شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 22207
تاریخ انتشار: 15 ارديبهشت 1395 11:08
رييس‌جمهور كره‌جنوبي ديروز سخنان خود را با يك خبر مسرت‌بخش براي فعالان اقتصادي آغاز كرد و از تصويب يك بسته حمايت مالي ۲۵ميليارد دلاري براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ايران خبر داد.

راه امروز - فرشته فريادرس: ايران و كره جنوبي از چهار دهه پيش تا امروز روابط خوبي با هم داشته‌ و همكاري دو كشور در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و انرژي از وضعيت مطلوبي برخوردار بوده است. به‌طوري كه دولت كره از جمله نخستين كشورهايي بود كه دولت جمهوري اسلامي را به رسميت شناخت و با حفظ سفير خود در تهران، تمايل خود را نسبت به گسترش مناسبات اعلام كرد.

بر اساس آمار گمرك سهم تجارت كره جنوبي با ايران در سال 2015، 4ميليارد و 285ميليون دلار عنوان شده كه اين كشور را به سومين تامين‌كننده كالاي وارداتي كشور تبديل كرده است. در مقابل اما، سهم صادرات به كره‌جنوبي در سال 94 معادل 250ميليون دلار بوده كه در مقايسه با آمار 93 افت محسوسي را نشان مي‌دهد و اين نشان از تراز تجاري منفي بين ايران و كره جنوبي دارد.

البته كره جنوبي قبل از تحريم‌ها بزرگ‌ترين صادركننده تجهيزات و قطعات اتومبيل‌سازي به ايران بود و در مقابل ايران نيز بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت به كره بود. در حال حاضر ورود رييس‌جمهور كره‌جنوبي به ايران پس از 40 سال، در صدر خبرها قرار گرفته است.

 بر همين اساس نشست صميمانه «پارك گئون هي» با فعالان اقتصادي ايران و كره‌يي اميد تازه‌يي را به بخش خصوصي تزريق كرد كه تا حدي اميدوار باشند به اينكه اين‌بار بخش خصوصي از قافله همكاري با خارجي‌ها از دولت عقب نمانند. البته رييس‌جمهور كره‌جنوبي ديروز سخنان خود را با يك خبر مسرت‌بخش براي فعالان اقتصادي آغاز كرد و از تصويب يك بسته حمايت مالي ۲۵ميليارد دلاري براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ايران خبر داد.

در اين نشست تجاري خبرهاي ديگري از سوي مسوولان دو كشور نيز بين ايراني‌ها و كره‌اي‌ها رد و بدل شد كه با خود پيام و هشدارهايي را به همراه داشت. به‌طوري كه وزير صنعت، معدن وتجارت خطاب به كره‌اي‌ها هشدار داد: استراتژي جديد صنعتي ايران اجازه كار مشترك در حوزه CKD و SKD را نمي‌دهد و ايران در فضاي جديد اقتصادي قرار نيست تنها يك بازار مصرفي براي كالاها يا يك صادركننده انرژي و نفت باشد، بلكه هدف ما شكل‌گيري روابط تجاري مستحكم و پايدار است و شركت‌هاي كره‌يي ديگر نبايد فقط به فكر مونتاژكاري در ايران باشند.

از سوي ديگر، محسن جلال‌پور به عنوان نماينده بخش خصوصي، پيشنهادي براي كره‌اي‌ها داشت كه بر اساس آن ايران علاقه‌مند است در همكاري‌ خود با كره جنوبي، بازار منطقه را در اختيار شركت‌هاي مشترك قرار گيرد. در هر حال، در نشست تجاري بخش خصوصي ايران و كره جنوبي با حضور رييس‌جمهوري كره و وزير صنعت ايران در تهران 13 تفاهمنامه همكاري جديد در زمينه‌هاي مختلف ميان شركت‌هاي ايراني و كره‌يي امضا شد.

 سخنان مسرت‌بخش خانم پارك
«پارك گئون هي» رييس‌جمهوري كره جنوبي كه به همراهي ۲۳۰ نفر از بازرگانان كره‌يي به ايران سفر كرده، در اين نشست تاكيد كرد: بعد از توافق هسته‌يي كه ايران به دنبال كاميابي است و كره بايد بتواند همكاري مناسبي با اين كشور شكل دهد.

بانوي توسعه كره جنوبي در خلال صحبت‌هاي خود با خواندن بيتي از حافظ با اين مضمون كه «درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد» گفت: «ما قصد داريم اين درخت دوستي را بنشانيم؛ شايد اين شانس ابدي براي ما باشد.»

 رييس‌جمهور كره جنوبي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود، به برنامه ششم ايران براي توسعه زيرساخت‌ها اشاره و بيان كرد: ايران در نظر دارد طي برنامه ششم توسعه براي فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۵ميليارد دلار سرمايه‌گذاري صورت دهد و از اين طريق مي‌خواهند يك هلدينگ بزرگ در زمينه انرژي راه‌اندازي كنند.

 بر اين اساس كره جنوبي براي حمايت از پروسه احداث زيرساخت‌ها در ايران يك بسته حمايت مالي به مبلغ ۲۵ميليارد دلار آماده كرده كه اميد است فعالان اقتصادي از اين بسته استفاده كنند. يكي ديگر از محورهاي سخنان بانوي كره‌يي، تفاهمنامه‌يي گمركي ميان دو كشور بود كه بر اساس اين تفاهمنامه ترخيص سريع كالاهاي وارداتي و صادراتي در دستور كار قرار گرفته است.

 تفاهمنامه همكاري حمل و نقل دريايي ميان ايران و كره‌جنوبي يكي ديگر از موضوعاتي بود كه «پارك گئون هي» به آن اشاره كرد و گفت: با اين تفاهمنامه مي‌توان هزينه بالاي حمل و نقل را كاهش داد، چراكه تاكنون حمل كالاهاي دريايي از طريق كشور ثالث انجام مي‌شد، بنابراين حمل و نقل مستقيم ميان دو كشور هزينه‌ها را كاهش خواهد داد.

رييس‌جمهور كره جنوبي همچنين از باز شدن پنجره تجارت بين دو كشور صحبت به ميان آورد و خاطرنشان كرد: ميز ايران در كره و ميز كره در ايران راه‌اندازي خواهد شد تا مسائل تجاري و مديريتي را حمايت كند. دختر رييس‌جمهور سابق كره جنوبي تاكيد كرد: چنانچه توانايي ساخت و ساز كره و قدرت حركت ايران در كنار هم قرار گيرند، به‌طور قطع زمينه توسعه ريلي، فرودگاهي و شهرسازي به نتيجه مطلوب خواهد رسيد و ما هم اميدواريم تفاهمنامه‌هاي همكاري در حوزه زيرساخت‌ها و منابع آب يك كاتاليزور تقويت همكاري‌ها به شمار ‌آيد.

 تسهيلات مالياتي ايران براي كره‌اي‌ها
 از سوي ديگر، وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست با صراحت كامل به طرف كره‌يي هشدار داد: شركت‌هاي كره‌يي نبايد فقط به فكر مونتاژكاري در ايران باشند. به واقع، وزير كهنه‌كار دولت يازدهم، آب پاكي را روي دست كره‌اي‌ها ريخت كه ايران ديگر بازاري براي مصرف كالاهاي خارجي نخواهد بود.

محمدرضا نعمت‌زاده همچنين گفت: با وجود افزايش فشارهاي اقتصادي تحت شرايط تحريم هيچگاه فعاليت اقتصادي ايران و كره متوقف نشده و اگر خللي در روابط ايجاد شده، به دليل محدوديت خريد نفت، حمل و نقل دريايي و مسائل بانكي بوده است. در عين حال، نعمت‌زاده اين را هم گفت كه ايران تسهيلات مالياتي به كره‌اي‌ها ارائه خواهد داد و اگر كمبود و نواقصي در روند سرمايه‌گذاري آنها باشد، آن را بررسي و رفع مي‌كند.

البته يكي از موضوعات مهمي ديگر كه نعمت‌زاده در اين نشست مهم تجاري به آن پرداخت، اين بود كه ايران در مرحله اول نياز به عادي‌سازي روابط بانكي و حضور بانك‌ها در مرحله فاينانس و پوشش بيمه‌هاي صادراتي است كه در اين زمينه مذاكرات موثري انجام شده است. نعمت‌زاده ابراز اميدواري كرد: همكاري‌هاي مناسبي بين دو كشور در حوزه‌هاي مختلف كشتي‌سازي، تجهيزات برقي، صنعت ريلي، صنايع صوتي و تصويري و همچنين ماشين‌سازي گسترش يابد.

 ايران ديگر بازار مصرف نخواهد بود

يكي ديگر از سخنرانان اين نشست تجاري، رييس پارلمان بخش‌خصوصي بود كه سفر تاريخي رييس‌جمهور كره جنوبي به ايران را نقطه عطفي در روابط دوجانبه دو كشور عنوان كرد كه مي‌تواند فصل جديدي در روابط اقتصادي گشوده و سطح معاملات را ارتقا بخشد.
محسن جلال‌پور به سابقه تجارت دو كشور ايران و كره جنوبي اشاره كرد و گفت: اين سابقه تجاري اگرچه درخشان است اما هيچ‌وقت مايه افتخار دو ملت نبوده و بر همين اساس، ايران در فضاي جديد اقتصاد خود تلاش دارد براي ارتقاي روابط و شرايط پايدار تعاملات تجاري با كشورها از جمله كره جنوبي اهميت قائل شود.
به گفته جلال‌پور، در فضاي جديد اقتصادي، ايران قرار نيست بازار مصرفي يا يك صادركننده صرف انرژي و نفت باشد، بلكه قصد ما شكل‌گيري روابط مستحكم و پايدار با كشورهاي دنياست.

رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خاطرنشان كرد: امنيت منطقه آسيا به خصوص در ايران و كره جنوبي مي‌تواند به روابط پايدار اقتصادي منجر شود و كره جنوبي الگوي شاخصي براي بسياري از بخش‌هاي اقتصاد ايران باشد. جلال‌پور در عين حال تاكيد كرد: ايران براي كره جنوبي شرايط همكاري مشترك با شركت‌هاي مختلف را فراهم خواهد كرد و شرايط حضور در بازارهاي ثالث را هم ايجاد مي‌كند. وي با بيان اينكه ايران بهترين نقطه براي سرمايه‌گذاري كره جنوبي به‌شمار مي‌رود، خاطرنشان كرد: امنيت منطقه آسيا به خصوص در كشورهاي ايران و كره جنوبي مي‌تواند روابط پايدار و مستمر اقتصادي به وجود آورد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر