جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 23269
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1395 14:30
«تک دوره‌ای شدن روحانی»، پرو‌ژه‌ای که پس از انتخابات مجلس در اسفند 94 و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، هر روز با رنگ و لعاب خاصی از سوی مخالفان دولت روحانی مطرح می‌شود.
به گزارش راه امروز، «تندرو» بودن اما ویژگی اکثر کسانی است که پیگیر پروژه تک دوره ای شدن دولت حسن روحانی هستند. گمانه ای که اولین بار در سال 93 حمیدرضا ترقی از اعضای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد و کلیدی شد برای فتح باب پروژه تک دوره ای شدن روحانی و حملات جدید بر ضد دولت.

یک سال بعد هفته نامه یالثارات ارگان رسانه ای منتقد دولت ، دوباره به این موضوع ورود کرد تا پروژه یک دوره ای شدن ریاست جمهوری روحانی جدی تر از قبل توسط منتقدان دولت پیگیری شود.

پروژه ای که تندروها کلید زده بودند، راه جدیدی را پیش روی حامیان محمود احمدی نژاد گذاشت، گرچه آنها تلاش دارند سفرها و تحرکات این ماه های اخیر رییس دولت سابق را امری در راستای تبیین خط امام معرفی کنند اما کیست که نداند احمدی نژادی های حاضر در سیاست به جد به دنبال بازگرداندن آن مرد رفته به پاستور هستند و«یک دوره» ای شدن دولت روحانی همان چیزی است که آنها را در تحقق این آمال و آرزوها کمک خواهد کرد.

حامیان احمدی نژاد  به جای رسانه های رسمی کشور، این روزها فضای مجازی را برای کار رسانه ای انتخاب کرده اند و به صورت هماهنگ سعی دارند تا با تکرار کلید واژه تک دوره ای بودن دولت روحانی این موضوع را تمام شده جلوه دهند و فضای سیاسی شبکه های اجتماعی را اینگونه در دست خود بگیرند. امری که از سوی تندروهای اصولگرا هم اجابت شده است، چه آنکه این دسته از اصولگرایان در روزهایی که تریبون کمی برای اظهارنظر دارند، شبکه های اجتماعی از اینستاگرام تا تلگرام را فرصت مغتنمی برای تاختن به دولت روحانی می دانند.

حامیان رئیس دولت نهم و دهم که انتخابات سال 92 را از دست داده‌اند و اصولگرایان تندرو که اسفند 94 دستشان را از مجلس کوتاه کرده است، در تلاشند که با پیگیری پروژه تک دوره ای شدن روحانی از این کلاه نمدی برای خود ببافند.

البته این پروژه مخالفان، در دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب شناخته شده است تا جایی که از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و  باهنر دبیرکل جبهه پیروان تا محمدرضا عارف و حسین مرعشی از چهره های اصلاح طلب از مخالفان جدی این پروژه هستند و هر یک آن را تلاش منتقدان دلواپس دولت می دانند نه یک تحلیل سیاسی واقعی.

در جدول زیر تلاش شده است به اهم اظهارات چهره‌هاي سياسي اصولگرا و اصلاح طلب در رابطه با «تك دوره‌اي شدن دولت روحاني» اشاره شود:

نام اشخاص/ سمت

اظهار نظر درباره تک دوره ای شدن دولت روحانی

علی لاریجانی

رئيس مجلس

اینکه سوال شد برخی احتمالش را زیاد می‌دانند که آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای باشد، می‌گویم خیر، من احتمالش را زیاد نمی‌دانم ولی شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

محمد هاشمی

مسئول دفتر رییس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام

اين بحث انحرافي و يك دام براي منحرف كردن ذهن افكار عمومي است. مخالفان روحاني از هم اكنون مي خواهند با طرح اين بحث ها، انتخابات 96 را سست نشان دهند.

محمدرضا عارف

نماینده تهران

باید تلاش کنیم آرزوی کسانی که به دنبال یک دوره ای کردن دولت آقای روحانی هستند محقق نشود.

محمدباقر نوبخت

سخنگوي دولت

عکس‌العملی نسبت به این مسئله نداریم؛ هرکسی نظر خودش را می‌تواند بدهد؛ خب طبیعی است منتقدان و و رقبای سیاسی از هیچ اقدامی برای پیشروی فروگذاری نمی‌کنند و ما هم تحمل می‌کنیم.

حمیدرضا جلایی پور

عضو حزب اتحاد ملت

مخالفان روحانی به دنبال این هستند که با سرپوش گذاشتن روی خطاهایی که در دوران حاکمیت آنان رخ داده است، دوران پر هزینه سال‌های ۸۴ تا ۹۲ را تکرار کنند و دوران ریاست جمهوری روحانی را یک دوره‌ای به پایان ببرند.

الیاس‌حضرتی

نماينده مجلس دهم

این اقدام‌ها و مسائلی که مطرح می‌شود، در راستای تخریب و تحت فشار قرار دادن دولت و جنگ روانی علیه روحانی انجام می‌شود که این مسائل از روز اول کار دولت یازدهم مطرح شد و همچنان درحال پیگیری است.

فاضل میبدی

عضو مجمع محققین و مدرسین

کار نادرستی است که دولت تک دوره ای  شدن دولت روحانی را تبلیغ کنیم.اگر اصولگرایان یک دولت پاسخگو داشتند که در این چند سال به تجربه رسیده بودند امکان داشت مجددا پیروز شوند.

سید رضا اکرمی

عضو جامعه روحانیت مبارز

سخن از ریاست جمهوری مجدد روحانی اکنون درست نیست، چرا که وی همچنان رییس جمهور است و در حال خدمت؛ باید به زمان انتخابات برسیم تا ببینیم که وی کاندیدا می شود و اصولا چه برنامه ای دارد.

 

محسن رهامی

 فعال سیاسی اصلاح‌طلب

  شايد بتوان گفت كه ردصلاحيت آقاي روحاني به نوعي آرزوي بخشي از اصولگرايان است تا تحليل آنها. مخالفان دولت و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم و رياست جمهوري يازدهم نتوانستند به انسجام برسند و شكست خوردند. از اين رو بسيار عصباني هستند و تلاش مي كنند تا به هر روشي متوسل شوند و دولت را يك دوره اي كنند.

مصطفی درایتی

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

این اظهارات ناشی از نارضایتی برخی به دلیل جمع شدن سفره انتفاعشان توسط روحانی خواند.آنها که از نان و نوای هشت سال گذشته بهره بردند، از یک‌دوره‌ای شدن روحانی سود می‌برند.

سید حسین مرعشی

عضو  حزب کارگزاران

نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار می‌کنند که روحانی تنها رئیس جمهور تک دوره‌ای می‌شود که این اظهارات آنها قابل تأمل است در حالی که الان وقت خوشه‌چینی است و اقتصاد کشور ما که به شدت از مشکلاتی رنج می‌برد باید با اقدام مناسب به وضعیت با ثباتی برسد.

 

مجید انصاری

معاون پارلمانی دولت

کسانی که این مسائل را مطرح می کنند دنبال عادی سازی این موضوع هستند،یعنی این مساله را دائم تکرار می کنند تا عادی شود. مطرح کنندگان این مباحث هنوز در فضای باخت انتخابات سال 92 باقی مانده اند و نتوانستند این مساله را بپردازند.

غلامرضا تاجگردون

نماينده مجلس  دهم

متأسفانه، من از تریبون‌های نمازجمعه برخی شهرستان‌ها شاهد بوده‌ام که به صراحت گفته‌اند دولت آقای روحانی تک‌دوره‌ای می‌شود و در اینجا این پرسش مطرح است که چرا این سخنان از چنین تریبون‌هایی به مردم گفته می‌شود؟

در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد نیز چنین مباحثی مطرح می‌شد و هیچ فردی تصور این را هم نمی‌کرد که وی بار دیگر رأی بیاورد البته قیاس مع‌الفارقی است که بخواهیم آقای روحانی را با محمود احمدی‌نژاد هم‌تراز کنیم.

غفوری فرد

عضو جبهه پیروان

«بعید می‌دانم» این دولت تک‌دوره‌ای شود. این قضیه اصلأ قابل پیش‌بینی نیست که آیا دولت روحانی دو دوره‌ای می‌شود یا تک‌دوره‌ای. زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 همه می‌گفتند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد ولی دیدیم که چنین رویدادی به وجود نیامد. البته می‎دانید که تصمیمات ما همیشه دقیقه نودی است. همانطوری که پیش‌تر ذکر کردم انتخابات در ایران هیچ‌وقت قابل پیش‌بینی نبوده و نیست.

جعفر شجونی

عضو جامعه روحانیت مبارز

همه باید تلاش کنیم که ریاست جمهوری روحانی یک دوره ای شود.

محمود صادقی

نماينده مجلس دهم

این اظهارنظرها نوعی فرار به جلو است، در واقعا ین آقایان برخلاف تصور خود، در انتخابات مجلس شورای اسلامی ،مشاهده کردند که علیرغم همه تنگناها، فشارها و رد صلاحیت‌ها، اصلاح طلبان ومجموعه ائتلاف امید با نصاب بسیاربالایی در انتخابات موفق شدند.

امیر محبیان

 فعال سياسي اصولگرا

طبق روال پیشین اساس بر رای آوری است اما اشتباهات دولت در راهبردهای رسانه‌ای که تاکنون دیده‌ایم ممکن است به چنین سرانجامی بیانجامد اما درصد تحقق آن معلوم نیست. همین احتمال باعث فعال شدن بعضی جریانات شده تا خود را به عنوان آلترناتیو مطرح کنند.

صادق زیباکلام

فعال سیاسی اصلاح طلب

شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند که من رسالتی داشتم به نام برجام که آنرا انجام دادم بنابراین در تکلیفی که مردم بر عهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه‌ای به کاندیدا شدن ندارم و شخصی را به مردم معرفی کنند و خود مشغول فعالیت در خبرگان شوند، اگر ایشان چنین برنامه‌ای را اجرایی کنند رئیس‌جمهور ‌ساز خواهند شد.

محمدرضا خاتمی

فعال سياسي اصلاح طلب

 

در مورد یک دوره ای شدن دوره ریاست جمهوری آقای روحانی کسانی که این حرف را می زنند، آرزوی خود را بیان می کنند ایرادی هم ندارد چون باید به گونه‌ای نیروهای خود را حفظ کنند.

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر