جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 33470
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1395 14:56
خیال همه راحت باشد، تا همین لحظه که در آستانه اسفندماه قرار داریم، هیچ حرفی درباره عدم تمایل آقای روحانی برای حضور در انتخابات یا عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای حمایت از ایشان، مطرح نشده و وجود ندارد.

راه امروز: «فعلا زود است و تا دولت دوازدهم فاصله زیاد است.» این همان جمله‌ حسن روحانی بود که زمینه را فراهم کرد تا مخالفان آن را دست‌آویز قرار دهند و موافقان نگران عدم حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری شوند.  

دیگر زمان زیادی تا اردیبهشت ماه و رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به پاستور، نمانده است. اما با این‌حال همچنان خبری از اعلام کاندیداتوری حسن روحانی در این انتخابات نیست و همین مسئله سواستفاده‌های گسترده را برای تندروها و گمانه زنی در جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت را افزایش داده است. 

از سوی دیگر می توان تا حدود زیادی نگرانی یا به نوعی عدم اطمینان از حضور رئیس جمهور در انتخابات سال آینده را در اظهار نظراتشان دید. به طورکه روز گذشته نایب رییس فراکسیون امید درباره حملات مخالفان به دولت و شخص روحانی گفت: طی مدت اخیر جنگ روانی شدیدی علیه آقای روحانی به‌راه افتاده که هدفش منصرف کردن رییس‌جمهور از کاندیداتوری است و این درحالی است که نمی‌دانیم مقاومت و استقامت ایشان چقدر است؛ به هر حال ممکن است آقای روحانی در برابر این هجمه‌ها دوام نیارد و عطای ریاست‌جمهوری را به لقایش ببخشد، بماند که ما خواستار تداوم حضور روحانی هستیم.. البته این نخستین بار نبود که این مسئله مطرح می‌شد. زیرا پیش‌تر هم چهر‌ه های دیگر اصلاح طلب نیز به این نکته اشاره و معتقد بودند هدف اول تخریب روحانی است. جریان تندروی رقیب می‌خواهد با این اقدامات او را از حضور در انتخابات منصرف کند و در صورتی که منصرف نشود، سوژه‌ای برایش درست کند که نتواند وارد صحنه شود و یا اگر وارد صحنه شد، افکار عمومی را بسیج کنند که روحانی یا رأی نیاورد و یا رأی بالایی کسب نکند. اما در این میان اظهارات اخیر محمد سلامتی نگرانی ها را به وضوح به نمایش گذاشت. زیرا وی به وضوح اعلام کرد که اخیرا این شائبه به وجود آمده که شاید حسن روحانی قصد کاندیداتوری در انتخابات را نداشته باشد.

البته در جریان مقابل هم در این باره تحلیل‌هایی مطرح می ‌شود. آنها معتقدند که روحانی با ریزش آرا و محبوبیت مواجه است و همین مسئله موجب تردید وی برای حضور در انتخابات شده است. همچنین بر این باورند که روحانی به دلیل سختی‌ها و مشکلاتی که در مسیر انتخابات در برابرش وجود دارد، تمایلی به مبارزه ندارد، ترجیح می دهد سکوت کند و منتظر اتفاقات آینده باشد. 

روحانی اگر رسما اعلام کاندیداتوری کند، مورد حمله شدید قرار می گیرد
در همین خصوص صادق زیبا کلام تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو  ضمن اشاره نحوه انتخاب کاندیدای نهایی از سوی جریان اصلاح‌طلب، گفت:  باید در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب نامزد نهایی اصلاح ‌طلبان جدا از اینکه چه کسی است، نظر شخصی آقایان عارف یا منتجب نیا یا کرباسچی و... نیست. تصمیم گیری در این مسئله کاملا جمعی صورت می گیرد و بزرگان و شورای  این جریان که در راس آنها رئیس دولت اصلاحات قرار دارند، این تصمیم را اتخاذ می کنند. البته قبل از فوت آیت الله هاشمی، ایشان نیز در این تصمیم‌گیری سهیم بودند. بنا براین با توجه به نوع تصمیم گیری و افراد که در آن دخیل هستند تا به امروز صحبتی مبنی بر اینکه فردی غیر از آقای روحانی به عنوان نامزد نهایی این جریان انتخاب شود مطرح نبوده است.

وی ادامه داد: اما اینکه ایشان کسالت داشته باشند یا تمایلی برای حضور در انتخابات نداشته باشند، یک بحث جداگانه است. ضمن اینکه درباره این مسئله هم تا امروز حرفی زده نشده و اصل را بر این باید قرار داد که ایشان در انتخابات شرکت می کنند. هرچند واضح است که نه تنها کسالت ندارند بلکه هم از لحاظ جسمی و هم روحی ایشان آمادگی این را دارند که به مدت چهار سال دیگر هم در سمت ریاست قوه مجریه حضور داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه به گمانه زنی‌های اخیر در خصوص بررسی صلاحیت روحانی اشاره کرد و گفت: مسئله ای که تاحدودی موجب شده است طی روزها و ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی در افکار عمومی پیش‌بیاید، احتمال ردصلاحیت ایشان بود. مقوله‌ای که بارها و بارها از سوی چهره‌های مختلف مطرح شده بود. 

زیباکلام تصریح کرد: در این باره به نظر می رسید که اصولگرایان تنها راه پیروزی در انتخابات را عدم حضور آقای روحانی می دانند. زیرا با ردصلاحیت ایشان و مطرح شدن گزینه دوم اصلاح طلبان، ممکن است عدم اجماع و اتحاد در این جریان به وجود بیاید. بنابراین آنها می توانند از این وضع استفاده کنند و نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. اما با توجه به اینکه جریان اصولگرایی از دو نوع تفکر (تندروها و میانه روها)تشکیل شده است، به نظر نمی رسد که بزرگان و رهبران این جریان با رد صلاحیت رئیس جمهور موافقت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: بنابراین خیال همه راحت باشد،  تا همین لحظه که در آستانه اسفندماه قرار داریم، هیچ حرفی درباره عدم تمایل آقای روحانی برای حضور در انتخابات یا عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای حمایت از ایشان، مطرح نشده و وجود ندارد.

زیبا کلام همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تا امروز رئیس جمهور درخصوص حضور در انتخابات تکلیف اذهان عمومی را روشن نکرده است، اظهار داشت: درست است که آقای روحانی تا امروز در هیچ کجا به طور رسمی اعلام نکرده است که قصد حضور در انتخابات را دارد یا خیر و صرفا به یک لبخند در پاسخ به این سوالات اکتفا کرده است، اما فراموش نکنید که ایشان یک سیاستمدار باهوش هستند و به خوبی می‌دانند که در شرایط فعلی اگر کاندیداتوری خود را رسما اعلام کنند، مورد حمله شدید مخالفان قرار خواهند گرفت و در زمان باقی ماننده این حملات روز به روز شدیدتر خواهند شد. بنابراین اصلا غیرمنطقی نیست که ایشان تا زمان ثبت نام، این مسئله را رسما اعلام نکنند.

وی در ادامه به عدم حضور مرحوم آیت الله هاشمی در انتخابات 96 اشاره کرد و گفت:  هرچقدر برخی بگویند اعتدال و میانه روی پدر معنوی خود را از دست داد و آقای روحانی بزرگترین حامی خود را از دست داد و ممکن است نتواند در انتخابات ۹۶ رأی لازم را به دست آورد اما من با تمام این پیشگویی ها مخالف هستم، من معتقدم در دی ماه ۹۵ که آیت الله هاشمی چشم از جهان بربستند اعتدال و میانه روی به‌‌صورت یک گفتمان جدی درآمده و دیگر جای نگرانی نیست.

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: من معتقدم به واسطه حرمتی که جوانان، تحصیل‌کردها برای آیت الله هاشمی قائل هستند، می آیند و به آقای روحانی رأی می دهند. من در مصاحبه های قبل از فوت آقای هاشمی گفته بودم به جهت برخی سرخوردگی ها که بعضاً از عملکرد آقای روحانی به وجود آمده ممکن است رأی ایشان کاهش یابد اما واقعیت این است که فوت آیت‌الله هاشمی همان تأثیری را برای سبد رأی آقای روحانی خواهد گذاشت که رد صلاحیت شدن آیت الله هاشمی در انتخابات ۹۲ در میزان آرای آقای روحانی گذاشت.

مردم به احترام آیت الله هاشمی آن استقبال باشکوه را در تشیع جنازه ایشان در روز ۲۱ دی ماه نشان دادند و معتقد هستم مردم یک بار دیگر این شکوه و عظمت را در پای صندوق های رأی در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به نمایش خواهند گذاشت و رأی سنگینی به آقای روحانی خواهند داد زیرا آنها به خوبی می دانند که اگر مرحوم آیت الله هاشمی در قید حیات بودند قطعا از آقای روحانی حمات می کردند. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر