پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 23992
تاریخ انتشار: 31 تير 1395 13:19
احمد پورفلاح، رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا
 رایزنان بازرگانی پیش از رفتن در اتاق بازرگانی در ارتباط با انتظارات بخش خصوصی توجیه می شوند. من در دو سه مورد از نزدیک شاهد توجیه رایزنان بازرگانی بودم و امیدواریم این مسئله در اعزام این افراد به ماموریت و کیفیت انجام وظیفه شان موثر باشد.
احمد پورفلاح، رییس اتاق ایران و ایتالیا در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره ارزیابی وضعیت دیپلماسی اقتصادی و دستاوردهای برجام گفت: اینکه بعد از گذشت شش ماه، یک سال یا حتی دوسال از توافق انتظار رفع مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی را داشته باشیم، غیر منطقی و غیر کارشناسانه است. تجربه دیگر کشورهایی که در دوره های مختلف دچار تحریم بودند نشان می دهد که آثار تحریم ها در چندین سال از اقتصاد کشورها محو نخواهد شد و از جمله کشورهایی که سابقه تحریم اقتصادی را دارد و هنوز با آثار آن دست و پنجه نرم می کند عراق است. گذشته از این مسئله، تحریم های ایران به دلیل اینکه نشات گرفته از چندین منبع بود، سنگین تر، گسترده تر و متنوع تر از تحریم های اقتصادی دیگر کشورها ارزیابی می شود و این مسئله آثار تحریم ها بر اقتصاد کشور را تشدید کرده است.

پورفلاح گفت: ما در دوره پسابرجام آنطور که باید یک صدا، منسجم و هم جهت حرکت نکردیم و در مقابل شاهد واکنش هایی از سوی طرف های مذاکره بودیم که آن را فرصت طلبی تعبیر کردیم. ما هنوز در انتظاراتمان از پسابرجام یک صدا عمل نمی کنیم و در عمل جز قدم های اجرایی کوتاه به نتایج مطلوب نرسیدیم. به نظر من شرایط ما با این وجود از نظر دیپلماسی اقتصادی در وضعیت غیرطبیعی نیست و باید بردباری به خرج داد و البته بیشتر به دیپلماسی توجه کنیم. حتی یک جمله می تواند بهانه به دست کسانی بدهد که علاقمند به شکاف بین ایران و دنیا هستند و منافعشان را در ضعف ایران تعریف می کنند. به نظر من امروز این خردمندی در کشور وجود داردکه نگذاریم با نفوذ در بخش های مختلف جامعه شرایط کشور به یک سال پیش یعنی پیش از توافق ژنو بازگردد. من به عنوان فعال اقتصادی معتقدم که هیچ راهی جز تعامل و هم فکری در شرایط فعلی نداریم.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به اینکه مسئله مستشاران اقتصادی از دو سه سال پیش مطرح شده است گفت: براساس توانمندی سفیر مقیم در آن کشور یا نماینده منتخب دست به حرکت هایی زدند اما واقعیت این است که در این حوزه استراتژی درستی نداشتیم و دچار روزمرگی شدیم و مستشاران اقتصادی تاثیری در ظرفیت های بالای اقتصاد ایران در کشورهای محل ماموریت نداشتند. حتی مستشاران در ارتباط با راهنمایی تجار و مدیران اقتصادی که علاقمند به کار با اقتصاد ایران بودند به خوبی ایفای نقش نمی کردند و در زمینه ظرفیت های گردشگری ایران  هیچ بحثی به عمل نمی آمد و هیچ تبلیغی نمی شد و این نمایندگان در بحث صادرات هم نتوانستند نقش موثری ایفا کنند.

پورفلاح ادامه داد: اخیرا با پیگیری های وزارت امورخارجه و سازمان توسعه تجارت قرار بر این شد که نمایندگی از بخش اقتصاد انتخاب شوند و البته ترجیح ما این بود که این نمایندگان از بخش خصوصی باشند اما از بخش دولتی  انتخاب می شوند. رایزنان بازرگانی پیش از رفتن در اتاق بازرگانی در ارتباط با انتظارات بخش خصوصی توجیه می شوند. من در دو سه مورد از نزدیک شاهد توجیه رایزنان بازرگانی بودم و امیدواریم این مسئله در اعزام این افراد به ماموریت و کیفیت انجام وظیفه شان موثر باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: رایزن بازرگانی ایران در سفارت کشورمان در ایتالیا در جلسه ای با حضور رییس سازمان توسعه تجارت و نمایندگانی از ایتالیا و مدیر ایچه در ایران توجیه شد و در حال حاضر ارتباطات تجاری خوبی بین فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا به واسطه فعالیت های رایزن فرهنگی برقرار است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر