پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 2391
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1392 09:43
بعد از بررسی کلیات، خط مشی،‌ اصول و برنامه کابینه پیشنهادی یازدهم، مجلس روز گذشته(دوشنبه) در جلسه بعد از ظهر خود وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد اما به دلیل اتمام وقت ادامه بررسی این دستور به جلسه صبح امروز موکول شد.

 

به گزارش  ازراه مردم به نقل ایسنا، اولین وزیر پیشنهادی که مجلس وارد بررسی صلاحیت وی شد، حسب ترتیب حروف الفبا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

 

 

نجفی چهره شناخته شده سیاسی است نه فرهنگی و علمی


 

نماینده مردم قم در مجلس که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می‌کرد، گفت: رییس‌جمهور فردی را معرفی کرده که وی چهره شناخته شده سیاسی است نه یک چهره فرهنگی و علمی.

 

به گزارش ایسنا، احمدامیرآبادی فراهانی با بیان این مطلب اظهار کرد: قبل از این‌که بخواهم در موضع مخالفت خود با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن بگویم، اعلام می‌کنم که پشتیبان دولت هستم تا بتوانیم با ارائه راه‌حل‌های مطلوب، مشکلات اساسی مردم را حل کنیم؛ بنابراین علت مخالفتم به معنای مخالفت با دولت نیست.

 

وی تصریح کرد: قبول کنید آموزش و پرورش پس از انقلاب، یادگار شهیدان رجایی و باهنر و شهداست و برای تربیت اسلامی در میان دانش‌آموزان جایگاه ویژه‌ای دارد. اما وزیر معرفی شده علی‌رغم فعالیت‌هایی که در این وزارتخانه داشته، تغییر محسوسی در آموزش و پرورش ایجاد کرده است که نمونه آن را در طرح کلیات نظام آموزشی و تغییر در محتوای کتب درسی و اتخاذ روش‌های تربیتی و نادیده گرفتن آن‌ها شاهد هستیم.

 

وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در طی مدتی که تصدی وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بوده‌اید، چقدر تفاهم‌نامه با حوزه علمیه قم داشته‌اید که اکنون در برنامه‌های خود اعلام می‌کنید که درصدد تعمیق برنامه‌های دینی و اخلاقی دانش‌آموزان با رویکرد به تعالیم دینی و با همکاری مراکز علمیه و دینی هستید.

 

نماینده مردم قم در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به محدود کردن مراکز تربیت معلم در دوران تصدی نجفی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شما مقدمات انحلال امور تربیتی را محیا نمودید، در معقوله پرورشی و آموزش‌های دینی در آموزش و پرورش اعتقادی نداشته‌اید که وزیر بعدی نیز برنامه شما را به امر پرورشی اجرا کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «آیا اطلاعی از وضعیت مدارس در کشور دارید؟» خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آیا می‌دانید شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی چقدر است؟ که البته آزموده را آزمودن خطاست.

 

وی ادامه داد: بنده در اظهارات خود به عنوان مخالف نباید به مسائل سیاسی ورود کنم اما آقای نجفی اذعان دارید که حتی یک روز هم در مدرسه‌ای درس نداده و مدیر مدرسه‌ای نبوده‌اید، اما تنها در مدت هشت سال مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بوده‌اید که نمونه ایرادات آن زمان عدم تحول ساختاری، عدم تغییر نظام آموزشی، ناکارآمدی و مشکلات کارکنان و فرهنگیان در طی هشت سال بوده است و در برنامه‌ای که ارائه کرده‌اید، متاسفانه رجعت به گذشته کرده‌اید.

 

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر این‌که «نباید در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش وارد مسائل سیاسی شد»، افزود: اما می‌بینید که رییس‌جمهور فردی را معرفی کرده که وی چهره شناخته شده سیاسی است و نه یک چهره فرهنگی و علمی؛ لذا ما نمایندگان نمی‌توانیم از موضوع فتنه سال 88 عبور کنیم، آن اتفاق خساراتی را به ملت ایران وارد کرد و اجازه نداد که امتیاز بگیرند.

 

وی اظهار کرد: آقای نجفی شما در انتخابات سال 88 در ستاد موسوی بودید البته عضویت شما جرم نیست اما جای این سوال است که شما بی‌اطلاع از وضعیت کشور نبودید و با قوانین کشور نیز آشنا هستید. شما چه کاره بودید که وظیفه داشتید با همفکران خود در شمال شهر تهران حضور یافته و بگویید که از طرف موسوی و کروبی آمده‌اید؟

 

وی یادآور شد: حتی اخیرا نیز بعد از انتخابات سال جاری در کمیته آموزش و پرورش ستاد آقای روحانی اظهاراتی را بیان کرده‌اید که در حال حاضر امکان ارائه آن اظهارات نیست. آیا به آن‌چه در سال 88 اتفاق افتاد، معتقدید به تقلب یا خیر؟ چرا در شورای شهر تهران، مخالف نامگذاری میدانی به نام 9 دی بودید؟ در حالی که 9 دی چشم فتنه را کور کرد.

 

 

عده‌ای در قالب فتنه جدید بین ملت و عصاره ملت فاصله می‌اندازند


 

نماینده مردم بوکان گفت: فتنه جدیدی در راه است و طیف خاصی در صدد است بین ملت و ماحاصل اراده ملت یعنی مجلس شورای اسلامی فاصله بیاندازد؛ ولی مطمئنا مجلس در این دام نخواهد افتاد و با رای مردم به آقای روحانی همراهی خود را با دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، محمد قسیم عثمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرروش اظهار کرد: هر کس جزو جریان فتنه باشد نه دکتر روحانی چنین فردی را به کابینه راه می‌دهد نه مجلس به چنین فردی رای خواهد داد. طرح مباحث این چنینی به انحراف کشاندن اراده ملت و روبه‌رو کردن مجلس با عصاره ملت است.

 

وی با بیان این‌که «بذر فرهنگ و مدنیت در آموزش و پرورش کاشته می‌شود» گفت‌: دانش‌آموزان در آموزش و پرورش مسیر فردای خود را پیدا می‌کنند این وزارتخانه محصولی تولید می‌کند که ماده اولیه دانشگاه‌های کشور است. آموزش و پرورش به تدبیر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران کارخانه آدم‌سازی است و ورودی آن را آموزش و پرورش تامین می‌کند.

 

وی علت افزایش بزهکاری در جامعه را گسست بین خانواده‌ها و آموزش و پرورش دانست و افزود: بزهکاران به این دلیل بزهکار شدند که در دوران تحصیل در آموزش و پرورش مورد بی‌مهری قرار گرفتند آن هم در جایی که بین آموزش و پرورش و خانواده شکاف ایجاد می‌شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که «جه تدبیری برای آموزش و پرورش در شان نظام است؟» تصریح کرد: آموزش و پرورش از سدسازی،‌ راه‌سازی‌،انرژی هسته‌یی و از همه چیز مهم‌تر است؛ اگر نسل فردا، امروز به درستی ساخته نشود چه کسی فردا جای دکتر روحانی،‌دکتر لاریجانی و دکتر احمدی‌نژاد خواهد نشست؟

 

وی خطاب به دولت و مجلس خواستار توجه مسوولان به اهمیت و نقش آموزش و پرورش شد و افزود: مدیریت آموزش و پرورش باید مدیریت کارآمد،‌ برنامه‌آی و آینده‌نگر باشد، آموزش و پرورش را نمی‌توان مبتنی بر وضع موجود دانست و برنامه‌های کوتاه‌مدت را ملاک قرار داد، بلکه کار در این وزارتخانه، زیربنایی است.

 

وی با تبیین دلایل رضایت‌مندی کارکنان آموزش و پرورش از دوره وزارت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دلیل رضایتمندی کارکنان آموزش و پرورش از دکتر نجفی ریشه در 15 سال خدمت‌رسانی ایشان به کارکنان این وزارتخانه دارد.

 

عثمانی با بیان این‌که «معلم شدن آسان، ولی معلم ماندن سخت است» گفت: تنها وزیری که بین فرهنگیان جایگاه خوبی دارد بعد از شهید رجایی،‌ دکتر نجفی است. برنامه‌های ایشان برنامه‌هایی در جهت معلم ماندن فرهنگیان است. ده‌ها نامه از مردم به دست من نماینده رسیده است که اگر نماینده ملت هستم از دکتر نجفی حمایت کنم.

 

وی یادآور شد: شاخص‌ و عملکردهای دوران مدیریتی دکتر نجفی در آموزش و پرورش با وزرای قبل و بعد از ایشان اصلا قابل مقایسه نیست، اگر به معیشت معلم رسیدگی نشود، نمی‌تواند معلمی پرورش داد که مثل معلمان دهه اول انقلاب جان فشانی کنند.

 

نماینده مردم بوکان حمایت از نجفی را کمک به نظام و آموزش و پرورش دانست و نسبت به گرفتار شدن نمایندگان در دام مسائل سیاسی و حاشیه‌ای مطرح شده پیرامون وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هشدار داد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با درخواست از نمایندگان برای رای اعتماد بالا به محمدعلی نجفی، خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش متذکر شد: پس از قرار گرفتن در مسند وزارت آموزش و پرورش اجازه ندهید جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا آموزش و پرورش را باندی و جناحی کنند.

 

 

نماینده بویر‌احمد: نجفی در حوادث سال 88 مواضع افراد ناپخته را تعدیل کرد


 

نماینده مردم بویراحمد و دنا با رد مسوولیت محمدعلی نجفی در ستاد حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی گفت: ایشان در ستاد آقای کروبی هیچ سمتی نداشت، بلکه به دلیل سابقه‌اش در انقلاب، نقش تعدیل‌کننده مواضع تند افراد ناپخته در حوادث سال 88 را ایفا کرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلام‌محمد زارعی در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنانی که علیه محمدعلی نجفی مطرح شد را اتهام دانست و افزود: ایشان در ستاد آقای کروبی در سال 88 هیچ سمتی نداشت.

 

وی از نمایندگان خواست تا نگاه سیاسی به کابینه دکتر روحانی کنار گذاشته و اجازه دهند شرایط برزخی حاکم بر قوه مجریه برداشته شود.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دوران وزارت محمدعلی نجفی در آموزش و پرورش را دورانی درخشان توصیف کرد و گفت: توجه به مسائل تربیتی و شکوفایی برنامه‌های قرآنی در دوران مدیریتی دکتر نجفی در آموزش و پرورش و به وقوع پیوست گنجاندن برنامه نماز در مدارس در آن دوران تقویت شد.

 

نماینده بویراحمد و دنا توجه به معیشت فرهنگیان را از خاطرات جامعه فرهنگی کشور از دوران وزارت نجفی در آموزش و پرورش برشمرد و افزود: توجه به توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم در دوره دکتر نجفی 18 برابر شد و افزایش احداث درمانگاه‌های فرهنگیان در مناطق دور افتاده و محروم با رشد 206 درصدی روبه رو شد، همچنین تصویب قانون شورای‌های آموزش و پرورش و و اگذاری مسوولیت‌های به مراکز استان‌ها از شاهکارهای دوران دکتر نجفی است.

 

 

زاکانی: شخصیت سیاسی نجفی، شخصیتی معتدل برای اداره آموزش و پرورش نیست


 

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس موضع اعتقادی و شخصیت سیاسی نجفی را به عنوان بخشی از دلایل خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، علیرضا زاکانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی نوبت عصر دیروز یکی از دلایل مخالفت خود را با نجفی، شخصیت سیاسی او خواند و گفت: شخصیت سیاسی آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره جایی به نام آموزش و پرورش نیست.

 

وی افزود: اگر ما بحث فتنه را مطرح می‌کنیم، چون فتنه یک ملاک و شاخص است به طوری که اگر در زمان انقلاب، کسی انقلابی نبود، به او انگشت اتهام می‌زدند، یا در دوران جنگ کسی که به رغم توانایی، خانه‌نشینی کرد، او مورد انتقاد قرار می‌گرفت؛ همین موضوع در مورد اتفاقات سال 78 نیز صادق است، صادق است که آقای روحانی در 23 تیر آن سال آن سخنرانی را مطرح کردند، آن روز روز امتحان بود و ما به ایشان افتخار می‌کنیم.

 

سخنگوی فراکسیون صاولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: اگر راجع به فتنه صحبت می‌کنیم، چون اصل فتنه را براندازی و طرح نظام سلطه و طرح اسرائیلی – آمریکایی می‌دانیم که عده‌ای در داخل تصدی آن را دانسته و یا ندانسته به عهده گرفته‌اند.

 

وی یادآور شد: در دوم تیرماه سال 78 از پشت همین تریبون با نمایندگان صحبت کردم و گفتم که جمع زیادی به انتخابات معترضند و سوال دارند، نظام باید به این سوال آنها «رای من کو» پاسخ دهند، در این بین عده قلیلی هستند که آتش‌بیار معرکه‌اند و آتش‌افروزی می‌کنند، طبیعتا نظام برای تامین امنیت خود باید با آنها برخورد کند.

 

زاکانی اضافه کرد: فتنه یعنی دروغ بزرگ تقلب در انتخابات سالم سال 88. فتنه یعنی اینکه اتهام جنایت و تجاوز را به نظام اسلامی و مامورین این نظام مقدس زدن و اگر می‌گوییم فتنه، منظورمان این است که با شعار قانون، قانون‌شکنی کردند، لذا اساسا ما راجع به معترضین صحبت نمی‌کنیم چون آنها پاسخ خود را گرفتند و در 9 دی پاسخ فتنه‌گران را دادند، ما از کسانی صحبت می‌کنیم که آتش‌بیار این معرکه بودند.

 

زاکانی با اشاره به مسوولیتش برای پیگیری قضایای بعد از سال 88 در دوران مجلس هشتم گفت: یکی از وظایفی که ما مسوول پیگیر آن بودیم، ترکیبی شامل آقای ابوترابی، جلالی، نادران و بنده بودیم که مامور شدیم تا پیش آقای رضایی، کروبی و موسوی برویم تا از آنها بپرسیم که مشکل کجاست؛ اولین نکته‌ای که بعد از گزارش آقای ابوترابی، آقای هاشمی در روز چهارشنبه 27 تیر 88 گفتند، این بود که صبح روز شنبه یعنی فردای انتخابات و زمانی که هنوز رای‌ها در حال شمارش بود، آقای خاتمی به ایشان زنگ زده و گفتند که با بنده کار دارند، آقای هاشمی نیز از آنها می‌خواهند که ظهر پیش آنها بیاید، ظهر همان روز آقایان خاتمی، موسوی و سیدحسن خمینی پیش آقای هاشمی رفتند و طبق گفته آقای هاشمی، اینها گفته‌اند که معتقد به تقلب هستند و راه‌های قانونی را آقای موسوی قبول ندارد.

 

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: شاید آنها آن روز متوجه واقعیت نشدند ولی چرا تا امروز زبان در کام گذاشته و صحبت نمی‌کنند، این چه مرامی است؟

 

زاکانی یادآور شد: ما خدمت آقایان موسوی، رضایی و کروبی رسیدیم و دو بار پیش آقای هاشمی هم رفتیم، اینها یک کلمه استدلال راجع به فتنه نداشتند، ما متحیر بودیم که اعتراض اینها به چه دلیل است، آقای هاشمی پاسخ ما را دادند و گفتند که اینها از ظهر شنبه یعنی فردای انتخابات ادعای تقلب کردند و قوانین را قبول ندارند.

 

زاکانی افزود: آقای لاریجانی در مجلس برای بررسی اتهام تجاوزی که آقای کروبی به نظام مقدس زدند دو گروه در مجلس هشتم تشکیل دادند. اگر بعضی از دوستان اطلاعی ندارند، ما زنده‌ایم و نمرده‌ایم و می‌توانیم اینها را توضیح بدهیم، اگر این دوستان اطلاعی ندارد، اشکال از بنده است که چیزی نگفته‌ام.

 

وی افزود: آقایان نظام را متهم به تجاوز کرده‌اند که ماحصل این اتهام این شد که هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که این اتهام از اساس باطل است، سه نفر در قوه قضاییه مسوول رسیدگی شدند و بررسی کردند و به این موضوع رسیدند که این اتهام دروغ است که آقای کروبی گفتند شما که فهمیدید این اتهام دروغ است پس چرا اعلام نمی‌کنید؟ ولی باز هم هیچ صحبتی نشد.

 

زاکانی خطاب به نمایندگان گفت: دوستان عزیز بیراهه نروید. ما کجا داریم می‌رویم؟ آقای نجفی در همان ایام این اقدام آقای کروبی را شجاعانه خواند، اما آقای نجفی شما از نظام و شهدا خجالت نکشیدید؟

 

وی افزود: شما در کمیسیون آموزش آمدید ولی رویتان نشد که چیزی بگویید و حتی نگفتید که بحث فساد را قبول ندارید، این همان فتنه‌ای است که همه را زمین‌گیر کرد.

 

زاکانی اضافه کرد: از طرف دیگر آقای تاج‌بخش این موضوع را برملا کرد که 10 سال برای این کار برنامه‌ریزی صورت گرفته است اما آقای نجفی در نامه خود به مراجع، گفته‌اند که اسف‌بارتر این است که دستگاه‌های امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه، خیال‌پردازانه و سراپا اشتباه است و برای معرفی فعالان به عنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند، آقای نجفی این نامه را با این مضامین ارسال کرده است ولی اگر کسی در روز روشن نور خورشید را نمی‌بیند، ما بنا نداریم که آن را مسوول و سرآمد مسوولان قرار بدهیم.

 

زاکانی تاکید کرد: ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، ایشان در بخشی از نامه خود اینگونه آورده است که «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان در دامنه نگرانی‌ها افزوده است.»

 

زاکانی اضافه کرد: ما در همه این موارد کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که آقای بروجردی می‌تواند گزارش دهد، کمیسیون امنیت ملی در همان دوران کمیته‌ای را تشکیل داد که در زندان‌ها رفتند و با شرایطی مواجه شدند که 180 درجه برخلاف این اظهارات است. این موارد قبل از اظهارات مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 نیست بلکه مربوط به دو ماه بعد یعنی مردادماه است.

 

وی خطاب به نجفی گفت: آقای نجفی شما برای ما محترم هستید ولی من در شورای عالی هلال‌احمر بودم که به منازل می‌رفتند، می‌گفتند قبل از آن جناب آقای نجفی با یک خانمی می‌آیند و می‌گویند که ما نماینده موسوی و کروبی هستیم، پس چرا شما مدعی نظام نیستید، آقای توکلی و نادران مامور بررسی شدند که می‌توانند شهادت دهند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که در مجلس بر سلایق سیاسی تصمیم گرفته نشود.

 

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل دیگر مخالفت خود را با نجفی موضع اعتقادی‌اش خواند و گفت: در نظام ارزشی اسلام انسان، دو بعد مادی و معنوی دارد که در مقابل در نظام غرب بعد مادی تنها مورد توجه قرار می‌گیرد. طبیعتا مسوولان جامعه اسلامی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کند و بنده از این جهت با آقای نجفی مخالفم که از بعد اعتقادی آن جامعیت و اعتقاد لازم را به جایگاه آموزش و پرورش ندارد.

 

وی با بیان اینکه قانون اساسی با فرمایشات امام و رهبری به رشد فضایل انسانی توجه دارد، گفت: برهمین اساس قانون برنامه توسعه بر تحولی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تاکید دارد که محصول آن سند بنیادین توسعه در حوزه تعلیم و تربیت شده است که آقای نجفی در برنامه‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که شورایی را برای بررسی سند تشکیل می‌دهد، این در حالی است که چندین وقت است در دولت دهم برای این سند کار می‌شود.

 

زاکانی با اشاره به دوران مدیریت نجفی در وزارت آموزش و پرورش گفت: دوران وزارت آقای نجفی نشان می‌دهد که در این دوران ابعاد اعتقادی کمرنگ شده است که با توجه به این دوره به خوبی می‌توان در مورد عملکرد آقای نجفی قضاوت کرد.

 

وی در پایان گفت که آموزش و پرورش به تحول بر پایه نگاه درست به انسان نیازمند است که اعتقاد ما براین است که آقای نجفی معتقد به ایجاد این تحول نیست.

 

به گزارش ایسنا، بدلیل پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس، ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش به جلسه علنی صبح امروز موکول شد.

اما در جلسه صبح امروز مجلس لاهوتی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی سخن خود را آغاز کرد وپس از او نجفی با استفاده از وقت خود به دفاع از برنامه‌ها و عملکرد خود پرداخت.

 

لاهوتی: سرکشی نجفی به خانواده‌های حوادث سال 88 مصوبه شورای شهر بود


نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: سرکشی دکتر نجفی به خانواده‌های حوادث سال 88 مصوبه شورای شهر تهران بود و گزارش ‌آن به مقام معظم رهبری ارجاع شد که مسوول دفتر ایشان به انضمام نامه‌ای، این گزارش را به اطلاع اعضای شورای امنیت ملی رساند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرداد لاهوتی در دفاع از محمدعلی نجفی وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش گفت: گزارش ماموریت دکتر نجفی برای سرکشی به خانواده‌های حوادث سال 88 باید به درستی به اطلاع جامعه رسانده شود.

 

وی گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران که دکتر نجفی نیز عضوی از آن شورا بود، هیاتی ماموریت یافت تا از خانواده‌ها‌ی حوادث سال 88 سرکشی کند که این ماموریت توسط این هیات انجام شد و گزارش آن تقدیم مقام معظم رهبری گردید در برخی از این گزارش آمده است همه خانواده‌های حوادث سال 88 از اقشار ضعیف جامعه هستند و اکثرا سابقه حضور در جبهه و سابقه ایثارگری دارند. گزارش مفصل هیات به انضمام نامه‌ی حجت‌الاسلام و المسلمین گلپایگانی مسوول دفتر مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد.

 

نماینده مردم لنگرود با اشاره به نقل قول غیرواقعی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از ایشان نقل کردند که از «وقتی از ایشان پرسیدم که آیا رییس جمهور می‌شوید ایشان گفتند که کسی رییس جمهور می‌شود که به نظام اعتقاد داشته باشد» این سخن دروغ محض است آیا می‌شود که کسی سالها در بخش‌های مختلف نظام خدمت کرده باشد ولی نظام را قبول نداشته باشد؟ آیا در حالی که برای استخدام یک آبدارچی از دستگا‌های نظارتی استعلام می‌شود آیا امکان دارد برای تصدی پست‌های عالی نظام استعلامی نشود؟

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های بیست گانه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دکتر نجفی از 22 محور برنامه پنجم توسعه در بیست محور برنامه دارد این میزان توجه به قانون برنامه در کانون توجه هیچ وزیری نیست.

 

وی تاسیس شوراهای آموزش و پرورش،‌واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به استانداران و فرمانداران و مردم، تاسیس سه پژوهشکده، یک دانشگاه، سازمان کودکان استثنایی و هزاران مدرسه را در دوران مسوولیت نجفی در وزارت آموزش و پرورش و سایر مسوولیت‌های دولتی اجرا شده دانست.

 

وی با بیان اینکه نماز مدارس در زمان دکتر نجفی پایه‌گذاری شد، گفت: از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رییس نهضت سوادآموزی بپرسید که نماز مدارس در زمان چه کسی پایه‌گذاری شد؟ یا یکی از مخالفان، تاسیس مدارس غیردولتی را مورد انتقاد قرار داد، در پاسخ به این همکار گرامی باید گفت تاسیس این مدارس به مردم تحمیل نشد بلکه کمکی در جهت کاهش بار مالی دولت بود حال اگر مخالف این مدارس هستید می‌توانید با قانون این مدارس را تعطیل کرده و بار مالی آن را بر دوش دولت بگذارید.

 

نماینده مردم لنگرود با تاکید بر اینکه فرهنگیان چشم به راه تصمیم مجلس درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند، گفت: بیش از 100 فرهنگی با بنده تماس گرفتند و گفتند در مجلس بگویید که دکتر نجفی چه خدمات ارزنده‌ای در آموزش و پرورش ایجاد کردند. فرهنگیان امروز از نمایندگان انتظار دارند با رای بالایی دکتر نجفی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنند.

 

وی متذکر شد: آموزش و پرورش امروز نیازمند تغییر و تحول است و دکتر نجفی با برنامه‌هایی که در دست دارد اجرایی سند بنیادین آموزش و پرورش را به صورت تدریجی با تدبیر در دستور کار دارد.

 

نجفی: چیزی که به من نمی‌چسبد نچسبانید


وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان باید در انتخاب و تقویت حس دینی آزاد باشند وگرنه اگر تحمیل شود دین‌گریز خواهند شد، گفت: هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب‌زدگی و سیاست‌زدگی و مبتنی بر هماهنگی میان اعضای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که در دفاع از خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اینکه مباحث مربوط به وزارتخانه‌ها و آن هم آموزش و پرورش اولویت پیدا کرده گرچه براساس حروف الفبا بوده اما به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم درآینده مجلس و دولت به تقدم آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه قلمروی فعالیت آموزش و پرورش از هر لحاظ بزرگترین و موثرترین قلمروی خدمات دولت است، گفت: هیچ خانواده‌ای در کشور نیست که نسبت به آموزش و پرورش و تصمیمات آن حساس نباشد البته از این مهمتر رسالتی است که بر دوش آموزش و پرورش در کشور گذاشته شده است و آن پرورش نسل آینده کشور و انسان‌هایی شایسته و کارآمد است که از نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌هایش دفاع کند.

 

نجفی تصریح کرد: فعالیت آموزش و پرورش چون با روح و ذهن حساس کودکان،‌نوجوانان و جوانان سر و کار دارد بسیار ظریف‌،پیچیده و عمیق است لذا هر تصمیمی در آموزش و پرورش باید فارغ از شتاب‌زدگی و سیاست‌زدگی بوده و مبتنی بر هماهنگی میان اجزای کلی نظام تعلیم و تربیت اتخاذ شود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش استفاده از تجربیات گذشته و پیروی از اندیشه و برنامه‌های راهبردی را از ضروریات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: یکی از ضعف‌های گذشته فقدان برنامه راهبردی در آموزش و پرورش بوده است. لذا در سالیان گذشته بعضی از تصمیمات ضد و نقیض گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه امروز یکی از بزرگترین امتیازات آموزش و پرورش اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی این حوزه است که به تایید رهبری رسیده است و در سال 92 ابلاغ شده، گفت: این اسناد سندهای مادری هستند که به اعتقاد من در بیست سال آینده اساس آموزش و پرورش باید بر مبنای آنها گذاشته شود گرچه سندهایی مانند سند چشم‌انداز،‌نقشه جامع علمی کشور و برنامه 5 ساله نیز وجود دارد اما باید در 20 سال آینده بتوانیم اهداف منظور شده در سند تحول و سیاست‌های کلی محقق سازیم.

 

نجفی خاطر نشان کرد: تحقق آنچه در این اسناد آمده است مستلزم آن است که تصمیمات به دور از شتاب‌زدگی اتخاذ شود و از نیروهای کارشناس و توانمندی استفاده شود که نقشه راه را تبیین کرده و برنامه عملیاتی برای اجرایی سند تحول ارائه کنند.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به صحبت‌های زاکانی گفت: زاکانی در مخالفت با برنامه‌های من اعلام کرد که من قصد تغییر در سند تحول را دارم در حالی که اینگونه نیست و بنده می‌گویم که محتوای سند می‌تواند تغییر کند که در جهت آن مجمعی از نخبگان تشکیل شده و اهداف آنچه که در دو سال اخیر در سند مطرح شده، تهیه نقشه راه برای اجرای سند و بررسی محتوایی در سند را پیگیری کنند. چرا که براساس سند تحول بنیادین هر 5 سال یکبار باید این سند مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی اعلام شود.

 

وی با بیان اینکه بنده 59 برنامه برای این وزارتخانه پیش‌بینی کرده‌ام که غیر از دو مورد آن مابقی مستند به سند تحول و سیاست‌های کلی است، گفت: در مورد سند تقریبا تمام اجزای آن در برنامه ارائه شده توسط من پیش‌بینی شده است.

 

نجفی با اعتقاد به اینکه غایت آموزش و پرورش تربیت است که آموزش ابزار آن و تربیت هدف آن است، گفت: اگر تربیت نادیده گرفته شود اصل آموزش و پرورش مهمل می‌شود بنابراین بنده چگونه می‌توانم مخالف تربیت باشم. در حالی که در برنامه‌های خود صحبت از تعمیق فعالیت‌های تربیتی دارم نه حذف آن،‌خیلی عجیب است که اکنون گفته می‌شود معاونت پرورشی آموزش و پرورش در زمان تصدی من بر این وزارتخانه منحل شده در حالی که اینطور نبوده است‌ آقای امیرآبادی در سخنان خود مطرح کرد که در دوره من برای انحلال این معاونت زمینه‌سازی شد تا در دوره بعد این کار انجام شود در حالی که این امردر دوره پس از من آقای مظفر وزیر بود که خودشان اینجا حضور دارند. لذا این موضوع چه ارتباطی با من دارد که گفته می‌شود شش سال قبل برای منحل شدن این معاونت زمینه‌سازی شد.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به در نظر گرفتن چشم‌انداز آینده فعالیت‌های پرورشی در برنامه‌های خود اظهار کرد: همان حرفی که در سال 76 گفتم اکنون با زبانی علمی‌تر در سند تحول بیان شده است. لذا معتقدم قوی‌ترین معاونت آموزش و پرورش معاونت پرورشی بوده است.

 

نجفی در بخش دیگری از سخنانشی با اشاره به اینکه روح و جان تمام اجزای آموزش و پرورش باید تعالیم دینی باشد، اظهار کرد: معتقدم اگر دین و روح دینی در تعلیم وتربیت دمیده می‌شود باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد و انتخاب دانش‌آموزان و تقویت حس دینی در آنها اصلی است که باید آزادانه باشد وگرنه با تحمیل نمی‌شود زیرا دانش‌آموز دین گریز خواهد شد.

 

وی ادامه داد: من 35 سال پیش تحصیلات خود در آمریکا نیمه کاره گذاشته و به ایران آمدم در حالیکه بهترین پیشنهادها را داشتم اما به عشق ایران و شهید چمران آمدم.حال می‌گویند بنده رییس جمهور نشده‌ام چون با حکومت اسلامی مخالفم! این چه حرفی است که گفته می‌شود زیرا من کسی هستم که در دوران تصدی خود در آموزش و پرورش از برجسته‌ترین روحانیون مانند آقایان قرائتی و محمدیان در معاونت‌های خود استفاده کرده‌ام بعد می‌گویند ارتباط من با حوزه‌های علمیه قطع بوده است این جور مصاحبه و جوسازی چه معنایی دارد؟ چیزی که به من نمی‌چسبد نچسبانید.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون 80 درصد فرهنگیان از آمدن من به آموزش و پرورش خوشحال هستند اما چرا برخی حرف‌ها گفته می‌شود یعنی می‌گویید 9 سال کار ضدارزشی کردم اما اینها نفهمیدند.

 

ادامه دارد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر