شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 20598
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 16:49
جشنواره فجر در انحصار فامیل و رفقای مدیران و اهالی درجه چند سینما!

پادگانی به نام «سازمان سینمایی»

فردی به نام «محمد حیدری» که با حکم و حمایت عجیب ایوبی دبیر جشنواره امسال فجر را تصاحب کرده ، دستور حذف سهمیه رسانه ها در کاخ جشنواره را صادر و به جای آن، سهمیه اهالی درجه چند سینما، خانواده های آنان و مدیران سازمان سینمایی را چند برابر کرده است!

فردی به نام «محمد حیدری» که با حکم و حمایت عجیب ایوبی دبیر جشنواره امسال فجر را تصاحب کرده ، دستور حذف سهمیه رسانه ها در کاخ جشنواره را صادر و به جای آن، سهمیه اهالی درجه چند سینما، خانواده های آنان و مدیران سازمان سینمایی را چند برابر کرده است ؛ اقدامی که به عنوان «رفیق سالاری» و «خوایشاوندسالاری» و از مصادیق شایع فساد اداری به آن اشاره می شود که به تبعیض و جایگزینی رابطه به جای ضابطه دلالت دارد.

به گزارش راه امروز ؛ این فرد که سابقه مدیریت تئاتری دارد و برای اهالی رسانه چهره ای ناشناخته محسوب می شود، دلیل حذف این سهمیه را «افراد غیرمرتبط در کاخ جشنواره» عنوان کرده است!

منابع مطلع به «انتخاب» گفته اند که بسیاری از دلسوزان پیش از آغاز به کار جشنواره به ایوبی هشدار داده اند از چهره های نامرتبط و بی سابقه در مدیریت جشنواره استفاده نکند، اما او بدون توجه به انتقادات دلسوزانه، رویه خاص خود را ادامه داده است ؛ رویه ای که به اذعان بسیاری از اهالی سینما «پادگانی» است و سازمان سینمایی را به پادگان تبدیل کرده است.

این درحالیست که بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد صدور کارت های متنوع برای خانواده و نامزدهای متعدد!! اهالی درجه چند سینما، مانند سال های پیشین وجود دارد و بسیاری از چهره های ناشناس سینما، همراه با حلقه ی رفقا و فامیل خود! کارت جشنواره امسال را دریافت کرده اند!

نکته ی عجیب آنکه بسیاری از چهره های مهم، تاثیر گذار و شاخص سینما از عدم توجه به آنان به خاطر عدم تعلق سهمیه به آنان گلایه دارند و می گویند چرا باید سهمیه ی آنان، خرج بازیگران درجه چند و همراهان آنان شود!

از سوی دیگر،  حیدری به عنوان دبیر جشنواره فجر، به جز آنکه بذل و بخششی مثال زدنی برای چهره های درجه چند سینما داشته، اعلام کرده فقط برای 200 رسانه سینمایی کارت مربوطه را صاد رکرده است!

این درحالیست که اولاً 200 رسانه سینمایی کجای فضای رسانه ای کشور هستند و اساساً چرا باید عمده سهمیه ی رسانه ها، به سایت ها و مجلاتی تعلق گیرد که تیراژ و تعداد مخاطب آنان، آنقدر اندک است که حتی اهالی سینما نیز توجهی به آن ندارند؟! و گفته اند به رسانه های غیرسینمایی، چنین سهمیه ای تعلق نمی گیرد! ظاهراً حضرات اتفاقی به نام «جشنواره فیلم فجر» را یک حادثه درون گروهی و صرفاً سینمایی می دانند و به خود حق می دهند رسانه های غیرسینمایی را از گردونه ی سهمیه های خود ساخته، حذف کنند! 

پادگانی به نام «سازمان سینمایی»/ جشنواره فجر در انحصار فامیل و رفقای اهالی درجه چند سینما!

بهرحال خوب است آقای ایوبی و رفقای تازه کار ایشان مانند جناب حیدری بدانند ، جشنواره فیلم فجر که اتفاقاً نام بین المللی را نیز یدک می کشد، یک اتفاقِ ملیست ، نه یک محفل درون گروهی برای دید و بازدید و بذل و بخشش برای رفقا !

پیش از این، بسیاری از چهره های ارزشمند سینما مثل شهاب حسینی (که مشاور دبیر جشنواره امسال را عهده دار شده بود) ضمن انتقاد شدید از عملکرد این فرد، از مسئولیت خود استعفا کرده بود ؛ در عین حال رویه حیدری، همچنان استفاده از چهره های مشهور در سمت های تشریفاتی است تا بتواند از این طریق، مشروعیت لازم را کسب کند.

پادگانی به نام سازمان سینمایی!

قابل ذکر است، پس از انتقادات شدیداللحن پرویز پرستویی از سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، محسن امیر یوسفی سیمرغ خود را به شهاب حسینی بازیگر سینما که پیش از این در سمت مشاور دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، به دلیل آن که روی حرف خود ماند، تقدیم کرد.

وی همچنین در سخنانی گفت: من «معضل امیریوسفی» هستم.

این کارگردان ادامه داد: خیلی دوست داشتم در این جشنواره من و بازیگرانم با فیلم «آشغال های دوست داشتنی» حضور داشتیم که این اتفاق نیفتاد. من امیدوارم بودم در دولت تدبیر و امید مشکل این فیلم حل شود که باز هم این اتفاق نیفتاد.

این کارگردان سینما همچنین اشاره کرد: امیدوار بودیم که آن حقوقدانی که آقای روحانی بدان اشاره می کردند در سینمای ایران هم جاری باشد که این اتفاق نیفتاد و سازمان سینمایی حکم یک پادگان نظامی را برای من پیدا کرد.

امیریوسفی همچنین هنگامی که این کارگردان سیمرغ خود را دریافت می کرد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد سالن تالار وحدت شد و امیریوسفی با حضور وزیر به دیده نشدن فیلم «آشغال های دوست داشتنی» در جشنواره اعتراض کرد.


انتقاد یک روزنامه به افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

روزنامه «هنرمند» روز دوشنبه - 12 بهمن ماه - که مصادف بود با فردای روز برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، در صفحه فرهنگ و هنر خود به انتقاد از نحوه دعوت از خبرنگاران به مراسم افتتاحیه پرداخت و پس از انتشار رو تیتر «گزارش هنرمند از افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر» تیتر «تصور کنید!» را انتخاب کرد و مابقی مطلب را سفید درآورد. 


پادگانی به نام «سازمان سینمایی»/ جشنواره فجر در انحصار فامیل و رفقای اهالی درجه چند سینما!

این روزنامه همچنین در پایین این مطلب توضیح داد: علیرغم تلاش و پیگیری‌های روزنامه هنرمند‌، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر کارت مراسم افتتاحیه جشنواره را در اختیار روزنامه قرار نداد و مانع از حضور خبرنگار و عکاس روزنامه هنرمند شد.

بلبشو!

جشنواره فیلم فجر امسال نیز، مانند سالهای گذشته با بی برنامگی عجیبی آغاز شد ، برنامه ریزی ضعیف و البته پرطمطراق و پرسروصدایی که حکایت از یک مدیریت ضعیف و کم سابقه دارد.

به گزارش «انتخاب» ؛ تعداد زیادی  از افرادی که در لیست پذیرفتگان جشنواره فجر امسال بودند، امکان ورود به سالرا پیدا نکردند و حتی نيكي كريمي كه داور جشنواره نیز است، بعد از ٤٠ دقيقه ايستادن پشت در با ناراحتي محل جشنواره را ترك كرد!

قابل ذکر است، بسیاری از ناظران و حاضران در کاخ جشنواره ، مدیریت امسال جشنواره فیلم فجر را بسیار نابسامان تر از سال های قبل دانسته و به عملکرد ضعیف ایوبی در این زمینه انتقاد دارند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر