جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 20732
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1394 16:03
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه سی و چهرمین جشنواره فیلم فجر به هنرمندی رسید که با اولین تجربه بلند سینمایی خود در این جشنواره شرکت کرده بود.
به گزارش راه امروز،  با پایان دهه فجر انقلاب اسلامی در سال 1394، سی و چهارمین جشنواره فيلم فجر نیز غروب کرد و برندگان بخش‏ "مسابقه سينمای ايران" (سودای سيمرغ)، بخش "نگاه نو" (مسابقه فیلمسازان اول)، بخش "هنر و تجربه" (فیلمهای هنری و تجربی)، بخش "فیلم‏های مستند" (سینما حقیقت) و بخش "فیلمهای انیمیشن" به سیمرغ‏ ها و جوایز خود رسیدند.

آنچه در پی می ‏آید گزارش کامل این مراسم است:

مراسم اختتامیه سی‌ و سومین جشنواره فیلم فجر از حدود ساعت 19:05 امشب در کاخ جشنواره (مرکز همایش های برج میلاد تهران) آغاز شد. 

در این مراسم تنی چند از مقامات ارشد دولتی همچون «دکتر علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسین فریدون» دستیار ویژه رییس جمهور، «مهندس ربیعی» وزیر کار، «آخوندی» وزیر راه و ترابری، «کاظم جلالی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، «حجت‌الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی، «حسین نوش آبادی» سخنگوی وزارت ارشاد، «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، «حبیب ایل بیگی» معاون نظارت و ارزشیابی، «مصطفی ابطحی» رئیس موسسه رسانه‌های تصویری و «حسین مسافرآستانه» مشاور رییس سازمان سینمایی حاضر بودند.

حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، محمد معتمدی، رضا کیانیان، نیکی کریمی، ابوالحسن داودی، سید جمال ساداتیان، سیروس الوند، فرزاد مؤتمن، بهرام رادان، شهرام مکری، مجید مظفری، پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، طناز طباطبایی، نوید محمدزاده و نسیم ادبی از جمله هنرمندانی بودند که در سالن همایش‌های برج میلاد حضور داشتند.

همچنین عوامل فیلم هایی که نامزد دریافت سیمرغ در این دوره از جشنواره شده اند نیز در سالن انتظار برج میلاد به سر می بردند. 

* کارگردان و مجری مراسم

کارگردانی مراسم اختتامیه به عهده «محمد پرویزی» و اجرای آن بر عهده «محمد سلوکی» است. پرویزی چندی پیش کارگردانی مراسم اختتامیه جشنواره کودک همدان را نیز بر عهده داشته است.

در سه سال گذشته، «شهیدی فر» مجری این مراسم بود و پارسال هم «مهران مدیری» کارگردانی آن را پذیرفت.

 

* قرائت قرآن مجید و سرود ملی

مراسم با تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. 

* سخنان متفاوت دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

اولین برنامه رسمی، سخنان دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود که حرفهایش را به نحوی متفاوت زد.

«محمد حیدری» روی صحنه آمد و در حالی که سکوت کرده و به جمعیت خیره مانده بود، صدای ضبط شده او که متن نامه را قرائت می کند در سالن پخش شد!

متن این نامه که دبیر جشنواره برای خودش نوشته، به شرح زیر است:

"سلام

این نامه را برای شما می نویسم. شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه ای جز وجدان نمی تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد.

پس... من محمد حیدری متولد سال 1349 زاده ایران، همین خاک پر غرور، برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن، فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری!

یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم... و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم.

تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد".

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
** برندگان بخش انیمیشن **
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای نخستین بار انیمیشن‌ها نیز حضور داشتند. در اولین دوره حضور این بخش، آثار منتخب به وسیله روانبخش صادقی، محمدعلی صفورا، علیرضا گلپایگانی، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی، وحید نصیریان و اسماعیل شرعی مورد داوری قرار گرفتند.

جایزه ویژه بهترین انیمیشن به «محمد امید همدانی» برای انیمیشن "فهرست مقدس" تعلق گرفت.

همچنین، ضمن تشکر از مجید اسماعیلی برای ساخت انیمیشن « پادشاه آب»، از حامد کاتبی برای «در مسیر باران» تقدیر شد.

«در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما انیمیشن های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بودند.

سخن برنده: همدانی پس از دریافت جایزه گفت: همه از وجود پویانمایی در جشنواره تعجب کردند! در جشنواره فجر پویانمایی وجود داشت. 8 فیلم انیمیشن با متوسط 50 نفر عوامل، 2 یا 3 سال زمان صرف کردند و هزینه بیش از یک میلیارد در بر داشتند و خودشان روی پای خودشان ایستادند؛ اما متاسفانه به درستی دیده نشدند. دغدغه ما سیمرغ نیست؛ دغدغه ما دیده شدن است. روی سخنم با مسئولین فرهنگی کشور است که به این مهم باید توجه داشته باشند. در سالی که نام انیمیشن داشت اینگونه با انیمیشن برخورد شد. "شاهزاده روم" که در جشنواره گذشته مورد توجه قرار نگرفت با وجود بی‌مهری‌هایی که به آن شد توانست در اکران موفق عمل کند. ما در مرحله اثبات انیمیشن هستیم، سینمای جهان را با سینمای انیمیشن می‌شناسند. در زمانی که انیمیشن می‌خواهد خودش را ثابت کند، نگاه درست به انیمیشن داشته باشیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
** برندگان بخش هنر و تجربه **
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

نامزدها: "چهارشنبه" به کارگردانی سروش محمدزاده ــ "سگ و دیوانه عاشق" به کارگردانی علی محمد قاسمی ــ "ممیرو" به کارگردانی هادی محقق ــ "نیم رخ ها" به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی ــ "یک شهروند کاملا معمولی" به کارگردانی مجید برزگر.

تندیس ویژه این بخش تقدیم شد به «سروش محمدزاده» برای کارگردانی فیلم "چهارشنبه".

دومین تندیس این بخش نیز به زنده یاد «ایرج کریمی» کارگردان فیلم "نیم رخ ها" تقدیم شد.

سخن برنده: «سروش محمدزاده» پس از دریافت جایزه گفت: از شهاب حسینی و دیگر دوستان که در ساخت فیلم مرا همراهی کردند تشکر می‌کنم.

مادر مرحوم ایرج کریمی نیز از میان جمعیت بسختی با کمک عصا به روی صحنه آمد و با چشمانی اشک بار، جای فرزند هنرمندش را خالی کرد و گفت: با سلام خدمت همه حضار و تشکر از همه کسانی که در برگزاری جشنواره تلاش کردند و برای «نیم‌رخ‌ها» زحمت کشیدند. جای ایرج خالی نیست.

تشویق ایستاده حاضرین برای مادر زنده یاد ایرج کریمی ــ که چندی پیش دار فانی را وداع گفت ــ از لحظات زیبای این مراسم بود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
** برندگان بخش مستند (سینما حقیقت) **
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

برگزیدگان بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف بدین شرح معرفی شدند:

* بهترین فیلم: "A157" به تهیه کنندگی «بهروز نورانی پور»

سخن برنده: نورانی پور بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم مستند گفت: همه شادی این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجودش شبانه‌روز سختی این کار خطرآفرین و بحرانی را به جان خرید. خدا را شاکرم و افتخار می‌کنم این جایزه را در این صحنه و این رویداد بزرگ گرفتم. متأسفانه پدرم را در شرایط تولید فیلم از دست دادم به امید قیامت که ایشان را ببینم. از آقای رزاق‌ کریمی که به بچه‌های مستند شأن و شخصیت داد تشکر می‌کنم.

* بهترین کارگردانی: «مهرداد اسکویی» برای کارگردانی فیلم "رؤیاهای دم صبح"

سخن برنده: اسکویی پس از دریافت جایزه گفت: باعث غرور و افتخار است که جایزه را در این صحنه می‌گیرم و شاهد بودید که 10 فیلم دیگر فیلم‌های خوبی و ارزنده‌ای بودند. نشان دادن رنج گاهی برای جلوگیری از رنج و عذاب بیشتر است. ساخت مستند اجتماعی زنگ خطری است تا بتوانیم رنج‌های کمتری داشته باشیم. تشکر می‌کنم از همه همکارانی که تکه‌ای از روح خود را در کالبد فیلم دمیدند.
بهروز نورانی پور هم بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت: همه شادی این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجودش شبانه‌روز سختی این کار خطرآفرین و بحرانی را به جان خرید. خدا را شاکرم و افتخار می‌کنم این جایزه را در این صحنه و این رویداد بزرگ گرفتم. متأسفانه پدرم را در شرایط تولید فیلم از دست دادم به امید قیامت که ایشان را ببینم. از آقای رزاق‌ کریمی به بچه‌های مستند شأن و شخصیت داد تشکر می‌کنم.

* دستاورد فنی و هنری: «رضا تیموری» برای تصویربرداری مستند "اهالی یک طرفه"

محکوم کردن جنایات تکفیری ها

«محمدرضا اصلانی» یکی از اعضای هیأت داوران بخش مستند از حاضران خواست که بایستند و یکپارچه علیه جنایات سوریه و نیز کشتار اکراد اعتراض کنند. وی گفت: ما همه "ملت ابراهیم" هستیم. این ستم بر همه وارد می‌شود. امیدواریم جهان این ستم را بفهمد و ستمکاران دست از ستم بردارند و آینده بی‌ستم و شادی را پیش‌ رو داشته باشیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
** برندگان بخش  نگاه نو (فیلمهای اول) **
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

در این بخش، هیأت داوران بخش مسابقه نگاه نوی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر (آثار اول فیلمسازان)، متشکل از «حبیب احمدزاده»، «حمید فرخ نژاد»، «مهدی کرم پور»، «مهتاب کرامتی» و «سامان مقدم» روی صحنه آمدند.

سپس اسامی برندگان بخش نگاه نو به شرح زیر اعلام شد:

* بهترین فیلم: فیلم سینمایی "ابد و یک روز" به تهیه کنندگی «سعید ملکان».

* بهترین کارگردانی: «سعید روستایی» برای  فیلم سینمایی "ابد و یک روز".

سخن برنده: روستایی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو گفت:‌ خدا را شاکرم که امروز بین بزرگان سینمای ایران حضور دارم قدم اول اطمینان است که سعید ملکان به من اطمینان کرد 2 سال بود هیچکس فیلم‌نامه باز نمی‌کرد اما ملکان به من اعتماد کرد. این جایزه به تقدیم به تو آقای ملکان.

* جایزه ویژه کارگردانی: «محمدحسین مهدویان» برای فیلم "ايستاده در غبار".

سخن برنده: محمدحسین مهدویان بعد از دریافت سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران گفت: از هیأت داوران برای توجه‌شان به فیلم تشکر می‌کنم. به سعید روستایی تبریک می‌گویم. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم و همسرم را برای سختی‌های شغلم سپاسگزارم. این نکته را می‌خواهم بگویم که افرادی مانند «ابراهیم حاتمی‌کیا» به این زودی‌ها در سینمای ایران متولد نمی‌شوند. امیدوارم قدر بزرگان‌مان را بدانیم. حیف است که حاتمی کیا در جمع ما نیست که به فیلمسازان تازه کاری چون من جایزه بدهد. من این جایزه را با رخصت از بزرگان سینمای ایران ــ بخصوص ابراهیم حاتمی کیا ــ به خودم تقدیم می کنم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
** برندگان بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ) **
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

با دعوت محمد سلوکی، هیأت داوران بخش سودای سیمرغ متشکل از «ابوالحسن داودی»، «محمد داودی»، «مجتبی راعی»، «سید جمال ساداتیان»، «منوچهر شاهسواری»، «مهدی فخیم زاده» و «نیکی کریمی» روی سن قرار گرفتند تا جوایز مختلف این بخش را اهداء کنند.

سپس «بهرام رادان» برای اعلام جوایز سیمرغ بلورین به روی سن آمد و گفت: خوشحالم در کنارتان هستم. تبریک می‌گویم به همه برندگان این جشنواره. 16 سال است که در خانواده سینما هستم و همیشه همه در جشنواره ها به دنبال نام‌های بزرگ هستند؛ اما جشنواره سی و چهارم پوست‌اندازی کرد و نشان داد که صاحب‌نام و گمنام در کنار هم امتیاز دارند. به امید موفقیت.

* بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری:

نامزدها: سید هادی اسلامی برای فیلم "بادیگارد"(جلوه های بصری) ــ ایمان کرمیان برای فیلم" ایستاده در غبار "(جلوه های میدانی) ــ فرید ناظر فصیحی برای فیلم "نفس" (جلوه های بصری) ــ محمد رضا نجفی امامی برای فیلم "رسوایی 2 "(جلوه های بصری)

«ایمان کرمیان» برای فیلم "ایستاده در غبار" برنده سیمرغ بلورین جلوه های ویژه میدانی شد.

«سید هادی اسلامی» هم برای فیلم "بادیگارد" سیمرغ بلورین جلوه های ویژه بصری را گرفت.

سخن برنده: کرمیان پس از دریافت جایزه جلوه‌های ویژه میدانی گفت: از همه عوامل و همکارانم در تولید فیلم ایستاده در غبار به خصوص حسین مهدویان تشکر می‌کنم ای کاش همه همکارانم اینجا بودند دستیار عزیزم مرا در این فیلم بسیار کمک کرد.

سخن برنده: سیدهادی اسلامی نیز پس از دریافت جایزه جلوه‌های ویژه بصری اظهار داشت: با تشکر از خانواده‌ام و عوامل بادیگارد برخلاف آقای مهدویان سیمرغم را به آقای حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم.

* بهترین چهره پردازی:

نامزدها: ایمان امیدواری برای فیلم های "زاپاس" و "بادیگارد" ــ عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم "لانتوری" ــ شهرام خلج برای فیلم "ایستاده در غبار" ــ مهرداد میرکیانی برای فیلم های "نفس" و اژدها وارد می شود" ــ سعید ملکان برای فیلم های "ابد و یک روز" و امکان مینا"

«سعید ملکان» برای فیلم "ابد و یک روز" سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد.

* بهترین طراح صحنه و لباس:

نامزدها: محمدرضا شجاعی برای فیلم "ایستاده در غبار" ــ امیر حسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم "اژدها وارد می شود" ــ بهزاد کزازی برای فیلم "امکان مینا" ــ محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم "خشم و هیاهو" ــ اصغر نژاد ایمانی برای فیلم "نفس"

«محمدرضا شجاعی» برای فیلم "ایستاده در غبار" برنده سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و لباس شد.

سخن برنده: شجاعی پس از دریافت جایزه گفت: لازم است از حاتمی‌کیا که الفبای کار را به من آموخت و اساتیدی چون حمید نعمت‌الله تشکر کنم. "ایستاده در غبار" کار سختی بود اما با تیم همراه تهیه و تولید، سختی‌اش زیاد حس نشد.

* بهترین صدا:

نامزدها: بهمن اردلان و سید علیرضا علویان برای فیلم "بادیگارد" ــ سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک برای فیلم "لانتوری" ــ حسین بشاش و آرش قاسمی برای فیلم "خشم و هیاهو" ــ امین میرشکاری و سید علیرضا علویان برای فیلم "ابد و یک روز" ــ مهرشاد ملکوتی برای فیلم "ایستاده در غبار"

«سعید بجنوردی» و «محمدرضا دلپاک» برای فیلم "لانتوری" سیمرغ بهترین صداگذاری را گرفتند.

سخن برنده: دلپاک بعد از دریافت جایزه خود گفت: باعث افتخار است که هیأت انتخاب، صدای "لانتوری" را  شنید. این جایزه برایم ارزشمند است. از بهمن اردلان برای صدای خوبش در بادیگارد و آقایان بشاش، قاسمی و ملکوتی تشکر می‌کنم. از شما مخاطبین برای دیدن و شنیدن صدای فیلم‌ها متشکرم. 

وی همچنین با حزن و اندوه از فقدان «یدالله نجفی» هم یاد کرد و گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند. 20 روز است عزیزی از میان ما، یدالله نجفی، سکوت کرده است. جایزه‌ام را به همسر یدالله نجفی تقدیم می‌کنم. تشکر از همه لانتوری‌ها و درمیشان که مرا راهنمایی کرد.

* بهترین فیلمبرداری:

نامزدها: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم "دختر" ــ هومن بهمنش برای فیلم "اژدها وارد می شود" ــ پیمان شادمان فر برای فیلم "خشم و هیاهو" ــ محمود کلاری برای فیلم "بادیگارد" ــ فرشاد محمدی برای فیلم "امکان مینا"

«پیمان شادمان فر» برای فیلم "خشم و هیاهو" سیمرغ گرفت.

* بهترین موسیقی متن:

نامزدها: کریستف رضایی برای فیلم "اژدها وارد می شود" ــ مسعود سخاوت دوست برای فیلم "نفس" ــ محمدرضا علیقلی برای فیلم های "امکان مینا" و "دختر" ــ کارن همایونفر برای فیلم "بادیگارد" ــ پیمان یزدانیان برای فیلم "به دنیا آمدن"

«محمدرضا علیقلی» ستزنده موسیقی فیلم های "امکان مینا" و "دختر" سیمرغ بلورین این بخش را مال خود کرد. به دلیل غیبت علیقلی، جایزه وی را سیدرضا میرکریمی کارگردان فیلم "دختر" تحویل گرفت.

* بهترین تدوین:

نامزدها: سجاد پهلوان زاده برای فیلم "ایستاده در غبار" ــ بهرام دهقانی برای فیلم "ابد و یک روز" ــ سپیده عبدالوهاب برای فیلم "به دنیا آمدن" ــ هایده صفی یاری برای فیلم "لانتوری" ــ محمد رضا موئینی و هدی موئینی برای فیلم "امکان مینا"

سیمرغ این بخش را «بهرام دهقانی» برای فیلم "ابد و یک روز" گرفت.

سخن برنده: دهقانی بعد از دریافت جایزه بهترین تدوین گفت:‌ از هیأت داوران برای دیده شدن تدوین این فیلم تشکر می‌کنم. من به نمایندگی از همه همکارانم که نامزد دریافت جایزه شدند این جایزه را دریافت می‌کنم. برای ساخت فیلم "ابد و یک روز" از سعید ملکان سپاسگزارم و خوشحالم که سعید روستایی و هم‌نسلانش اجازه نمی‌دهند سینما بمیرد و ضعیف شود. این روزها شاهد صحبت برخی از دوستان در رسانه‌ها هستیم که درباره سینما و عیب‌هایش سخن می‌رانند. 120 سال است که سینما در جهان شکل گرفته و مشکلاتش حل شده؛ در ایران هم حل خواهد شد.

* بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

نامزدها: بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم "من" ــ مریلا زارعی برای فیلم "دختر" ــ ژاله صامتی برای فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" ــ شبنم مقدمی برای فیلم های "زاپاس" و "نفس" ــ شیرین یزدان بخش برای فیلم "ابد و یک روز"

«شبنم مقدمی» برای فیلم های "زاپاس" و "نفس" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

سخن برنده: مقدمی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران محترم تشکر می‌کنم بار دیگر جایزه ارزشمند جشنواره را به من داده‌اند 2 سال گذشته پدرم در قید حیات بودند یک سال است که پدرم را از دست داده‌ام این جایزه که برای من قابل احترام و ارزشمند است را به روح پدرم تقدیم می‌کنم.

* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

نامزدها: حمیدرضا آذرنگ برای فیلم "عادت نمی کنیم" ــ امیر جدیدی برای فیلم "من" ــ سیامک صفری برای فیلم فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" ــ آذرخش فراهانی برای فیلم "مالاریا" ــ نوید محمدزاده برای فیلم "ابد و یک روز"

«نوید محمدزاده» برای بازی در فیلم "ابد و یک روز" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکل مرد را دریافت کرد.

    

سخن برنده: محمدزاده پشت تریبون قرار گرفت و به جای حرف زدن، فقط سکوت ممتدی کرد. شاید سکوت او نشان اعتراضش به سال های گذشته باشد که علیرغم شایستگی، به دلیل مسائل حاشیه ای که برای فیلمش رخ داد از این جایزه محروم شد.

* بهترین بازیگر نقش اول زن:

نامزدها: پریناز ایزدیار برای فیلم "ابد و یک روز" ــ ساره بیات برای فیلم "عادت نمی کنیم" ــ مینا ساداتی برای فیلم "امکان مینا" ــ طناز طباطبایی برای فیلم "خشم و هیاهو" ــ الهام کردا برای فیلم "به دنیا آمدن"

سیمرغ بلورین به «پریناز ایزدیار» برای بازی در فیلم سینمایی "ابد و یک روز" اهداء شد.

سخن برنده: ایزدیار پس از قرار گرفتن پشت تریبون گفت: از هیأت داوران تشکر می‌کنم؛ همچنین از گروه خوب "ابد و یک روز" که برایم بیش از یک همکار، یک خانواده بودند. تشکر ویژه ای هم می کنم از سعید ملکان و سعید روستایی که به من اعتماد کردند.

* بهترین بازیگر نقش اول مرد:

نامزدها: فرهاد اصلانی برای فیلم "دختر" ــ پرویز پرستویی برای فیلم "بادیگارد" ــ رضا کیانیان برای فیلم "کفش هایم کو" ــ پیمان معادی برای فیلم "ابد و یک روز" ــ نوید محمدزاده برای فیلم "خشم و هیاهو"

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به «پرویز پرستویی» برای بازی در فیلم سینمایی "بادیگارد" اهداء شد.

سخن برنده: پرویز پرستویی بعد از دریافت جایزه اش گفت: من، پرويز پرستويی، بازيگر نقش حيدر ذييحی فيلم بادیگارد هستم. خالق باديگارد، ابراهيم حاتمی كيا است و خوشحالم با هدايت و رهبری ابراهيم حاتمی كيا توانستم ابفاگر نقشی باشم که شایسته دریافت این سیمرغ شد. سلام خدمت حضار محترم عرض می کنم و این سیمرغ را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم می کنم. علاوه بر او، این جایزه را به رسم ادب به اساتيد محترمی كه در اين سالن حضور ندارند از جمله به عزت الله انتظامی، علی نصيريان، جمشید مشايخی، محمدعلی كشاورز و داود رشيدی اهدا می کنم.

* بهترین فیلمنامه:

نامزدها: فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه "امکان مینا" ــ سعید روستایی برای فیلمنامه "ابد و یک روز" ــ امیر عربی برای فیلمنامه فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" ــ مهران کاشانی برای فیلمنامه "دختر" ــ محمد حسین مهدویان برای فیلمنامه "ایستاده در غبار" 

«سعید روستایی» برای فیلمنامه "ابد و یک روز" سیمرغ بلورین این بخش را گرفت.

سخن برنده: روستایی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه گفت: از هیأت داوران نگاه نو و هیأت داوران سودای سیمرغتشکر ویژه دارم. از همه اعضای گروهم متشکرم و با اجازه آنها سیمرغم را به پیمان معادی تقدیم می‌کنم.

* بهترین کارگردانی:

نامزدها: کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم "امکان مینا" ــ سعید روستایی برای کارگردانی فیلم "ابد و یک روز" ــ فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" ــ محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم "ایستاده در غبار" ــ سید رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم "دختر"

«سعید روستایی» برای کارگردانی فیلم "ابد و یک روز" سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. جالب اینکه، این اولین تجربه کارگردانی او در ساخت فیلم بلند سینمایی است!

جایزه ویژه این بخش به نیز به «هومن سیدی» برای کارگردانی فیلم "خشم و هیاهو" اهداء شد.

سخن برنده: هومن سیدی گفت: من آمادگی و توقع نداشتم این جایزه به من اهدا شود. فقط آمده بودم دست بزنم و دوستانم را تشویق کنم. ای کاش می‌گفتید تا جور دیگری حاضر می‌شدم! اما خیلی خوشحالم که جایزه ویژه هیات داوران را گرفتم. از همه متشکرم که زحمات دوستان من را دیدند و از سعید سعدی هم به عنوان تهیه کننده تشکر می کنم که مثل کوه پشت فیلمسازان می ایستد.

* بهترین فیلم:

نامزدها: فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه "امکان مینا" ــ سعید روستایی برای فیلمنامه "ابد و یک روز" ــ امیر عربی برای فیلمنامه فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی؟" ــ مهران کاشانی برای فیلمنامه "دختر" ــ محمد حسین مهدویان برای فیلمنامه "ایستاده در غبار" 

«حبیب والی نژاد» برای تهیه کنندگی فیلم "ایستاده در غبار" سیمرغ بلورین بهترین فیلم را گرفت.

سخن برنده: والی نژاد، سیمرغ خود را به «سردار شهید همدانی» تقدیم کرد و گفت: خوشحالم که کار ما دیده شد؛ اما کار هادی بهروز فیلم‌بردار خوبمان دیده نشد. از هادی حجازی‌فر تشکر می‌کنم. دوست داشتم این فیلم را یکی از عزیزانی که برای تولیدش به ما کمک شایانی کرد ببینند اما شهید شد؛ «سردار حسین همدانی».

* بهترین فیلم با نگاه ملی:

سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی به «نرگس آبیار» برای فیلم "نفس" اهداء شد.

سخن برنده: آبیار بعد از دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی بیان کرد: از همراهانم در پروژه سینمایی "نفس" تشکر می کنم. پروژه بسیار سختی بود. این فیلم، اثری درباره معصومیت، کودکی و رؤیاها است و شاید فرصت بیشتری نیاز است تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. امیدوارم مردم این فیلم را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. از اصغر نژادایمانی، صادق نیکزاد و پانته‌آ پناهی که 3 ماه گریم سنگین را تحمل کرد بی‌نهایت سپاسگزارم.

* فیلم برگزیده تماشاگران:

آراء مردمی این نتیجه را برای 5 فیلم برتر از نگاه آنان رقم زد: "اژدها وارد می‌شود" با 3.03 در جایگاه پنجم، "ایستاده در غبار" با امتیاز 3.13 در جایگاه چهارم، "بارکد" با امتیاز 3.21 در جایگاه سوم، "بادیگارد" با 3.43 در جایگاه دوم و "ابد و یک روز" با امتیاز 3.61 در جایگاه اول قرار گرفت.

بنابراین، فیلم سینمایی "ابد و یک روز" سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز به جوایز متعدد خود اضافه کرد.

«رضا میرکریمی» مدیرعامل خانه سینما که برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم روی صحنه آمده بود گفت:‌ برای جمع‌آوری و شمارش آراء مردمی یک گروه صد نفره تلاش شبانه‌روزی کردند و تا 4 بامداد کارهای شمارش آراء ادامه داشت. در رأس آنها علی آشتیانی‌پور حضور داشت. 5 فیلم در این بخش امتیاز گرفتند که به عقیده من هر 5 فیلم برنده این جایزه هستند. امسال دو فیلم، شگفتی‌ساز بودند که در نگاه اول احساس می‌شود مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند؛ اما این دو فیلم توانستند در میان فیلم‌های برگزیده مردمی قرار بگیرند.

تجلیل از متوسلیان و شهدای قهرمان ایران

به بهانه فیلم سینمایی "ایستاده در غبار"، مدیران برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر طی نامه‌ای از خانواده سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان تشکر کردند. محمد حیدری نیز تقدیر ویژه‌ای از خانواده جاویدالاثر «احمد متوسلیان» داشت و  نامه‌ای را برای آن‌ها خواند. فیلم "ایستاده در غبار" بر اساس زندگی و مبارزات آن عزیز سفرکرده ساخته شده است.

پس از قرائت نامه دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، حضار به احترام شهدای جمهوری اسلامی ايران ایستادند و آنان را مورد تشويق قرار دادند.

البته هنگام تقدیر ویژه دبیر جشنواره از متوسلیان، خانواده وی روی سن حاضر نشدند. برخی رسانه های دلیل این کار را این اعلام کردند که برادر احمد متوسلیان در حضور رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از ساخت چنین فیلمی، نسبت به فیلم‌نامه انتقاداتی را مطرح و گلایه کرد که با خانواده او در ساخت آن مشورتی نشده است. ایوبی و حیدری نیز قول پیگیری دادند.

اعلام دبیر دوره بعدی جشنواره فیلم فجر

پایان بخش مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، معرفی دبیر دوره بعد بود. با اعلام حکمی از سوی حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که از سوی مجری خوانده شد «محمد حیدری» به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز انتخاب شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از تاریخ 11 بهمن تا 22 بهمن 1394 در تهران برگزار شد و "بخش سینما و تلویزیون سایت جامع هنر اسلامی (وابسته به پورتال بزرگ اهل بیت علیهم السلام)" و " سرویس صفحات فرهنگی خبرگزاری ابنا " به لحاظ وظیفه ذاتی خود، همچون سالهای گذشته با انتشار ویژه نامه هایی رویدادها و آثار این جشنواره را از نگاه دینی و مذهبی مورد بررسی قرار دادند.

در این پوشش رسانه ای، مطالبی اعم از گزارش، یادداشت، نقد فیلم و مصاحبه درباره آثار عرضه شده در جشنواره سی و یکم منتشر شد. خوانندگان فرهیخته و مخاطبان ارجمند نیز می‏توانند نوشته ها و نظرات خود را برای انتشار برای سایت‏های خبرگزاری ابنا و هنر اسلامی ارسال نمایند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر