جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 27394
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1395 15:35
آیین بزرگداشت هجدهمین جشن سینمای ایران از ۴ چهره سینمایی در تالار ایوان شمس برگزار شد.
راه امروز: مراسم نکوداشت چهار سینماگر از مجموعه برنامه‌های  هجدهمین جشن سینمای ایران  با تقدیر از سید محمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و فاطمه معتمدآریا با حضور منوچهر شاهسواریمدیرعامل خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به همراه جمعی از روسا و اعضای شوراهای مرکزی تشکل های خانه سینما و چهره های سرشناس سینمایی ، فرهنگی و هنری کشور شامگاه شنبه ۲۰ شهریور ماه برگزار شد.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در ابتدای این مراسم گفت: «امشب شب بزرگداشت، تکریم و احترام به بزرگان و خلاقان است. نسل جوان باید بدانند چه کسانی پرچم سینمای ایران را به اهتزاز در آوردند. خوشحالم که در شب عید سعید قربان میزبان جمعی از مردم و هنرمندان برای یاد کردن از هنر هفتم هستیم. من امشب تنها آمدم تا عرض ارادتی کنم به خدمت کسانی که برای هنر این کشور زحمت کشیده اند. هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که هنگامی از برخی از افراد یاد می کنیم دلمان می تپد. ما باید همیشه رنج ها و رویاهای این مردم را در پرده به نمایش بگذاریم.»

تقدیر از یک سینمادار برای نخستین بار
در اولین بخش از مراسم تجلیل محمد قاصد اشرفی، عبدالله علیخانی و محمد متوسلانی برای تجلیل از محمد خادم سینمادار قدیمی به صحنه آمدند که محمد متوسلانی گفت: «خادم یکی از افراد خوب روزگار است که در مدیریت هم بسیار موفق بود. او سه دوره رییس فدراسیون کشتی و عضو تیم ملی بود. او مدیر قدیمی ترین سینماهای ایران بود. خوشحالم خانه سینما یکی از ارکان نمایشی ایران را ارج می نهد زیرا سینما پلی میان مردم و هنرمندان است در پایان برای خادم آرزوی طول عمر دارم.»
محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران گفت: «این برای اولین بار است که از انجمن سینماداران تجلیل می کنند. انجمن سینماداران یکی از قدیمی ترین اصناف سینمای ایران است که بیش از نیم قرن در تولید و پخش فعالیت داشته است اما بر خلاف صنف های دیگر از چنین مراسم هایی محروم مانده است. از خانه سینما که امروز مراسم تجلیلی برای یکی از قدیمی ترین سینماداران ایران تدارک دیده است تشکر می کنم. آقای خادم در کشتی هم مانند سینما شهرت داشته است و برای او آرزوی سلامتی دارم.»
عبداالله علیخانی نیز در سخنانی بیان کرد: «من سینمای خادم را از سال ۴۴ می شناسم، او در سینمایش آثار خارجی هم به نمایش می گذاشت. او در سینماداری یک فرد موجه بود و سینمای او پاکیزه بود، هیچگاه از او  جز محبت و بزرگمردی ندیدم.»
سپس سید محمد خادم  به صحنه آمد و گفت: «امروز بر من منت گذاشتند که چنین مراسمی برای من تدارک دیدند. به نظرم جا دارد از بزرگان سینما مانند منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی، ابراهیم مختاری که سال ها زحمت کشیدند و بزرگواری کردند، یادی کنیم، از  همه تشکر می کنم.»
در ادامه مراسم علی ربیعی وزیر کار و رفاه و امور اجتماعی و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست هرچند در این مراسم حضور نداشتند اما هدایایی را برای چهار چهره سینمایی در نظر گرفتند. همچنین سبد گلی از سوی قالیباف شهردار تهران به این مراسم فرستاده شد.

جایزه سیف‌الله داد برای رضاداد
در ادامه برای اهدای جایزه سیف الله داد به علیرضا رضاداد از مدیران و سینماگران پیشکسوت سینمای ایران، جمشید مشایخی، ابوالحسن داودی،ابراهیم مختاری و محمدمهدی حیدریان دعوت شد تا به صحنه بیایند. ابوالحسن داودی در سخنانی گفت: «آقای رضاداد از معدود مدیرانی است که همواره حتی وقتی برای کارهای من مانعی ایجاد می کرد او را دوست داشتم. رضاداد۴ سال از من کوچکتر است اما همیشه نقش یک برادر بزرگتر را برای من ایفا می کند.»

او افزود: «من او را قبل از سینما می شناسم یعنی از زمان تلویزیون اوایل دهه ۷۰ که دوران عجیبی بود. جمهوری اسلامی ایران برای مدیران فرهنگی هزینه های زیادی کرد البته در آن زمان مدیران فرهنگی تلویزیون آزمون و خطا هم می کردند. ما با یکدیگر چالش هم داشتیم اما این چالش ها با اعتماد و احترام همراه بود، من هیچگاه از او رنجیده نشدم.»
سپس جمشید مشایخی گفت: «حافظ گفته است هنر نزد کسی است که فضیلت دارد، با اجازه علی نصیریان که از او خیلی چیزها آموخته ام می خواهم در این مراسم بیتی از حافظ را به خانم معتمد آریا تقدیم کنم. در ادامه علیرضا رضاداد گفت: از اعضای هیات مدیره خانه سینما که من را شایسته دریافت جایزه سیف الله داد دانستند تشکر می کنم. جا دارد از درگذشتگانمان مانند پدر و مادرانمان یادی کنیم، از خانواده و همسرم که همواره به عنوان یک مشاور و منتقد در کنار من بودند تشکر می کنم.»

او افزود: «قریب دو ماه پیش بود که خانم بنی اعتماد برای تماشای مستند «آی آدم ها» از ما دعوت کرد. آن روز به حال ایشان که از خود عبور کرده است غبطه خوردم، به خصوص اینکه در ۱۰ سال گذشته برای منافع مردم بسیار تلاش کرده است. از همین جا از همه می خواهم که تصمیم بگیریم تا هر کداممان یکی از اکران های «آی آدم ها» را به عهده بگیریم.»

سکان‌داری نسل سینماگران انقلاب از سوی منوچهر محمدی
در ادامه محمدمهدی عسگر پور، جهانگیر کوثری، کمال تبریزی و محمدرضا مویینی و حجت الاسلام دعایی برای تجلیل از منوچهر محمدی به صحنه آمدند.
محمدمهدی عسگرپور در سخنانی گفت: «سینماگران برای اینکه روز سینما به تقویم برگردد زحمات زیادی کشیدند، امیدوارم قدر این برگشت را بدانیم، از هیات مدیره خانه سینما که بزرگداشت های امشب را به دقت انتخاب کردند تشکر می کنم، این افراد کسانی هستند که زحمات بسیاری برای سینما کشیده‌اند.» او افزود: «افرادی که منوچهر محمدی را از دور می بینند فکر می کنند او فردی است که اصلا نمی‌خندد و همواره جدی است اما کودک درون اون همیشه زنده است. او در زمینه‌های مختلف مانند فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی، مدیریت و کارگردانی بسیار خوب عمل کرده است. هر کسی که با او همکاری کرده باشد می‌داند او تسلط زیادی بر همه اجزای فیلم دارد. برای او آرزوی توفیق دارم.»
سپس جهانگیر کوثری گفت: «اوایل انقلاب حرکت کردن در تمام عرصه‌ها به خصوص هنر و سینما بسیار سخت بود، بعد از وقوع انقلاب پذیرش سینما بسیار سخت بود زیرا آثار به جا مانده آثار اخلاقی نبودند، در آن دوران ماگاهی تند و گاهی آرام حرکت می کردیم، هر چند منوچهر محمدی از نظر سنی از من کوچکتر است اما از نظر تدبیر و شعور سیاسی موتور حرکت ما بود. او یکی از مهره های وسط بود که هرچند کمتر دیده شد اما به واقع سکان دار ما بود.»
سپس حجت الاسلام دعایی در ادامه گفت: «قبل از هرچیزی می‌خواهم از اینکه من را قابل دانستند و به این جشن دعوت کردند تشکر کنم.امشب در این محفل درس های زیادی از دوستان یاد گرفتم.»
در ادامه منوچهر محمدی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «دوست دارم این جایزه را با تمام وجودم به عشق تمام زندگیم همسرم تقدیم کنم.»
علی نصیریان، آتیلا پسیانی، همایون اسعدیان، رخشان بنی اعتماد و علی ربیعی برای تجلیل از فاطمه معتمدآریا به صحنه آمدند.

علی نصیریان در سخنانی اشاره کرد: «افتخار دارم تا در مراسمی که از فاطمه معتمدآریا تجلیل می شود حضور داشته باشم. معتمدآریا از برجسته ترین بازیگران خلاق است. عده ای فکر می کنند بازیگری حرفه ای ساده است اما برای رسیدن به این سادگی مسیر خلاقانه ای وجود دارد که شاید همه نتوانند به آن برسند، خلاقیت یکی از امتیازات معتمدآریا است. او نشان داده که یک هنرمندی ممتاز و شایسه هرگونه تجلیل است. او به واقع یک انسان با فرهنگ است.»
در ادامه همایون اسعدیان هم بیان کرد: «هنگامی که نوجوان بودم و تازه مشغول آموزش فیلمسازی بودم آرزو داشتم با معتمدآریا همکاری کنم. چقدر زود او پیشکسوت شد. حسرتی در دل من باقی ماند و آن این است که نتوانستیم آن طور که دوست دارم با او همکاری کنم.»
آتیلا پسیانی هم به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: «سال‌ها قبل وقتی دانشجوی تئاتر و کارگردانی بودم می‌دیدم که یک دختر نوجوان بسیار پرسشگر به جست و جو می پردازد؛ او کسی نبود جز فاطمه معتمد آریا. او را به خاطر حضور اجتماعی و بین المللی اش، به خاطر مقاومت در برابر تمام ناملایمات تحسین می کنم.»
ربیعی وزیر دولت یازدهم نیز گفت: «سینما جایی است که همه در کنار هم شادی ها و غم ها را تقسیم می کنند، از همه این دوستان تشکر می کنم.»
در ادامه رخشان بنی اعتماد هم عنوان کرد: «صحبت کردن درباره کسانی که به آدم نزدیک هستند سخت است، سپاس از او که مدبرانه از کوره راه ها گذشت، خوشا به حال ما که تو را داریم.»
سپس فاطمه معتمدآریا برای دریافت جایزه اش به صحنه آمد و گفت: «می‌خواهم شعری را به حجت‌الاسلام دعایی تقدیم کنم زیرا او همواره هوای ما را داشته است، از او خواهش می کنم انسان‌های پاک سینما را در گوشه عبای خود حفظ کند. در بین سینماگران چیزی به جز عشق وجود ندارد، بین اهالی سینما فقط عشق حکم فرما است در بین چشم های ما فقط عشق رد و بدل می شود، ما خدایگان روی زمین هستیم و تلاش می کنیم تا گوشه ای از عشق خداوند به بندگانش را به نمایش بگذاریم. از حاج آقا دعایی ممنونم که به ما یادآوری کردند که ما با هم هستیم.»
 در این مراسم علاوه بر علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، دکتر خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر،  دکتر حسینی مدیر مدرسه ملی سینما ، حجت الاسلام سید محمود دعایی ، و جمعی از مدیران سینمایی چهره های سرشناس و صاحب نام سینمای کشورمان نظیر :
علی نصیریان،جمشید مشایخی، رخشان بنی اعتماد ، فرشته طائر پور ، عبدالله اسفندیاری، فرید فرخنده‌کیش، جهانگیر کوثری،محمد سریر، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، محمدمهدی عسگر پور، سیاوش طهمورث، ابوالحسن داودی، ابرهیم داروغه‌زاده، علیرضا تابش، محمدمهدی حیدریان، مجید جوانمرد، علی دهکردی، مجید برزگر، بیتا منصوری، عبدالرضا اکبری، محمد متوسلانی، سیروس الوند، قاسم  قلی‌پور، پرویز آبنار، حبیب اسماعیلی حضور داشتند .
احسان کرمی در بین هر بخش از مراسم قطعات موسیقی را به انتخاب مدیرعامل خانه سینما اجرا و به هریک از تقدیر شوندگان تقدیم کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر