جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 23783
تاریخ انتشار: 20 تير 1395 10:34
با حضور مردم و هنرمندان

مراسم وداع با کیارستمی

مراسم بدرقه پیکر عباس کیارستمی حدود ساعت 8:30 با حضور هنرمندان، سینماگران و جمع کثیری از هنردوستان در خیابان حجاب تهران و مقابل کانون پرورش فکری آغاز شد.
پیکر عباس کیارستمی بر دستان مردم و با ذکر لا اله الا الله به سمت کانون آمد. این اتفاق در حالی افتاد که مردمی که بیرون از محوطه کانون ایستاده بودند و جمعیت قابل توجهی هم هستند به ابراز احساسات برای این کارگردان پرداختند. همچنین در دست برخی از مردم تابلوی پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی دیده می شد.

در این مراسم پرویز پرستویی به عنوان مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و از مردم درخواست کرد به احترام کیارستمی نظم را رعایت کنند.

وی گفت: به نام خدای خالق خانه دوستی ها. دوستان عزیز و هنرمندان و خانواده کیارستمی امروز گرد هم آمده ایم تا عزیزی را بدرقه کنیم که سال ها تلاش کرد برای ما خاطراتی را به جا گذارد. هنرمندی که تنها یک فیلمساز و شاعر نیست. او فقط یک تصویر گر و عکاس نیست. او همه این ها هست اما فقط همه اینها نیست. کیارستمی یعنی هنر متعالی سرزمین پهناور ایران.

ابراهیم حقیقی گرافیست و طراح دیگر سخنران مراسم هم گفت: حرف زدن درباره دوستی که ۴۵ سال از همکاری و دوستی عمیق من با او می گذرد بسیار سخت است.

وی افزود: کیارستمی به ما آموخت که فیلم می تواند پر از مهر و دوستی باشد و قلب های تمام جهان را به هم پیوند دهد. کیارستمی الفبای تازه ای برای سینمای جهان طراحی کرد. اشخاصی مانند کیارستمی استثنایی هستند که هنر را تکان می دهند.

سیف الله صمدیان عکاس و مستندساز هم در سخنانی گفت: اصلا نمی خواهم صندوق خاطرات سه دهه دوستی خود با کیارستمی را باز کنم اما این چند روز یک فایل تصویری از کیارستمی پخش شد در فضای مجازی که در آن از او می پرسند کدام اثر خود را بیشتر دوست داری که بیشتر بدرخشد و او بدون هیچ تعارفی گفت می خواهم خودم زندگی را ادامه دهم. معتقدم که کیارستمی هم خودش را کامل نشناخت. او مرد بسیار فعالی بود او در ۲۴ ساعت روز ۲۰ ساعت کار می کرد و ۴ ساعت باقی مانده را به کارهای خود فکر می کرد.

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس کشورمان نیز در میان سخنرانان این مراسم بود. او گفت: «از طرف خانواده سینما این روزهای تلخ را تسلیت می گویم و سپاسگزارم که امروز چنین جمعیتی برای این سینماگر بزرگ آمده اند.»

فرهادی افزود: «آقای کیارستمی باورم نمی شود امروز در این جمع ایستاده ام تا شما را بدرقه کنم. این روزها حرف های زیادی از شما زده شده است اما هرچند دیر ولی باید بگویم سپاسگزارم که نام این سرزمین را در جهان به نامی دلنشین و با احترام تبدیل کردید. از شما سپاسگزارم که با همه سنگ اندازی های سیاست مدارانه و نادیده گرفتن ها، دل از این سرزمین نبریدید. از شما سپاسگزارم که راه ناهموار و سنگلاخ سینمای این مرز و بوم را برای حضور در خارج از ایران هموار کردید که اگر امروز اشتیاقی برای دیدن فیلم های ایرانی است برای تلاش شما بوده است. سپاسگزارم نه به این خاطر که زیبایی های جهان را دیدید بلکه به این دلیل که جهان را زیبا می دیدید. از شما خواهش می کنم که پیغام ما را برسانید که تو اگر در تپش باد خدا را دیدی همت کن و بگو ماهی ها حوضشان بی آب است.»

بعد از صحبت های فرهادی حجت الله ایوبی در سخنانی مزین به شعر از کیارستمی یاد کرد.

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و حجت‌ الاسلام دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات، محمدرضا عارف نماینده مجلس شورای اسلامی در این برنامه حاضر هستند.

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، علی رفیعی، سیف‌الله صمدیان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش فرهنگ، نیکی کریمی، مریلا زارعی، رضا کیانیان، عادل بزدوده، نادر مشایخی، جهانگیر کوثری،باران کوثری،ابراهیم مختاری، یدالله صمدی، ابراهیم حقیقی، آتیلا پسیانی، نرگس آبیار،حبیب رضایی، جعفر پناهی،همایون اسعدیان،حسین پاکدل،عاطفه رضوی،حسن پورشیرازی، بیتا فرهی، رویا نونهالی، منوچهر شاهسواری،مازیار میری،محمدرضا مویینی،امیر اثباتی، الهام پاوه‌نژاد و.... از جمله هنرمندان حاضر در آیین بدرقه هستند.

پس از پایان مراسم مقابل کانون، پیکر عباس کیارستمی برای خاکسپاری به لواسان منتقل می‌شود.

بنی‌اعتماد سخنگوی ستادی که برای بدرقه کیارستمی تشکیل شده است،در جدیدترین اظهاراتش به ایسنا در پاسخ به اینکه آیا مراسمی خاصی در لواسان برای تدفین پیش بینی شده است، گفته بود: به دلیل محدودیت مکانی آرامستان واقع در لواسان، این مراسم بصورت خصوصی و صرفا توسط خانواده، تعدادی از وابستگان نزدیک انجام خواهد شد.

کیارستمی که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام بنا به تصمیم خودش 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت. 

او 14 تیر ماه از دنیا رفت و پیکرش به ایران منتقل شد.

این هنرمند در هفتم اردیبهشت هنگام ترخیص از بیمارستان در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا گفته بود: من امروز از بیمارستان مرخص می‌شوم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست. ۵۰ روز در بیمارستان بوده‌ام و امیدوارم بتوانم پروسه بهبودی‌ام را در خانه ادامه دهم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به تازگی در پی برخی نقطه‌نظرات و انتقادات درباره‌ی مراحل درمان کیارستمی، طی نامه‌ای به معاون و دادستان انتظامی نظام پزشکی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی این هنرمند دستور داد.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر