شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 12341
تاریخ انتشار: 03 تير 1394 08:00

به گزارش  راه امروز، مرضیه افخم صبح امروز درنشست خبری خود با خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه‌ و دغدغه‌های آنان در حوزه سیاست خارجی و عملکرد وزارت خارجه پاسخ داد.

تشکر از پشتیبانی‌ و اعتماد مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت‌های شب گذشته مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام گفت: لازم است از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده و اعتمادشان تشکر کنم.


وی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های ملت ایران را پشتیبان سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی دانست و درباره روند مذاکرات اظهار داشت: موضوعات مختلف تحت مذاکره است و روند  به شکل بسیار فشرده و سخت دنبال می‌شود. ما بر روی همه موضوعات گفت‌وگو می‌کنیم و اجازه بدهید٬ تا این روند توسط کارشناسان و معاونان و در زمان لازم توسط وزرا ادامه یابد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خطوط قرمز مشخص شده توسط مقام معظم رهبری بسیار کمک‌کننده هستند و تیم مذاکره‌کننده در همین مسیر با اتکا به رهنمودهای ایشان و مسئولان عالی نظام روند مذاکرات را ادامه می‌دهد.


کاش ملاحظات مذاکره‌کنندگان در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در نظر گرفته می‌شد


افخم در رابطه با اقدام روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصریح کرد: با احترام به نظر مجلس ما دیدگاه‌هایمان را به شکل مکاتبه‌ای و شفاهی به مجلس گفته‌ایم و در عین احترام به مجلس٬ خوب بود ملاحظات تیم مذاکره‌کننده نیز در نظر گرفته می‌شد.


خبرنگاری به نقل از مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد که دولت با طرح مجلس در خصوص مذاکرات مخالف است؛ نظر وزارت خارجه در این‌باره چیست که وی پاسخ داد: چنین نقل قولی را از آقای انصاری نشنیده‌ام و در خصوص این طرح همانطور که بیان کردم٬ متعاقب چنین موضوعی دیدگاهایمان را به شکل کتبی و شفاهی به مجلس انتقال داده‌ایم و این کار را مفید نمی‌دانستیم٬ اما این طرح و رای مجلس است که در صورت تایید توسط شورای نگهبان٬ به قانون تبدیل می‌شود و همه ما تابع قانون خواهیم بود.


پیوستن ظریف به مذاکرات


رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه کشورمان چه زمانی به مذاکرات می‌پیوند، گفت : کار کارشناسان و معاونان برای نهایی کردن متون و حل نقاط اختلافی به شکل فشرده‌ای ادامه دارد. زمان قطعی اضافه شدن وزیر امور خارجه به مذاکرات هنوز معلوم و مشخص نیست و این بستگی به روند مذاکرات توسط کارشناسان  و معاونان دارد.


وی افزود: در زمان لازم وزرا به مذاکرات می‌پیوندند و این قبل از پایان زمان ضرب‌الاجل خواهد بود.


احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست


افخم درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: هنوز پیش‌بینی در این‌باره خیلی زود است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد باید صبر کرد تا مذاکرات به سطح وزرا برسد تا آنها روند مذاکرات و متون تهیه‌شده را مورد بررسی قرار دهند.


این مقام ارشد وزارت امور خارجه اضافه کرد: اینکه تصور کنیم نمی‌شود در همان مدت زمان باقی مانده به توافق رسید امر نادرستی است٬ اما همانطور که گفته‌ایم ما به دنبال توافق خوب هستیم و به همین خاطر در زمان٬ باقی نمی‌مانیم. احتمال تمدید را برخی از رسانه‌ها مطرح کرده‌اند٬ ولی به نظر ما احتمال دستیابی به نتیجه وجود دارد. همچنین باید بگویم در خصوص تمدید باید وزرا تصمیم بگیرند.


توضیحات پیشرفت مذاکرات؛ گام‌های آخر تعیین‌کننده و سخت است


وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات چند درصد پیش رفته٬ بیان کرد: اینکه مذاکرات تا چه حدی پیش رفته از ما عدد و رقم نخواهید و حتی کسانی که قبلاً نیز عدد و رقم بیان می‌کردند٬ امروز از عدد و رقم صحبت نمی‌کنند٬ اما مسیر رو به جلوست هرچند که کند است ولی تلاش‌ها برای پیشرفت ادامه دارد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گام‌های آخر تعیین‌کننده و بسیار سخت هستند و کار نیز حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده است. امیدواریم این روند به شکل خوبی ادامه یابد.


نگاه وزارت خارجه به تجمع علیه مذاکرات هسته‌ای


افخم درباره برخی از تجمعات علیه مذاکرات هسته‌ای در مراسم بدرقه شهدای غواص عنوان کرد: قبلاً دیده بودید که گروه‌های مختلفی قصد داشتند در حمایت از تیم مذاکره‌کننده تجمعاتی را برگزار کنند و ما ضمن تشکر از آنها، این اقدام را ضروری ندانستیم و خواستیم که اجازه دهند تا مذاکرات در مسیر طبیعی خود جلو برود.


رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه شهدای غواص را سمبل مقاومت و ایثار دانست و ادامه داد: اینکه عده‌ای در این مراسم سوءاستفاده کردند، اقدام آنها به مذاق ملت و نظام خوش نیامد و امیدوار هستیم این اقدامات تکرار نشود.


وی با تاکید بر اینکه پرونده هسته‌ای، پرونده‌ای ملی است٬ یادآور شد: هر چقدر این پرونده به شکل ملی نگاه شود٬ دستاوردهای گران‌بهاتر و ارزشمندتری خواهد داشت و نگاه سیاسی به این پرونده کمک‌کننده نیست.


روابط ایران و کانادا با توجه به مذاکرات


خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که با توافق هسته‌ای چه تحولی در روابط ایران و کانادا ایجاد می‌شود٬ که وی پاسخ داد: ما هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌ایم و صحبت در رابطه با توافق احتمالی است. فکر می‌کنم همه کشورها توافق دارند که این مذاکرات باید به نتیجه خوبی ختم شود. انتظار داریم با دستیابی به یک توافق خوب٬ ایران بتواند جایگاه خوبی در منطقه داشته باشد و با همه کشورهای دنیا همکاری کنیم و انتظار داریم همه کشورها به این توافق احترام بگذارند.


دیدگاه‌هایمان در مورد مذاکرات را به مجلس ابلاغ کرده‌یم


افخم گفت: فرمایش‌های دیروز رهبری که خطوط قرمز هسته‌ای را بسیار دقیق و روشن و قابل تفکیک است٬ موجب شد بسیاری از مسائل روشن شود.


این مقام ارشد وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کند، اظهار داشت: ممکن است رهنمودهای ایشان با برخی از مفاد مصوبه مجلس تباینی نداشته باشد٬ ولی ما دیدگاه‌هایمان را در این باره به مجلس ابلاغ کرده‌یم. برخی از دیدگاه‌های اعلانی ما متفاوت با نظر مجلس بود که البته اگر این طرح تبدیل به قانون شود٬ ما همه تابع قانون خواهیم بود.


سفر فابیوس به رژیم صهیونیستی


وی درباره سفر اخیر لوران فابیوس٬ وزیر امور خارجه فرانسه به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این موضوع جدیدی نیست و مناسبات آنها مربوط به خودشان است و حتی قبلاً نیز برخی هیات‌ها بعد از پایان مذاکرات به سرزمین‌های اشغالی می‌رفتند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما از همه هیات‌ها و همه کشورها می‌خواهیم براساس منافع ملی خود عمل کنند، تصریح کرد: خواسته ما این است که تاثیرپذیری از شخصیت‌ها و کشورهای ثالث برای تخریب مذاکرات شکل نگیرد و ما این را اعلام کرده‌ایم و می‌خواهیم این ارتباطات و روند مذاکرات اثر منفی نداشته باشد.



ادامه دارد ...



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر