پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 2892
تاریخ انتشار: 04 شهريور 1392 08:00
اهداف سفر پادشاه عمان به ایران چیست؟

سلطان قابوس به ایران آمد/ فراتر از یک سفر

به گزارش راه مردم، سلطان قابوس، پادشاه عمان به عنوان اولین میهمان بلندپایه خارجی دولت تدبیر وامید در صدر یک هیات عالی‌رتبه به منظور انجام دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. سفری که به گفته بسیاری از ناظران سفر سلطان قابوس سفری با اهداف متفاوت است. سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در مورد سفر سلطان قابوس به ایران گفت: پس از انتخاب آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ،سلطان عمان پیغام داده بود که علاقه‌مند است اولین میهمان خارجی ایشان باشد. اما تحلیل روزنامه عربی الاخبار باعث شد که گمانه‌زنی‌هایی در مورد پیشنهادهای احتمالی سلطان قابوس در سفر به تهران را مطرح کنند: «فراهم‌کردن زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و لغو بخشی از تحریم‌ها علیه مبادلات بانکی ایران و غنی‌سازی اورانیوم این کشور می‌تواند از جمله موضوعات مورد بحث در سفر سلطان عمان به تهران باشد. عصر ایران هم نوشت که این روزنامه عربی در گزارشی به نقل از منابع آگاه عمانی نوشت: ««قابوس بن سعید» سلطان عمان در سفر به ایران تلاش می‌کند زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و غرب را فراهم کند. سلطان قابوس برای طرح پیشنهادات خود در تهران موافقت‌های مقدماتی از غرب و ایران دریافت کرده است.» به همین دلیل سفر سوم قابوس به ایران را سفری با اهداف متفاوت ارزیابی می کنند.

استقبال گرم


 

سلطان قابوس در صدر یک هیات عالی رتبه ظهر دیروز برای انجام سومین دیدار رسمی خود وارد تهران شد و در فرودگاه بین المللی مهر آباد مورد استقبال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت. مراسم استقبال رسمی از سلطان قابوس پادشاه عمان ظهر دیروز با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ساختمان ریاست جمهوری مجموعه سعدآباد برگزار شد. ایسنا نوشت، پادشاه عمان به عنوان اولین میهمان خارجی دولت تدبیر و امید در بدو ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال ظریف وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت و بلافاصله در مجموعه سعدآباد از سوی رئیس جمهور کشورمان استقبال رسمی از وی به عمل آمد.


 

همراهان بلند پایه سلطان قابوس


 

همراهان بلند پایه سلطان قابوس پادشاه عمان ترکیبی از مردان اقتصادی ودیپلمات های دولت این کشور هستند که برای دیدار با هم پایگان ایرانی خود به تهران آمدند. چند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه عمان در صدد است تا بندری بزرگ واستراتژیک را در ساحل دریای عمان افتتاح کند شاید این تحلیل صباح زنگنه در گفت وگو با آرمان درست باشد که <عمان به دنبال استفاده از سرمایه های ایرانی برای توسعه اقتصادی فرودگاهها وبنادر استراتژیک خود است> سعید خالد بن هلال وزیر دربار محمد بن حمد وزیر نفت ، یوسف بن علوی بن عبدا... وزیر امور خارجه، سالم بن نصیر الاسماعیلی وزیر سرمایه گذاری وتوسعه صادرات وعبدالعزیز بن محمدالرواس مشاور عالی پادشاه عمان از همراهان میهمان جدید روحانی بودند.


 

تاثیر همکاری های تهران- مسقط
برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه


 

پادشاه عمان و رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد تهران دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. دکتر حسن روحانی در این دیدار که بعد از مراسم رسمی استقبال برگزار شد ضمن خوشامدگویی به پادشاه عمان و هیات همراه وی با اشاره به زمینه‌های گسترده توسعه روابط تهران-مسقط گفت: <مقامات عالی رتبه دو کشور تلاش کنند تا مناسبات و همکاری های دو جانبه بیش از پیش تعمیق و توسعه یابد>. رئیس جمهور کشورمان در ادامه به جایگاه مثبت عمان در منطقه پرداخته وگفت‌: <جمهوری اسلامی ایران علاقمند است روابط خود را با کشور دوست و برادر عمان در بخش‌های مختلف به ویژه تجاری، اقتصادی تحکیم بخشد.> رئیس‌جمهور همچنین از تلاش های پادشاه عمان برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو جانبه در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز خوشحالی کرد. سلطان قابوس پادشاه عمان نیز در این دیدار که مقامات عالی رتبه دو کشور حضور داشتند با ابراز خرسندی از استقبال گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراه، روابط دو کشور را خوب توصیف کرد و خواستار ارتقای همکاری های تجاری و اقتصادی تهران- مسقط شد. سلطان قابوس آمادگی کشور متبوعش را برای همکاری در فعال‌تر کردن کریدور تجاری شمال- جنوب که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در حال اجراست، اعلام کرد.


 

فراتر از یک سفر


 

منابع آگاه در سفارت عمان در تهران معتقدند سفر سلطان قابوس به تهران فراتر از یک سفر معمولی ودوجانبه است وعمان در تلاش است در مسيري كه از چند سال گذشته به عنوان ميانجي گر ميان ايران و برخي دولت هاي غربي آغاز كرده است، گام هاي بلندتر و موثرتري بردارد. منابع ياد شده، ديدارهاي سلطان قابوس با دكتر حسن روحاني رئیس جمهوري، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني رئیس مجمع تشخيص مصلحت نظام، علي لاريجاني رئیس مجلس شوراي اسلامي و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه را بخشي از برنامه هاي وي در جريان سفر به تهران اعلام كردند. پادشاه عمان دیروز به‌عنوان اولین میهمان خارجی «حسن روحانی» وارد تهران شد، مجموعه فرهنگی - تاریخی سعد‌آباد برای میزبانی و استقرار میهمانان عالیرتبه‌ نهاد ریاست‌جمهوری در حافظیه‌ سعدآباد سه‌روز(از سوم تا پنجم‌شهریور) تعطیل شده است . این کاخ بعد از هشت‌سالی که کارکردش در سطح موزه تقلیل یافته ‌بود، دیروز دوباره برای میزبانی میهمانان خارجی دولت، آغاز به‌کارکرد . فرش قرمز پهن و میزها چیده شد تا بساط پذیرایی از سلطان قابوس برپا ‌شود . اولین میهمان خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد در اولین دوره ریاست‌جمهوری، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بود که از او در پاستور استقبال شد. احمدی‌نژاد برنامه استقبال رسمی و دیدارها با میهمانان خارجی‌اش را به مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری در پاستور منتقل کرده بود و حالا سلطان قابوس نخستین میهمان خارجی دولت یازدهم است.


منبع: آرمان

برچسب ها: سلطان قابوس
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر