جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 26405
تاریخ انتشار: 06 شهريور 1395 14:00
نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد:

بدبینی وال استریت به افزایش قیمت طلا

کارشناسان بازار پس از سخنرانی روز جمعه رییس بانک مرکزی آمریکا، نسبت به روند حرکت طلا بدبینی بیشتری پیدا کرده اند در حالیکه سرمایه گذاران همچنان به افزایش قیمت این فلز زرد خوش بین هستند.


راه امروز: جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در کنفرانس سالانه سمپوزیوم اقتصادی بانک مرکزی در جکسون هال وایومینگ سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت: بهبود آمار بازار کار و اشتغال زمینه را برای افزایش نرخهای بهره در سال جاری تقویت کرده است. یلن مواضع مقامات متعدد این بانک را که طی هفته های گذشته از افزایش نرخهای بهره حمایت کرده بودند، مورد تایید قرار داد.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

قیمت طلا پس از اظهارات یلن بلافاصله سقوط کرد و تا سطح ۱۳۲۱ دلار عقب نشست اما اندکی بعد افزایش یافت و تا رکورد ۱۳۴۶ دلار پیشروی کرد. در نهایت هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات بازار نیویورک آخرین بار ۱.۳۰ دلار یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۳۲۵.۹۰ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته حدود ۱.۵ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی در شش هفته اخیر بود.

شاخص دلار آمریکا پس از سخنرانی یلن ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد اما پس از اینکه استنلی فیشر، نایب رییس بانک مرکزی آمریکا تاکید کرد افزایش نرخها در سال جاری انجام خواهد شد، این کاهش را جبران کرد و ۰.۷ درصد رشد کرد.

در نظرسنجی هفتگی کیتکو ۱۳ تحلیلگر و معامله گر وال استریت شرکت کردند که از میان آنها، شش نفر یا ۴۶ درصد کاهش و پنج نفر یا ۳۹ درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه دو نفر یا ۱۵ درصد نظری نداشتند.

در این بین ۱۰۶۰ سرمایه گذار خُرد در نظرسنجی آنلاین کیتکو شرکت کردند که از میان آنها، ۶۰۶ نفر یا ۵۷ درصد افزایش و ۲۹۶ نفر یا ۲۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالیکه ۱۵۸ نفر یا ۱۵ درصد نظری نداشتند.

بیشتر تحلیلگران بر این باورند که توجه بازار در هفته جاری از بانک مرکزی به آمار اقتصادی و جهت حرکت دلار معطوف خواهد شد.

کالین سیژینسکی، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" پیش بینی کرد معاملات طلا در هفته جاری تحت تاثیر نوسان دلار و آمار شاخص مدیران خرید و اشتغال ماه گذشته آمریکا خواهد بود.

روند رشدی که طلا در نیمه اول سال داشت و بزرگترین رشد قیمت در چهار دهه گذشته را رقم زد در پی نشانه های روزافزون از بهبود رشد اقتصادی آمریکا و مهیا شدن زمینه برای ادامه روند تحکیم سیاست پولی در این کشور، آهسته شده است. احتمال افزایش نرخهای بهره در ماه آینده از ۳۲ درصد در روز پنج شنبه به ۴۰ درصد و احتمال افزایش نرخها در دسامبر از ۵۱ به ۵۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته بارناباس گان، اقتصاددان کالا در بانک OCBC، با وجود بهبود عوامل بنیادین در آمریکا، انتظار می رود سرمایه گذاران به دلیل نیازی که برای بیمه شدن در برابر رویدادهایی مانند پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر دارند، همچنان خریدار طلا باقی بمانند. به این ترتیب با وجود انتظارات برای افزایش ۲۵ واحدی نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در دسامبر، پیش بینی می شود ریسک گریزی همچنان تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر