جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 33584
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1395 16:19
تحلیل موسویان از شروع سیاست خاورمیانه ای رئیس جمهور آمریکا؛

8 دلیل برای اقدامات ترسناک «ترامپ»

ایران و آمریکا دوسنگین وزن منطقه خاورمیانه هستندکه تقابل آنها آثار مهمی در بی ثبانی بیشتر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. اقدامات ترامپ حداقل به هشت دلیل ضد صلح و ثبات منطقه و مخرب روند مقابله با تروریسم است:
راه امروز: سید حسین موسویان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون و معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، در روزنامه ال پائیس اسپانیانوشت:  دونالد ترامپ سیاست خاورمیانه ای خود را با دوتصمیم مهم شروع کرد،یکی منع ورود مسلمانان هفت کشور به آمریکا و دیگری هم اعمال تحریمهای جدید علیه ایران. تحریمهای جدید به بهانه آزمایش موشکی است اما به قصد ایجاد رعب و وحشت درجهان برای ممانعت از همکار اقتصادی سایر کشورها با ایران صادر شده است.
فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشورهم درراستای اسلام هراسی ومغایرحقوق بشر و نرمهای بین المللی است که 220 میلیون مسلمان را با اهدافی شرورانه نشانه رفته است. باوجودیکه قاضی فدرال از سیاتل حکم تعلیق این فرمان را صادر کرده، اما کاخ سفید بدنبال لغو حکم قاضی است.
ایران و آمریکا دوسنگین وزن منطقه خاورمیانه هستندکه تقابل آنها آثار مهمی در بی ثبانی بیشتر منطقه خاورمیانه خواهد داشت. اقدامات ترامپ حداقل به هشت دلیل ضد صلح و ثبات منطقه و مخرب روند مقابله با تروریسم است:
1-ترامپ قصد دارد سیاستهای تعاملی اوباما با ایران را معکوس و روند تشدید فشارها و تحریمها را آغاز کند. این سیاستی است که از زمان وقوع انقلاب ایران در1979 تا سال 2013 به قصد تغییر رژیم اجراء ونهایتاهم نه تنها شکست خورد بلکه ایران مقتدرتر و با ثبات تر از گذشته ظهور کرد. تنها دردوره 2013 تا 2016 توسط اوباما سیاستهای تعاملی اجراء شد که منجر به حل بحران هسته ای ، تبادل زندانیان، آزادی ملوانان آمریکایی و آزادی بخشی از اموال بلوکه شده ایران شد.
2-فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشور، بیشترین تاثیر را برایران دارد زیرا پرجمعیت ترین این هفت کشور است. این فرمان موجب تقویت بی اعتمادی و افزایش خشم ملت ایران شده است. دولت ایران هم ضمن اعلام مقابله به مثل، این فرمان را نشانه دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران تلقی کرده است.بویژه اینکه خطر دائمی شدن این محدودیتها درمورد اتباع ایرانی وجود دارد.
3-این فرمان اجرای صحیح برجام را به چالش می کشد زیرا بگونه ای مانع بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام میشود. آمریکا قبلا با تصویب قانونی ، محدودیتهایی برای سفر اتباع سایر کشورها به ایران قائل شد که مغایر روح برجام بود. طبق برجام هم تجارت فرش وخشکبار و خاویار ایران به آمریکا ازاد شد. با فرمان جدید ترامپ، تجار ایرانی برای تجارت این اقلام نخواهند توانست به آمریکا سفر کنند.
4-اتباع این هفت کشورمجازات شده انددرحالیکه درهیچ عملیات تروریستی درآمریکا دخالت نداشته اند. این فرمان شامل اتباع کشورهایی مثل عربستان که درعملیات تروریستی دست داشته ومنبع اصلی ایدئولوژی وهابیت و حمایت از تروریستها هستند ، نمیشود. ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عربستان را منبع اول حامی تروریست درجهان خواند اما بعد ازریاست جمهوری دریک مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد روابط استراتژیک با این کشور توافق کرد.ضمن اینکه کشورهای عربی حامی تروریستی که ترامپ درآن کشورها سرمایه گذاری داشته، نیز ازشمول این فرمان خارج شده اند.
5- با صدور ناگهانی چنین فرمانی، دهها هزار خانواده مهاجردر آمریکا با بحران مواجه شده و از سفر برای دیدار با خانواده شان محروم شده اند که موجب ازهم پاشیدگی روابط خانوادگی آنها میشود.
6-گروههای تروریستی همچون داعش ازاین فرمان سود برده و امنیت  آمریکا و منطقه نیز صدمه بیشتر خواهد دید. ضمنا کشورهای ایران و سوریه و عراق درحالی مشمول فرمان ترامپ شده که درخط مقدم مبارزه با داعش و گروههای تروریستی هستند.
7- فرمان ترامپ موجب کاهش خوشبینی جامعه جهانی به آمریکا شده است. اکثر کشورهای مشمول فرمان، همچون عراق و سوریه ،کشورهایی هستند که آمریکا با مداخلات نظامی آمریکا ، آنها را بی ثبات کرده است.ضمن اینکه برخی از رهبران جهان همچون خانم مرکل ، ترامپ را دعوت نموده اند که به کنوانسیئن بین المللی ژنو درمورد مهاجرین احترام بگذارد.
8-فرمان ترامپ این پیام را به جهان میدهد که دولت او ضد دین اسلام است، دینی غنی 1400 سال قدمت و بیش از 5/1 میلیارد پیرو دارد.
فرمان ترامپ، تنفر از آمریکا را درکشورهای اسلامی افزایش خواهد داد. گسترش فرهنگ تنفرنیز برای صلح وامنیت جهانی تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. مدتهاست که آمریکا و غربیها برای حفظ امنیت اتباع خود درکشورهای اسلامی درباتلاق گرفتار شده اند. فرمان ترامپ تداوم این باتلاق را برای چند دهه آتی تضمین خواهد کرد و به همین علت سایر قدرتها جهانی به مخالفت با این فرمان برخاسته اند.


 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر