پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 23352
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 12:19
حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای برنامه‌های هفته قوه قضائیه را تشریح کرد و گفت: امسال هم مانند سنوات گذشته، برنامه‌های متنوعی برای هفته قوه قضائیه تدارک دیده شده است.
به گزارش راه امروز، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای  در نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام حسن (ع) و هفته قوه قضائیه اظهار کرد: یاد و نام شهدای عزیز و شهدای قوه قضائیه (آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید قدوسی و شهید لاجوردی) را گرامی می‌داریم و از روح آن‌ها برای پیمودن راه شهدا در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران استمداد می‌طلبیم.

وی ادامه داد: هفته قوه قضائیه فرصتی برای دستگاه قضا و مردم است تا مرور و بررسی‌ای بر سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد سال گذشته و همچنین نگاهی به اولویت‌های سال جاری و پیش رو نیز داشته باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: امسال هم مانند سنوات گذشته، برنامه‌های متنوعی برای هفته قوه قضائیه تدارک دیده شده است، از جمله اینکه با حضور سران سه قوه و مقامات و مسئولان لشکری و کشوری و با حضور رسانه‌های عمومی و همه مدیران قوه قضائیه همایشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ویژه این همایش گفت: قوه قضائیه در حضور این جمع به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای همه مردم یک گزارش تفصیلی ارائه می‌دهد که این گزارش توسط وزیر دادگستری عرضه می‌شود. این یکی از نقاط قوت نظام است که عملکرد خود را به صورت عریان در نظر همگان اعلام می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: دومین نکته در اهمیت این همایش حضور سران سه قوه در آن است که هر کدام دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند و همه مدیران و دست‌اندرکاران قوه قضائیه در این همایش عملکرد خود را که جمع بندی شده است مشاهده کرده و گزارش آن از طریق رسانه ملی و یا سایر رسانه‌ها به سمع و نظر مردم نیز می‌رسد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: هر ساله تعدادی از مدیران و مسئولان قوه قضائیه، به خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند و امسال نیز همین گونه است، گزارشی توسط رئیس قوه قضائیه خدمت مقام معظم رهبری ارائه و از رهنمودهای ایشان استفاده لازم خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما از این ملاقات دو استفاده بزرگ می‌بریم، اول اینکه رسیدن حضور ولی امر مسلمین و بهره مندی از این جلسه به خصوص اینکه این دیدار در ماه مبارک رمضان و در آستانه افطار صورت خواهد گرفت و مهمتر از آن رهنمودهایی است که مقام معظم رهبری ارائه می‌کنند و سیاست کلی ما را بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه که ما موظف هستیم آن را تعقیب کنیم بیان می‌کنند که چراغ راه ما برای آینده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای حضور در مرقد امام راحل (ره) و تجدید میثاق با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: اعتقاد ما این است که امام راحل (ره) زنده است و ما با احیاگر اسلام و عزت و شرف اسلامی تجدید پیمان می‌کنیم و با حضور در مرقد امام راحل (ره) می‌گوییم که آمده‌ایم که با آن بزرگوار پیمان مجدد ببندیم و تا پایان در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم و هرگونه سختی را در این مسیر به جان می‌خریم و ان شاالله تا پایان در مسیر ولایت فقیه باقی خواهیم ماند.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه ما هرچه داریم از برکت ایثارگری جانبازان و شهدا است، گفت: یکی از برنامه‌ها ما در هفته قوه قضائیه دیدار با مجموعه‌ای از خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان قوه قضائیه است؛ چراکه خانواده‌های آن‌ها نیز سهمی در شهادت و جانبازی آن‌ها دارند.

وی ادامه داد: طبق آمار حدود 225 شهید در قوه قضائیه، و بیش از 5 هزار رزمنده در قوه قضائیه داریم و مجموع ایثارگران در قوه قضائیه، 16 هزار نفر است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: گزارش مقدماتی سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف ظرف این هفته یا هفته آینده ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه 300 میلیونی اعطای وام به 5 نفر از اعضای یک صندوق، معادل اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به 150 نفر است، این خلاف عدل و عدالت اجتماعی است. در این زمینه قدم اول را باید دولت بردارد و اگر نیاز به اصلاح قانون است این امر صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای  تصریح کرد: قوه قضائیه در سال 95 تمرکز بر روی بند سوم اصل 156 قانون اساسی ناظر بر احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع را توسعه خواهد داد.

وی اظهار کرد: طبق قانون باید از ظرفیت‌های مدعی العموم پیرامون آنچه که مرتبط با سلامت روح و جان انسان‌ها است استفاده شود و  در سال 94 سازمان بازرسی کل کشور در راستای احیای حقوق عامه گزارشی اجمالی را در رابطه با آلودگی هوا و کاستی‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه، به رئیس جمهور و معاون اول وی ارائه کرد. مدعی العموم منتظر نمی‌ماند که پیرامون آلودگی و تخریب محیط زیست از مراجع رسمی شکایت واصل شود و در این زمینه در راستای احیای حقوق عامه ورود پیدا می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سلامت مردم اهمیت بسیاری دارد و فرد یا افرادی حق ندارند برای منافع مادی و شخصی خود مواد غذایی آلوده و فاسد توزیع کنند لذا در این رابطه در سال گذشته و سال جاری افراد و واحدهایی که در زمینه توزیع مواد غذایی فاسد مقصر بودند مورد تحقیق و بررسی قضایی قرار گرفتند و این امور جزو حقوق شهروندی است و چه حقی بالاتر از حق حیات و سلامت شهروندان.

معاون اول دستگاه قضا بیان کرد: در چند روز اخیر یک مرکز تولید شیر در کرمان که کارهای گوناگون دیگری انجام می‌داد و همچنین در محل آن مواد غیرقابل مصرف وجود داشت، پلمب شد و چند نفر از عوامل آنجا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفتند و امروز هم قرار بود مسئول آنجا مورد بازجویی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما مجاز نیستیم دست روی دست بگذاریم تا فحشا، منکر و ابتذال در جامعه رواج پیدا کند، یادآور شد: از جمله اولویت‌های دستگاه قضا در سال گذشته و سال جاری حساسیت نسبت به اموری است که سلامت جامعه را خدشه دار می‌سازد، اگر چنانچه سایر دستگاه‌ها با هماهنگی قوه قضائیه در این زمینه به وظایف خود عمل کنند ما شاهد نتایج مطلوبتری خواهیم بود؛ اما اگر آن‌ها در این زمینه ورود پیدا نکنند مدعی العموم موظف است از اموری که اشاعه فحشا می‌کند جلوگیری بعمل آورده و ما در اجرای این امر از شماتت دروغگویان مدافع حقوق بشر هراس نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: دیوان عدالت اداری مصمم است در سال جاری با بکارگیری فناوری جدید اجازه ندهد واحدها، آیین نامه‌ها و احیانا رفتار ماموران حکومتی و دولتی مغایر با قانون و منافع مردم باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با دستگیری نازنین زاغری در کرمان گفت: مسئله فردی که نام بردید امنیتی است و چون در کرمان بوده آنجا دستگیر شده و پرونده به تهران منتقل و در تهران رسیدگی می‌شود.

معاون اول دستگاه قضا افزود: این پرونده اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی ادامه داد: شکات پرونده ورمی کمپوست به 13 هزار نفر رسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی در رابطه با حکم جهرمی مدیرعامل سابق بانک صادرات تصریح کرد: جهرمی به حکم صادره اعتراض نکرده و حکم وی قطعی شده است و خلاف قانون نیست، حکم صادره در رابطه با اتهام فساد مالی نبوده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سئوالی مبنی بر واکنش‌های برخی مسئولان در رابطه با لغو کنسرت‌ها از سوی دادستان گفت: ما با صدای بلند می‌گوییم اگر چنانچه کنسرتی با رعایت شرع و قوانین انجام شود ما با آن مشکلی نداریم؛ اما اگر اعمال خلاف عفت عمومی و نظم و امنیت عمومی تحت پوشش کنسرت صورت گیرد و گزارش رسمی آن نیز به دست ما برسد و کسی متعهد به جلوگیری نشود، ما تاکید می‌کنیم که چنین چیزی انجام نشود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر