پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 28484
تاریخ انتشار: 10 مهر 1395 16:05
فیلم‌های «یتیم‌خانه ایران»، «بادیگارد»، «نفس» و «ایستاده در غبار»، دیشب در آیین پایانی جشنواره فیلم مقاومت، بیشترین جوایز را از آن خود کردند.
 آیین پایانی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، دیشب ( جمعه 9 مهرماه) در برج میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم که با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد، شخصیت‌هایی ازجمله محمد‌علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، احمد نقدی فرمانده نیروی مقاومت بسیج، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و خانواده‌های شهیدان عماد مغنیه، ام قیاس و هنرمندانی چون پرویز پرستویی، سعید راد، احمدرضا درویش، محمد حسین مهدویان، مسعود اطیابی، محمدحسین قاسمی، نرگس آبیار، ابراهیم اصغری و ... حضور داشتند.

خزاعی: امیدواریم ایران پایگاه فیلمسازی منطقه شود

در ابتدای مراسم، محمد خزاعی، دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، گفت: «امشب خانواده نرگس، دختری که عکس او در روز اول بازگشایی مدرسه‌ها در شبکه‌های مجازی منتشر شد، اینجا است و ما به او می‌گوییم که شما تنها نیستید.»

وی افزود: «نرگس خان‌زاده در هفت سالگی و زمانی که قصد شروع مدرسه و تحصیل را داشت، بر مزار پدر شهیدش رفت و با او وداع کرد و سپس دوران تحصیلی خود را آغاز کرد. نرگس خان‌زاده امروز به نمایندگی از فرزندان شهدای کشورهای مصر، سوریه، عراق، یمن و ... در این مراسم حضور دارد.»

خزاعی اضافه کرد: «ما خوشحالیم که توانسته‌ایم چنین جشنواره‌ای را برگزار کنیم و میزبان مهمانان و هنرمندانی از کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، سوریه، مصر، یمن و... باشیم. امیدواریم توانسته باشیم فضایی ایجاد کنیم که ایران به عنوان پایگاه فیلمسازی منطقه شناخته شود.»

دبیر این جشنواره، در ادامه تاکید کرد:  «از مسئولان درخواست می‌کنم که از آثار جشنواره مقاومت به طور جدی حمایت به عمل آورند. این جشنواره کمکی بود که صندوق حمایت از فیلسازان فراهم شود.»

وی افزود: «از فیلم‌های «هیهات»، «پری دریایی»، «سیانور»، «عین شین قاف» و «اروند» با مبلغ 20 میلیون تومان حمایت می‌کنیم تا در اکران خود موفق باشند.»

رهبر انصارالله یمن؛ چهره مفاومت سال ۲۰۱۶

در ادامه مراسم، جایزه چهره مقاومت ۲۰۱۶ به عبدالملک الحوثی تقدیم شد که سرلشکر محمدعلی جعفری، سردار نقدی و مهدی چمران برای اهدای جایزه وی روی صحنه آمدند که عبدالله مروانی به نمایندگی وی این جایزه را دریافت کرد.

عبدالله مروانی نماینده عبدالملک الحوثی بعد از دریافت لوح تقدیر گفت: «در ابتدا  از همه شما، تهیه کنندگان، کارگردانان، همه فعالان این عرصه و کسانی که در آشکارسازی حقایق نقش بزرگی دارند برای دعوت از ما تشکر می‌کنم و سبب افتخار است در این جشنواره مبارک شرکت می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «در این زمانه رسانه‌های استکباری به دنبال خوار کردن مردم هستند و دشمن اصلی را به جای جلاد، قربانی نشان می‌دهند.ما ایمان داریم که جشنواره فیلم مقاومت نقش بسیار مهمی در بیان حقایق‌ دنیا دارد.»


معرفی برندگان فیلم‌های کوتاه و پویا‌نمایی

اهدای جوایز فیلم‌های برتر در بخش داستانی کوتاه و پویا نمایی، ادامه دهنده این مراسم بود. دختر شهید شاطری به همراه داوران این بخش و حبیب ایل‌بیگی و سید‌نظام موسوی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند.

در بخش فیلم داستانی کوتاه، دیپلم افتخار برگزیده سوم به حسام اسلامی برای فیلم «نخجیر» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به امید شمس و سیدپوریا پیشوایی برای فیلم «گذر» اهدا شد. دیپلم افتخار برگزیده اول هم به سعید روغنی ها برای «گازور» رسید.

همچنین جایزه ویژه به همراه تندیس جشنواره به محمد اسفندیاری برای فیلم «قضاوت» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار پویانمایی به امید خوش نظر برای «تمام زمستان‌هایی که ندیدم» اهدا شد. دیپلم افتخار برگزیده سوم به رضا زهتاب چیان به فیلم کوتاه «خانه» از ایران رسید.

دیپلم افتخار برگزیده دوم را صدام وحیدی برای فیلم «تو امریکایی نیستی» از افغانستان دریافت کرد. در ادامه، تندیس برگزیده اول به ملیکا زعیری از فرانسه اهدا شد که فیلم «محمد نام اول» را به جشنواره آورده بود.

همچنین لوح یادبودی به فرزند شهید شاطری اهدا شد.

درخواست سید‌حسن نصرالله از هنرمندان

تجلیل از مادر چهار شهید سوری که به ام غیاث مشهور است، دیگر بخش این مراسم بود که با حضور سردار محمدعلی جعفری، سردار محمدرضا نقدی و سردار جواد جباری صورت گرفت.

در ادامه، شیخ‌علی ظاهر، معاون فرهنگی حزب الله لبنان روی صحنه آمد و در سخنانی بیان کرد: «در عصر حاضر، اهمیت رسانه‌ بسیار مشهود است و جشنواره مقاومت گام بسیار والایی را در این زمینه برداشته است، امیدوارم در سال‌های آینده موفق‌تر باشد.»

او در ادامه، پیام سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را خواند. در این پیام با سلام و درود به عزیزان حاضر در مراسم و هنرمندان و مسولان آمده بود: «با توجه به هجمه زیاد دشمن علیه جبهه مقاومت امروز حضور چشمگیر اصحاب هنر و رسانه بیشتر احساس می‌شود. تولیدات در این عرصه می‌تواند حقانیت این مسیر را به اثبات برسانند از اهالی هنر خواستار توجه بیشتر به جبهه مقاومت و معرفی آن هستم.»

برترین آثار مستند مقاومت

رضا برجی،محمد‌حسین جعفریان و مصطفی رزاق کریمی، هنرمندانی بودند که برای اهدای جوایز بخش مستند چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به روی صحنه آمدند.

در این بخش، دیپلم افتخار برگزیده به حمید عبداله‌زاده برای فیلم «ایرانی‌های مرتد» اهدا شد. دیپلم افتخار برگزیده دوم به بهروز نورانی‌پور برای فیلم « 157 A» رسید. تندیس برگزیده نفر اول را هم امیر‌حسین نوروزی برای فیلم «پل» از آن خود کرد.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش شهدای منا به ناصر نادری برای فیلم «آقای سفیر» تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار برای روشن‌گری عالادنه در مسایل روز به مهدی نقویان برای فیلم «برادران» اهدا شد.

در ادامه، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمدرضا عباسیان، یوسف واهبی، راشد رضوان و افشین آبشناسان برای اهدای جوایز بخش بین‌الملل مستند چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به روی صحنه آمدند.

لوح تقدیر بخش مستند بین‌الملل به دز چندلر برای کارگردانی فیلم «شیرین» رسید. دیپلم افتخار برگزیده دوم به تام هینز برای فیلم «دو خط آبی» از آمریکا تعلق گرفت. هیئت داوران بخش بین‌الملل همچنین تندیس برگزیده اول را به محمدالمغنی برای فیلم «شجاعیه» از فلسطین اهدا کردند.

سردار نقدی: غرب امروز با لشگر هالیوود به سراغ ما آمده است

تقدیر از حاج ابراهیم فرهات، مدیر شبکه المنار دیگر بخش این مراسم بود که توسط سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت انجام شد.

در ادامه سردار نقدی پشت تریبون آمد و در سخنانی گفت: «پیروزی ملت ما ریشه در فرهنگ ما دارد و دشمن امروز با هالیوود و شبکه‌های مخرب اجتماعی با ترویج فساد و فحشا و دروغگویی قصد دارد بر این فرهنگ غنی هجوم ببرد. اما هنرمندان شریف ما با مقاومت و ایستادگی راه این هجوم را بر دشمن بسته‌اند.»

وی افزود: «هنرمندان ما منابع غنی نظیر قرآن کریم، مثنوی معنوی، شاهنامه و بی شمار کتاب‌های ریشه دار در فرهنگ و دین در دست دارند که دشمن ما از آن ها بی بهره است و هنرمند غربی دربرابر منابع غنی ما دست خالی است و خودشان به این موضوع واقفند.»  

رئیس سازمان بسیح مستضعفین و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره اظهار کرد: «غرب بعد از شکست‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی امروز با لشگر هالیوود سراغ ما آمده است اما هنرمندان شریف ما با مقاومت و ایستادگی راه این هجوم را بر دشمن بسته‌اند.»

اهدای جوایز بخش جلوه‌گاه نور

ادامه بخش این مراسم، حضور یدالله صمدی، انسیه شاه‌حسینی روی صحنه بود. آنان لوح تقدیر به جوان‌ترین شرکت کننده در بخش جلوه‌گاه نور را به علی کاکایی برای فیلم «مسافری از آسمان» اهدا کردند. دیپلم افتخار دوم و جوایز نقدی ابن بخش به محسن جهانبانی برای کارگردانی فیلم «قاصدی از کوی عشق» رسید. تندیس برگزیده اول بخش مردمی جلوه‌گاه نور به حامد کشانی کارگردان فیلم «مادرخوانده» اهدا شد.

ساسان فلاح فر برای فیلم «مادرانه»، علی محمد خانیکی و محمد صادق رمضانی مقدم برای فیلم «یک روز یک زندگی»، حسین طالبی برای فیلم «بی بی» دیگر برگزیدگان بودند.

اهدای جوایز برگزیدگان جایزه عماد مغنیه

برای اهدای جوایز بخش عماد مغنیه، فرزند  آن شهید (فاطمه مغنیه)، زینب سلیمانی فرزند سردار سلیمانی و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران روی صحنه آمدند .

در این بخش، دیپلم افتخار به عباس لاجوردی برای فیلم سینمایی «جشن تولد» اهدا شد. دیپلم افتخار جشنواره فیلم مقاومت به هادی مقدم دوست برای روایت چهارم فیلم سینمایی «هیهات» رسید. تندیس ویژه بخش عماد مغنیه هم به روح الله رفیعی برای فیلم مستند «فرمانده جواد» تعلق گرفت.


برگزیدگان بخش فیلم‌های سینمایی بین‌الملل

معرفی فیلم‌های سینمایی بین‌الملل، شاید مهم‌ترین بخش از مراسم پایانی جشنواره فیلم مقاومت بود.

در این بخش، تندیس بهترین فیلمنامه به می المصری برای فیلم «3000 شب» از لبنان اهدا شد. تندیس بهترین کارگردانی را مارکو نابرسینک برای فیلم «جنگل ها هنوز سبزند» از اتریش از آن خود کرد. تندیس بهترین فیلم به حبیب والی‌نژاد برای فیلم «ایستاده در غبار» از ایران رسید. جایزه ویژه هیئت داوران هم به «فیلم سوریون» به کارگردانی باسل الخطیب از سوریه و فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده از ایران تعلق گرفت.

باسل الخطیب دراین مراسم گفت: «باعث افتخار است که در ایران برای فیلمی سوری جایزه دریافت می‌کنم. در جبهه سوریه مردانی بسیاری برای پیروزی اسلام می جنگند که برای همه آنها آرزوی سلامتی دارم. از برگزار کنندگان این جشنواره تشکر می کنم.»

بهترین‌های سینمای ایران از نگاه خانواده شهدا

در ادامه، پدر شهید احمدی روشن، پروین سروینی، کیوان پورمحمدتقی، سلیمه رودکی، حسین امیریان، ولی الله الیگوذرزی به روی صحنه اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت آمدند.

جایزه بهترین نقش آفرینی در بخش بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا به علیرام نورایی برای بازی در فیلم «یتیم خانه ایران» رسید. همچنین ضمن تقدیر از کارگردان فیلم «یتیم خانه ایران»، جایزه بهترین اثر از منظر خانواده شهدا به فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا تعلق گرفت.

علیرام نورایی پس از دریافت جایزه خود گفت: «حال خوبم را به کوری تمام بدخواهان سرزمینم، به شهدای وطنم مخصوصا شهدای مدافع حرم تقدیم می کنم.»

پدر شهید احمدی روشن نیز انگشتر خود را به دلیل ساخت فیلمهای ارزشی و مواضع انسان دوستانه به ابوالقاسم طالبی تقدیم کرد.


اهدای جوایز برگزیدگان بخش سینمای ایران

جمال شورجه، محمد خزایی، شهریار بحرانی، علی نصیریان، محمد حسن نیرومند، مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس به روی صحنه اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت آمدند تا جوایز برترین‌های سینمای ایران را اهدا کنند.

دیپلم افتخار جلوه‌های ویژه به ابراهیم کرمیان برای فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تعلق گرفت.

دیپلم افتخار جلوه‌های بصری به احمدرضا معتمدی برای «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده اهدا شد. لوح تقدیر به سیده ساره نورموسوی برای فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار رسید. لوح تقدیر دیگری هم به علیرضا والدی برای فیلم «بدون مرز» تقدیم شد.

افتخار مریلا زارعی به دریافت جایزه از علی نصیریان

همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای بازی در فیلم «ماهی سیاه کوچولو» اهدا شد.

مریلا زارعی پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: «بسیار برای من  دریافت این جایزه از دست استاد علی نصیریان لذت بخش بود و مردم ایران همگی شایسته دریافت این تندیس مقاومت هستند، هم کارگری که به مردم خدمت می کند و هم مدافعان حرم.»

وی افزود: «اینکه از دست استاد نصیریان جایزه بگیریم لذت جایزه را دو چندان می‌کند. تندیس قبلی جشنواره را برای «چ» و «شیار 143» گرفتم و اعلام کردم که  از الفت خداحافظی می‌کنم تا نقش‌های دیگری را در این عرصه بازی کنم.»


پرویز پرستویی: مقابل شهدا و جانبازان مسئولیت داریم
تندیس بهترین بازیگری مرد هم به پرویز پرستویی برای بازی در فیلم  سینمایی «بادیگارد» اهدا شد.

پرویز پرستویی بازیگر منتخب در بخش سینمای ایران بعد از دریافت جایزه خود گفت: «دفاع مقدس در حقیقت پاسخی بود در برابر تهاجمی بیگانه. دفاع و مقاومت در برابر هر تهاجمی که صلح و حریم انسانی کشوری را به خطر بیندازد، حق شمرده می‌شود و دفاع از هر حقی مقدس و تلفیق دفاع مقدس و سینما همیشه برای من ارزشمند و قابل احترام بوده است. زیرا به مردم اجازه مشاهده و فرصت تفکر و اندیشه درست درباره این جنگ نابرابر و آنچه نسل طلایی جوانان این دوره از زمان انجام داده اند را مشخص می‌کند.»

وی با بیان این که هنوز رزمندگان و شهدای زنده یعنی جانبازان در بین ما نفس می کشند، افزود: «هنوز مردمی که از نزدیک با جنگ زندگی کرده‌اند در کنار ما راه می‌روند. هنوز مادران شهید در هر کوچه پس کوچه این شهر زندگی می‌کنند و شاهدان واقعی هستند. ما در برابر تک تک انسان های صاحب این دوران مسئولیم. به عنوان یک هنرمند، یک سینماگر و به عنوان راوی این دوران امانتی در دست ماست و در برابر حفظ و نگهداری آن مسئولیم. ما در برابر نوجوانان شهید مسئولیم.»

این بازیگر ادامه داد: «در برابر جانبازانی که جانشان را برای این مقاومت به بازی گرفتند و قسمتی از آن را به بقای مرزهای ایران بخشیدند، ما مسئولیم. در برابر مادرانی که هنوز چشم انتظار نشانی از فرزند خود هستند، در برابر نفس دردناک جانبازان شیمیایی در برابر جانبازان اعصاب و روان که یادگارهای زنده آن دوران‌اند و هر روز صدا و ویرانی جنگ را در ذهن خود مرور می کنند، ما مسئولیت داریم.»

بازیگر فیلم «بادیگارد» در پایان گفت: «فراموش نکنیم جنگی که روزگاری بر مردم این کشور تحمیل شد و بخشی ماندگار از تاریخ میهن مان است، چنان رشادت‌ها و فداکاری هایی را به خود دیده که هنوز آنچه ما از امنیت و آسایش این دوران آن هم میان غوغای جنگ های منطقه داریم مدیون خون ها و ایثارگری های هشت ساله مردان مرد ایران و بیشه شیران است.»


در ادامه اهدای جوایز بخش سینمای ایران، محمدحسین مهدویان برنده تندیس بهترین فیلمنامه در بخش سینمای ایران شد.

جایزه ویژه هیات داوران نیز به ابوالقاسم طالبی برای نویسندگی و کارگردانی فیلم یتیم خانه ایران رسید.

همچنین جایزه بهترین فیلم تعلق گرفت به حبیب الله والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم «ایستاده در غبار».

جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب اسلامی  به نرگس آبیار برای فیلم «نفس» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران به  بهترین فیلم با موضوع متناسب با منطقه به عبدالحسن برزیده  برای فیلم «مزار شریف» رسید.

در پایان این مراسم، جایزه ویژه آرای مردمی نیز به پژمان لشگری‌پور تهیه کننده فیلم «بادیگارد» رسید.

عکس‌ها از: ایسنا و تسنیم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر