جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 27680
تاریخ انتشار: 26 شهريور 1395 19:08
هالیوودریپورتر و اوارد سیرکت «فروشنده» را از مدعیان اصلی دانسته‌اند

صف دراز مدعیان اسکار بهترین فیلم‌ خارجی

مدعیان اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان یکی یکی از راه می‌رسند و هر روز تنور رقابت‌ برای معتبرترین جایزه سینمایی جهان داغ‌تر می‌شود.
راه امروز: با نزدیک شدن به مهلت پایانی معرفی فیلم برای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هر روز به تعداد کشورهای حاضر در این رقابت افزوده می‌شود. سال گذشته 81 فیلم در این رقابت حضور داشتند و در نهایت جایزه اسکار به فیلم «پسر شائول» به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان رسید.

امسال تا اینجای کار 48 کشور نمایندگان خود را به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی کرده‌اند. با وجود این‌که بسیاری از کشورها هنوز پا به میدان نگذاشته‌اند، مدعیانی مانند «تونی اردمان» از آلمان، «جولیتا» از اسپانیا، «از دور» از ونزوئلا و «نرودا» از شیلی از هم اکنون برای رسیدن به مجسمه طلایی اسکار خیز برداشته‌اند.

در این میان چندین سایت معتبر مانند هالیوودریپورتر، ایندی‌وایر و اوارد سیرکت (اینجا) نیز پیش‌بینی‌ خود از مدعیان اصلی این شاخه از جوایز آکادمی را منتشر کرده‌اند. نکته قابل توجه اینکه در چندین نمونه نام «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان یکی از مدعیان اصلی ذکر شده، هر چند که ایران هنوز نماینده رسمی خود را برای شرکت در اسکار هشتاد و نهم معرفی نکرده است. 

آخرین مهلت معرفی فیلم به آکادمی علوم و هنرهای سینما 12 مهر (سوم اکتبر) است. معمولاً هر کشور با نگاه به جشنواره‌های معتبر فیلم‌ نماینده خود را برای شرکت در رقابت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان معرفی می‌کند. البته گاهی هم برخی مسائل داخلی مانع از برتری دادن به حضورهای جشنواره‌ای فیلم‌ها می‌شود. برای نمونه برزیل امسال از فیلم «آکواریس» که در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت چشم پوشید و فیلم «راز کوچک» را به آکادمی معرفی کرد. بسیاری این اقدام کمیته انتخاب برزیل را پاسخی به اعتراضات عوامل فیلم به برکناری دیلما روسف تعبیر کردند.

ایران فهرست کوتاه هشت فیلم را منتشر کرده است که در نهایت یکی از آن‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینما معرفی خواهد شد.

فرانسه و دانمارک نیز همانند ایران تا اینجای کار فهرست کوتاه فیلم‌های مورد نظر خود را منتشر کرده‌اند. البته در فهرست فرانسه فیلم «او / Elle» به کارگردانی پل ورهوفن نسبت به باقی گزینه‌ها از شانس بالاتری برخوردار است.

اسپانیا همانگونه که انتظار می‌رفت فیلم «جولیتا» به کارگردانی پدرو آلمادوار را راهی اسکار کرد. این فیلم در بخش رقابتی شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن حاضر بود. آلمان نیز درام کمدی سه ساعته «تونی اردمان» به کارگردانی مارن آده را به آکادمی معرفی کرد. این فیلم بخت‌های مسلم نخل طلای کن بود اما به شکل حیرت‌انگیزی از سوی هیئت داوری نادیده گرفته شد.

مجارستان که سال گذشته با «پسر شائول» اسکار را از خود کرد، امسال با فیلم «کشتار روی چرخ‌ها» در این رقابت حضور می‌یابد. این فیلم جولای گذشته در جشنواره کارلو وی‌واری نمایش داده شد و به فهرست نامزدهای جوایز فیلم اروپا نیز راه یافت.

بلژیک امسال نیز فیلم «دختر ناشناس» به کارگردانی برادران داردن در جشنواره کن را نادیده گرفت و به جای آن فیلم «آردن» به کارگردانی رابین پرونت را به آکادمی معرفی کرد. «آردن» سال گذشته در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد.

درست همانند بلژیک کره‌جنوبی نیز «خدمتکار» فیلم جدید پارک چان ووک در جشنواره کن را نادیده گرفت و به جای آن فیلم «عصر سایه‌ها» به کارگردانی کیم جی وون را به اسکار فرستاد. «عصر سایه‌ها» در جشنواره ونیز حضور داشت.  
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر