سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 12598
تاریخ انتشار: 10 تير 1394 13:14

به گزارش نامه نیوز، سی.ان.ان در گزارشی به 5 دلیلی پرداخته است که چرا توافق هسته ای با ایران می تواند برای آمریکا خوب و مفید باشد.

این گزارش می نویسد: مخالفان توافق هسته ای میان ایران و غرب برای تحت فشار قرار دادن افکار عمومی در آمریکا و کنگره این کشور با هدف شکست توافق نهایی در چند روز اینده، میلیون ها دلار هزینه می کنند.

حقیقت این است که مخالفان توافق هسته ای با ایران، هیچ راه حلی برای این موضوع ندارند، آنها فقط منتقد هستند. برای بسیاری از این منتقدان  ارزش واقعی توافق هسته ای با ایران در میان موجی از انقادات و محکومیت های مذاکرات هسته ای گم شده است.
بسیار ارزشمند است که به خود یادآوری کنیم که چرا این توافق هسته ای مهم است و اینکه چرا جنگ عراق یک اشتباه استراتژیک بود که باعث شد این فرصت از دست ما برود.

جلوگیری از یک جنگ فاجعه بار

علاوه بر آن، توافق هسته ای از به راه افتادن یک جنگ با ایران نیز جلوگیری می کند. چرا که نبود یک راه حل برای حل مناقشه هسته ای ایران می تواند آمریکا و ایران را تا سر حد یک رویارویی نظامی پیش ببرد.

شکست مذاکرات اما منجر به آن خواهد شد که ایران برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد و به ساخت بمب نزدیک شود، شرایطی که خطر حمله اسرائیل و یا آمریکا به اهداف ایرانی را افزایش می دهد و باید به خاطر داشت که بمباران تاسیاست هسته ای ایران در بهترین شرایط سرعت پیشرفت این برنامه را تنها برای چند سال آهسته تر می کند و آمریکا را درگیر یک جنگ بی پایان دیگر در خاورمیانه می کند، به همین خاطر هیچ جای تعجبی نیست که توافق هسته ای با ایران از حمایت گسترده ای در میان مردم آمریکا برخوردار باشد.

کمک به میانه روها در ایران

سومین دلیل برای خوب بودن این توافق این است که به جوانان و جامعه میانه رو در ایران کمک می کند که در مسیر دموکراسی حرکت کنند. توافق هسته ای از حمایت گسترده ای در میان مردم و همجنین رهبران جامعه مدنی ایران برخوردار است چرا که آنها معتقدند توافق هسته ای اصلاحات سیاسی و فرهنگی را ممکن خواهد ساخت.

توافق هسته ای با ایران از آنجایی بسیار مهم است که خشونت و افراطی گرایی منطقه خاورمیانه و اطراف آن را درنوردیده است و آمریکا به یک نیروی سایسی میانه رو در منطقه نیازمند است و حرکت ایران به سمت دموکراسی می تواند آن را فراهم کند.

کمک به مقابله با داعش

چهارمین  دلیل این است که داعش و دیگر گروه های افراطی ایران و آمریکا را تهدید می کند و تاکنون همکاری میان این دو کشور علیه گروه های تروریستی به دلیل آنکه هیچ یک از طرفین توانایی سیاسی برای گسترش این همکاری را تا زمان حل و فصل برنامه هسته ای ایران نداشتند، بسیار اندک بوده است.

توافق هسته ای به آمریکا انتخاب های بیشتری می دهد

توافق هسته می تواند به آمریکا گزینه های بیشتری در منطقه با هدف کاهش اتکای واشنگتن به حکومت های عرب منطقه مانند عربستان سعودی بدهد، کشوری که علی رغم اینکه متحد کلیدی آمریکا در منطقه به شمار می رود اما نقش کلیدی در گسترش گروه های تروریستی و افراطی داشته است.

جلوگیری از دستیابی به بمب

با وجود اینکه ایران بارها تاکید کرده است که تهران تنها مقاصد صلح آمیز را در برنامه هسته ای خود دنبال می کند، سی ان ان یکی از اهداف توافق هسته ای را جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای عنوان می کند و می نویسد: رژیم بازرسی ها و محدودیت هایی که این توافق هسته ای بر برنامه هسته ای ایران اجرا می کند ساخت بمب هسته ای را برای تهران تقریبا غیرممکن می کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر