سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 21241
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1394 12:07
سوييس اولين شريك دارويي ايران بنياد بركت با شركت كمو سوييس تفاهمنامه دارويي امضا كرد.


راه امروز- فرشته فريادرس: شركت كمو «CHEMO» سوييس كه يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان داروهاي ژنريك در اروپاست، با سرمايه‌گذاري و خريداري 65درصد سهام يكي از شركت‌هاي داروسازي گروه دارويي «بركت»، وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره)، گوي سبقت را از ساير سرمايه‌گذاران خارجي كه پس از توافق هسته‌يي براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، ربود. مراسم امضاي قرارداد مشاركت و سرمايه‌گذاري شركت «كمو» با گروه دارويي بركت، با حضور دكتر ديناروند، معاون وزير بهداشت، دكتر جمشيدي، مديرعامل گروه دارويي بركت و «ايگناسيو پنسه» عضو هيات‌مديره شركت «كمو» برگزار شد. اين مشاركت براي گروه دارويي بركت و صنعت دارويي كشور، ورود دانش بين‌المللي و ارتقاي سطح كيفي و كمي محصولات دارويي و استانداردهاي بين‌المللي را به همراه خواهد داشت. شركت بين‌المللي سوييسي اسپانيايي «كمو»، بيش از 500قلم از داروهاي مختلف را در حوزه‌هاي متفاوت درماني در 40 كشور با 11 كارخانه مدرن، 9 مركز تحقيقاتي و 30 شركت وابسته دارويي توليد مي‌كند. بنا به گفته ديناروند، سرمايه‌گذاري تخمين زده شده براي اين مشاركت حدود 25ميليون يورو است كه حاصل سرمايه‌گذاري انجام پذيرفته در فاز اول، بيش از 15ميليون دلار و تكميل‌كننده زنجيره‌يي از توليد مواد اوليه دارو در كشور است. از سوي ديگر، يكي از خبرهاي خوش ديناروند براي بخش سلامت، ابلاغ بسته سياستي دارويي كشور در روزهاي اوليه سال 95 بود. اعلام اين سياست‌ها، ثباتي را در اين حوزه رقم خواهد زد كه سرمايه‌گذاران خارجي، داخلي و تمامي افرادي كه در حوزه توليد و توزيع و عرضه دارو فعاليت دارند، با اطمينان خاطر اقدام به فعاليت خواهند كرد. از طرفي جمشيدي، مديرعامل گروه دارويي بركت، امكان توسعه صادرات، زمينه‌سازي براي حضور ساير شركت‌هاي داروسازي اروپايي و ارتقاي سطح دانش مديران و كارشناسان توليد دارو در ايران را از مهم‌ترين پيامدهاي حضور اين شركت بين‌المللي در صنعت داروي ايران عنوان كرد.

   سهم سلامت در جذب سرمايه
رسول ديناروند، رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه در دوران پساتحريم يكي از سياست‌هاي اصلي دولت يازدهم جذب سرمايه‌گذاري خارجي در تمامي حوزه‌هاست، گفت: با توجه به اينكه تلاش دولت جذب 200ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي است كه بايد طي يكي، دو سال آينده انجام شود، بايد مسير جذب سرمايه‌گذاري در كشور به سرعت طي شود تا رونق اقتصادي به كشور برگردد و عقب‌ماندگي گذشته از حيث سرمايه‌گذاري‌ها جبران شود. وي با اشاره به اينكه حوزه سلامت نيز به عنوان يكي از حوزه‌هاي مهم سهمي در جذب سرمايه‌گذاري خارجي دارد، بيان كرد: سهم حوزه سلامت در جذب سرمايه‌گذاري‌ها يك درصد است كه البته اين سهم تا سطح 5درصد مي‌تواند افزايش يابد. ديناروند افزود: در صنعت داروسازي و تجهيزات پزشكي، علاقه‌مندي‌هايي از طرف ساير شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري است اما هدف‌گذاري وزارت بهداشت در انجام اين سرمايه‌گذاري‌ها، بيمارستان‌سازي با 20هزار تخت بيمارستاني است. در اين راستا، شركت «نووو نورديسك دانمارك» نخستين شركتي بود كه به صورت مستقيم وارد سرمايه‌گذاري در ايران براي ساخت كارخانه بزرگ داروسازي شد، اما شركت «كمو»، نخستين شركتي است كه وارد فاز عملياتي شده است.

   جذب 2ميليارد دلار سرمايه
رييس سازمان غذا و دارو افزود: پيش بيني ما براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه سلامت 2ميليارد دلار است كه بايد ظرف دو سال آينده تحقق يابد. ديناروند يكي ديگر از اهداف وزارت بهداشت در حوزه سرمايه‌گذاري‌ها را توسعه صادرات عنوان كرد و گفت: نبايد توليد تنها براي بازار داخل مدنظر باشد بلكه هدف بايد توليد صادرات‌محور باشد. از اين رو، بايد به فكر ارتقاي كيفيت توليد در اين حوزه باشيم. اين مقام مسوول با بيان اينكه بازيگران اين عرصه منتظر اعلام بسته سياستي دارويي كشور هستند، خاطرنشان كرد: قاعدتا انتظار سرمايه‌گذاران خارجي داخلي و تمامي كساني كه در حوزه توليد، توزيع و عرضه داور فعاليت دارند، اين است كه سياست‌ها شفاف اعلام شود. بر همين اساس، اين كار به زودي انجام خواهد شد و بسته سياست‌گذاري دارويي كشور در روزهاي اوليه سال 95 اعلام خواهد شد و قطعا شاهد ثبات در بازار خواهيم بود؛ چرا كه سرمايه‌گذاران بايد اطمينان حاصل كنند كه سياست‌ها ثابت است.

   ايران بايد هاب منطقه‌اي باشد
از سوي ديگر، مهدي پيرصالحي، مديركل سازمان غذا و دارو نيز با اشاره به اينكه صنعت دارويي كشور در گذشته پيشرفت‌هاي خوبي داشته و توانسته نياز دارويي را تامين كند، گفت: در شرايط پسابرجام، با شرايط ركودي حاكم بر بازار دارويي كشور و رقابتي كه بر بازار حاكم است، بايد شركت‌هاي دارويي روش‌هاي جديدي را اتخاذ كنند تا موفق شوند. وي با بيان اينكه در دوران پسابرجام شركت‌هاي دارويي زيادي براي مشاركت با ايران اعلام آمادگي كردند، يادآور شد: موضوع مهم اين است كه اين شركت‌ها بايد براي حضور و حفظ بازار ايران به فكر توليد مشترك باشند و تنها به دنبال فروش محصولات خود در ايران نباشند. مديركل سازمان غذا و دارو تصريح كرد: توليدكنندگان خارجي مي‌توانند با مشاركت در اجراي طرح‌ها ايران را به قطب داروسازي منطقه تبديل كنند. بازار ايران بايد به عنوان هاب منطقه براي توليد دارو باشد و سرمايه‌گذاري براي صادرات انجام شود. بر همين اساس، بايد كيفيت محصولات و مديريت را ارتقا دهيم. مديركل سازمان غذا و دارو تصريح كرد: يكي از برنامه‌هاي سازمان غذا و دارو به عنوان متولي حوزه سلامت، حمايت‌هاي لازم در زمينه جذب سرمايه‌گذاري‌ها است. وي گفت: مذاكراتي با شركت‌هاي داروسازي «نوو» و «آسترازنكا» صورت گرفته و قرار است آنها نيز در صنعت داروسازي ايران سرمايه‌گذاري كنند. پيرصالحي تصريح كرد: در صورتي كه اين شركت‌ها ايران را به عنوان قطب توليد و فروش دارو در نظر بگيرند، براي هر دو طرف موفقيت‌هاي چشمگيري به وجود مي‌آيد.

   مشاركت در قالب 3روش
در ادامه اين مراسم حميدرضا جمشيدي، مديرعامل گروه دارويي بركت نيز با اشاره به اينكه 3نوع مشاركت در دستور كار ما قرار دارد، بيان كرد: نخستين مشاركت ما در بورس كشور بود؛ به‌طوري‌كه همه شركت‌هاي البرز در حال حاضر عضو بورس هستند و 20هزار سهامدار داريم. نوع دوم مشاركت ما با حضور بخش خصوصي رقم خورد؛ به‌طوري‌كه در سال 94، دو كارخانه با مشاركت بخش خصوصي ساخته شد؛ يكي از اين كارخانه‌ها به مرز توليد رسيده و ديگري در سه ماهه سال 95 به مرحله توليد خواهد رسيد. مديرعامل گروه دارويي بركت، نوع سوم سرمايه‌گذاري را مشاركت با خارجي‌ها عنوان كرد و گفت: يكي از اهداف ما مشاركت با شركت‌هاي خارجي صاحب دانش فني است كه هم‌اكنون امضاي قرارداد مشاركت و سرمايه‌گذاري گروه دارويي بركت با شركت كمو انجام شد كه پس از برجام، نخستين سرمايه‌گذاري خارجي است كه در بخش دارويي كشور اتفاق افتاده و به شكل آورده مالي انجام مي‌شود. وي گفت: اين شركت سرمايه‌گذاري از سال 93 در پي جذب مشاركت براي اجراي طرح‌هاي پيش بيني شده و در اين زمينه مشاركت با شركت‌هاي خارجي توليدكننده دارو را در دستور كار قرار داده است. وي گفت: ‌پس از برجام، نخستين سرمايه‌گذاري در حوزه دارو در گروه داروسازي بركت با شركت داروسازي كمو انجام شده و اين شركت 65درصد سهام داروسازي «فارمد» از توليدكنندگان گروه داروسازي بركت را خريداري كرده است. جمشيدي افزود: ‌مذاكراتي با شركت نوو (NOVO)، توليدكننده انسولين نيز انجام شده است كه در صورت توافق نهايي، ايران به قطب توليد انسولين در منطقه تبديل خواهد شد. وي گفت: گروه داروسازي بركت آمادگي دارد تا با سرمايه‌گذاران خارجي به شكل مشاركت 100درصد، مشاركت اقليت، ‌اكثريت و تحت ليسانس همكاري كند؛ همچنين در حوزه بهداشت و درمان مذاكراتي با طرف‌هاي فرانسوي، ‌روس، چين‌، هند و كره در زمينه احداث بيمارستان به‌ويژه بيمارستان‌هاي ضدسرطان انجام شده تا از منابع آنان در اين زمينه استفاده شود. مديرعامل گروه داروسازي بركت افزود: مشاركت با بخش خصوصي براي انتقال دانش فني، جذب سرمايه‌گذاري و صادرات محصولات، از بركات سرمايه‌گذاري شركت كمو در ايران است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر