جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 20312
تاریخ انتشار: 26 دی 1394 12:52
ظریف، کری و موگرینی در وین مذاکره می کنند

شمارش معکوس برای اجرای برجام

محمد جواد ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان عازم وین شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با دریافت "حکم تفویض اختیارات اوباما در خصوص برداشته شدن تحریم​ها علیه ایران" وارد وین می​شود.

به گزارش راه امروز، محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه بامداد شنبه درصدر هیاتی مرکب از سید​عباس عراقچی معاون خود و همچنین علی​اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی معاون وی تهران را به قصد وین ترک کرد.

خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که آژانس بین​المللی انرژی اتمی گزارش نهایی خود را احتمالا شنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) منتشر خواهد کرد.

براساس توافق‌نامه موسوم به "برنامه جامع اقدام مشترک"(برجام) میان ایران و گروه ۱+۵، قبل از اجرای "برجام" ایران می‌بایست اقداماتی را انجام می‌داد تا توافق‌نامه وارد فاز اجرایی شود.
راستی‌آزمایی این اقدام‌ها بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آژانس باید از جمله "تغییر طراحی راکتور آب سنگین اراک، به‌گونه‌ای که برای کاربرد هسته‌ای غیرقابل استفاده باشد" را تأیید کند.

 با تائید آژانس برجام وارد فاز اجرای تعهدات گروه ۱+۵ می‌شود که اساس آن لغو تحریم‌های ایران خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در وین نوشته است که در گزارش آژانس "همه جزئیات نهایی شده‌اند."

خبرگزاری فرانسه هم می‌گوید در گزارش آژانس تایید شده که ایران به تعهدات خود عمل کرده و برنامه هسته‌ای خود را به شکل چشمگیری محدود کرده است.

پس از تائید آژانس گفته می‌شود احتمالا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای مشترک آغاز اجرای توافق را اعلام کنند.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه گزارش آژانس در وین حضور پیدا خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از سفر جان به وین برای گفت‌وگو با محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی خبر داد و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم‌های هسته‌ای را منتشر کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشاپیش دیدار روز شنبه وین، در این بیانیه تأکید کرده که «همه طرف‌ها به برداشتن گام‌های مؤثر در مسیر روز اجرای برجام ادامه می‌دهند، تا از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود».

همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر کرده که در آن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم‌های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.

پیشتر در روز جمعه گزارش‌هایی به نقل از منابع دیپلماتیک در ژنو منتشر شده بود، که از دفتر سازمان ملل در این شهر، خواسته شده برای نشست قریب‌الوقوع نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی آماده باشد، اما رفته رفته با پررنگ شدن احتمال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز شنبه، وین به عنوان محل احتمالی چنین دیداری مورد اشاره قرار گرفت.

در همین حال استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل شامگاه جمعه با اشاره به احتمال برگزاری دیداری در وین، اعلام کرد که «اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای صادر خواهد کرد».

مراحل اجرای برجام

در صورتی که امروز (شنبه) در وین گزارش نهایی آژانس انرژی اتمی از انجام کامل تعهدات ایران خبر دهد، توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی (برجام) رسما به ترتیب زیر وارد مراحل اجرایی می‌شود:

  • ابتدا آژانس تایید می‌کند ایران به تعهدات خود در محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش عمل کرده
  • گزارش آژانس به هیات عالی وزرای این نهاد و همزمان به سازمان ملل متحد تقدیم می‌شود و این به معنای آغاز رسمی مرحله اجرایی توافق هسته‌ای است
  • پس از آن، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که تابستان گذشته (ژوئیه) به تصویب رسید رسما اجرایی می‌شود و تحریم‌های شورای امنیت که علیه افراد و موسسات ایرانی وضع شده بود لغو می‌شود
  • اعضای گروه ۱+۵ و ایران رسما آغاز اجرای توافق هسته‌ای را اعلام می کنند (البته جلسه یا کنفرانس مطبوعاتی جان کری، محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی که احتمالا فردا - شنبه - در وین برگزار می‌شود هم تصریحا جنبه همین اعلام رسمی را می‌تواند پیدا کند)
  • اروپا و آمریکا تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو می‌کنند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر