پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 20945
تاریخ انتشار: 08 اسفند 1394 09:55
لیست‌‌سازی برای اکران نوروزی؛

تنها «عطاران» برای سال 95 روی پرده باقی می‌ماند

یکی از روزنامه لیست قطعی اکران را منتشر کرده که اگر عیناً تایید شود، این شائبه پیش خواهد آمد که جلسات شورای صنفی نمایش فرمالیته بود و تصمیمات خارج از این شورا گرفته می‌شود... اکران نوروزی از 26 اسفندماه آغاز می‌شود... تنها فیلم «من سالوادور نیستم» که نمایش آن به تازگی آغاز شده از مجموع فیلم‌هایی که در این گمانه زنی‌ها آمده بر روی پرده باقی می‌ماند... روز دهم اسفند فیلم‌های نوروزی رسماً اعلام می‌شود.
با نزدیک شدن به مهم‌ترین فصل نمایش سال و موعد اکران نوروزی، لیست‌هایی تحت عنوان فیلم‌های اکران نوروزی منتشر شده که با اختلاف‌هایی اندک تقریباً شبیه به یکدیگر هستند اما هنوز حاضران در بهترین فصل اکران مشخص نشده‌اند و دهم اسفند از لیست نهایی رونمایی خواهد شد.

به گزارش راه امروز؛ اکران نوروزی علاوه بر آنکه برای سینماگران اهمیت دارد، برای مسئولان سینمایی نیز حائز اهمیت است، چرا که یک شروع خوب و پرفروش برای سینماها می‌تواند زمینه ساز افزایش فروش فیلم‌ها در سایر ایام سال باشد و به همین کوشیده می‌شود تا آثاری در این فصل نمایش داده شود که علاوه بر تنوع و جذابیت، انگیزه لازم را برای تماشاگران نوروزی فراهم سازد تا در سایر ایام نیز به سالن‌های سینما بیایند و این سینما به عنوان یک تفریح نوروزیِ صرف ننگرند.

هر سال همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروزی و اکران نوروزی که برای سال 95 از 26 اسفند 94 آغاز می‌شود، لیستی از فیلم‌ها منتشر می‌شود که معمولاً بخشی از این لیست‌ها تایید می‌شود اما امسال در اتفاقی شگفت انگیز چندین لیست متعدد با پنج تا هفت فیلم منتشر شده و ظاهراً برخی تهیه‌کنندگان همزمان با رایزنی برای حضور فیلم‌شان در میان آثار منتخب برای اکران نوروزی، در حال فضاسازی رسانه‌ای هستند تا آثارشان در این فصل به نمایش درآید.

این فضاسازی البته از مدت‌ها پیش و از زمان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز شده و برخی سینماگران در جشنواره صراحتاً تاکید کردند که آثارشان در اکران نوروزی قرار دادند که مانی حقیقی کارگردان «50 کیلو آلبالو» از آن جمله بود و البته در ادامه نیز  محمد شایسته مجرى طرح و سرمايه گذار «50 کیلو آلبالو» از فیلمش به عنوان گزینه قطعی اکران نوروزی یاد کرد.

در کنار این فضای جالب، یکی از روزنامه‌ها از این لیست به عنوان «فهرست قطعی» اکران نوروز یاد کرده که اگر این فهرست عیناً تایید شود به منزله آن است که شورای صنفی نمایش فرمالیته است و پیش برگزاری جلسات این شورا این تصمیمات گرفته می‌شود. بر اساس خبر روزنامه سینما، علاوه بر «من سالوادور نیستم» که اکنون در حال نمایش است، «50 کیلو آلبالو» در گروه استقلال، «ابد و یک روز» که نور تابان پخش کننده آن است و «بادیگارد» در گروه آزادی و «کفش‌هایم کو» به همراه یک فیلم برای گروه کودک و نوجوان به نمایش در خواهند آمد و فیلم «چهارشنبه» در گروه هنر و تجربه به نمایش در خواهد آمد.

علاوه بر آنهایی که به صراحت عنوان کردند و صداقت در پیش گرفتند، برخی سینماگران نیز این خواسته را مطالبه کردند و برخی انتقادهایی شدیدی که در روزهای اخیر از سوی برخی سینماگران مطرح می‌شود به زعم برخی ناظران تنها با ارائه فرصت اکران نوروزی به برخی فیلم‌ها، پایان می‌یابد!

همچنین برخی پخش کنندگان که قرارداد پخش را با تهیه کنندگان فیلم‌های مهم منعقد کرده‌اند، تقریباً از جانب تهیه کننده تمامی آثار طرف قراردادشان تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای حضور فیلم‌شان در اکران نوروزی تلاش کند و در واقع این امتیاز را به دلیل واگذاری‌ پخش‌شان به این پخش کننده‌ها طلب می‌کنند.

با این وجود، با توجه به اینکه قرار دادن چند فیلم از یک پخش کننده در یک نوبت اکران امکان پذیر نیست، این روزها برای پخش کنندگان حرفه‌ای نیز به سختی سپری می‌شود و این پخش کننده‌ها به شدت چشم انتظار مشخص شدن تکلیف نمایش نوروزی و خلاصی از این فشار هستند اما این فشار چه زمانی به پایان خواهد رسید و سرنوشت اکران نوروزی چه زمان مشخص می‌شود.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت و گو با «تابناک» ضمن رد تعیین فیلم‌ها، درباره فیلم‌هایی که در این لیست‌ها حضور دارند، گفت: تنها فیلم «من سالوادور نیستم» که نمایش آن به تازگی آغاز شده از مجموع فیلم‌هایی که در این گمانه زنی‌ها آمده بر روی پرده باقی می‌ماند و با توجه به مدل قراردادش، در نوروز نیز اکرانش ادامه خواهد داشت و سایر فیلم‌ها مشخص نشده است. 

وی تعیین تکلیف اکران نوروزی را به نشست شورای صنفی نمایش موکول کرد و درباره روند تعیین فیلم‌های نوروزی سال 1395 عنوان کرد: فرصتی که برای ارائه درخواست‌ها در نظر گرفتیم تا هشتم اسفندماه است و روز دهم اسفند نیز تصمیم نهایی درباره فیلم‌های نوروزی مشخص و اعلام می‌شود.

منبع: تابناک 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر