جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 13979
تاریخ انتشار: 04 شهريور 1394 08:23
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خبر داد:

سرانجام خوش ۱۲ لکه صنعتی






فرشته فریادرس - گروه صنعت: امروز لکه‌های صنعتی دچار معضلات و مشکلات اساسی و مهمی هستند که کار را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان سخت کرده و بدین‌ترتیب فعالان اقتصادی علاوه بر دغدغه تولید و افزایش کیفیت محصولات خود باید به فکر مبارزه با مشکلات موجود در این لکه‌های صنعتی باشند.



از این رو تمام تلاش مسئولان این است که با فراهم کردن شرایط، واحدهای تولیدی و صنعتی پراکنده‌ای را که در قالب لکه صنعتی فعالیت می‌کنند در یک شهرک صنعتی ساماندهی کنند تا این واحدها نیز بتوانند از امکانات تخصیصی شهرک‌های صنعتی استفاده کنند. این نکته از نگاه هیات وزیران نیز دور نمانده است. سال گذشته در آیین‌نامه اجرایی تبصره ۵ بند «الف» ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، در مصوبه‌ای بحث ارائه مجوز شهرک‌های صنعتی غیردولتی به واحدهای تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی واگذار شد. این را فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به صمت می‌گوید.به گفته کارشناسان امر، تبدیل لکه‌های صنعتی واجد شرایط نه تنها بر حمایت از تولید تاثیرگذار است بلکه گامی است در راستای حفظ محیط‌زیست. گفتنی است لکه‌های صنعتی در نزدیکی کلانشهرهای کشور دیده می‌شوند. ازجمله در نزدیکی پایتخت که بخشی از این لکه‌ها اکنون در استان البرز جای گرفته‌اند و برخی در استان تهران. چندی پیش محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز فلسفه ایجاد شهرک‌های صنعتی به دلیل ساماندهی صنایع را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تبدیل لکه‌های صنعتی به شهرک‌های صنعتی که مصوبه هیات وزیران است، پیشنهاد خوبی برای ساماندهی واحدهای صنعتی و خدماتی است ولی صنایع واقع در این لکه‌های صنعتی به‌طور عمده فاقد مجوز هستند.
صدور ۵۳ مجوز
فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این‌باره به صمت گفت: در آیین‌نامه اجرایی که مهرماه گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، اجازه صدور مجوز شهرک‌های صنعتی غیردولتی به واحدهای تابعه داده شد. بر این اساس لکه‌های صنعتی قادرند مجوز شهرک صنعتی غیردولتی دریافت کنند.مقیمی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۳۶ شهرک صنعتی غیردولتی فعال در کشور داریم، تصریح کرد: بر این اساس تاکنون ۵۳ مجوز صادر شده که ۳۶ مجوز به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۰۴ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی غیردولتی مستقر هستند.صدور ۸ پروانه بهره‌برداری و ۴ مجوز برای لکه‌های صنعتی معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: تا به حال برای ۸ لکه صنعتی از جمله زاگرس، گلبرگ، شهید زواره‌ای، صفادشت، قدس، بهاریزد، پارسارگاد و ده حسن در تهران پروانه بهره‌برداری صادر شده است. ۲ لکه صنعتی عمران منطقه صنعتی و صنعت پردیس پاکدشت در تهران نیز جواز تاسیس گرفتند. همچنین برای مجتمع صنعتی ماموت و سلامت تدبیر البرز در استان البرز مجوز تاسیس ارائه شده اما هنوز پروانه بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند.وی ادامه داد: با توجه به فراهم کردن زیرساخت‌ها ما اعلام آمادگی می‌کنیم برای هر لکه صنعتی که تمایل دارد، پروانه و مجوز صادر کنیم. البته این امر بستگی به خواسته و تمایل آنها نیز دارد. نمی‌توانیم لکه‌های صنعتی را مجبور به این کار کنیم، چراکه قرار نیست ما برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کنیم.
بهره‌مندی از مزایای شهرک‌های صنعتی
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: از این رو لکه‌های صنعتی می‌توانند مجوز شهرک‌های صنعتی غیردولتی را دریافت کنند و از مزایا و امتیازات این شهرک‌ها برخوردار شوند.به گفته مقیمی ازجمله محدودیت‌های لکه‌های صنعتی فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، نداشتن معافیت مالیاتی و بحث‌های زیست‌محیطی است.
مقیمی اظهار کرد: اداره محیط‌زیست به دلیل مشکلات زیست‌محیطی جلوی فعالیت این واحدهای صنعتی را می‌گیرد اما زمانی که در قالب شهرک‌های صنعتی تجمیع شوند، مورد حمایت قرار می‌گیرند. حتی می‌توانند تصفیه‌خانه مشترک بزنند.مقیمی همچنین پذیرش نکردن فرد دیگری به عنوان راهبر را یکی از معضلات اساسی برای ساماندهی نشدن لکه‌های صنعتی عنوان و تصریح کرد: البته این مسئله تا حدی به مشکل فرهنگی صاحبان لکه‌های صنعتی برمی‌گردد. چراکه حاضر نیستند واحد یا فرد دیگری راهبری آنها را بر عهده گیرد. از این‌رو تمایلی به پیوستن به شهرک‌های صنعتی ندارند. البته برخی صاحبان لکه‌های صنعتی نیز مشکل سند زمین دارند که اجازه نمی‌دهد به راحتی تصمیم بگیرند.
لکه‌های صنعتی ساماندهی می‌شوند
در ادامه این گزارش، با توجه به عمده مشکلاتی که لکه‌های صنعتی استان‌های تهران و البرز با آن مواجه‌اند، از این رو به منظور اهمیت و ضرورت ساماندهی وضعیت لکه‌های صنعتی در این استان به سراغ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز رفتیم.ایرج موفق، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز که مسئولیت ساماندهی این لکه‌ها را برعهده دارد، درباره نحوه ساماندهی لکه‌های صنعتی به صمت گفت: درصدد هستیم با فراهم کردن شرایط، واحدهای تولیدی و صنعتی پراکنده‌ای را که در قالب لکه صنعتی فعالیت می‌کنند در یک شهرک صنعتی ساماندهی کنیم تا این واحدها نیز بتوانند از امکانات تخصیصی شهرک‌های صنعتی استفاده کنند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در ادامه افزود: بر این اساس ساماندهی لکه‌های صنعتی در قسمت‌هایی که تولید و فعالیت‌های صنعتی نیز در حال انجام است، در دستور کار قرار دارد اما کاری زمانبر است.موفق با بیان اینکه آنچه فعالان در منطقه «شهرک صنعتی» می‌دانند «لکه صنعتی» است، تصریح کرد: از این‌رو محدوده‌های صنعتی و واحدهای تولیدی مستقر در لکه‌های صنعتی در حال ساماندهی هستند.
صدور مجوز برای طالقان، ماموت و نجم‌آباد در دستور کار
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: براساس طرح آمایشی، لکه‌های صنعتی که از قبل به صورت پراکنده در استان‌ها ایجاد شده‌اند، ساماندهی خواهند شد. موفق ادامه داد: درحال‌حاضر تمام کارهای اجرایی لکه صنعتی ماهدشت انجام شده و تنها منتظر استعلام وزارت راه و شهرسازی هستیم و چنانچه شورای شهر این استان تاییدیه را صادر کند، مجوز شهرک صنعتی ماهدشت نیز صادر خواهد شد. همچنین بحث ساماندهی و صدور مجوز لکه‌های صنعتی طالقان، ماموت و نجم‌آباد در دستور کار قرار دارد. موفق درباره آماده‌سازی زیرساخت لکه‌های صنعتی توضیح داد: یکی از اهداف ما این است که این واحدها نیز بتوانند از امتیازات شهرک‌های صنعتی مثل طرح معافیت مالیاتی، رویکردهای تعرفه‌ای، تسهیلات و... استفاده کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر