چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 22010
تاریخ انتشار: 07 ارديبهشت 1395 09:05
رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي بامداد ديروز در صدر هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي شامل 160بازرگان و صاحبان صنايع و سرمايه وارد تهران ‌شد. قرار بود «جاكوب زوما» دهم اسفند 94 به تهران سفر كند كه اين سفر به دليل بحران داخلي در كشورهاي قاره آفريقا به تعويق افتاد.

راه امروز- فرشته فريادرس: رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي بامداد ديروز در صدر هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي شامل 160بازرگان و صاحبان صنايع و سرمايه وارد تهران ‌شد. قرار بود «جاكوب زوما» دهم اسفند 94 به تهران سفر كند كه اين سفر به دليل بحران داخلي در كشورهاي قاره آفريقا به تعويق افتاد. در همين زمينه هشت سند همكاري بين ايران و آفريقاي جنوبي با حضور روساي جمهور دو كشور در زمينه‌هاي«تجارت و صنعت، ايجاد كارگروه مشترك سرمايه‌گذاري، كشاورزي، مديريت منابع آبي، همكاري در زمينه فرهنگ و هنر، بيمه، تبادل اطلاعات ملي مربوط به پولشويي و همكاري بين پژوهشگاه صنعت ايران و پتروساي آفريقاي جنوبي» امضا شد. همچنين ديروز فعالان بخش خصوصي با حضور مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران و محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت پذيراي رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي بودند. در اين نشست كه با حضور فعالان اقتصادي و تجار ايراني فعال در بازار آفريقا برگزار شد، رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي بر توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري بين ايران و آفريقاي‌ جنوبي تاكيد كرد و از رسيدن ارزش تجارت غيرنفتي بين دو كشور به 8 ميليارد دلار تا سال 2020 خبر داد. وي همچنين در استقبال از ايجاد شوراي تجاري ايران و آفريقاي جنوبي تصريح كرد: روابط اقتصادي دو كشور بدون حضور بخش خصوصي انجام نمي‌شود و اين شورا مي‌تواند با برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام مي‌دهد، اهداف دو كشور را تكميل كند.

 تجارت 8 ميليارد دلاري تا 2020
جاكوب زوما با اشاره به اينكه اين ديدارها همكاري اقتصادي دو كشور را گسترش مي‌دهد، تصريح كرد: بر اين اساس، روابط اقتصادي جديدي با ايران بايد بيش از گذشته گسترش يابد و سطح روابط بايد به زمان قبل از تحريم‌ها برسد. زوما بيان كرد: كشور ما به ايران به عنوان يك شريك استراتژيك در خاورميانه نگاه مي‌كند. رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي با بيان اينكه پيش از تحريم‌ها ايران يكي از بزرگ‌ترين تامين‌كننده‌هاي نفت‌خام آفريقاي جنوبي بود، گفت: در آبان ماه سال گذشته، معاون من به همراه يك هيات اقتصادي به ايران آمدند و در اين سفر 3 تفاهمنامه در بخش‌هاي معدني، مالي همچنين همكاري عليه پولشويي امضا شد. در عين حال، زوما با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري ما در سال‌هاي گذشته كاهش يافته است، خاطرنشان كرد: البته دليل اصلي آن را، نبود روابط بانكي و تحريم‌هاي يكجانبه غرب عليه ايران عنوان كرد. زوما به حجم مبادلات دو كشور اشاره كرد و گفت: از سال 2015 حجم روابط دو كشور 350ميليون دلار بوده كه اين رقم هرگز منعكس‌كننده قابليت‌هاي بالاي اقتصادي دو كشور نيست. وي با اشاره به سفر اخير با آقاي روحاني رييس‌جمهور ايران يادآور شد: در اين سفر توافق شد كه حجم روابط تجاري و اقتصادي دو كشور تا پايان سال 2020 به هشت ميليارد دلار افزايش يابد كه براي دستيابي به اين مهم بايد در تجارت تنوع ايجاد شود. زوما تاكيد كرد: تجارت ما در صورتي كه ارزش‌افزوده بالايي داشته باشد باعث ايجاد شغل و انتقال تكنولوژي در هر دو كشور مي‌شود.

 استقبال از تاسيس شوراي تجاري
زوما همچنين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از تفاهمنامه كميته مشترك سرمايه‌گذاري استقبال مي‌كنيم تا توسعه روابط ما عملگرايانه باشد. وي گفت: اين اقدامات سطح تجارت ما را به شكل چشمگيري افزايش مي‌دهد كه تفاهم صورت گرفته در بخش صنعت و تجارت يكي از 8 سند امضا شده امروز بوده كه براي دو كشور مفيد و با فايده و نقشه راه است. وي همچنين با اشاره به اهميت حضور هيات تجاري آفريقاي جنوبي در اتاق بازرگاني گفت: ما در اقتصاد ايران نمي‌توانيم بدون حضور بخش خصوصي حضور داشته باشيم؛ به همين منظور از تاسيس شوراي تجارت ايران و آفريقاي جنوبي استقبال مي‌كنيم زيرا اين شورا مي‌تواند با برنامه‌ريزي‌هاي خود اهداف دو كشور را تكميل كند.

الگوي آفريقايي اقتصاد خصوصي
همچنين مسعود خوانساري، نايب رييس اتاق ايران در ابتداي سخنان خود گفت: در طول دو دهه روابط مستمر سياسي و اقتصادي ايران و آفريقاي جنوبي، اين بزرگ‌ترين و عاليرتبه‌ترين هياتي است كه اتاق ايران افتخار ميزباني آن را داشته است. حضور چنين هيات عاليرتبه‌يي در فضاي تازه بين‌المللي ايجاد شده پس از برجام را به فال نيك مي‌گيريم.

خوانساري با بيان اينكه كشور آفريقاي جنوبي يكي از اقتصادهاي پيشرو با رشد اقتصادي با ثبات و قابل توجهي در آفريقاست، خاطرنشان كرد: از اين رو براي ايران همواره يك كشور هدف براي همكاري‌هاي اقتصادي تجاري است. هر دو كشور مي‌توانند پرچم‌دار ارتباطات اقتصادي دو منطقه خاورميانه و آفريقا باشند. به گفته وي به دليل مشاركت بالاي 80درصد بخش خصوصي آفريقاي جنوبي در اقتصاد اين كشور، تجربه موفق و مثال‌زدني از ساختار اقتصادي غيرمتمركز و خصوصي محسوب مي‌شود و بسياري از شركت‌هاي بين‌المللي و برندهاي معتبر دنيا در اين كشور فعاليت دارند.

در روابط بانكي مشكلات جدي داريم
نايب رييس اتاق ايران با اشاره به سفر«ماشابنه» وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي در ارديبهشت ماه سال گذشته به ايران كه در دوره تحريم‌ها عليه ايران انجام شده بود، گفت: ايشان در آن سفر تاكيد كرد كه تحريم‌ها را نمي‌پذيرد و با وجود تحريم‌ها براي گسترش روابط تجاري با ايران اهتمام ويژه‌يي دارد؛ اما متاسفانه هنوز در زمينه مبادلات پولي و مالي و روابط بانكي با مشكلاتي مواجه هستيم كه اميدواريم با عنايت مخصوص هيات عاليرتبه اين مشكلات رفع شود. خوانساري ادامه داد: متاسفانه با وجود برگزاري 12اجلاس كميسيون مشترك با مصوبات فراوان و تبادل بيش از 90سند ديگر بين دو كشور، مبادلات تجاري مطابق انتظار رشد نداشته و سهم تجارت بين دو كشوري كه هر كدام به تنهايي سهم قابل توجهي در GPD جهاني داشته و رتبه‌هاي اقتصادي بالايي در بين كشورهاي جهان دارند، بسيار ناچيز است. وي افزود: با توجه به ادغام اقتصاد آفريقاي جنوبي در اقتصاد جهاني و افزايش نقش اين كشور در معادلات جهاني همچنين موقعيت استراتژيك اين كشور به عنوان دروازه ورود به بخش بزرگي از بازارهاي آفريقا از اين طريق مي‌توان به بازارهاي كشورهاي آفريقايي كه در بالاي آفريقاي جنوبي قرار گرفته‌اند دسترسي پيدا كرد؛ ازجمله دسترسي به 14كشور عضو SADC با جمعيتي حدود 250ميليون نفر از طريق حمل و نقل زميني و ريلي.

 زمينه‌هاي همكاري ايران و آفريقا
از سوي ديگر در اين مراسم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اشاره به نخستين سفر خود به همراه رييس‌جمهور وقت آقاي هاشمي‌رفسنجاني به كشور آفريقاي جنوبي، بيان كرد: در آن سفر از شما در ارتباط با موضوع آپارتايد حمايت شد و ما از جمله نخستين كشورهاي حامي بوديم.

وي با بيان اينكه حجم مراودات بين دو كشور در زمان تحريم‌ها كاهش يافته، تصريح كرد: سطح روابط بايد گسترش يابد و به زمان قبل از تحريم‌ها برگردد. نعمت‌زاده در عين حال معتقد بود كه هنوز در زمينه مبادلات مالي و پولي و ارتباطات بانكي با كشور آفريقاي جنوبي با مشكل مواجه هستيم كه اميدواريم هر چه سريع‌تر اين موانع برطرف شود. وزير صنعت تاكيد كرد: ايران اكنون با برخي كشورهاي اروپا و آسيا روابط بانكي خود را آغاز كرده است و در مجموع آينده خوبي براي تجار و بازرگانان پيش‌بيني مي‌كنم. وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در زمان قبل از تحريم يك تفاهمنامه بزرگ در زمينه پتروشيمي با كشور آفريقاي جنوبي، با سهم مشترك پنجاه - پنجاه داشتيم كه متاسفانه به دليل تحريم‌ها و فشار‌هاي امريكا مجبور به فروش اين سهام شديم.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به اينكه حدود 90هزار واحد صنعتي در ايران وجود دارد كه بيشتر آنها صنايع متوسط هستند، گفت: خودروسازي، مس، معدن و مواد غذايي از زمينه‌هايي است كه ايران و آفريقاي جنوبي مي‌توانند با يكديگر كار كنند. وي با اشاره به وجود 50 نوع ماده معدني در ايران گفت: معدن و فرآورده‌هاي معدني از ديگر بخش‌هايي است كه دو كشور مي‌توانند در آن زمينه همكاري‌هاي خود را گسترش دهند.

  فراخوان كسب سهم از بازار آفريقا
نعمت‌زاده اظهار اميدواري كرد كه در آينده دو كشور بتوانند پروازهاي مستقيم و روابط گردشگري خود را نيز راه‌اندازي كنند. وزير صنعت ابراز اميدواري كرد، نقشه راهي براي توسعه روابط اقتصادي دو كشور ايجاد شود. وي همچنين از شركت‌هاي ايراني خواست كه به آفريقاي جنوبي سفر كرده و از شركت‌هاي آفريقايي بازديد كنند. نعمت‌زاده گفت: در ايران قوانيني داريم كه از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي حمايت مي‌كند، اما به دليل سفري كه اخيرا داشتيم، نتوانستيم چند نسخه از آن را براي شما بياوريم.

نعمت‌زاده افزود: بخش توليد قطعات يدكي خودرو و فعاليت در زمينه برندها نيز ازجمله مواردي است كه قابليت همكاري مشترك در آن وجود دارد، زيرا ايران علاوه بر بازار 80ميليوني خود، بازار 400ميليوني نيز در اطراف خود دارد.

وي با اشاره به اينكه ايران بزرگ‌ترين ذخاير نفت و گاز دنيا را دارد، گفت: براي عرضه و قيمت اين ذخاير ما توانايي مناسبي داريم و هر روزه بر ميزان توليدات ما افزوده مي‌شود كه در اين ارتباط با انجام مطالعات، زمينه‌هاي همكاري فراهم است. همچنين در صنايع پايين‌دستي مانند پليمر، قابليت همكاري مشترك وجود دارد.

منبع: تعادل 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر