پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 28120
تاریخ انتشار: 03 مهر 1395 18:44
وقتی دبیر جشنواره پاسخی برای فرزند شهید ندارد

تقدیم جایزه شهاب حسینی به فرزندان شهیدبابایی

آیین افتتاح جشنواره فیلم مقاومت با حضور فعالان عرصه هنر و سینما در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش راه امروز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، این افتتاحیه با نماش کلیپ ساعت با مضمون تصاویر تحویل سال رزمندگان مبنی بر آغاز سال سینمای انقلاب و مقاومت آغاز شد و سپس علیرضا افتخاری به اجرای تصنیفی با موضوع مقاومت پرداخت.
خزاعی: در جواب کودک شهید مدافع حرم پاسخی نداشتم
محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه چند روز گذشته عکسی در فضای مجازی پخش شد که بسیار تاثیرگذار بود، گفت: این تصویر، عکس نرگس خانزاده دختر شهید خانزاده است که با لباسی که می‌خواهد به کلاس اول دبستان برود روی سنگ مزار پدر خوابیده است و پدر را اینگونه در آغوش گرفته است.
او افزود: با خانواده این شهید عزیز تماس گرفتم و از همسر ایشان درخواست کردم تا به مراسم افتتاحیه بیانند اما به دلیل دوری راه عذرخواهی کردند که نمی توانستند در برنامه حاضر شوند در نهایت با نرگس صحبت کردم و به او گفتم که ما فیلمساز هستیم و دوست داشتیم تا در افتتاحیه جشنواره حضور داشته باشد او از من پرسید آیا فیلم پدر من را می سازید؟ من هیچ پاسخی نداشتم به او بدهم چون ما قول های زیادی داده‌ایم و به آن عمل نکرده‌ایم.
دبیر جشنواره در ادامه گفت: محفل سینمایی ما که به عطر حضور و انفاس قدسیه شهدای انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس ، مقاومت جهانی دنیای اسلام و مدافعین از حریم شریعت و اهل بیت آراسته است شاید از سایر محافل پر زرق و برق سینمایی چه در داخل کشور و چه در سایر کشورها متفاوت باشد  ;اما سینمای مقاومت عرصه حضور سینه سوختگانی است که فرش قرمز حضورشان در جشنوارهرا از سرخی خون مردان و زنان آزاده ای وام می گیرند که در تقابل با سیاهی ، ظلم و انحراف و بی عدالتی ، قفل قفس جسم خاکیشان را با صلابت اراده شکستند وبه ملکوت پر گشودند.
او افزود: در محفل ما اگر از زرق و برقهای ظاهری عالم سینما خبری نیست اما عطر دل انگیز هنرمندانی راسخ و خاک آلوده در سنگرهای غربت و غریب ، در دنیای غوغا سالار توجهات دنیوی و ظاهری ، آن را مشحون از صفا ، صداقت و معنویت نموده است و بیعت فیلمسازان این عرصه در قدمگاه چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در قالب سینمای ایران و سینمای بین­الملل و بیست و سه بخش دیگر با نمایش 293 اثر مطرح از ایران و 61 اثر از 29 کشور جهان با حضور 400 هنرمند داخلی و 74 هنرمند خارجی و اکران آثار شهدای مدافعین حرم در 3000 نقطه کشور و دانشگاهها و حوزه های علمیه و کارگاههای آموزشی و پژوهشی برای هنرجویان داخلی و خارجی با حضور هنرمندان سرشناس سینمای ایران از فردا به مدت یک هفته رخ نموده است. وچنین است که خیمه عشاق راویان خون وحماسه و شهادت و مقابله با نظام سلطه جهانی در راهی که به فرموده رهبر عزیزمان جلوه گر جهاد کبیر است در میان حواشی و هیاهوهای سطحی پیکره سینما ، بار دیگربر پا شده است.
خزاعی با بیان اینکه در کاروان سینمای مقاومت و جشنواره آن ، برنده و بازنده ای به معنای رایج آنچه رقابتهای بعضا ناسالم آنرا ترویج می نمایند جایی ندارد، گفت: بلکه این جشنواره محمل تجدید بیعت هنرمندان متعهدی است که بار فطرت الهی انسان را بر دوش خویش احساس نموده و به فراخور وسع و امکانات و توانمندیهایشان ، ادای تکلیف نموده اند، و چنین است که چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در شرایط حساس جهان و رودر رویی شفاف دنیای اسلام ناب با استکبار جهانی از یک سو و تقابل بی امان با منحرفین اسلام نمای تکفیری و بی عدالتی های ظالمانه در صحنه های جهانی به مدد هنر مسلط و روایتگر سینما و به پشتوانه سینماگران ارزشمند آن ، بسان نگینی بر حلقه سینمای توانمند ایران می درخشد و تلالو این درخشش انشا ا... در میان تمامی هنرمندان متعهد جهان ، همانند چراغی راهنماعمل خواهدکرد.
خزاعی اظهار کرد: برادران وخواهران گرامی چه بخواهیم و چه نخواهیم وظیفه ی تاریخی سترگیبر گردهماست و مبادا که دام روزمرگی، مارا از ادای این وظیفه غافل کند ..... و عاشورا و رویارویی خیر وشر  نه در هزار توی تاریخ به فراموشی سپرده شده بلکه به قول سیدشهیدان اهل قلم مرتضی آوینی عزیز ، تاریخ امانت دار { هل من  ناصر حسین است } و اکنون ما وارث آنیم ...وارث آنهایی که کوچه‌­هایمان را به نامشان کردیم که هرگاه آدرس منزلمان را می­دهیم بدانیم از گذرگاه خون کدام شهید است که با آرامش به خانه می­رسیم.
در ادامه این مراسم، با پخش کلیپ هایی مجزا و اهدای هدایا از خانواده های شهید غضنفر رکن آبادی، شهید سعید سیاح طاهری، زنده یاد فرید کشن فلاح و مرحوم فرج الله سلحشور تقدیر شد.
رضایی: دست هنرمندانی را که با کمبود امکانات، در جبهه مقاومت می کنند را می‌بوسم
محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درآئین افتتاحیه جشنواره مقاومت،گفت: زندگی محل تولد آدم و شیطان است. ما به دنیا که می آییم یک بار دیگر خلق می شویم. شیطان نیز سعی می کند با همه ابزارهایش جلوی آدم بودن انسان را بگیرد و مانع آدم شدن شود.
او افزود: انسان مانند بذری است که در دنیا شکفته می شود تا به شکوفایی انسان برسد. ظیطان نیز می خواهد تا مانع این شکوفایی شود. انسان در میان مبارزه خلق می شود و در دل مقاومت شکل می گیرد.
رضایی گفت: امروز وقتی به صحنه عالم نگاه می کنیم، این مبارزه در در اوج خود می بینیم. این مبارزه از سال ها پیش علیه جهان اسلام طراحی شده است و امروز بسیاری از کشور های اسلامی را در بر گرفته است. زمانی مبارزه آدم و شیطان از فلسطین شروع شد اما حالا این مبارزه به بحرین،  یمن، عراق، سوریه و لبنان نیز کشیده شده است و عجیب است که مکه و منا هم فلسطین شده اند.
رضایی با بیان اینکه رسانه های مدعی حقوق بشر، حقوق ملیون ها انسان را زیر پا می گذارند و با انواع بلند گوها سعی می کنند این مقاومت را تار کنند، اظهار کرد: مقاومت فقط در صحنه رزم نیست، مقاومت نیاز به عشق و قلم دارد. مقاومت نیاز به جوششی دارد که افکار عمومی را از تردید پاک کند. هیچ ابزاری مانند هنر، تاثیر گزار نخواهد بود.
او با بیان اینکه نا امن کردن جهان اسلام پروژه ای است تا کشور های اسلامی و تمدن اسلامی نتواند پیشرفت کند، گفت: اسلام می تواند با شاخه های خود در کشور های غیر اسلامی پیشرفت کند به همین دلیلی این شاخه ها باید قطع شود تا پیشرفتی نداشته باشد. از این جهت جنگ علیه تمامی کشور های اسلامی شروع شد. اما خودشان نیز می دانند که آمریکا با همه قدرت خود تا به حال جرات و جسارت نداشته است تا به ایران حمله کند.
رضایی با بیان اینکه من دست و بازوی همه هنرمندان عزیزی را می بوسم که در این هیاهو، تحت تاثیر این تهاجمات قرار نگرفتند. دست افرادی را می بوسم که با کمبود امکانات مقاومت می کنند و از آزادی انسان دفاع می کنند. تاریخ این مقاومت ها ثبت خواهد کرد.

معرفی برگزیدگان
در ادامه این برنامه، برگزیدگان اقلام تبلیغی به صورت ذیل معرفی شدند:
بخش عکس: جایزه هیئت داوران- تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد مهدی دلخواسته برای مجموعه عکس فیلم مزار شریف اهدا شد.
بخش پوستر: جایزه هیئت داوران- تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی باقری برای طراحی پوستر فیلم شیار 143 اهدا شد.
بعد از معرفی برگزیدگان بخش اقلام تبلیغی، عزیز الله حمید نژاد پس از تقدیر خود، گفت: مجبور نیستیم بر اساس بودجه هایی که در دست داریم فیلم های ضعیفی برای شهدا بسازیم. جایزه خود را با خانواده شهید حسن آبشناسان تقدیم می کنم.
در بخش  آثار نماهنگ، برگزیدگان به صورت ذیل معرفی شدند.
برگزیده اول:تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد حسین مهدویان برای «چشم به راه و از خون جوانان وطن» تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی 
برگزیده دوم:دیپلم افتخار و جایزه نقدیبه مهدیار عقابی برای «ارغوان»
برگزیده سوم:دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسین ومحمد بوشهری برای «لبیک و عمارداره این خاک»
پس از معرفی بخش نماهنگ، با نمایش کیلیپ و اهدای هدیه از نادر طالب زاده تقدیر شد.
در بخش پویانمایی برگزیدگان به صورت ذیل معرفی شدند.
تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمسینمایی پویا نمایی فهرست مقدس «محمد همدانی»
تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای پویانمایی کوتاهآنتراکت به کارگردانی «سید محمد رضا  خرد مندان»
دیپلم افتخار و جازه نقدیبرای پویانمایی به کارگردانی «جنگ جهانی سوم»به کارگردانی عبد الا میر سبیعی
جایزه ویژه هیات داوران به به پویا نمایی  خیابان 204 به کارگردانی محمد امین امامی با موضوع  منا
لوح تقدیر: هیات داوران به پویا نمایی«مرزداران» به کارگردانی حسین صفار زادگان
پس از بخش برگزیدگان پویانمایی از اصغر بختیاری با نمایش کلیپ و اهدای هدیه، تقدیر شد.
همسر شهید اقبالی که برای اهدای جایزه بختیاری به روی سن آمده بود با تعریف نحوه شهادت این شهید بزگوار گفت: به اینکه همسر چنین مردی هستم افتخار می کنم. حضار به احترام همسر این شهید قیام کردند.

در بخش قلم طلایی برگزیدگان به صورت زیر معرفی شدند.

بخش طرح فیلمنامه سینمایی:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فهیمه سلیمانی نویسنده طرح فیلمنامه «کارو» اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه، جایزه خود را به شهدای مفقود الاثر عملیات بیت المقدس 2، اهدا کرد.
بخش خلاصه فیلمنامه کوتاه:
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سید حمید طاهری برای نگارش خلاصه فیلمنامه «ننه گیلان» اهدا شد.
در بخش بزرگداشت، از محمدرضا شرف الدین تقدیر شد. وی پس از دریافت هدیه خود گفت: افتخار می کنم که روی شانه های من گرد پای رزمندگان است. یادی می کنم از تمامی شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و همچنین مرحومان، رسول ملاقلی پور، سیف الله داد و محمدرضا اعلامی
در بخش بعدی برنامه علیرضا افتخرای برای بار دوم به اجرای تصنیف پرداخت.

علی عسگری: دفاع مقدس گنجینه عظیمی است
علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت طی سخنانی گفت: دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم و بی پایان است. دفاع مقدس پدیده استثنایی و بی بدیلی است و واقعه بزرگ تاریخ ملت ایران است.
وی ادامه داد: فطرت انسان با موضوع مقاومت و عدالت عجین است و امیدواریم جشنواره بتواند با ارایه آثار خوب در این بتواند با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کند . فیلم بیشتر می تواندبا فطرت انسان گفتگو کند.
علی عسگری در ادامه گفت جنگ بر ما تحمیل شد اما ثمرات بسیار ارزنده‌ای داشت امروز جمهوری اسلامی با امنیت و اقتدار است که برکات جنگ و دفاع است. امروز با جنگ فراگیر و پر حجم فرهنگی داریم بیش از ۲۰۰شبکه تلویزیونی فارسی زبان فرهنگ و سبک زندگی ما را هدف قرار دادند. آنها قصد دارند تغییر و تخریب فرهنگی ملت ماست و امروز مقاومت سخت است که باید با حضور هنرمندان این عرصه مدیریت شود.
 اجازه ندهیم پرچم دفاع مقدس پایین بیاید
در بخش دیگر مراسم جعفر دهقان برای بزرگداشت خود روی صحنه آمد و گفت خوشحالم جوایزم را از دست بزرگان این عرصه گرفتم از فرزند شهید عباسی و استاد نصیریان . ما اسطوره‌های بسیاری در دفاع مقدس داریم و امیدوارم اجازه ندهیم پرچم سینمای دفاع مقدس پایین بیاید بعد از جنگ فعالیت در این حوزه کمرنگ شد.
برگزیدگان بخش آثار سینمایی ویدیویی به صورت زیر معرفی شدند.
بهترین فیلمنامه : تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خیر اله تقیانی پور برای فیلم
بهترین کارگردانی : تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدیبه داریوش عذبانی برای فیلم مردان آفتاب
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به خیراله تقیانی پور و احمد بهرامی برای فیلم تونل
بهترین فیلم : تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی تربتیفرد برای فیلم مدار 10 درجه
برگزیدگان گزیدگان سریالتلویزیونی به صورت زیر معرفی شدند:
تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه  به هادی مقدم دوست  و  حمید نعمت اله  ( وضعیت سفید)
تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدیبه بهترین کارگردانی مسعود جعفری جوزانی( در چشم  باد )   
تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدیبهترین سریال   به حبیب اله کاسه ساز، مسعود جعفری جوزانی و  عباس اکبری (در چشم باد)
 دیپلم افتخارو جایزه نقدی  بهترین سریال  به محمد رضا شفیعی برای سریال وضعیت سفید 
جایزه و یژه مرحوم فرج اله سلحشور شامل تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین سریال با موضوع انقلاب اسلامی   به جلیل سامان  برای سریال  پروانه
جایزه ویژه بهترین بازیگری به شهاب حسینی ( شوق پرواز) تندیس دیپلم افتخار و جایزه نقدی
دیپلم افتخار بهترین بازیگری به آزیتا حاجیان(کیمیا) دیپلم افتخار و جایزه نقدی
شهاب حسینی پس از دریافت جایزه خود با خواندن آیه ای از قرآن درباره روزی گرفتن شهدا نزد پروردگار گفت: خوشحالم که در زندگی در نقش شهید بابایی بازی کردم. این نقش به من زندگی داد و دوست داشتم که جایزه خود را از دستان شهید بابایی بگیرم اما حالا این جایزه را به جایگاه اصلی خودش یعنی فرزندان برومند شهید بابایی تقدیم می کنم.
جعفری جوزانی نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم این مقاومت، این غیرت و شرفی که مردان ما در جنگ نشان داده اند را برای ایجاد کار برای جوانان تحصیل کرده و بیکار ما استفاده کنند.
این مراسم با حضور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر علی عسگری ردیس سازمان صداوسیما، سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و سینماگران: عبدالله باکیده، علی روئین تن، نادر طالب زاده، رضا برجی، احمد میراعلایی، محمدرضا رحمانی، بهرام عظیمی، محمود گبرلو، هاشم میرزا خانی، حسین خورشیدی، محسن مومنی شریف، عباس اکبری، سیدناصر هاشم زاده، گلعلی بابایی، سید رحیم حسینی، جابرقاسمعلی، یدالله صمدی، شهاب حسینی، علی فروغی، جواد شمقدری، علی نصریان، مسعود جعفری جوزانی، علی غفاری، مجید رضا بالا، محمدرضا عرب، جعفردهقان، مهدی فیوضی، جهانگیر الماسی، حمید بهمنی، حبیب الله بهمنی، دکتر محمد عزیزی، حمید نعمت اله، هادی مقدم دوست، نقی نعمتی، سیدفرهاد حسینی، حسین ترابی، محمدرضا شرف الدین، حبیب اله کاسه ساز، سیامک اطلسی، شفیع آقا محمدیان، جلیل فرجاد، محمد رضا عباسیان، مهدی جعفری، محرم زینال زاده، جواد افشارمحمد رضا شفیعی، جواد نوروز بیگی، مرتضی رزاق کریمی، سیدهادی منبتی، دکتر سید مجتبی علوی، عباس اکبری، محسن علی اکبری، سیاوش حقیقی، حسین خورشیدی، سلیم غفوری و ...خانواده تعدادی از شهدای مدافع حرم و خانواده شهید اقبالی، حضور طیف های مختلف خانواده سینما و اعضای صنوف خانه سینما برگزار شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر