سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 33841
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1395 11:58
کارشناسان بررسی کردند

«کارنامه» دولت حسن روحانی

با نزدیک شدن به ایام انتخابات یکی از مسائلی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده است کارنامه دولت است تا از این طریق تصمیم بگیرند که آیا برای بار دوم به حسن روحانی اعتماد کنند یا خیر؟
فرارو در گفت و گو با کارشناسان تحلیل کرد:  رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده هایی را مطرح کرد که موجب افزایش انتظار از وی شد. اما حالا با گذشت بیش از سه سال مخالفان و منتقدان دولت مدعی شده اند که وی نتوانسته است انتظارات را برآورده کند و همین مسئله ممکن است باعث شود که دوران ریاست جمهوری حسن روحانی برخلاف دوره های قبل، تک دوره ای شود. اما این ادعای مخالفان تا چه حد نزدیک به واقعیت است؟ آیا به راستی دولت یازدهم عملکرد چندانی نداشته است؟

دولت کلی گویی نکند
در همین خصوص رسول منتجب‌نیا نماینده سابق مجلس شورای اسلامیدر گفت وگو با فرارو معتقد است: روحانی در تبلیغات انتخاباتی شعار داد ما باید در کنار سانتریفیوژها چرخ زندگی مردم را هم بچرخانیم. همچنین مساله برجام را مطرح کرد که با همه سختی‌ها به تصویب رسید اما در اجرا با تغییر ریاست جمهوری و بدعهدی‌های آمریکا مواجه شد. مخالفان می‌گویند برجام که نقطه قوت و تنها برگ برنده شما بود ناکام ماند. بعضی هم با مبالغه‌گویی می‌گویند برجام هیچ نتیجه‌ای نداشته و تحریمی برداشته نشده و می‌خواهند فضای عمومی را علیه دولت مسموم کنند.

او بهترین راهکار دولت برای خلع سلاح مخالفان را در اختیار قرار دادن ثمرات برجام به مردم می‌داند و بیان می‌کند: دولت باید مجموعه اطلاعات پیش از برجام و شرایط کنونی را در اختیار مردم قرار دهد و کلی‌گویی نکند. همچنین باید تفهیم کند برجام فقط تصمیم دولت نبوده، بلکه تصمیم نظام بوده که همه تصمیم گیران نظام در آن سهیم بودند و به وظیفه خودشان عمل کردند. اینکه طرف مقابل بدعهدی کرده نیز تقصیر ایران نیست.

همچنین منتجب‌نیا مفاسد اقتصادی و حقوق‌های نجومی را از دیگر موضوعاتی می‌داند که مخالفان می‌توانند رویش انگشت بگذارند. او که معتقد است این موضوعات پیش از این هم وجود داشته و به ناحق به دولت روحانی منتسب شده است، بهترین راه را استناد شفاف و صریح دولت به آمار و ارقام می‌داند و می‌گوید: دولت باید صراحتا بگوید حقوق‌های نجومی از چه زمانی شروع و کی برملا شده است. قطعا این موضوع مربوط به زمان ریاست جمهوری روحانی نیست. سالهاست می‌شنویم حقوق‌های نجومی بین مدیران دولتی وجود دارد اما برخوردی با آنها نمی‌شود. در دولت نهم و دهم حتی کسی اجازه نداشت به دولت اعتراض کند زیرا رییس‌جمهور گفته بود وزرا خط قرمز من هستند.

وی با بیان اینکه شناسایی مدیران با حقوق‌های نجومی برگ برنده‌ای برای روحانی است و مخالفان می‌خواهند با تحریف از آن علیه دولت استفاده کند، ادامه می‌دهد: حقوق‌های نجومی زمان روحانی افشا شد و او دستور برخورد داد. قوه قضاییه نیز همکاری کرده و تا حد زیادی با این موضوع برخورد شده است. بنابراین یکی از موفقیت‌های روحانی برخورد با حقوق‌های نجومی بر حسب قانون و ساماندهی دریافت‌ها بود.

همچنین قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مخالفان می‌توانند بگویند با وجود کاهش تورم همچنان گرانی وجود دارد و نرخ دلار و سکه افزایش داشته است، اظهار می‌کند: در زمان دولت روحانی ضمن اینکه تورم کاهش پیدا کرده و حرکتی در اقتصاد ایجاد شد، همچنان مشکلاتی وجود دارد و با وجود حرکت جزئی در رکود، هنوز کاملا شکسته نشده است. با توجه به اینکه قضاوت مردم به سفره خود و بازار است، دولت‌ها باید علاوه بر توجه به مسائل زیربنایی مثل تورم و رشد اقتصادی، به مسائل روبنایی مثل معیشت مردم نیز توجه کنند. کارشناسان دولت همیشه با عدد و رقم و تحلیل‌های علمی کار می‌کنند و کمتر به مسائل میدانی توجه دارند، در حالی‌که باید گوشه چشمی هم به قیمت‌های بازار داشته باشند نه قیمت‌های بانک مرکزی و مراکز رسمی که خیلی با واقعیت جامعه منطبق نیست.

منتجب‌نیا در پایان اشتغال را نیز از نکاتی می‌داند که با وجود تغییرات حاصل‌شده باید تحولات بیشتری داشته باشد. او ریشه این قضایا را ضعف ستاد اقتصادی دولت می‌داند و می‌گوید: بسیاری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌ها نیز چنین عقیده‌ای دارند. به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت که وظیفه تصمیم‌گیری را بر عهده دارند یا نمی‌توانند مسائل را آن‌طور که باید درک کنند، یا طرح و خلاقیت ندارند و یا چشمشان تنها به آمارهای کتابی و علمی است. گرچه خیلی دیر شده اما باز هم می‌توان با جابه‌جایی بعضی از مسئولان و آوردن انسان‌های طراح، خلاق و شجاع در تصمیم‌گیری حرکتی ایجاد کرد که مردم آثارش را ببینند و مخالفان نتوانند روی سفره‌های مردم انگشت بگذارند.

منافع ملی قربانی خواهد شد
همچنین علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز معتقد است جناح اصولگرا با سابقه‌ای که از خود نشان داده از حداکثر ظرفیت خود برای انتقاد از دولت استفاده خواهد کرد. او می‌گوید: برخی جریان‌های منتسب به اصولگرایان علی‌رغم آگاهی از مشکلات کشور، به صورت غیرقابل‌کنترلی به دولت خواهند تاخت. شاید برای اولین بار مشاهده خواهیم کرد حتی منافع ملی کشور را به راحتی قربانی می‌کنند، کما اینکه در موضوع برجام این اتفاق افتاده است. 

وی با بیان اینکه مخالفان سعی می‌کنند مفاد تفاهم‌نامه‌ را با کم‌اهمیت جلوه دادن بخش‌هایی که به نفع کشور است زیر سوال ببرند، می‌گوید: برجام حاصل یک توافق در شرایط برابر نیست. کشور ما در آستانه یک بحران جدی بود که به واسطه تحریم‌های ناشی از رفتارهای ناصحیح دولت گذشته صورت گرفت. با وجود شرایط دشوار و نابرابر بین ایران و کشورهای قدرتمند جهانی، این توافق‌نامه بی‌نظیر است. اگر مردم اطلاعات درستی نسبت به شرایط داشته باشند درمی‌یابند کشور در آستانه چه خطراتی بوده است. دولت روحانی باید شرایط کشور را در زمانی که برجام امضا شد و مجموعه اتفاقاتی که منجر به آن شد را توضیح و اطلاع‌رسانی‌های شفاف انجام دهد. اصولگرایان نیز باید منافع جناحی را کنار بگذارند و به صورت ملی به آن نگاه کنند.

این فعال اصلاح طلب  نیز با اشاره عملکرد دولت در حوزه مسائل سیاست داخلی می‌گوید: بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به حقوق‌های نجومی نتایج رفتارهایی است که در د‌هه‌های گذشته ایجاد شده و اقتصاد رانتی در دولت احمدی‌نژاد تشدید شد. البته از دولت انتظار می‌رود نسبت به این موضوع با جدیت برخورد و با ارائه قوانین نظارتی به شفاف‌سازی کمک کند تا از بروز مفاسد اقتصادی جلوگیری شود. دولت در عین حال باید کسانی را که در مظن اتهام هستند از خود دور کند.

وی که معتقد است با مفاسد اقتصادی در کشور به صورت عادلانه برخورد نمی‌شود، می‌گوید: برخوردهای جناحی باعث می‌شود اگر رفتارهای خلاف اقتصادی در سایر نهادهای غیروابسته به اصلاح‌طلبان یا اعتدال‌خواهان صورت بگیرد به راحتی از کنار آنها عبور می‌کنند اما در مورد دولت مسائل کوچک هم بزرگنمایی می‌شود. اگرچه دولت روحانی به مراتب در شفاف‌سازی و غیررانتی کردن اقتصاد تلاش کرده و بسیاری از مباحثی که امروز به عنوان نقاط ضعف دولت مطرح می‌شود، قابل مقایسه با فسادهای اقتصادی دوره قبل نیست، اما همین اندازه هم از دولت برخاسته از اعتدال و اصلاح‌طلبی مورد پذیرش نیست.

تاجرنیا نیز معتقد است مخالفان دولت می‌توانند روی برخی از اتفاقات مقطعی مانند افزایش قیمت دلار مانور بدهند و می‌گوید: سیاست‌های اقتصادی زمان‌بر است البته ساختن اقتصاد بسیار زمان‌برتر از تخریب آن است. همان‌طور که بخشی از توفیقات احمدی‌نژاد در دوره اول عمدتا پیامد سیاست‌های درست دولت اصلاحات بود و بخش عمده‌ای از مشکلات دوره دوم احمدی‌نژاد و دوره اول روحانی سیاست‌های غلطی بود که دولت احمدی‌نژاد آنها را پی گرفت.

او همچنین تاکید دارد دولت روحانی توانسته در همین مدت و علی‌رغم فشارها، تا حدی تورم و گرانی را کنترل کند و ادامه می‌دهد: البته در حوزه رشد و توسعه در حوزه اقتصادی طبیعتا با مشکلاتی مواجه بودیم. دولت باید ضمن اینکه صادقانه آنها را با مردم مطرح می‌کند از عزم جدی خود برای اصلاح روند موجود استفاده کند و تیم اقتصادی خود در دوره آینده را سازمان دهد تا مردم نتایج سیاست‌های اقتصادی را مشاهده کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر