر و نظارت نمي‌کردند. بااين‌حال، حل اين بحران بدون يک توافق جامع حاکميتي امکان‌پذير نخواهد بود. او بحران ديگر را واگذاري‌هاي دولتي به بخش «خصولتي» دانست و گفت اين رويکرد فقط منجر به تضعيف اقتدار دولت در اعمال سياست‌هاي اقتصادي شده و رفع اين عارضه مهم در اقتصاد کشور بدون تفاهم ملي و اعمال سياست واحد امکان‌پذير نخواهد بود. شکوري‌راد، بحران آب و محيط زيست را بحران استراتژيک ديگري دانست که حل آن به اتخاذ و اعمال سياست‌هاي کلان در سايه تفاهم ملي نياز دارد.
مبناي قهر  و آشتي
او از جمله هزينه‌‌هايي را که بر دولت بار شده است، پرداخت سالانه ١٢ هزار ميليارد دلار از بودجه عمومی کشور براي پرداخت يارانه عنوان کرد و گفت: حقيقت آن است که رسيدن به اهداف چشم‌انداز ٢٠ساله، به يک فضاي تفاهم‌آميز و شکل‌گيري يک گفت‌وگوي ملي نياز دارد. اگر مبناي قهرها همان باشد که مقام معظم رهبري برشمردند، به آشتي ملي نياز نيست و اين آشتي حاصل شده است. آنها عده قليلي بودند که خارج از کنترل رهبران معترضان شعار‌‌هايي سر دادند يا اقداماتي کردند و مسئله آنها تمام شده است.
از گذشته‌هاي تلخ عبور کنيم
او افزود: به هر اسم و عنواني بايد اين مفارقت، دوري و ناهمدلي از ميان رفته و رفاقت و نزديکي ‌دل‌ها حاصل شود. از گذشته‌هاي تلخ عبور کنيم و به آينده روشن ميهن بپردازيم. 
ما بر اين باوريم که اشتراکات بسيار بيشتر از اختلافات است؛ اما اختلافات مانند گره‌هاي کور، دست‌و‌بال همه را به‌هم پيچانده است و اجازه حرکت نمي‌دهد. اين مهم در شرايطي که با روي‌کارآمدن دولت ترامپ در آمريکا با تهديدات جدي‌تر خارجي مواجه هستيم، خود را بيشتر مي‌نماياند. در پيشگاه آيندگان چگونه پاسخ خواهيم داد که چرا درحالي‌که مي‌توانستيم نيروهاي مؤثر جامعه را هم‌جهت کنيم و کشور را به‌پيش ببريم، اجازه داديم آنها همديگر را خنثي کنند و کشور درجا بزند.او در انتها با اشاره به موضوع انتخابات پيشِ‌رو گفت: اعتدال و ميانه‌روي بر رويکردها و روش‌هاي پيشين غلبه يافته است و افراطي‌گري و تندروي عملا به حاشيه رفته است. ما کار جبهه‌اي، هماهنگ، اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان را در عين حفظ هويت تشکيلاتي همه احزاب و تشکل‌ها، ضروري مي‌دانيم. ما اميدواريم با پيشبرد گفت‌وگو، تفاهم و وفاق ملي گره‌ها باز شود.شکوري افزود: بايد توجه داشت که انتخابات رياست‌جمهوري آينده صرفا انتخاب مجدد يک رئيس‌جمهور نيست. قطب‌نماي تحولات سياسي داخلي و سياست‌ خارجي کشور در اين انتخابات تعيين مي‌شود.او گفت: از اين رو است که با مفروض‌دانستن چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش‌گفته، رئيس‌جمهوري مستظهر به رأي حداکثري و سقف آراي ملي مي‌تواند با قدرت و اقتدار بر مشکلات داخلي و تهديدهاي خارجي فائق آيد. انتخابات شوراها نيز از درجه اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است؛ چراکه نقصان‌ها و ضعف‌هاي مديريت شهري محتاج حضور کارشناسان و کاربلدان امر اداره شهر و انتخاب آنان از سوي آحاد شهروندان است. وعده ما و شما، حضور و مشارکت تأثيرگذار در انتخابات، تقويت گفتمان اصلاحات و تحکيم مباني و رفتار حزبي.با پايان‌يافتن سخنان شکوري‌راد، نوبت اول کنگره که امکان حضور خبرنگاران هم در آن فراهم بود، پايان يافت. در فاصله تنفس ايجاد‌شده در لابي هتل اسپيناس فرصت مناسبي ايجاد شد تا برخي اعضاي حزب ادامه رايزني‌ها و ديدارهاي دوستانه خود را آنجا پي بگيرند؛ درحالي‌كه چشم‌انداز روبه‌روی پنجره‌هاي قدي رو به آسمان، سراسر ابري بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر