چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 33791
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395 00:31
بحران خوزستان دستاویز مخالفان روحانی شد

ریزگردها هم سیاسی شد!

درحالی که زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است جریان رقیب دولت به شکل عجیبی در تنگنای سیاسی قرار گرفته است، این روزها شرایط خوزستان را دستاویزی برای تخریب دولت قرار داده است و با استفاده گسترده رسانه های خود در تلاش هستند مشکلات اهواز را بر دوش دولت یازدهم بیاندازند.
به گزارش فرارو، تقریبا اواخر دهه 80 بود که ایرانی‌ها با پدیده جدیدی تحت عنوان ریزگردها مواجه شدند. البته این یک اتفاق ناگهانی نبود و پیش‌تر کارشناسان به دولت در سال‌های قبل از آن هشدار داده بودند که در آینده نزدیک با چنین پدیدیه‌ای روبرو خواهیم شد و همان طور هم شد. در روزهای آغازین تابستان ۸۸، ریزگردها ایران را بلعیدند. این وضعیت آسمان در تهران، اهواز و بسیاری از شهرهای جنوبی، غربی و مرکزی ایران حکمفرا بود.
 نکته جالب توجه  این است که ریزگردها معمولاً ضخامتی کمتر از یک کیلومتر را در بر می‌گیرد و اگر هم خیلی شدید باشد، ضخامتش از یکی دو کیلومتر فراتر نمی‌رود، اما طوفان ریزگردی که در سال  وارد کشور شده بود، از کوه‌های زاگرس و حتی رشته کوه البرز گذشت و کرانه‌های دریای خزر در گیلان را نیز تحت تأثیر قرار داد.  اما این تنها یک آغازی بر دوران سیطره گرد و غبار بر بخشی از ایران بود. زیرا ریزگرد یک سال بعد مجددا وارد ایران شدند اما این‌بار حتی از سال قبل هم شدیدتر بود. 
مناطق غربی ایران و به‌خصوص استان خوزستان، ریزگرد را در بهار 89 دوباره تجربه کردند. اما طولی نکشید که دامنهٔ نفوذ آن بسیار گسترش یافت و تا اردیبهشت بیش‌از نیمی از ایران را دربرگرفت و در برخی مناطق نیز با بادهای شدید و باران گل همراه شد. پس از آن در خردادماه محدوده ریزگردها بازهم گسترش پیداکرد و در اوایل خرداد تا اواسط همین ماه تقریباً سراسر ایران را پوشاند. بعد از آن دیگر مناطق جنوبی و غربی اقامتگاه دائمی این ریزگردها شد. 

بنابراین مسئله ریزگردها مقوله ای است که در دولت دهم آغاز شد و با وجود اظهارات پیشنهادات کارشناسان و فعالان محیط زیست، دولت با بی توجهی از آنها گذر کرد و همین مسئله موجب تشدید این پدیده در کشور شد. نکته قابل تامل در این مسئله سکوت رسانه‌های حامی دولت در آن دوران بود. آنها که این روزها حتی برای راهپیمایی علیه دولت یازدهم در خصوص بحران آب و هوا در خوزستان مسیر مشخص می کنند، در آن دوران روزه سکوت گرفتند. ولی گویا در شرایط فعلی فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ایجاب می کند که از توان خود برای تخریب دولت استفاده کنند. بنابراین خبرگزاری‌های مخالف دولت این روزها شرایط خوزستان را نه به واسطه دلسوزی و انجام وظیفه یک رسانه بلکه به عنوان دستاویزی برای تخریب دولت، مورد توجه قرار دادند.

این رسانه ها که طی سال های 88 تا 92 با کمترین میزان توجه به بحران ریزگردها در خوزستان پرداخته بودند تلاش کرده بودند این مسئله را یک مسئله منطقه ای و خارج از اقدامات و اختیارات دولت جلوه دهند این روزها با گفت‌وگوها و گزارش‌های مختلف که با تیترهایی نظیر: « امیدی به دولت برای کمک به مردم خوزستان نیست»، «دولت خوزستان را فراموش کرده است»، « برای دولتی که نتواند مشکل مردم خوزستان را حل کند، باید تأسف خورد»، « دولت برای بحران خوزستان نه پیش‌بینی می‌کند و نه پیشگیری» یا در گفت‌وگوهای تلاش کرده اند اینگونه به افکار عمومی نشان دهند که مسئولان دولتی در محل بحران حضور ندارد. این در حالی است که همین رسانه ها در فاصله سال 88 تا 92 مطالبی که در این باره منتشر می کردند عمدتا با چنین عناوینی بود: «ریزگردهای عربی مهمان ایران شدند»، «سوغات پر دردسر همسایه برای مرزنشینان کشور»، « فضای تیره ای از خوزستان نباید به واسطه گرد و غبار درست کرد» و ... حتی نکته جالب دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که برخی از این رسانه های که بخش اخبار استانی دارند و به هر استان صفحه جداگانه ای اختصاص داده شده است، تنها چند روز است که به خوزستان  یک صفحه اختصاص دادنه اند اخبار موجود در آن به ماه جاری خلاصه می شود.

رسانه های مخالف، اخلاق و انصاف را رعایت کنند
در همین خصوص جلال جلالی زاده نماینده پیشین مجلس در گفت وگو با فرارو گفت: باید در هر مقوله‌ای منتقدان و مخالفان و حتی موافقان دولت انصاف و اخلاق را رعایت کنند. مسئله این نیست که موضوع سیاسی باشد یا فرهنگی، اقتصادی و ... مهم این است که از انصاف و حق خارج نشویم. وی ادامه داد: مسئله گرد و غبار در خوزستان و شهرهای جنوب و غرب کشور به دلیل عملکرد دولت به وجود نیامده و یک موضوع منطقه ای است. ضمن اینکه اگر بخواهیم به موضوع، با دید سیاسی نگاه کنیم نباید فراموش کنیم که این اتفاق از دوره دولت دهم آغاز شده است. 

این فعال سیاسی افزود: اما ما قصد نداریم به این بحران با دید سیاسی نگاه کنیم و معتقدیم باید در چنین شرایطی سیاسی بازی را کنار بگذاریم و موضوع را به کارشناسان امر بسپاریم تا به‌طور کامل آن را مورد بررسی قرار دهند. 

نماینده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج تاکید کرد: این مسئله برآمده از مشکلات موجود در کشور های همسایه است و با متهم کردن دولت مشکل حل نمی شود. ضمن اینکه این رفتار رسانه ها که به دنبال استفاده سیاسی از بحرانی است که بخشی از هموطنانمان در آن اسیر شده اند، به شدت زشت و غیر اخلاقی است. 

جلالی زاده در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که عملکرد دولت در خصوص بحران خوزستان به هیچ وجه کم یا اشتباه نبود و دولت آقای روحانی این بحران را نادیده نگرفتند. بنابراین باید مخالفان دولت در نر داشته باشند که نمی توانند از این طریق در انتخابات تاثیرگذار باشند ضمن اینکه مردم ما مردمی فهیم و عاقل هستند به خوبی می دانند که این مسئله نه تنها ساخته مسائل داخلی نیست بلکه هیچ کس به دنبال کوتاهی در حل آن نیست.

بحران خوزستان مختص دولت یازدهم نیست
همچنین علی گلمرادی نماینده مردم خوزستان در مجلس طی گفت‌وگو با فرارو ضمن محکوم کردن سواستفاده های سیاسی برخی رسانه ها از بحران خوزستان گفت: مشکلاتی که این روزها در خوزستان وجود دارد و بسیار خبرساز شده ‌اند، مسائلی نیست که بتوان به یک دولت مرتبط دانست. بخشی از بحران خوزستان به دلیل بی توجهی در دولت گذشته و بخش دیگر به دلیل اقدامات ناکافی دولت یازدهم اتفاق افتاده است. 

وی افزود: البته باید در نظر داشت که بحران زیرگردها در شهرهای جنوبی بیش از 6 یا 7 سال است که آغاز شده و نمی توان انتظار داشت یک دولت طی سه سال آن را رفع کند. 

گلمرادی در ادامه تاکید کرد: باید رسانه های از سواستفاده های سیاسی در مورد خوزستان اجتناب کند. بحران یک یا چند شهر که موجب افزایش بیماری و معضلات اجتماعی است را نباید برای مقاصد سیاسی دستاویز قرار داد. بهتر است همه بدانند که بحران خوزستان را نمی توان به طور کامل به دولت یازدهم ارتباط داد.

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات دولت برای حل بحران خوزستان گفت: دولت در این سال ها که فعالیت خود را آغاز کرده است اقدامات زیادی برای حل بحران ریزگردها انجام داده است اما به نظر من کافی نبوده است. لازم است توجه و بودجه بیشتری برای حل بحران خوزستان اختصاص دهند. ضمن اینکه دولت هم مکلف به انجام تعهدات خود شود. زیرا اگر الان به صورت جدی با این بحران مقابله نکنیم قطعا در سال‌های آینده عمیق تر خواهد شد.

وی ادامه داد: من از دیروز به همراه یک تیم متخصص در خوزستان حضور داریم و در حال تهیه یک گزارش مفصل و کامل برای مجلس هستیم که به احتمال زیاد  تا هفته آینده تکمیل می شود تا با مشارکت مجلس و دولت گام های مفیدی برای حل این بحران برداشته شود.

گلمرادی در پایان بادآور شد: دولت طی این مدت تلاش کرده با استفاده از ظرفیت های پیرامونی وارد عمل شود و شرایط را بهبود ببخشد که انصافا مسئله تا حدودی حل شده است. اما این راه حل ها بلند مدت نیستند و ما الان با تهیه گزارش به دنبال پیدا کردن راهکارهای بلند مدت و ماندگار هستیم که انشاالله به زودی هم ارائه خواهیم کرد. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر