جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 32236
تاریخ انتشار: 17 دی 1395 00:45
در تمام سال‌های اخیر هم بارها شاهد چالش‌های اساسی بین چهره‌های شاخص فوتبال ایران بوده‌ایم اما این‌بار دو چهره شناخته‌شده خارجی فوتبال ایران مقابل هم قرار گرفته‌اند.
ماجرای جنجالی درگیری کارلوس‌کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ،  داستان تازه‌ای در تاریخچه فوتبال ایران نیست. کارنامه سرمربی کنونی تیم‌ملی و اختلافات او با افراد مختلف برای همه مشخص است. سروصدای جنگ دو اجنبی مشهور و محبوب که پول می‌گیرند تا علم خود را در اختیار فوتبال ایران قرار بدهند، از راه اصلی خود خارج شده ‌است. 

جزییات جنگ امروز آنها را که همه می‌دانند، فقط یک درگیری و اختلاف ساده نیست. پشت پرده‌هایی دارد که کمتر کسی از جزییات آن باخبر است. البته در این ماجرا نباید فراموش کرد که سیستم مقصر به وجود آمدن این شرایط است. سیستمی که مربیان غربی وارد آن می‌شوند و بدون هیچ منطقی با سرعت بومی می‌شوند. در پروسه مصرف اما به شدت به حاشیه می‌روند و درنهایت دستاورد فوتبال کشور باز هم همان عقب‌ماندگی و از دست دادن سرمایه‌هایش است. جنگ امروز برانکو و کی‌روش این حرف را ثابت می‌کند. پس باید از پشت پرده‌های آن در گذشته آگاهی لازم را داشت.

ابلاغیه جنجالی
كي‌روش پس از بازي تيم‌ملي فوتبال مقابل قرقيزستان به بازيكناني كه در ليگ برتر حضور دارند، دستور می‌دهد در تمرينات تيم‌هاي باشگاهي‌شان شركت نكنند و قبل از آغاز اردوی تیم‌ملی در ارمنستان، دو هفته استراحت اجباری را پشت‌سر بگذارند. فدراسیون دستور کی‌روش را در قالب ابلاغیه رسمی به باشگاه‌های لیگ برتری این‌طور اعلام می‌کند: «کلیه بازیکنان ملی‌پوش باید از تاریخ ١٦ خرداد ١٣٩٥ لغایت ٣٠ خرداد ١٣٩٥ استراحت غیرفوتبالی داشته باشند و باشگاه‌ها نباید از آنها در تمرینات استفاده کنند.»

سرمربی پرسپولیس اولین نفری است که به ماجرا واکنش منفی نشان می‌دهد. ابتدا خط و نشان می‌کشد و می‌گوید تمام بازیکنان ملی‌پوش اگر در تمرینات باشگاه حاضر نشوند با جریمه مواجه خواهند شد. افشین پیروانی اولین عضو از کادر تیم‌ملی بود که درباره این مخالفت‌ها عنوان کرد که استراحت اجباری در نظر گرفته شده برای بازیکنان ملی‌پوش به دلیل حفظ سلامتی این بازیکنان است. غلامرضا بهروان و سایر مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ هم البته وارد میدان می‌شوند. 

غلامرضا بهروان، رئیس وقت کمیته مسابقات با ادبیات کدخدامنشانه این جملات را در مصاحبه‌اش بیان می‌کند: «تیم‌ملی‌ سال سختی را پیش رو دارد و باید باشگاه‌ها با تیم‌ملی تعامل داشته باشند». به این ترتیب از همان‌جا دودستگی بین موافقان و مخالفان کی‌روش شکلی رسمی و جدی‌تر به خود می‌گیرد. هر فرد مرتبط با داستان براساس دیدگاهی که دارد، صحبت می‌کند.

ماجرای ساختمان ایفمارک
آتش این جنگ در زمان حضور بازیکنان پرسپولیس در مرکز پزشکی ایفمارک برای تست‌های سلامتی پیش از فصل شعله‌‌اش بیشتر می‌شود. همه می‌دانند چند ماهی می‌شود رابطه مرد پرتغالی با زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی فیفا به شدت شکرآب شده است. 

کی‌روش از چند‌سال پیش طرحی را به فدراسیون فوتبال ارایه داده که براساس آن قرار بود در کمپ تیم‌های ملی، مرکز بازتوانی و ریکاوری تیم‌های ملی احداث شود. با عملی شدن این طرح و آغاز به کار آن، مرد پرتغالی توقع داشت این مرکز زیر نظر او یا نیروهای مورد اطمینانش فعالیت داشته و کاملا تحت اختیار کارهای مربوط به تیم‌ملی فوتبال در ساختمان تازه‌ساز آکادمی ملی فوتبال باشد. اما بعد از این‌که فیفا با مجوز احداث مرکز پزشکی فوق تخصصی در ایران موافقت می‌کند، از آنجایی که این طرح بسیار مهم برای فوتبال ایران امکانات و پول به همراه داشت،  کفاشیان دستور می‌دهد تشکیلات ایفمارک به ساختمانی منتقل شود که قبلا قول راه‌اندازی مرکز بازتوانی و ریکاوری تیم‌های ملی را در آن به کی‌روش داده بود.  به همین ترتیب سرمربی تیم‌ملی از این اتفاق عصبانی و هراتیان به تازه‌ترین دشمن او تبدیل می‌شود.

همه وارد دعوا شدند
کی‌روش از حضور ملی‌پوشان در ایفمارک برای دادن تست پزشکی جلوگیری می‌کند. برانکو ایوانکوویچ به همراه شاگردانش در مرکز سلامت فیفا حاضر می‌شود و وقتی غیبت شاگردان ملی‌پوش خود را می‌بیند با عصبانیت و لحنی ‌کنایه‌آمیز در همان ساختمان مقابل خبرنگاران به کی‌روش می‌تازد: «انگار تلفن بازیکنان خراب است! شاید آنها تلفن‌های‌شان را گم کرده‌‌اند اما چون به تمرین نیامدند صددرصد جریمه خواهند شد. از کی‌روش مایوس شدم، او نباید گروکشی بازیکن کند؛ کی‌روش می‌خواهد قهرمان لیگ را مشخص کند. او وارد بازی خطرناکی شده است».

فدراسیون فوتبال در توجیه اتفاقات رخ داده اعلام می‌کند تمام ملی‌پوشان زیر نظر کمیته پزشکی هستند و به همین دلیل نیازی به حضور آنها در ایفمارک نبوده است. سازمان لیگ صحبت‌های مخالفان را خلاف منافع تیم‌ملی قلمداد می‌کند. علی کریمی هم در ادامه وارد بحران می‌شود و به حمایت از باشگاه پرسپولیس و برانکو می‌پردازد. با واکنش کریمی جنجال‌ها به اوج رسید و درگیری شدید لفظی بین او و کی‌روش به وجود آمد. 

درنهایت سرمربی تیم‌ملی به نشانه اعتراض اردوی تیم‌ملی در ارمنستان وبرنامه استراحت دو هفته شاگردانش را هم لغو کرد. سپس سکوتش را شکست و در مصاحبه‌ای به برانکو ایوانکوویچ تاخت و خواهان عذرخواهی رسمی او شد و در مشهور‌ترین مصاحبه‌اش گفت:«اگر با مارها بگردید، می‌خزید و سم تف می‌کنید!». 

قلعه‌نوعی هم البته چنین مصاحبه‌ای در حمایت از برانکو انجام داد و تأکید کرد: «خدا کند بلایی که سر من و ژوزه آمد سر برانکو نیاید!» مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم با زحمت کی‌روش را راضی کرده بود قید استعفا کردن و جدایی از تیم‌ملی را بزند(طبق مصاحبه‌ای که خودش انجام داده بود) همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از سرمربی تیم‌ملی حمایت کرد و گفت: «به کی‌‌روش حق می‌‌دهم؛ برخی در فوتبال دنبال اهداف خاصی هستند».
به این ترتیب آتش بس با مرور زمان برقرار می‌شود.  اما آیا این تمام ماجرای آن روزها بود؟ جواب مشخص است؛ خیر!

اختلاف با همسر دوست نزدیک برانکو
زهره هراتیان رئیس مرکز پزشکی فیفا در ایران، همسر هومن افاضلی مربی نام آشنای فوتبال ایران است. افاضلی که در مقطعی ارتباط بسیار نزدیکی با فدراسیون علی کفاشیان داشت و حتی تا آستانه سرمربی‌گری تیم فوتبال امید هم پیش رفته بود. او یکی از دوستان بسیار نزدیک برانکو است که حتی گفته می‌شود این مربی کروات درباره اکثر مسائل فنی پرسپولیس در اوقات فراغتش با افاضلی جلسه می‌گذارد و بحث می‌کند. دانستن این واقعیت در کنار در نظر گرفتن یک اتفاق دیگر به خوبی همه چیز را برای اهالی فوتبال مشخص می‌کند. تا به سر نخ اصلی ماجرا و درگیری‌های اخیر برسند.

کار به اینستاگرام رئیس‌جمهوری کشید
وقتی برانکو با سرخپوشان در فصل گذشته بحران را پشت‌سر گذاشت، پرسپولیس با فوتبال چشم‌نوازی که بازی می‌کرد به مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی تبدیل شد. پس طبیعی بود که او بزرگترین آلترناتیو کی‌روش برای سرمربیگری‌تیم ملی شود. در چنین شرایطی کی‌روش در اواخر‌سال گذشته و پیش از انتخابات به حمایت از علی کفاشیان اعلام کرد که استعفای خود را به تاریخ یازدهم اردیبهشت‌ماه به علی کفاشیان ارایه داده است. 

همان موقع حرف و حدیث‌ها درباره حضور برانکو در تیم‌ملی به اوج رسید. مردم طرفدار کی‌روش برای حمایت از او به صفحه اینستاگرام رئیس جمهوری هجوم ببرند و ضمن انتقاد شدید از محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان (که مخالف سرسخت کی‌روش بود و بارها علیه او مصاحبه کرد)، خواهان ماندن این مربی پرتغالی در ایران شدند.

مسأله هومن افاضلی
وزیر سابق ورزش در حاشیه این اتفاقات اما براساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شد، نشستی با برانکو ایوانکوویچ برگزار می‌کند. این جلسه آغاز درگیری و اختلافات کی‌روش با برانکو بود. چرا که به کی‌روش اطلاع داده می‌شود مذاکراتی با برانکو برای سرمربیگری تیم‌ملی انجام شده و گودرزی انتقادهایی در این جلسه نسبت به او داشته است. همچنین شایعات حکایت از این مسأله داشت که در صورت حضور برانکو در تیم ملی، هومن افاضلی دستیار او خواهد شد. با این توضیحات به خوبی برای همه مشخص خواهد شد که بهانه اصلی درگیری کی‌روش با زهره هراتیان بر سر ساختمان ایفمارک هم رابطه افاضلی با برانکو ایوانکوویچ و تلاش‌ها برای جانشینی او بوده است.

گواه این ماجرا صحبت‌هایی است که در اوج درگیری‌های پیش از فصل برانکو آنها را مطرح کرد و غیرمستقیم گفت: «من مسئول افکار کی‌روش نیستم و قرارداد خودم را دو ساله با پرسپولیس تمدید کرده‌ام که این موضوع به خوبی نشان می‌دهد هیچ برنامه دیگری در سر ندارم و به دنبال موفقیت‌های بزرگ با پرسپولیس هستم».
منبع: روزنامه شهروند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر