جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 33410
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1395 12:50
این روزها که مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن‌های دهه فجر است، متاسفانه با آغاز عصر ترامپ و سیاست‌های خصمانه او علیه ایران همزمان شده است.
راه امروز: برجام اگرچه توانسته‌ مسائل حقوقی ایران با دنیا را حل کند اما چالش‌های سیاسی همچنان پابرجا است. این روزها اگر رفتار ترامپ را رصد كنيم و تاریخ را ورق بزنيم، به ياد نخست‌وزیر انگلیس «مارگارت تاچر» مي افتيم .
سیاست‌های وي که معروف به «مشت آهنین» بود باعث اعتراضات مردمی در سطح وسیعی در انگليس شده بود، اما سرانجام او توانست با راه‌اندازی جنگ «فالكلند» با آرژانتین احساسات ناسیونالیستی مردم را برانگیخته و مردم انگلیس را در راستای اجرای سیاست‌های خود متحد کند. اکنون نیز این خطر وجود دارد که آمریکا به دنبال برقراری جنگ با یک کشور فرضی باشد. خدا کند که مسئولان ما درایت و هوشمندی به خرج دهند و ترامپ را تحریک نکنند تا دوران سه ماهه آغاز ریاست‌جمهوری او به سر برسد.
یکشنبه نشست هیات مدیره «اتاق مشترک ایران و عراق» را داشتيم که در آن، درباره برگزاری همایشی با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بحث و تبادل نظر شد. همچنین گزارشی از برگزاری جلسات کمیسیون‌ها با اعضای هیات رییسه ارائه و برای برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده در اسفند ماه تصمیم‌گیری شد.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی پس از هفت ماه تلاش مداوم
روز دوشنبه «كنفرانس نفت» به همت تشکل‌های پایین‌دستی بخش خصوصی در صنعت نفت، با حضور صدها شرکت‌كننده خارجی از شركت‌هاي نسبتا بزرگ نفتی برگزار شد. در این کنفرانس شرکت‌های ایرانی براي همتایابی، جذب سرمایه‌گذاري خارجي، انتقال تكنولوژي و رونق تجاری تلاش کردند.
این کنفرانس برای کنفرانس برگزار نشد، بلکه در ادامه کاری بود که حدود هفت ماه پیش از سوی دبیرخانه و تشکل‌ها در راستای بررسی مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی در حوزه نفت، آغاز شده بود. این کنفرانس بر روی دو هدف عمده متمرکز بود، نخست گفتمان سازی در بحث رگولاتوری و تاکید بر نهایی کردن هرچه سریع‌تر آن از سوی دولت ,دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بررسی موانع و مشکلات آن .
اطلاعات بسیار خوبی از سوی مشاوران شرکت‌های معتبر بین‌المللی حسابداری وحسابرسی، حقوقي و بانکی ارائه شد. آنها ادعا می‌کردند در دنیا منابع مالی فراوانی وجود دارد و حتي 80 هزار میلیارد دلار پول مازاد وجود دارد که هیچ مکان امن و کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری آنها وجود ندارد. ایران تنها کشوری است که ظرفیت جذب منابع مالی دنیا را دارد اما به علت آن که این کشور از سال 2007 از قطار تامین مالی دنیا پیاده شده است، شرایط، قوانین و مقررات سال 2017 را نمی‌داند و امکان تامین مالی به شکل سنتی وجود ندارد.
بنابراین اگر شرکت‌های ایرانی بخواهند بدون تضمین دولت برای تامین مالی اقدام کنند، نخست باید رتبه‌بندی بين‌المللي شوند. لازمه داشتن رتبه اعتباری استفاده از سیستم حسابداري روز دنيا، تاييد صورت‌هاي مالي توسط شركت‌هاي معتبر حسابرسی بین‌المللی، پذيرش طرح توجيه اقتصادی پروژه‌ توسط شرکت‌های بین‌المللی و در آخر آنکه ساختار حقوقی آنها و سهام‌داران شفاف شود.
در صورتی که این اتفاقات رخ دهد جذب سرمایه‌گذار خارجی برای شرکت‌های ایرانی امكان پذير خواهد شد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که با توجه به تهدیدات دولت آمریکا علیه ایران روزبه‌روز کار سخت‌تر می‌شود.

نقطه مثبتی که در این نشست توسط آقای زمانی‌نیا مطرح شد این بود که در آخرین جلسه مربوط به تحریم‌های ایران «افك» رسما اعلام کرده است که در صورت تحریم مجددا ایران، قراردادهایی بسته شده شامل «بازگشت به تحریم» نمی‌شود. به عبارتی قراردادهایی که در قبل از بازگشت تحريم‌ها بسته شود در صورت بازگشت تحريم‌ها لازم نيست كه سريعا مبالغ سرمايه‌گذاري شده عودت داده شود. به قول آقای جهانگیری مهم‌ترین مشکلی که برای قراردادهای فاینانس در یک سال اخیر وجود داشت شرط برگشت اصل وام‌ها و فاینانس تا شش ماه پس از بازگشت تحریم‌ها بود. این موضوع خود راه را برای تامین مالی و فاینانس تا حد زیادی باز می‌کند. دولت امیدوار است بتواند در چند ماه آینده قراردادهای فاینانس را با کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، المان و فرانسه امضا کند.
نکته دیگری که در این کنفرانس از جانب آقای پورمحمدی از سازمان برنامه مطرح شد، بدهی 58 ميليارد دلاري وزارت نفت بود که نظام بانکی را به شدت دچار مشکل کرده است. به تاکید وي اين بدهي به بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و بانك‌هاي كشور است و در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کرده است و باید فکری شود که شركت نفت پروژه‌ها‌،سهام و شرکت‌هایی را که دارد به بانک‌ها و طلبکاران بدهد به شرطی که بعد از چند سال این دارایی‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

به عنوان سخنران آخر کنفرانس جمع‌بندی نسبتا جامعی از برنامه‌های کنفرانس ارائه کردم. همچنین اعلام کردم که برگزاری این کنفرانس در سال‌های بعد با همکاری تشکل‌ها ادامه خواهد یافت و جایگاه خود در کشور را باز خواهد کرد.

روحانی به میدان می‌آید

این هفته رسما اعلام شد که آقای روحانی تاییدیه مقامات عالی برای حضور در انتخابات را گرفته است. باتوجه به این که اردیبهشت ماه انتخابات برگزار می‌شود به نظر نمی‌رسد که جناح راست توانسته باشد برای انتخابات برنامه‌ریزی‌ منسجمی کرده باشد.
تنها به نظر می‌رسد تیم آقای احمدی‌نژاد اقداماتی را انجام داده است و سفرهای استانی آقای احمدی‌نژاد نيز در همین راستا است. احتمالا احمدی‌نژاد، پایداری‌ها و رادیکال‌ها پشت سر بذرپاش قرار خواهند گرفت. بذرپاش هم در تلاش است با جمع‌آوری یکسری اسناد و مدارک در مناظرات تلوزیونی بتواند آقای روحانی را به دردسر بیاندازد.
از اتفاقات ویژه در هفته جاری می‌توان به سخنان آقای اژه‌ای در حمایت از حسین فریدون اشاره کرد که تقریبا با مواضع و مصاحبه‌های قبلی ایشان تفاوت و لحن حمایت‌گرانه‌ای داشت.
همچنین مصاحبه‌ای از آقای علی مطهری درباره انتخابات سال 84 منتشر شد که من قبلا آن را نشنیده بودم. ایشان مطرح کرده که با شکایت آقای هاشمی بابت مهندسی انتخابات سال 84، 110 نفر ازنیروهای عمدتا نظامی و سپاهی در دادگاه‌ها محکوم شده‌اند که در نهایت آقای هاشمی گذشت کرده است.
سفر وزیر خارجه جدید فرانسه به ایران همزمان با جلساتی در شورای امنیت علیه برنامه موشکی ایران جالب بود. او اعلام کرد فرانسه صدور ويزا برای ایرانیان را دو برابر خواهد كرد و يك هيات اقتصادي ٦٠ نفره را همراه خود ره ایران آورده بود. خبرهایی هم از جدی شدن حضور توتال در فاز 11 پارس جنوبی شنیده می‌شود که می‌تواند در شکستن فضا علیه ایران موثر باشد.

دیدار با دبیر کل اتاق ایران
چهارشنبه صبح ملاقاتي با دبير كل اتاق ايران آقاي مهندس اشرف داشتم و درباره ماموريت‌هاي اتاق و نقش آن در تدوين برنامه ششم گفتگو كرديم، ايشان اعتقاد داشت كه اتاق تلاش وافري داشته و در جلسه هیات نمایندگان این ماه حتما گزارشی از نقش اتاق در تدوین برنامه ششم ارايه خواهد شد. همچنین اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌هایی برای حل مسائل شهرستان‌ها صورت گرفته که نتیجه‌بخش خواهد بود. او مدعی بود که برای سایر مسائل اتاق نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده است. اتاق به طور جدی حال پيگيري مطالبات بخش خصوصي است ولي سعی کرده از حاشیه به دور باشد.
سپس به دانشكده كارافريني دانشگاه تهران رفتم و ناهار را به همراه رییس دانشکده «دكتر زالي» و تنی چند از اساتید آنجا صرف کردم. در جریان برنامه‌های کارآفرینان دانشگاه تهران و انتخاب «رهبران كارافرين» قرار گرفتم. دو سوال عمده داشتم که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. یکی این‌که کارآفرینان ايراني چه نقاط مشترکی باهم دارند؟ دوم آنکه موفقيت چه ارتباطي با رشته كاري دارد؟ زيرا بر اساس تحقیقات در ایران اگر کسی رشته فعاليت اقتصادي خود را درست انتخاب کرده باشد احتمال موفقيتش بيشتر خواهد بود. آیا موفقیت كارآفرينان از اين منظر مورد توجه قرار گرفته است؟ مشخص شد که در این زمینه‌ها کار جدی نکرده‌اند. به عقیده آنان هویت مشترک کارآفرینان «اشتیاق» است. اشتياق به دين، وطن، بنگاه و خانواده. به آنها پیشنهاد کردم به جای پیشکسوتان تمرکز خود را بر روی جوانان خلاق بگذارند. بعد از دو ساعت‌ونيم گفتگوي خوب و دلچسب دانشكده را ترك كردم و قول دادم در انتقال تجربياتم به دانشجويان و معرفي كارآفرينان كشور همكاري كنم .
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر