پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 32072
تاریخ انتشار: 12 دی 1395 16:27
محسن جلالپور تحلیلگر مسائل اقتصادی در پست تلگلرامی خود نوشت: اين روزها نوسان قيمت دلار بیشتر از هرچیزی مورد توجه افکار عمومی است. تا آن‌جا كه من مي‌دانم، نوسان نرخ برابري پول یک كشور با ارزهاي ديگر در هيچ کشوری به اندازه ايران مورد توجه افکار عمومی نیست. حتی حساسیت درباره پول ملی هم در هیچ کشوری به اندازه ایران وجود ندارد. البته این، هم نشانه خوبی است و هم نشانه خوبی نیست.خوب است از این جهت که  نشان می دهد مردم زمانه ما حواسشان به فراز و فرود قیمت‌ها جمع است و مثل قدیم‌ها نسبت به نوسان‌های اقتصادی بی‌اطلاع نیستند.
در عین حال این همه توجه به مقوله نرخ ارز خوب هم نیست از این جهت که قرائت های مردمی از پدیده‌های کاملا تخصصی در حوزه اقتصاد  اگر اشتباه باشد و باعث فشار آوردن و تغییر استراتژی سیاست گذار شود، اقتصاد کشور را از مسیر درست منحرف می کند.
در حالی که پدیده های اقتصادی نیاز به بررسی و تحلیل عمیق دارند و ماهیت آنها فراتر از بحث های معمولی در شب نشینی ها و محافل عمومی است.
مثلا درباره نوسان های اخیر نرخ ارز دلایل زیادی مطرح می شود اما کم تر شنیده ایم به تحلیل های بنیادین هم توجه لازم صورت گیرد. مثل این که درسال‌هاي اخير،ارزش دلار آمريكا دربرابر دیگر ارزها افزايش يافته و به اصطلاح قدرت دلار بالا رفته است اما مردم در تحلیل های خود به این موضوع توجهی ندارند.
واقعیت این است که اقتصاد ایران به این راحتی ها نمی تواند از رکود فعلی رهایی پیدا کند.خیلی ها تنها راه خروج را توجه بیشتر به مقوله صادرات می دانند. این یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی است. اگر می خواهیم در صادرات موفق شویم و می خواهیم اقتصادی درون زا و برون نگر داشته باشیم باید نگاه منطقی تر و علمی تری به قیمت ارز داشته باشیم. از آنجا که عمده معاملات ما در سالهای گذشته به دلیل تحریم های اولیه بر روی دلار حول و حوش ارزهایی به غیر دلار آمریکا بوده اُفت برابری این ارزها در برابر دلار آمریکا صدمه پنهانی است که صادرکنندگان ما در سالهای اخیر متحمل شده اند.

از نظر بخش خصوصی پایین نگه داشتن نرخ ارز دستاورد دولت نیست، متناسب کردن آن با شرایط داخلی و بین المللی دستاوردی بزرگ است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر