پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 31953
تاریخ انتشار: 10 دی 1395 09:57
دبیر کل ششمین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور:

تعداد گواهی های ISO در ایران نشان دهندهی ارتقای کیفیت نیست

دبیر کل ششمین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور در این همایش با بیان این که اکنون ۸ چالش اصلی بر سر راه کیفیت در ایران داریم، گفت: تعداد گواهی های سیستم مدیریت کیفیت نشان دهنده ارتقای کیفیت نیست.
 راه امروز: بهروز ریاحی در ششمین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور در رابطه با وضعیت کیفیت در ایران، اظهار کرد: تعداد گواهی های سیستم مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۰ که آن را به عنوان مبنای کیفیت می شناسیم در دنیا برابر ۲۰۲میلیون و ۱۵۷ هزار فقره است که چین با دارا بودن ۲۶۵ هزار عدد در رتبه اول دنیا و پس از آن ژاپن و ایتالیا قرار داردند. ایران با ۸۸۵۰ عدد گواهی در رتبه سی و دوم دنیا قرار دارد که این نشان دهنده ی ارتقای کیفیت نیست.

وی در خصوص تعداد گواهی های ISO۱۴۰۰۰ نیز گفت: ۸۸۵ هزار عدد از این گواهی صادر شده است که کشور های چین، کره و اسپانیا در رده های اول تا سوم قرار دارند و ایران با ۸۸۵۰ عدد گواهی نامه در اختیار دارد.

دبیرکل ششمین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور در همین رابطه افزود: تعداد استاندارد های بین المللی ISO بالغ بر ۲۲۵۶۰ فقره است و تعداد استاندارد های ملی ایران ۳۰ هزار عدد است که به معنی این نیست که استاندارد ها را تدوین کرده ایم بلکه تعدادی از آن ها را ترجمه کرده ایم و یا آن ها را ملی کرده ایم و از آن استفاده می کنیم.

ریاحی با بیان این این که اکنون هشت چالش اصلی بر سر راه کیفیت در ایران داریم، ادامه داد: اولین چالش این است که زیر ساخت کیفی کشور به طور کامل مستقر نشده که برای رسیدن به آن باید ۴ زیر نظام استاندارد سازی، ارزیابی انطباق، متالوژی یا اندازه شناسی و اعتبار بخشی به نظام استاندارد سازی را عملی کنیم.

ریاحی ادامه داد: در دنیا از زمان تعریف یک پروژه ی جدید تا رساندن آن به استانداردISO سه سال طول می کشد، اما در ایران این زمان ۵ سال است. در استاندارد های بین المللی منتظر می مانیم تا به مرحله نهایی برسد و پس از آن شروع به ترجمه می کنیم. اکنون استاندارد ISO۲۰۱۵ در دنیا پذیرفته شده است، اما هنوز در ایران ترجمه نشده است.

دبیر کل جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور با بیان این که با افزایش کیفیت محصولات سرمایه اجتماعی حکومت ها نیز افزایش می یابد، ادامه داد: باید هر ساله نرخ کیفیت محصولات مانند نرخ اشتغال یا تورم، اندازه گیری و اعلام شود، اما نه توسط دولت زیرا در این صورت دولت در قسمت هایی که به تولید می پردازد، دخالت خواهد کرد و اجازه نمی دهد ارزیابی کیفیت محصولات به درستی انجام شود. باید به پرورش ارزیابان حرفه ای اقدام کنیم و از آن ها برای این کار استفاده کنیم.

کامران پور محمدی، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره نیز با اشاره به وضعیت کیفیت در سطح جهانی، گفت: ۴ ماه پیش گزارشی در همین رابطه منتشر شد که شامل ۵ فصل است و از ۱۶۶۵ سازمان از ۷۷ کشور برای به پایان رساندن این گزارش کمک گرفته شده است که شرکت های ایرانی نیز جز این سازمان ها بوده اند.

پور محمدی در رابطه با همین گزارش ادامه داد: در این گزارش که ۵۹ درصد آن ها شرکت های تولیدی و ۴۱ درصد شرکت های خدماتی بوده اند، بیان شده است که ۵ چالش کلیدی بر سر راه کیفیت وجود دارد. ۳۹ درصد شرکت ها رقابت بر سر منابع را بزرگترین چالش سر راه کیفیت می دانند و پس از آن بکارگیری فناوری برای حصول اطمینان از کیفیت، فقدان چارچوب مشخص و یکسان برای تعریف کیفیت و فقدان آموزش مشخص برای کارکنان قرار دارند.

وی با اشاره به تاثیر توجه به کفیت در نتایج مالی، گفت: ۵۷ درصد از سازمانهای کلاس جهانی بیش از یک میلیون دلار صرفه جویی از سرمایه گزاری بر کیفیت داشه اند و ۱۳ درصد سازمان های عادی نیز از صرفه جویی یک میلیون دلاری بهره برده اند. نکته قابل تامل در این گزارش این است که ۳۶ درصد از سازمان های حاضر در این گزارش، تحقیق در مورد کیفیت را یک دارایی راهبردی می دانند.

عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از اعضای سیاست گذاری جشنواره نیز با اشاره به این که در نشان دادن مفهوم کیفیت مناظر و ادراک آدمی تصرف دارد، ادامه داد: کیفیت همان میل دورنی انسان به چیز های خوب و پس زدن چیز های بد است و هنگامی زنگ خطر برای جامعه به صدا در می آید که این میل طبیعی انسان به حداقل ها بسنده کند، در چنین شزایطی اعضای جامعه به گودال بی کیفیتی گرفتار می شوند، همانطور که  ممکن است گاهی به موسیقی بد گوش دهیم ولی آن را هضم می کنیم.

وی در همین رابطه افزود: اکنون انتظارات ما که کیفیت محصولات را تابع خود می کند، میل به سقوط دارد و کیفیت خدمات و کالاهای ارائه شده در مسیر تکامل برای تطبیق با میل جامعه رو به پیشرفت نیست و آن چه اکنون اتفاق می افتد در شان ما نیست. زندگی بدون کیفیت نشان آن است که مرده ایم، اما از مرگ خود خبر نداریم. آب و هوا و غذای آلوده نشانه های پیش رو از غلتیدن به وادی بی کیفیتی است.  

رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم نیز با اشاره به این که کیفیت یک مفهوم کلی است، گفت: برای واژه های بسیط و کلی نمی توان تعریف مشخصی ارائه داد و هنگامی که از کیفیت حرف می زنیم در واقع چیزی را با چیز دیگر قیاس می کنیم، اما باید توجه داشت که کیفیت کالاهای صنعتی و فرهنگی ما راضی کننده نیست.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر