جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 22946
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 10:13
عوامل فروشنده مراسم نکوداشت اصغر فرهادی، شهاب حسینی و عوامل فیلم فروشنده با حضور جمع زیادی از هنرمندان در خانه سینما برگزار شد.
عوامل فروشنده مراسم نکوداشت اصغر فرهادی، شهاب حسینی و عوامل فیلم فروشنده با حضور جمع زیادی از هنرمندان در خانه سینما برگزار شد.
این مراسم که به دلیل عیادت فرهادی از عباس کیارستمی با تاخیر مواجه شد، در غیاب فرهادی و شهاب حسینی آغاز شد و در ابتدا رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما سخنانی ایراد کرد. میرکریمی گفت: نام ایران برای برخی معنایی چندگانه دارد و برخی از به کار بردن این نام تعابیر دیگری می کنند. نام ایران بسیار مظلوم است و سینمای ایران نیز مظلومانه برای اعتلای نام ایران تلاش می کند.
رضا میرکریمی، با اشاره به حاشیه های ایجاد شده از سوی برخی برای این فیلم افزود: شهادت می دهم فیلم اصغر فرهادی فیلمی اخلاقگرا، شریف و روانکاوانه است. نسبت دادن برچسب های ناروا نظیر سیاه نما به این فیلم از روی بخل و حسادت و کینه است.پس از این سخنان اصغر فرهادی با تاخیر وارد مراسم نکوداشتش شد.
سپس ایوبی رییس سازمان سینمایی پشت تریبون رفت و ضمن تشکر و تقدیر فراوان از فرهادی گفت: به طور متوسط سینماگران ایرانی یک جایزه در روز گرفنند و صدها مطلب در ستایش سینمای ایران نوشته شد. چقدر باید هزینه می کردیم برای این حد مقابله با ایران هراسی؟دکتر ایوبی اضافه کرد: آسمان سینمای ایران ستاره می خواهد. مردم ایران در فرهنگ و هنر ستاره هایی همچون اصغر فرهادی می خواهند. وجود این ستاره ها به نفع همبستگی ملی است.

 مسعود کیمیایی در سخنانی ضمن برشمردن سوابق اصغر فرهادی به برشمردن ویژگی های او پرداخت: فرهادی با شناخت زندگی در سینما حرکت می کند. نگاه او نگاه تازه ای به زندگی و جامعه است. او خیلی زیبا می تواند شاعر زندگی باشد. خیلی ها می خواهند از او تقلید کنند ولی نمی توانند. اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه اش طی سخنانی گفت: پیش از این برنامه به عیادت آقای کیارستمی رفتم و مدت طولانی کنارشان بودم . بخش هایی از فیلم تازه اش را با هم دیدیم. شگفت زده شدم که این آدم در این لحظات فقط از فیلم و عکس و سینما حرف می زند و این قدر عاشق سینماست.
 فرهادی با اشاره به اتهام های اخیر که نسبت به فیلم او و برخی فیلم های دیگر وارد می شود گفت: عده قلیلی با نگاه سیاست زده، تیشه برداشته اند و به ریشه این سینما می زنند. انگار همه باید مثل هم فیلم بسازند. زیبایی این سینما به همین تنوعش است. زدن برچسب سیاه نمایی به فیلم های ایرانی ناشی از خودباختگی و خودشیفتگی همزمان است. از سر جهل و نبود اعتماد به نفس است. بعضی ها ارتزاقشان از جهالت است. فرهادی اضافه کرد: اگر حرف هایی که اوایل انفلاب درباره همین فیلم گاو زده شد زده نمی شد، حالا همین اقلیت، بیشترین برچسب های سیاه نمایی را به این فیلم می زدند. او از مسایلی که برای کمال تبریزی پپیش آمد(توهین فراستی به تبریزی) به شدت انتقاد کرد و از واکنش نشان ندادن خانه سینما و سایر کارشناسان به این مساله گلایه کرد.
او گفت این واکنش نشان ندادن باعث جری شدن آن اقلیت می شود وی افزود: باید حرمت اقای تبریزی نگه داشته شود. فرهادی گفت: برخی از سینماگران گذشته زیر چرخ دنده جهل گیر کرده بودند چون زمانی که کیارستمی جایزه نخل طلا گرفت عده ای میخواستند او را بزنند. وی افزود: جیم جارموش در نشست خبری فیلم خود سینمای ایران را باغ سینمای جهان می نامد اما عده ای میخواهند این سینما را بزنند.
 کارگردان «فروشنده» اضافه کرد: غربی ها در حسرت سینمای ایران هستند و ما میگوییم چرا شبیه سینمای امریکا نیستیم. این همه سال در تمامی رسانه ها شعار غرب ستیزی می دهند اما تا میخواهند الگویی نام ببرند از غرب یاد می کنند. وی در بخش دیگری گفت: روزی با یکی از دوستان امریکایی فیلمی ایرانی دیدیم که در آن دختری فال می فروخت. از من پرسید که این دختر چکار می کند؟ گفتم فال یا همان شعر می فروشد. او مثل اینکه الماسی پیدا کرده است به من گفت یعنی در کشور شما شعر می فروشند و مردم میخرند؟ حال بعضی ها با دیدن این صحنه از روی جهل می گویند که سیاه نمایی می کنند.
 فرهادی در این مراسم روسای صنوف سینمایی و چهره هایی چون مسعود کیمیایی، علی نصیریان، رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، رضا عطاران، پوران درخشنده، آتیلا پسیانی، مجید مظفری، محمود کلاری، هارون یشایایی، سیروس الوند، همایون اسعدیان، محمدرضا هنرمند، آنا نعمتی، غلیرضا شجاع نوری، محمدعلی سجادی، رویا تیموریان، محمود کلاری، حبیب رضایی، بابک کریمی، هایده صفی یاری و … حضور داشتند.

 *سینما سینما / کافه سینما
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر